Zuinige station, 35k/jaar

Pagina: 1
Acties:

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-11 20:38
Mijn huidige auto begint wat ouder te worden en te genieten van veel rusttijd in de garage. Diverse reparaties achter de rug maar het vervelende is dat ik niet weet waar het eindigt.
Ook is het een diesel en dat gaat tzt nog wel wat gedoe geven. Ook blijkt dat ik met Belgische benzineprijs (20-25ct goedkoper) zelfs goedkoper uit ben met Euro95 dan met diesel. Scheelt ook ruim €1000 in motorrijtuigenbelasting.
Dus op zoek naar een zuinige en ruime station en kom eigenlijk alleen maar op een Auris station hybride uit. Niet erg, heb een Prius en Lexus CT200h gehad wat beide goed beviel maar te klein is. Auris is dezelfde techniek namelijk.
Maar keuze uit 1 is eigenlijk geen keuze. Dus op zoek naar een prettige station die ook echt niet meer dan 7ltr/100km verbruikt in real life.
Ik vind echter niks, Mazda 6 zou kunnen maar komt meestal dorstiger uit dan 7liter en vind ik geen uitvoering die mij bevalt. Outlander gaat ook niet want die zit op 10ltr/100km en benzine-only. Ik maak veel lange ritten dus EV is niet super handig.
Budget max €23000,- met inruil van de Passat (€8000 koerslijst) dus max €15k bijleggen. Auto max 95000km gereden, NAP en niet ouder dan 2015.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 30-06-2019 19:48 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 21:33
Prius wagon? (aka Prius +)
7-zitter, of een 5-zitter met een big-ass kofferbak. Wel de betrouwbaarheid van een Toyota (/Prius) en zuinig (6 lt/100km ofzo)

• Ramon 73
DJSmiley schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:53:
Prius wagon? (aka Prius +)
7-zitter, of een 5-zitter met een big-ass kofferbak. Wel de betrouwbaarheid van een Toyota (/Prius) en zuinig (6 lt/100km ofzo)
Prius Wagon zijn er maar weinig van te koop en meestal duur. Heb er 1 gezien die in aanmerking kwam, maar geven ongezien al €400 minder inruil dan ANWB koerslijst. En dat wordt bij een bezoekje aan de dealer heus niet méér, alleen minder of gelijk.
Wél goed alternatief voor mijn doeleinden, dat zeker.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 30-06-2019 23:46 ]

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 20:16
Ik heb een jaar lang een astra sports tourer 100pk uit 2017 als leasewagen gereden. Denk dat ik wel onder de 7 per 100 zat, sommige ritten zelfs onder de 6.

Was nieuw 24000 euro met trekhaak en comfort pakket. Zullen genoeg van dat soort autos in omloop zijn.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 20:56
Mijn maat heeft een Astra station, en inderdaad rond de 6,4.

Waarschijnlijk te klein: Ampera?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:33
De Outlander PHEV... Doet die maar 1/10? Anders die toch nog overwegen.

• Yucon
  • Laatst online: 17:08

Yucon

*broem*

Een keuze mag dan geen keuze zijn, maar de zuinigheid van een auris ga je helaas echt niet halen met welke andere ongeveer vergelijkbare auto dan ook. In werkelijkheid ga je meer richting 5 liter per 100 km.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:33
Neem de Peugeot 308 SW eens in overweging. Redelijk ruim in zijn klasse en relatief licht! In combinatie met de PureTech 1.2 130 pk en 230 Nm een heerlijk stille, zuinige (1 op 16 is zeker haalbaar) en comfortabele en vooral betrouwbare reiswagen. En wat mij persoonlijk betreft, niet zo saai als een Toyota.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:41
MBvB schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:59:
Ik heb een jaar lang een astra sports tourer 100pk uit 2017 als leasewagen gereden. Denk dat ik wel onder de 7 per 100 zat, sommige ritten zelfs onder de 6.

Was nieuw 24000 euro met trekhaak en comfort pakket. Zullen genoeg van dat soort autos in omloop zijn.
Ik heb net een Astra station uit 2017 met 33k op de teller gekocht. Moet hem donderdag ophalen. Mooie wagen en moet erg zuinig zijn. Rij ervaring heb ik dan niet maar heb goede verhalen over gehoord.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Toyota Auris hybrid SW lijkt de logische keuze.

