Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01-2021
Goedenmiddag iederen,

Ik heb een Raspberry Pi 3 waar ik een Python script bij opstarten ook wilde laten draaien. Met wat zoeken op Reddit vond ik een topic waar iemand een soortgelijke vraag had. Hij stelde voor om het volgende te doen:
This is the method I use to launch python script after boot. Open terminal and type:
sudo nano ~/.config/lxsession/LXDE-pi/autostart
Add the following line above the @xscreensaver line
@/usr/bin/sudo python /home/pi/yourscript.py
Make sure you replace /home/pi/yourscript.py with location and script name for your python script. And make sure it is the line directly above the @xscreensaver line.
Reboot and your script should run.
Nadat ik alle stappen zorgvuldig had gevolgd en de Pi opnieuw had opgestart kwam ik uit op een zwart scherm met een cursor die reageerde op de invoer van mijn muis.

Via ctrl+alt+f2 kon ik inloggen in de Pi en heb ik het volgende geprobeerd met de logica dat de LXDE software niet (volledig)geinstalleerd was op mijn Pi en daardoor niet opstartte.

sudo apt-get install lxde-core xserver-xorg xinit

Na ongeveer een minuutje kreeg ik de melding dat de nieuwste versie van LXDE al geïnstalleerd was.

Daarna heb ik geporbeerd om de Pi opnieuw op te starten met

sudo shutdown -h now

Na het opniew opstarten zat ik nog steeds in het zwarte scherm.

Ik zou nu graag gewoon de Pi verder kunnen opstarten/bij het homescreen komen.

Iemand die een oplossing weet voor dit probleem of moet ik een nieuw OS installeren op de SD? Hoe kan ik in het vervolg zoiets dan voorkomen en mijn script wel laten draaien met het opstarten van de Pi?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Wat ik verwacht is dat door de configuratie X niet meer start (de grafische omgeving).

Ik zou de wijzigingen die je gedaan hebt terugdraaien, dan zou hij het weer moeten doen.

Ook een move naar NOS, dit is een softwareprobleem, geen hardwareprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
SA007 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:40:
Wat ik verwacht is dat door de configuratie X niet meer start (de grafische omgeving).

Ik zou de wijzigingen die je gedaan hebt terugdraaien, dan zou hij het weer moeten doen.

Ook een move naar NOS, dit is een softwareprobleem, geen hardwareprobleem.
Ja, dat leek mij ook. De vraag is echter hoe ik dit precies doe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:44
Opnieuw inloggen
Naar de regel gaan waar staat:
CTRL-K
CTRL-O <enter>
CTRL-X
Reboot?
Dan haal je in ieder geval het script weg, of snap ik niet wat je wilt bereiken?

[ Voor 1% gewijzigd door Archie_T op 30-06-2019 19:00 . Reden: Iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:18
Dit weer ongedaan maken:

Add the following line above the @xscreensaver line

En een script starten bij het booten kan misschien gemakkelijker met crontab:
code:
1
2
crontab -e
@boot /usr/bin/python /home/pi/yourscript.py

crontab wel starten onder de gebruiker waar het script ook onder moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
Archie_T schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:00:
Opnieuw inloggen
Naar de regel gaan waar staat:
CTRL-K
CTRL-O <enter>
CTRL-X
Reboot?
Dan haal je in ieder geval het script weg, of snap ik niet wat je wilt bereiken?
Als eerste; bedankt voor je reactie!

Ik heb het script weggehaald, de Pi opnieuw opgestart en kom weer op het zwarte scherm uit.

Wat ik graag zou willen bereiken is het weer kunnen komen op het bureaublad van de Pi.

edit: ik zie trouwens wel elke keer de GUI melding dat SSH aanstaat en ik het wachtwoord moet veranderen, wat apart is?

[ Voor 9% gewijzigd door Nelvalhil op 30-06-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Draait er nog meer op de Pi of was dit een kale installatie? Want dan is het zo makkelijk als gewoon opnieuw beginnen.

Eigenlijk is het eerste wat je doet voor je iets wijzigt een herstart om zeker te weten dat alles nog normaal werkt. Dan ga je dingen aanpassen, herstarten om te kijken wat het effect is en als dat ongewenste resultaten oplevert, draai je de wijzigingen terug.

Nu kan je het beste kijken wat er in $HOME/.xsession-errors en /var/log/Xorg.0.log staat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
Hero of Time schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:33:
Draait er nog meer op de Pi of was dit een kale installatie? Want dan is het zo makkelijk als gewoon opnieuw beginnen.

Eigenlijk is het eerste wat je doet voor je iets wijzigt een herstart om zeker te weten dat alles nog normaal werkt. Dan ga je dingen aanpassen, herstarten om te kijken wat het effect is en als dat ongewenste resultaten oplevert, draai je de wijzigingen terug.

Nu kan je het beste kijken wat er in $HOME/.xsession-errors en /var/log/Xorg.0.log staat.
Misschien dat ik dan wel weer Raspbian opnieuw installeer.

Verder deed de Pi het prima met het python script. Enige aanpassing die gedaan is, is beschreven in de OP. Daarvoor/na heb ik hem ook opnieuw opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hoe heb je de eerste keer jouw pi herstart? Als je namelijk de stekker uit trekt kan het zijn dat het OS corrupt is geraakt. Ik heb dit zelf meerdere malen gehad met de pi's die ik hier heb liggen.

