Zoeken naar andere woonruimte, opties?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Enigszins overly dramatic titel maar ik licht hem toe: momenteel ben ik (27/man/alleenstaand) woonachtig in een appartement van 42m2 in het centrum van Apeldoorn. Top locatie, afgewerkte appartementen dus ik kon zo vanuit het ouderlijk huis hier intrekken 2,5 jaar geleden. Huurprijs is inmiddels 830 euro incl. GWL/servicekosten. Echter, met de huidige temperaturen merk ik dat ik het hier niet nog jaren zal volhouden. De temperaturen lopen regelmatig op tot dik boven de 30 graden en m'n arme ventilatortje kan dat simpelweg niet meer behappen. Koop een airco zou je zeggen, maar dat vind ik geen optie aangezien ik lomp grote ramen heb, op de begane grond woon en er weinig voor voel om dan een slang uit een open raam te moeten hangen.

Lang verhaal kort: ik wil graag wat anders. Iets groters, als het even kan. Ik sta al vanaf m'n 18e ingeschreven bij de woningbouw voor een sociale huurwoning. Ik schrijf me ook al regelmatig in op woningen maar ik eindig steeds als 10e of 15e, vrij demotiverend dus. Kopen is geen optie vanwege een studieschuld en onvoldoende eigen vermogen.

Dus dan kijken naar vrije sector. Mooie appartementen gezien, wel wat duurder (900 incl. GWL) maar 105m2 dus neem de meerprijs tov mijn huidige woning graag op de koophuur toe. Maar nu zie ik dus dat de betreffende woningcoöperatie een eis heeft dat je minimaal 4-4.5x de huurprijs als bruto-inkomen moet verdienen. :(

Ik verdien momenteel 2500 euro bruto, daarmee zou ik dus nooit en te nimmer in aanmerking komen voor dergelijke appartementen terwijl ze niet eens veel duurder zijn dan waar ik nu woon.

Ik voel me dus een beetje gegijzeld in m'n huidige situatie. Ik heb een stabiel inkomen, vast contract, nooit betalingsachterstanden gehad maar toch lijk ik geen kant op te kunnen. Sociaal gezien ben ik overgeleverd aan de factoren tijd + geluk en in de vrije sector lijkt enkel een garagebox een optie te zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe rigide woning coöperaties zijn wat betreft die inkomenseisen? Ik wilde morgen sowieso al even gaan bellen maar voor nu wilde ik ook graag de vraag alvast stellen middels dit topic. Want ik kan gewoon netjes de huur betalen, zelfs de waarborgsom van 3x de huur is geen enkel probleem, dan moet daar toch best een mouw aan te passen zijn?

Dank voor reacties alvast :)

Verwijderd

Welkom in de huizenmarkt van Nederland.

Jouw situatie is niet uniek en hier heeft een groot deel van de starters en huurders last van. Zolang er in de politiek niets veranderd valt hier weinig aan te doen.

https://www.nrc.nl/nieuws...inkomens-6363572-a1542631

Er is al heel veel over geschreven. Doe eens een zoektochtje over het net zou ik zeggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2019 13:50 ]

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:48:

Jouw situatie is niet uniek en hier heeft een groot deel van de starters en huurders last van. Zolang er in de politiek niets veranderd valt hier weinig aan te doen.
Daar was ik al bang voor. Ik ga maar investeren in een Tinder Plus abonnement dan, met z'n tweeën nemen de kansen toe :+

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56
Herkenbare situatie, woon zelf ook in Apeldoorn en heb uiteindelijk mijn huidige appartement via marktplaats kunnen bemachtigen.

Ik heb gemerkt dat veel particuliere verhuurders hier op adverteren.

Verder is het denk ik een hele lange adem hebben, ik ben ook een jaar aan het zoeken geweest voordat ik dit appartement heb kunnen vinden.

Volgens mij staat er hier in de straat regelmatig wat te huur, stuur even een DM als je wil weten waar ☺️.