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Is Diesel hybrid - voor zover ze er zijn - een optie?

Vaste locatie, vast netwerk.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:20
Want je rijdt nu een Passat (D-segment) en Auris, Astra, 308, enz zijn allemaal C-segment.
Als je het geen issue vindt, dan is het gewoon prima natuurlijk.
Met 23k kan je zelfs de nieuwe focus bijv halen (mss dan niet nieuw nieuw, eentje met paar duizend km)

Als je toch in D-segment wilt blijven en dan ruimte zoekt dan kan je ook naar Skoda Superb gaan kijken.
Met de 1.4 motor is ie best zuinig (gemiddeld op spritmonitor.de op 6.98).
Of de Passat GTE?

Life is too short to drive boring cars

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Alle VAG C-segment stations?
Ik heb 80k in een Seat Leon ST gereden, 1.0 TSI en reed gemiddeld 1 op 18.
Daarna een automaat Skoda Octavia Combi met 1.5 die 1 op 15 liep, ik denk dat dit vooral aan de automaat lag?

Voor 23k kan je een hoop auto kopen! Zelf zou ik dan gewoon voor een auto van 15-20k kijken uit 2013 of nieuwer, scheelt je meer dan je kan besparen met zuinigheid en in alle eerlijkheid is er op de 2e hands markt echt wel een prima auto te halen voor die prijs.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zit in hetzelfde schuitje en ga voor de Auris. Dan meteen een G3 tank erin (haal ik er binnen acht maanden uit) en het werkpaard is compleet.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
BvZwolle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 03:37:
De Outlander PHEV... Doet die maar 1/10? Anders die toch nog overwegen.
1:10 en een tankje van 40 liter.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:33
Pizza_Boom schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:11:
[...]
1:10 en een tankje van 40 liter.
Wat een verschrikking...

• Pizza_Boom
BvZwolle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:12:
[...]

Wat een verschrikking...
Collega met zijn caravan: 5x tanken onderweg naar Oostenrijk. _O- _O-

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Steven.w schreef op maandag 1 juli 2019 @ 07:44:
Neem de Peugeot 308 SW eens in overweging. Redelijk ruim in zijn klasse en relatief licht! In combinatie met de PureTech 1.2 130 pk en 230 Nm een heerlijk stille, zuinige (1 op 16 is zeker haalbaar) en comfortabele en vooral betrouwbare reiswagen. En wat mij persoonlijk betreft, niet zo saai als een Toyota.
Ik zou gaan voor een Skoda Octavia Combi. Heb nu de 308 SW, maar de Octavia is een veel fijnere auto. Ruimte interieur, meer handigheidjes, (veel) betere wegligging, betere A/C.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Qua onderhoud ben je met een Aurish hybrid gemiddeld veel goedkoper uit dan met een Passat GTE, Peugeot of Skoda. Als je Lexus/Toyota betrouwbaarheid gewend ben, wordt dat wel even wennen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:23
Als je hybride wil rijden, dan is Toyota inderdaad vrijwel de enige die zich al echt bewezen heeft door degelijke aantallen auto's op de markt te zetten met hoge betrouwbaarheid.
Ze zijn een beetje saai, maar dat is VW en Skoda ook wel een beetje.

Met jouw gereden afstand per jaar zou ik diesel niet direct afschrijven.
In vele landen wordt diesel zowat gemeden, en dat kan koopjes opleveren op de 2de handsmarkt.
Je koopt iets van 4 jaar oud met ca 100-120k op de teller, en je doet daar nog eens 4 jaar mee.

Of je zoekt iets van 6 jaar oud met een gelijkaardige km-stand, daar kan je ook nog 4 jaar mee rijden en je koopt waarschijnlijk goedkoper aan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Naafkap
Señor Sjon schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:15:
[...]

Ik zou gaan voor een Skoda Octavia Combi. Heb nu de 308 SW, maar de Octavia is een veel fijnere auto. Ruimte interieur, meer handigheidjes, (veel) betere wegligging, betere A/C.
Betere wegligging? Ik heb die ervaring niet.

Betere ac? De 308 is prima koel te krijgen met 34 graden van de week. Misschien moet je je airco eens bij laten vullen.