Heb je het script eerst getest voor je het in de opstart had geplaatst? Wat doet het script (ongeveer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
kluyze schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:10:
Hoe heb je de eerste keer jouw pi herstart? Als je namelijk de stekker uit trekt kan het zijn dat het OS corrupt is geraakt. Ik heb dit zelf meerdere malen gehad met de pi's die ik hier heb liggen.

Heb je het script eerst getest voor je het in de opstart had geplaatst? Wat doet het script (ongeveer)?
Dat je een Pi niet uit moet zetten door de stroom eraf te halen heb ik ook op de harde manier geleerd.

Ik heb het script geprogrammeerd in een virtuele omgeving van Raspbian in W10.

Daarna heb ik mbv. Samba een share map aangemaakt en via het netwerk het script naar de Pi verplaatst.

Toen heb ik het script getest, opnieuw opgestart (via GUI, 'opnieuw opstarten'). Toen deed alles het nog, de code uit de OP toegepast (opnieuw opgestart, weer via de GUI). Vervolgens kwam ik op het zwarte scherm uit zoals hierboven beschreven.

Het script bestuurt GPIO pins verbonden aan een LED strip, afhankelijk van wat informatie uit het netwerk die de Pi binnen krijgt. (ook weer via de Samba share map)

edit: hier ben ik trouwens weken mee bezig geweest waar ik de Pi wel 20+ keer heb aan/uit gezet. Pas nadat ik wilde programmeren dat het script automatisch opnieuw opstart, heb ik problemen gehad met het hierboven beschreven zwarte scherm :P

[ Voor 9% gewijzigd door Nelvalhil op 30-06-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
Ik zie nog dit staan:
sudo apt-get install lxde-core xserver-xorg xinit

Na ongeveer een minuutje kreeg ik de melding dat de nieuwste versie van LXDE al geïnstalleerd was.
Dat dit een minuut duurt is ook vreemd. Ben toch bang dat er een corrupte SD kaart is. Gebeurt vaak met Raspberry’s. Heb je wel een goede voeding? Staat er nog iets relevants in /var/log/xxx log files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
Archie_T schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:11:
Ik zie nog dit staan:

[...]

Dat dit een minuut duurt is ook vreemd. Ben toch bang dat er een corrupte SD kaart is. Gebeurt vaak met Raspberry’s. Heb je wel een goede voeding? Staat er nog iets relevants in /var/log/xxx log files?
Ik heb de SD kaart (16gb) samen met de Pi een aantal maanden terug gekocht, met NOOBS voorgeïnstalleerd. Ik heb even de logs bekijken en krijg een melding van een te laag voltage, die kreeg ik al langer. Maar sinds ik de Pi stroom voedt via een 5V/2.1A adapter verbonden met het stopcontact i.p.v. een 5w USB poort. Heb ik daar niet meer aan gedacht.

Denk je dat het misschien aan de PSU kan liggen? Beter dan een 5V/2.1A adapter wordt het toch niet? Heb het gevoel dat de melding überhaupt al onterecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
Nelvalhil schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:22:
[...]

Ik heb de SD kaart (16gb) samen met de Pi een aantal maanden terug gekocht, met NOOBS voorgeïnstalleerd. Ik heb even de logs bekijken en krijg een melding van een te laag voltage, die kreeg ik al langer. Maar sinds ik de Pi stroom voedt via een 5V/2.1A adapter verbonden met het stopcontact i.p.v. een 5w USB poort. Heb ik daar niet meer aan gedacht.

Denk je dat het misschien aan de PSU kan liggen? Beter dan een 5V/2.1A adapter wordt het toch niet? Heb het gevoel dat de melding überhaupt al onterecht is.
Er is altijd een 2,5a of 3a adapter ;) Maar ik heb zelf ook 2.1A op een RPi met touchscherm en dat werkt ook. Dus daar zal het probleem niet inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Nelvalhil schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:22:
Raspberry's willen vaak net wat meer dan dat ze officieel nodig hebben. Mijn ervaring is dat het een stuk stabieler wordt met 5.2v in plaats van 5v.

En als je USB apparatuur erop aangesloten hebt dan kan je er al helemaal wat bovenop doen

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Ik zie een heleboel termen voorbij vliegen, ''bricked'' en opnieuw installeren. Kan je niet gewoon het SD kaartje in een SD kaart lezer doen en op je andere Linux computer aansluiten (of Windows 10 WSL)? Kun je al je scripts nog aanpassen.

En automatisch opstarten? Cronjob @reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Als ik je verhaal lees, denk ik dat je Pi het prima doet maar je graag weer een GUI wilt starten in plaats van uitkomen in de command line.

Kun je bijvoorbeeld "/etc/init.d/lxdm start" uitvoeren om de GUI te starten?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
hans_lenze schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:05:
Als ik je verhaal lees, denk ik dat je Pi het prima doet maar je graag weer een GUI wilt starten in plaats van uitkomen in de command line.

Kun je bijvoorbeeld "/etc/init.d/lxdm start" uitvoeren om de GUI te starten?
Ondertussen al een nieuw OS geïnstalleerd
Pagina: 1