Succes in ieder geval!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12 15:53

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik neem aan dat er meer redenen zijn om te willen verhuizen anders dan alleen die hitte?

Die hitte is wel redelijk op te vangen met goed ventileren en zaken als metalen (dichte!) luxaflex voor de ramen die je overdacht dicht houd. (Plus, over een paar dagen is het weer voorbij. Het is niet dat we in NL maanden in de 40+ regionen zitten.)

Qua huizen, het word zeker lastiger omdat huizenprijzen nog steeds stijgen. Aan de andere kant, met een vast contract, wat spaargeld, etc, is er wel het een en ander mogelijk. Misschien niet precies waar je wil wonen en met de nodige consessies, maar zeker iets om met een hypotheekadviseur te gaan praten.

(Collega van me is ook aan het kijken en ik heb niet het idee dat er niets is en niets mogelijk is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is woningruil misschien een idee?
Of antikraak?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
unezra schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:54:
Ik neem aan dat er meer redenen zijn om te willen verhuizen anders dan alleen die hitte?

Die hitte is wel redelijk op te vangen met goed ventileren en zaken als metalen (dichte!) luxaflex voor de ramen die je overdacht dicht houd. (Plus, over een paar dagen is het weer voorbij. Het is niet dat we in NL maanden in de 40+ regionen zitten.)

Qua huizen, het word zeker lastiger omdat huizenprijzen nog steeds stijgen. Aan de andere kant, met een vast contract, wat spaargeld, etc, is er wel het een en ander mogelijk. Misschien niet precies waar je wil wonen en met de nodige consessies, maar zeker iets om met een hypotheekadviseur te gaan praten.

(Collega van me is ook aan het kijken en ik heb niet het idee dat er niets is en niets mogelijk is.)
Zeker. De extra ruimte is meer dan welkom en zou graag een huisdier willen.

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:46
Hoeveel aan studieschuld betaal je per maand?
Heb je al eens gekeken naar hoeveel je kunt lenen als je een hypotheek zou willen. Is makkelijk te berekenen op verschillende sites zoals hypotheker of bij verschillende banken.

Huren voor €900 incl is opzich niet heel bijzonder tegenwoordig, maar voor hetzelfde, misschien wel goedkoper kan je daar ook een huis voor kopen. De huizenmarkt is wel op zn hoogtepunt, maar de rente is historisch laag.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• unezra

unezra

London schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:00:
[...]
Zeker. De extra ruimte is meer dan welkom en zou graag een huisdier willen.
Hoe hoog is je studieschuld en zoals @PM_Petrol ook vraagt, wat kún je lenen?
Wat komt er uit de berekening van de diverse banken?
Staat er iets op Funda dat daarbij past?

Zo niet, kun je ook kijken hoe je nu je uitgaven zo veel mogelijk kunt beperken, je een paar jaar helemaal de ziekte sparen (misschien wat overuren draaien, wellicht een salarisstijging, etc) zodat mogelijkheden die je nu niet hebt, er straks wel zijn.

Ondanks de lage rente op je studieschuld, als het je beperkt een huis te kopen loont het wellicht om 'm versneld af te lossen. Even goede broekriem aan, wat vaker macaroni met kaas eten en gaan met die banaan.

(En wie weet, vind je in die periode wel iemand met wie je samen wil wonen...)

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik weet niet hoeveel spaargeld jij hebt, maar daar willen verhuurders nog wel eens vatbaar voor zijn. Heb je (veel) spaargeld, dan willen ze de 4,5/4x inkomenseis nog wel eens verlagen.

offtopic:
4,5x vind ik trouwens wel echt een belachelijk vermenigvuldig. Met een inkomen 2.500 euro komt dat dus neer op een maximale huur van 555 euro per maand. Als ik in Apeldoorn zoek op Funda huur met een max van 600 euro kom je op twee appartementen uit: één 55+ woning en één studio van 23m2. Het Nibud heeft ooit gezegd dat het normaal is dat je ongeveer 1/3 van je inkomen opmaakt aan jouw huis. Dan komt er vaak nog stroom en internet bij maar dan nog is die 4,5x echt vooral bescherming/buffer voor de verhuurder.