Je vergeet het belangrijkste: betrouwbaarheid. De TSI-blokken van VAG staan nu niet bepaald bekend om hun betrouwbaarheid. Veel oliegebruik is bij die blokken heel gewoon.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:23
Steven.w schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:51:
[...]

Je vergeet het belangrijkste: betrouwbaarheid. De TSI-blokken van VAG staan nu niet bepaald bekend om hun betrouwbaarheid. Veel oliegebruik is bij die blokken heel gewoon.
Dat verhaaltje is ondertussen wel opgelost...., en bovendien enkel een probleem bij een paar motortypes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• pagani
  • Niet online
[...]

Betere ac? De 308 is prima koel te krijgen met 34 graden van de week. Misschien moet je je airco eens bij laten vullen.

Maar de 308 staat flink hoog in de top 25 van minst betrouwbare auto's, daar staan welgeteld nul skoda's in.

• Naafkap
pagani schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Maar de 308 staat flink hoog in de top 25 van minst betrouwbare auto's, daar staan welgeteld nul skoda's in.
Welke 308? De vorige generatie of de generatie waar ik het over heb?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:24
Waarom niet een Golf station dan? Die turbo benzine motoren zijn volgens mij best zuinig; een vriend van mij heeft zo'n auto en rijdt op vakantie met dakkoffer, cc op 135, 1 op 14.
Uit mijn hoofd zit ie gemiddeld op 6,8 l/100 km

En dan ook de Ford Focus station. Zelfde grootte.

Mi is er voldoende te krijg; ruime stations met kleine turbo motoren ontlopen elkaar niet veel, het zit dan meer in de afwerking wat jouw keuze zou zijn

[ Voor 31% gewijzigd door wmeester op 01-07-2019 11:11 ]

• pagani
  • Niet online
Steven.w schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:05:
[...]

Welke 308? De vorige generatie of de generatie waar ik het over heb?
De plek in de "top" 25 verschilt, maar zowel voor het nieuwe type als het oude.

Ongeacht betrouwbaarheid, met 35k/jaar (wat ongetwijfeld veel snelweg is) is er maar weinig wat 1:20 haalt (lees: een Auris hybride of vergelijkbaar in die klasse)

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 01-07-2019 11:09 ]

• Naafkap
pagani schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:08:
[...]

De plek in de "top" 25 verschilt, maar zowel voor het nieuwe type als het oude.

Ongeacht betrouwbaarheid, met 35k/jaar (wat ongetwijfeld veel snelweg is) is er maar weinig wat 1:20 haalt (lees: een Auris hybride of vergelijkbaar in die klasse)
De ANWB noemt het een betrouwbare auto, met name de PureTech-motoren, die inmiddels bewezen hebben heel betrouwbaar te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Naafkap op 01-07-2019 11:30 ]

• Pizza_Boom
Maar laten we even eerlijk zijn over dat verbruik: Hoe je verbruik is, ligt voor een groot deel ook aan je eigen rechtervoet. Met de C klasse station, benzine, fabrieksopgave 6,6:100 (automaat & kompressor), kan ik zowel 10:100 draaien als 6,2:100. Ik reed laatst met mijn vader mee in die wagen, stuk van een half uur. Hij zat op 8:100. Ik weet vrijwel zeker dat ik op datzelfde stuk op 7,6:100 had o.i.d. had gezeten. Andersom rijdt mijn vader met zijn auto stukken zuiniger dan ik daarmee.

Ik heb met een 2 liter diesel een verbruik gehaald van 1:24 bij een gemiddelde snelheid van zo'n 115 km/h, gemeten over een goede 600 km. Aan aan de andere kant had ik dat ding 4 dagen later op 1:5 staan... Gemiddelde snelheid over 60 km ca. 165 km/h (top 230). Gemiddeld in die 4 dagen en 2400 km 1:19,5 gedraaid. Ik heb er zo'n 125 liter diesel in gegooid, maar hij was niet vol dat ik hem ophaalde.

