Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Falende WD RED 4TB, data recovery advies.

Pagina: 1
Acties:

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 23:34
Goedemiddag,

Ik heb een WD40EFRX, NOV 2015.
Deze disk is falende en freezed op het moment dat ik deze wil benaderen of er data op wil schrijven.

Tijdens de reboot een chkdsk uitgevoerd die 48u geduurd heeft.
Veel deleted index entry's, correcting errors.
Added 5 bad clusters in bad clusters file, 20kb in bad sectors.

Computer herstart, wederom wanneer ik de schijf wil benaderen freezed de disk en vrij snel is de disk in ' deze computer ' niet meer zichtbaar of niet meer benaderbaar.

Harddisk in een externe case gedaan, via USB aangesloten. In disk management " Uknown disk, not initialized ' unallocated " .

Is en wat is de meest ideale manier om alsnog data van deze disk af te halen, er zitten nog best wat dingen op die ik best graag wil bewaren.

Alvast bedankt en nog een prettige zondagavond.

Wouter

Inventaris | WhatPulse

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
appel22 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:39:
Is en wat is de meest ideale manier om alsnog data van deze disk af te halen, er zitten nog best wat dingen op die ik best graag wil bewaren.
In dat geval niet mee lopen kloten en naar een recoverybedrijf brengen. Iedere actie maakt de kans op recovery kleiner.

En je had uiteraard een back-up moeten hebben van datgene wat je dierbaar is. Laten we dat voorop stellen.

• appel22
De echt belangrijke dingen zitten sowieso in de backup en zijn veilig, dit is rest/andere data.
Ondanks dat als er een methode, software advies of een methode is om dit alsnog te benaderen is dan is dat een minder kostbare actie dat ik liever heb.

Inventaris | WhatPulse

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:21
Als je het nog zelf wil proberen, maak een kopie naar een nieuwe disk met ddrescue
en probeer de kopie te repareren/recoveren. Door filesystem repair doen op een falende schijf is er goede kans dat je de problemen alleen maar groter maakt.

Lees bijvoorbeeld eens: https://www.cgsecurity.org/wiki/Damaged_Hard_Disk.

Het klinkt een beetje flauw om je er achteraf op te wijzen, maar als zulke grote schijven kapot gaan, heb je je data niet zomaar terug online. De 'minst kostbare' actie is er rekening mee houden dat schijven kapot gaan en dat je backup ruimte hebt en redundantie met RAID/ZFS. Kost geld, maar dan wordt de kans dat je naar een recovery bedrijf moet, ook een stuk kleiner.

• appel22
Ik heb 2 nieuwe 10TB discs besteld om alle huidige data over te zetten naar nieuwe schijven en de hoop dat deze in aanzienbare korte tijd geen issues gaan geven, en in de loop vh jaar als ik tijd heb een nieuw systeem te bouwen met een RAID opstelling zodat het falen van een schijf geen issue meer is.
Zat al langer in de planning maar heb de tijd nog niet gehad om dit samen te stellen te installeren en gebruiksklaar te maken.
Ga er uiteraard niet vanuit dat schijven zomaar random falen, erg vervelend.
Maar idd redudancy en backups zijn kostbaar en prijzig, maar nut komt altijd naar boven op het moment dat het gebeurd..

Inventaris | WhatPulse

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:21
Heb je al een NAS overwogen? Dan heb je minimale zorgen om de boel te installeren, en zolang je geen JBOD of RAID 0 kiest als opslagmethode, kan er minstens een schijf kapot gaan voordat je data echt in gevaar komt. Hier heb ik 10 4TB schijven in RAID6 (2x5schijven - totaal 24TB). Hier zitten ook schijven die ik terugkreeg van RMA. Twee van de vier schijven die ik 3 jaar geleden kocht, gingen stuk (Toen was de 4TB capaciteit nog vrij nieuw).

Ik zou jouw tweede 10TB schijf pas gebruiken als de eerste zich bewezen heeft (zeg 1 maand draaien). Als er dan een RAID 1 van maakt met de tweede schijf, ben je een stuk beter beschermt bij het uitvallen van een schijf.

Als je een NAS overweegt, houd er dan rekening mee dat je je schijven opnieuw moet formateren. Het zou voor jouw kunnen betekenen dat je eerste recovery doet op een NTFS schijf, en dat je dan die data kopieert naar een nieuw NAS (met de andere 10TB schijf). Daarna stop je de NTFS schijf in de NAS om een RAID-1 array te maken en je bent klaar.

• appel22
@biomass
Wat ik op het moment in gedachten heb om te doen is het voglende, het huidige windows systeem draait met een aantal programma's die niet op de Synology werken en mijn computer heeft meer power dan een synology. Al is een NAS wel een heel prettige oplossing voor veel dingen.

1. Huidige server Windows op SSD
3x HDD in de server momenteel.

ipv een raid setup (uitvallen beschadigen van het systeem).
4 bay Synology, alle data op de server backup/sync naar synology met same size discs.

Dan hou ik mijn programmas actief en heb ik meer power hiervoor, oa plex transcode.
En heb ik wel een backup in het geval een disc fail aanwezig is, nieuwe schijf erin sync aan de slag en alles is weer current.

Veelvuildig gebruiker van ResilioSync op meerdere computers om folders/documenten te syncen (reguliere offline copy backup) van computers naar de server + straks naar de synology.
Dan ook om de data in sync te houden tussen de discs van de server <-> synology.

[ Voor 15% gewijzigd door appel22 op 01-07-2019 16:33 ]

Inventaris | WhatPulse

Pagina: 1