Heb even een beetje zitten kijken op het internet maar ik zie dat verschillende verhuurders ook verschillende eisen stellen. Zo heeft ASR real estate ook de 4,5x als norm. Ga ik bij vbtverhuurmakelaars.nl kijken, dan hebben zij 3,5x als norm. Dat scheelt al aanzienlijk want dan ga je van het 555 euro naar 715 euro maximale huur per maand toe. Dus misschien loont het ook nog wel om eens bij andere verhuurpartijen te kijken.

Het inschrijven op sociale huurwoningen gaat natuurlijk wel beter met de tijd. Je staat nu 9 jaar ingeschreven. 9 a 10 jaar is toch wel een beetje gemiddeld wat je op de wachtlijst staat. Met andere woorden: Als je nog 1 of 2 jaar wacht, nemen je kansen ook vanzelf toe. Dus blijven reageren + inschreven blijven staan zou ik wel doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Robkazoe op 30-06-2019 15:14 ]

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:41
Welkom op de Nederlandse woningmarkt. Scenario is erg herkenbaar en bijna identiek aan die van mij (27/M/alleenstaand/studieschuld/8-9 jaar wachttijd in meerdere regio's).

In mijn ervaring is het erg afhankelijk van wáár je zoekt. De randstad is gewild dus het is daar lastiger om te huren dan in de omliggende steden/dorpjes. Ik heb er voor gekozen om verder weg te gaan wonen van mijn werk en richting het oosten particulier te huren.

Overigens voldoe ik ook daar (net) niet aan de inkomensnorm, maar heb ik met een garantstelling, vast contract en goede vooruitzichten mbt groei salaris een appartement gekregen. Een beetje bluffen helpt, maar reken voor jezelf na of je de lasten kan en wil dragen. Dat die soms onbetaalbaar zijn is te danken aan marktwerking, dus zal je in dat geval nog even geduld moeten hebben tot je salaris verder stijgt.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Verwijderd

London schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:43:
Kopen is geen optie vanwege een studieschuld en onvoldoende eigen vermogen.
Volgens mij hoef je je studieschuld niet op te geven als je een hypotheek wil aanvragen. Als je bij De Hypotheker binnenstapt zullen ze zeggen dat dat wel moet, maar wij hebben uiteindelijk via onze financiële adviseur begrepen dat dat niet strikt noodzakelijk was. Wellicht eens met een andere hypotheekadviseur gaan praten en kijken wat je met je loon eventueel zou kunnen kopen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:53:
[...]

Volgens mij hoef je je studieschuld niet op te geven als je een hypotheek wil aanvragen. Als je bij De Hypotheker binnenstapt zullen ze zeggen dat dat wel moet, maar wij hebben uiteindelijk via onze financiële adviseur begrepen dat dat niet strikt noodzakelijk was. Wellicht eens met een andere hypotheekadviseur gaan praten en kijken wat je met je loon eventueel zou kunnen kopen.
Studieschuld verbergen bij aanvraag hypotheek wordt lastiger
De aanpassingen maken het mogelijk om bij DUO een verklaring van een studieschuld op te vragen. Die kan dan worden toegevoegd aan de documenten die nodig zijn bij het aanvragen van een hypotheek. Hypotheekverstrekkers kunnen bij de klant om deze verklaring vragen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• OneTimer
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:53:
[...]

Het is wel degelijk noodzakelijk. Anders hou je iets verborgen. Er zitten wat consequenties aan vast. Bijvoorbeeld dat de NHG niet uitkeert als dat nodig is. Dit soort dingen heb je liever niet, zeker nier bij een huis, waarschijnlijk je grootste uitgave in je leven.

https://bieb.knab.nl/hypo...heek-wat-zijn-de-gevolgen

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Verwijderd

PM_Petrol schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:00:
[...]