Wat voor ons reëel is, hoeft voor TS niet persé reëel te zijn. Ik was begin dit jaar met de auto, Skoda Superb van afgelopen jaar, diesel, van een collega weg. Die collega heeft een stevige rijstijl en zit regelmatig behoorlijk boven de maximale snelheid, ik rijd onder werktijd rustiger. Autotank was bijna leeg, collega had er net 180 km doorheen gejast, dus ik heb getankt dat ik weg ging. In de 155 km die ik gereden heb met dat ding voordat ik op bestemming was, heb ik de eerste 140 km alleen maar het bereik op zien lopen. Dan heb je dus 140 km gereden en is je bereik fors hoger dan net na het tanken. :+ :D :D

• pagani
  • Niet online
Steven.w schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:29:
[...]

De ANWB noemt het een betrouwbare auto, met name de PureTech-motoren, die inmiddels bewezen hebben heel betrouwbaar te zijn.
Ze noemen enkel de 1.2 betrouwbaar, de 1.6 "berucht"

Nou rij ik momenteel een 2018 3008 met het 1.2 blok en het blok is inderdaad bijzonder goed, maar (let wel, n=1):
-Navigatie (zelfde systeem als 308) is extréém slecht. Raakt bij elke rotonde de weg kwijt, start om de haverklap (meermaals per rit soms) opnieuw op, wil vaak uberhaupt niet opstarten
-Versnellingsbak is de slechtste die ik ooit heb gereden (in een auto dan, op de motor wil het nog nét wat hakeriger gaan soms), vooral de overgang van 1-2 is lomp en bij optrekken wil de versnelling er weleens spontaan uitschieten of tanden poetsen 8)7
-Zuinig is hij in de 3008 allerminst. 6l/100km bij rustig rijden, anderhalf keer onzuiniger dan een Auris hybride, maar is dan ook een suv

• Naafkap
pagani schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Ze noemen enkel de 1.2 betrouwbaar, de 1.6 "berucht"

Nou rij ik momenteel een 2018 3008 met het 1.2 blok en het blok is inderdaad bijzonder goed, maar (let wel, n=1):
-Navigatie (zelfde systeem als 308) is extréém slecht. Raakt bij elke rotonde de weg kwijt, start om de haverklap (meermaals per rit soms) opnieuw op, wil vaak uberhaupt niet opstarten
-Versnellingsbak is de slechtste die ik ooit heb gereden (in een auto dan, op de motor wil het nog nét wat hakeriger gaan soms), vooral de overgang van 1-2 is lomp en bij optrekken wil de versnelling er weleens spontaan uitschieten of tanden poetsen 8)7
-Zuinig is hij in de 3008 allerminst. 6l/100km bij rustig rijden, anderhalf keer onzuiniger dan een Auris hybride, maar is dan ook een suv
Ik rij zelf een 308 uit 2017 en herken dit totaal niet.

- Navigatie met live traffic werkt subliem. Opnieuw opstarten? Elke rotonde de weg kwijt? Nog nooit meegemaakt. Misschien is er iets mis met je systeem.
- Ik rij een automaat en deze functioneert prima.
- Met veel snelweg haal ik gemakkelijk 1 op 16 a 1 op 17 met de 1.2 130 pk

• pagani
  • Niet online
1:16 is 6,25 liter op de 100km, een Auris hybride doet dus 5l/100km, het "zuinig" punt blijft de hoofdvraag van de TS.

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:44
Let wel op dat de kracht van hybride hem vooral in de stad en op lage snelheden zit.
Als je veel snelwegkilometers maakt doet de elektra vrij weinig en is je benzinemotor die al het werk verricht.

• Señor Sjon
  • Nu online
[...]

Het is een nieuwe van nog geen halfjaar oud. De SW heeft slappe veren achter waardoor dwarsrichels in lange doordraaiers (AKA, 50% van de afritten) niet zo heel tof zijn. Dat probleem zit al tijden in deze generatie. Het a/c systeem van de Skoda beviel gewoon beter. Grotere luchtopeningen met betere vorm, ook de achterpassagiers hebben er één en de bediening is niet verstopt in het scherm. Dat blijft gewoon irritant.

En ik heb met alledrie nu wat gehad.
2014 TDI: drukgroep stuk na 45k, kon wel de garage bereiken.
2016 TDI: airbagcomputer stuk na 2 jaar
2019 SW: motorstoring na 4.500 km/2 maanden. Alleen noodloop. Dat is niet zo tof op de linkerbaan bij 130.

• SirLct
[...]
Olieverbruik is meer voor de 1.8 en 2.0.
En problemen zijn na 2009 in meeste gevallen al verholpen.
Ik zeg trouwens niet dat VAG de meest betrouwbare auto's maakt, ze zijn degelijk maar qua reputatie moet je gaan naar japanner. Alhoewel ik niet meer 1,2,3 geloof dat toyota = probleemvrij.. Zie vaak genoeg vrienden met problemen. Het is net welke exemplaar, hoe de vorige eigenaar meeomgegaan, hoe je het zelf onderhoud, etc etc.

TS kan evt een Kia scoren met garantie. Eentje van 2016 of zo, dan heb je nog 4 jaar garantie!

Zoiets bijv https://www.autoscout24.n...73-41d14bc3abc7?cldtidx=8
Garantie tot 2022.

https://www.autoscout24.n...99-ea7be720de54?cldtidx=8
Garantie tot 2025

[ Voor 18% gewijzigd door SirLct op 01-07-2019 13:19 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Ramon 73 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:47:

Ik vind echter niks, Mazda 6 zou kunnen maar komt meestal dorstiger uit dan 7liter
Mwah.

https://www.spritmonitor....styear_s=2015&powerunit=2

Die Skyactiv blokken kan je heel goed zuiniger rijden dan 7 liter hoor. Veel beter dan menig downsized turbo blokje van een europese concurrent.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:31
Oceanview schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:57:
Let wel op dat de kracht van hybride hem vooral in de stad en op lage snelheden zit.
Als je veel snelwegkilometers maakt doet de elektra vrij weinig en is je benzinemotor die al het werk verricht.
Ik rij zelf een Auris Hybrid en het valt mij op dat als ik veel snelweg kilometers maak, hij ook best zuinig is. Ik zit dan vaak net boven de 1 op 20 en daar hoef ik niet heel rustig voor te rijden.

©2004

• Yucon

Yucon

*broem*

Oceanview schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:57:
Dat dacht ik ook, maar dat blijkt niet zo te zijn. Door dat hybridesysteem kan toyota namelijk ook een ander type verbrandingsmotor gebruiken (atkinson). Dat is zuiniger, maar normaal gesproken ook wat lomper met lage toeren. Maar omdat er een elektromotor in zit kan hij die nukken zonder dat je het merkt corrigeren en wordt het geheel toch praktisch bruikbaar.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:18
Kia Niro hybride?
volgens mij ook een zuinige auto die zijn ook nog wel te vinden incl. garantie voor een paar jaar.

don't mind me

Verwijderd

Suzuki Celerio, een zuiniger benzine auto ga je niet krijgen 8) Oh wacht station staat natuurlijk voor Stationwagen, dus dan valt de Celerio sowieso af: want dat is een hatchback :+

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2019 14:10 ]

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 22:12
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:07:
Suzuki Celerio, een zuiniger benzine auto ga je niet krijgen 8) Oh wacht station staat natuurlijk voor Stationwagen, dus dan valt de Celerio sowieso af: want dat is een hatchback :+
Dan zal TS steeds 2x moeten rijden om alles te kunnen vervoeren, want dat is niet echt een station; en om nou 70K per jaar in zo'n hondenhok te rijden :+

Edit: check hatchback

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
harm12nl schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:34:
[...]

Ik rij zelf een Auris Hybrid en het valt mij op dat als ik veel snelweg kilometers maak, hij ook best zuinig is. Ik zit dan vaak net boven de 1 op 20 en daar hoef ik niet heel rustig voor te rijden.
Hier regelmatig 1:25 of beter met de TS volgens de boordcomputer. 95% snelweg met zomerbanden. Maar wel in de spits (files) en geen 130 stukken.

In de winter meer richting de 1:20.

TheS4ndm4n#1919

• The Eagle
  • Laatst online: 18:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een ruime station weegt wat en verbruikt dus meer. En wordt derhalve ook vaker met een wat zwaardere motor uitgerust. Ter indicatie: Met mijn 2017 Passat haal ik met de instap diesel (1.6 120 pk) ca 1:16, max 1:17 op de langere ritten. Ding weegt rijklaar ca 1600 kilo.
Open je ogen even. iedereen wil zo goedkoop mogelijk rijden en zuinigheid is daar zeker onderdeel van. Maar jij hebt volgens mij eisen die elkaar uitsluiten. RUimte = gewicht = verbruik.
Pak je een ruime station met een kleine benzinemotorisering (VAG 1.0 TSI ofzo), dan heb je vaak een 3pitter en die zuipen behoorlijk op de snelweg. En als je 35k per jaar rijdt ben je daar veel te vinden. Dus weg voordeel.