Het is wel degelijk noodzakelijk. Anders hou je iets verborgen. Er zitten wat consequenties aan vast. Bijvoorbeeld dat de NHG niet uitkeert als dat nodig is. Dit soort dingen heb je liever niet, zeker nier bij een huis, waarschijnlijk je grootste uitgave in je leven.

https://bieb.knab.nl/hypo...heek-wat-zijn-de-gevolgen
I stand corrected. Wij hebben 4 jaar geleden ons huis gekocht en toen waren ze daar kennelijk nog net ietsje makkelijker in.

• OneTimer
Ik vind het ook meer dan terecht, het is en blijft ook een schuld. Je mag er dan wel 30 jaar over doen om af te lossen en er zitten nog wat andere regels aan vast, maar toch.

Je krijgt ook al een bkr voor bepaalde telefoon abonnementen. Studieschuld is echter geen bkr, nog niet iig.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-12 20:33
Echter, met de huidige temperaturen merk ik dat ik het hier niet nog jaren zal volhouden.
Ai, das akelig met die huizenmarkt. Was er maar iets waardoor je het nog jaren kon volhouden. Ik heb wel eens iets gehoord over airco's.
Koop een airco zou je zeggen, maar dat vind ik geen optie aangezien ik lomp grote ramen heb, op de begane grond woon en er weinig voor voel om dan een slang uit een open raam te moeten hangen.
Misschien je mening bijstellen en een oplossing zoeken voor die slang uit het raam. Is allemaal best te overkomen hoor :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:02:
[...]

I stand corrected. Wij hebben 4 jaar geleden ons huis gekocht en toen waren ze daar kennelijk nog net ietsje makkelijker in.
Ook toen moest je het al opgeven. Dat veel het niet deden, en dit werd getolereerd, is wel zo. Maar het moest wel. IIG volgens mij stond toen ook al in elke vragenlijst voor een hypotheek of je nog andere schulden/verplichtingen had, waar een studieschuld uiteraard onder valt.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:31
Laat TS eerst maar eens verheldering geven over zijn studieschuld. Heeft ie 10K schuld dan staat dat niets in de weg om groter te gaan wonen.

Zit hij echter op 50K+ schuld tsja.....dan moet ie eens achter zijn oor krabben of de huidige huur niet al wat aan de hoge kant is en of ie niet beter op een kamer kan gaan wonen.

Eerst schulden afbetalen zou ik zeggen, anders ben je boven je stand aan het leven!

Cashflow is leuk maar niet alles. Totale kredietwaardigheid is veel belangrijker, dus in dit geval inclusief negatief vermogen!!!

[ Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 30-06-2019 17:59 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• unezra

unezra

Sissors schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:49:
[...]
Ook toen moest je het al opgeven. Dat veel het niet deden, en dit werd getolereerd, is wel zo. Maar het moest wel. IIG volgens mij stond toen ook al in elke vragenlijst voor een hypotheek of je nog andere schulden/verplichtingen had, waar een studieschuld uiteraard onder valt.
Sowieso, het blijft een schuld met betalingsverplichting.
Nogal logisch dat je 'm dus moet opgeven. :)

Vrij bizar dat ook hypotheekadviseurs lang hebben volgehouden dat het niet nodig was de studieschuld aan te geven, terwijl de bank er wel degelijk fikse consequenties aan kon verbinden. (Er is immers iets verzwegen.)

Verwijderd

Sissors schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:49:
[...]

Bij ons ging het om €7000 met een betalingsverplichting van (om en rond de) €40 per maand. Wel zuur als je om die reden ineens €30.000 minder mag lenen. Dat scheelt nogal.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Ik heb een schuld van 14k, betaal 82 euro p/m af (moet binnen 15 jaar aflossen).