Cijfers zijn leuk, maar uiteindelijk slechts een indicatie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:27
Heb half jaar geleden ook voor de keus gestaan in het C-segment. Weliswaar iets ouder (6-9 jaar), maar kwam keer op keer uit bij de Auris.

Dat is.... zolang je puur naar verbruik kijkt (op Spritmonitor). Als je 40K per jaar + afschrijving gaat uitrekenen dan blijkt dat je met een random benzine van 7,0-7,5 L/100km goedkoper uit bent op 3-4 jaar rijden dan met een Auris op 5,0-5,5 L/100km.

Dit heeft puur te maken met het verschil in aanschaf en dus hogere afschrijving bij een Auris vs een andere (meestal aziatische) C-klasse. Dat verschil in afschrijving rij je niet weg met met 2L/100km meerverbruik.

Cave: dit geldt voor mijn specifieke geval (aanschaf 6-9 jaar oude auto, 35-40K/jaar, 2L/100km verschil in verbruik, voorkeur aziatische auto) en het gaat van de veronderstelling uit dat je primair naar kostenefficiëntie kijkt en niet primair naar CO2 uitstoot.

Conclusie: half NL met hetzelfde keuspalet kijkt naar de Auris, dito hogere prijzen.

• Yucon

Yucon

*broem*

@doktervictor zonder een standpunt in te nemen begrijp ik je redenering niet goed. Het klopt dat zo'n auris relatief duur is maar dat is hij zowel bij aanschaf als bij verkoop. Hij schrijft gewoon langzaam af.

Waar baseer je je opmerking over afschrijving op?

• SirLct
doktervictor schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:18:
Heb half jaar geleden ook voor de keus gestaan in het C-segment. Weliswaar iets ouder (6-9 jaar), maar kwam keer op keer uit bij de Auris.

Dat is.... zolang je puur naar verbruik kijkt (op Spritmonitor). Als je 40K per jaar + afschrijving gaat uitrekenen dan blijkt dat je met een random benzine van 7,0-7,5 L/100km goedkoper uit bent op 3-4 jaar rijden dan met een Auris op 5,0-5,5 L/100km.

Dit heeft puur te maken met het verschil in aanschaf en dus hogere afschrijving bij een Auris vs een andere (meestal aziatische) C-klasse. Dat verschil in afschrijving rij je niet weg met met 2L/100km meerverbruik.

Cave: dit geldt voor mijn specifieke geval (aanschaf 6-9 jaar oude auto, 35-40K/jaar, 2L/100km verschil in verbruik, voorkeur aziatische auto) en het gaat van de veronderstelling uit dat je primair naar kostenefficiëntie kijkt en niet primair naar CO2 uitstoot.

Conclusie: half NL met hetzelfde keuspalet kijkt naar de Auris, dito hogere prijzen.
Interessant!!

Het zou idd even goed berekend moeten worden.

Een collega van mij heeft ook een oude megane diesel gekocht van 2011.
Ik vroeg: rij je dan zoveel km? weet je niet dat diesel steeds minder interessant is door mileuzone e.d.? weet je dat je zoveel meer wegenbelasting betaalt hiervoor?
Hij rijdt niet eens 20dkm per jaar.
Waarom dan diesel? Aanschafwaarde.
Doordat mensen zo bang zijn over mileu dit dat is diesel tweedehands goedkoper geworden.
En dus voor sommige type autos zelfs beter om de diesel versie te kopen ipv de benzine.
Maar goed, even goed en goed rekenen!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Señor Sjon schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:15:
[...]
Als iemand die zelf Skoda Octavia Combi rijdt, kan ik me hier eigenlijk alleen maar bij aansluiten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:04
Al eens gekeken naar de Corolla TS nieuw? Ruimer dan de Auris en veel volwassener in rijgedrag. Heel compleet qua veiligheid met lane assist, adaptieve cruise control, ed, wellicht een optie om evt nog wat voor door te sparen als het niet binnen budget past? Ik ken de prijzen even niet maar ben bang dat hij net iets hoger is geprijsd.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:27
Yucon schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:49:

Waar baseer je je opmerking over afschrijving op?
ANWB koerslijsten extrapoleren en kijken naar diverse bouwjaren icm KM-standen. True, de Auris houdt een hogere restwaarde, maar in mijn geval (6-9 jaar oud kopen en 3-4 jaar erbij) is de restwaarde laag.