En heb niet zoveel eigen vermogen helaas (minder dan 10k).

Zal eens wat van die berekeningen doen bij de banken.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:48:

https://www.nrc.nl/nieuws...inkomens-6363572-a1542631

Er is al heel veel over geschreven. Doe eens een zoektochtje over het net zou ik zeggen.
Dit en meniggeen heeft überhaupt geen huis en zit vast in een studentenhuis. En ja het is absurd maar gek genoeg heeft een groot deel van de starters t slechter.

Dus ja wat heb je nodig;
- mazzel
- rond kijken bij kleinere verhuurders/particulieren etc
- tijd in je carrière steken en hopen dat het zich uitbetaald
- een airco
- het accepteren
- geen VVD stemmen.

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-12 10:38
Zelfde situatie hier (26/alleenstaand/geen studieschuld/3200 bruto) werkzaam en woonachtig in omgeving van Amsterdam, op een klein studentenkamertje.

Accepteren dat het nog een tijdje zo blijft en toch voor de airco gaan, lijkt mij de beste optie voor je! Daarnaast zo snel mogelijk je studieschuld proberen af te lossen..

• OneTimer
Volgens de Hypotheker kan je ongeveer 128k lenen met dit salaris en studieschuld.
Zonder studieschuld is het ongeveer 151k wat je kunt lenen.

Ik weet niet wat er voor dat geld te koop staat in jouw regio.
Een beetje eigen geld is ook nodig bij de koop van een huis.

Hoeveel ga je de komende jaren omhoog in salaris? Krijg je elk jaar een structurele verhoging?

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-12 20:15
Ik zou toch reageren op de gewenste woningen Ook al weet je dat je niet voldoet aan de inkomenseis. 3 jaar geleden in een soortgelijke situatie gezeten waarbij ik ook niet kon voldoen aan de inkomenseis en toch kunnen huren. Een goed verhaal en je welwillendheid om een eventueel deposito in te stellen kan een verhuurder ook over de streep trekken.

Aan de andere kant kun je natuurlijk ook even 1,5 jaar volgas je schuld gaan aflossen en dan de koopmarkt op! Kun je DUO mooi gebruiken als kadotip aan iedereen die vraagt wat je voor je verjaardag wil hebben ;)

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

London schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:08:
Dank voor alle reacties. Ik heb een schuld van 14k, betaal 82 euro p/m af (moet binnen 15 jaar aflossen).

Wellicht versneld aflossen ipv het absolute minimum per maand? Kan je sneller aan een wat grotere hypotheek met meer mogelijkheden.

Moet je denk ik wel verhuizen naar buiten Apeldoorn, maar ergens moet een concessie komen. En dan nog is het bar en boos in de startersmarkt. Startershuizen hier in Purmerend (20 mins van Amsterdam) gaan als warme broodjes vér boven de vraagprijs (die al stevig is tov ~ 6 jaar gelede ). Eigenlijk absurd.

Edit: enige alternatief is samen gaan wonen met iemand. Hoeft niet eens een partner te zijn, zolang je maar samen een hypotheek kan aanvragen óf een mogelijkheid hebt je inkomen te combineren voor huur.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 30-06-2019 18:42 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:06
Gelukkig wil het kabinet de inkomensgrens van alleenstaande voor een sociale huurwoning verlagen...
Als je ooit een huisgenoot zoekt in Breda stuur me dan maar een PB. 😋 Zit in ongeveer dezelfde situatie met 700 bruto meer..

Nou dag he

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:28
Anatidae schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:40:
Gelukkig wil het kabinet de inkomensgrens van alleenstaande voor een sociale huurwoning verlagen...
Als je ooit een huisgenoot zoekt in Breda stuur me dan maar een PB. 😋 Zit in ongeveer dezelfde situatie met 700 bruto meer..
Moet je wel een sociale huurwoning eerst krijgen. Hij zit sinds zijn 18e ingeschreven, zeg maar ~10 jaar.
Staat op plek 10-15, te belachelijk voor woorden. Ongefundeerde beschuldigingen bewaar je maar voor Facebook.