Wellicht dat de restwaarde nog interessant is indien je een jongere Auris koopt voor 3-4 jaar, daar had ik niet naar gekeken.

In mijn geval was het verschil:

35.000 / 100 = 350 * 2L meerverbruik à € 1,70 / L = € 1.190 per jaar * 3 jaar = ong. € 3.500. De prijsverschillen liepen in mijn geval op tot € 5.000 a € 6.000 met restwaardeverschil van max € 1.000.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:16
wmeester schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:05:
Waarom niet een Golf station dan? Die turbo benzine motoren zijn volgens mij best zuinig; een vriend van mij heeft zo'n auto en rijdt op vakantie met dakkoffer, cc op 135, 1 op 14.
Uit mijn hoofd zit ie gemiddeld op 6,8 l/100 km

En dan ook de Ford Focus station. Zelfde grootte.

Mi is er voldoende te krijg; ruime stations met kleine turbo motoren ontlopen elkaar niet veel, het zit dan meer in de afwerking wat jouw keuze zou zijn
Mijn vader had vorig jaar zomer een probleem met zijn eigen auto en kreeg een Golf station met een 1.x liter turbo. Hij vond het echt prima rijden en zei zelfs; "Als ik een andere auto zou moeten kopen is dit best een goede optie". Airco, audio, alles deed wat het moest doen.
Hij kwam bij me met die auto en ik moet ook zeggen dat het ook een nette auto om te zien is. Ik heb er ook een enkele kilometers in gereden en dat gaat perfect. Dus ja, ik ben het met je eens...

• Ramon 73
Pindakaas schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:58:
Kia Niro hybride?
volgens mij ook een zuinige auto die zijn ook nog wel te vinden incl. garantie voor een paar jaar.
Ja, mooie auto. Maar way overpriced. Ze adverterenbij Kia standaard met excl BTW prijzen waardoor de auto heel aantrekkelijk lijkt. Tel je er nog eens 21% bij op, dan kom je bedrogen uit en heb je voor dat geld ook een europeaan.
BernardV schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:27:
[...]

Mijn vader had vorig jaar zomer een probleem met zijn eigen auto en kreeg een Golf station met een 1.x liter turbo. Hij vond het echt prima rijden en zei zelfs; "Als ik een andere auto zou moeten kopen is dit best een goede optie". Airco, audio, alles deed wat het moest doen.
Hij kwam bij me met die auto en ik moet ook zeggen dat het ook een nette auto om te zien is. Ik heb er ook een enkele kilometers in gereden en dat gaat perfect. Dus ja, ik ben het met je eens...
Zo'n Golf heb ik ook eens te leen gehad. Echter die zwaar opgekietelde 1.x blokjes zijn nogal gevoelig voor slijtage. Werken op het uiterste topje van het kunnen, paar turbo's erop en gaan. Turbo slijt ook hard, vooral met start/stop systemen.

Volgende week heb ik een gesprek met mijn werkgever. Heb de opdracht gekregen om goed na te denken wat ik wil qua rijden. Hij verkeerd in de veronderstelling dat ik juist graag in een privé auto rijd. Dat is gedeeltelijk waar, omdat ik dan van niemand afhankelijk ben. Maar met €0,19/km is dat toch echt geen vetpot en zeker met deze onbtrouwbare auto moet er een forse smak geld bij.
Dus best kans dat we besluiten een Focus of Mondeo erbij te leasen. Mij prima, als ik privé iets anders wil kan ik nog altijd een CT200h of Prius ofwatdanook erbij kopen, dan schrijf ik privégebruik af.

[ Voor 67% gewijzigd door Ramon 73 op 01-07-2019 21:32 ]

• Señor Sjon
  • Nu online
BernardV schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:27:
[...]

Waar denk je dat de Octavia (en Seat Leon ST) op zijn gebouwd. ;)

Pagina: 1