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 01-07-2019 12:29 ]

• Anatidae
UltraInstinct schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:56:
[...]

Moet je wel een sociale huurwoning eerst krijgen. Hij zit sinds zijn 18e ingeschreven, zeg maar ~10 jaar.
Staat op plek 10-15, te belachelijk voor woorden. quote aangepast.
Oh interessant, moet ik toch maar eens langsgaan met wat mooie spulletjes.

Ik zie ook alleen heil in lotingwoningen ;)

Ik heb t gevoel dat je met t meest simpele baantjes al boven de inkomensgrens zit Tegen de tijd dat je bovenaan staat kwa wachttijd, enkel door cao verhogingen xD

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 01-07-2019 12:29 ]

Nou dag he

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik sta al vanaf m'n 18e ingeschreven bij de woningbouw voor een sociale huurwoning. Ik schrijf me ook al regelmatig in op woningen maar ik eindig steeds als 10e of 15e, vrij demotiverend dus.
Geen idee over Apeldoorn, maar in Deventer moet je als je in de hoogte categorie valt (tot ~710 euro) met 9 jaar toch makkelijk te doen zijn? De laagste categorie is met 9 jaar wel redelijk onmogelijk maar daar mag je toch niet in, de middelste categorie is volgens mij supermakkelijk (hoor verhalen over 2,5jr tot 4jr) maar ook daar mag je niet in geloof ik.

En ja, ook in Deventer gaan er echt ontzettend veel huizen weg naar niet eens zozeer urgenten (ook wel natuurlijk), maar vooral naar mensen helemaal buiten de wachtlijst om (trek je conclusies als je wilt). Maar dan nog, zolang je als alleenstaande boven de huurtoeslaggrens verdient en dus in het 2e of 3e 'vakje' valt zijn de wachtlijsten echt helemaal niet zo lang. Verbaast me eigenlijk dat dat in A'doorn wel zo is. Kan me ook zeker niet voorstellen dat dat in Zutphen zo is. Sommige dorpjes hier wellicht wel, vanwege het krappe aanbod en dorpsbinding is het lastig daar tussen te komen.

In de hoogste categorie in Deventer vallen bv de nieuwbouwhuizen in de nieuwe wijk Steenbrugge. Mooi toch? Ik zou er graag wonen hoor!

Tja, dan moet je wel verkassen van A'doorn naar Deventer. Tis hier wel veel gezelliger dan in A'doorn :9

Ik zit nu in ~70m2 maar het is hier ook bloedjeheet hoor, dus dat 'excuus' lijkt me redelijk onzin, en groter = duurder om koel te krijgen dmv een airco :+

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:01

NSG

Je weet niks!

Even los van je vraag. Je geeft aan vanaf je 18e ingeschreven te staan voor sociale huurwoningen. Is het bij hen ook bekend dat je sinds 2,5 jaar niet meer bij je ouders woont?

De regel is namelijk dat je op dat moment weer bij 0 ingeschreven jaren begint. Heb je dat niet gedaan en je staat straks ergens op plek 1, dan is het nogal zuur als je te horen krijgt dat je inschrijving niet geldig is.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
unezra schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:23:
[...]

Hoe hoog is je studieschuld en zoals @PM_Petrol ook vraagt, wat kún je lenen?
Wat komt er uit de berekening van de diverse banken?
Staat er iets op Funda dat daarbij past?

Zo niet, kun je ook kijken hoe je nu je uitgaven zo veel mogelijk kunt beperken, je een paar jaar helemaal de ziekte sparen (misschien wat overuren draaien, wellicht een salarisstijging, etc) zodat mogelijkheden die je nu niet hebt, er straks wel zijn.

Ondanks de lage rente op je studieschuld, als het je beperkt een huis te kopen loont het wellicht om 'm versneld af te lossen. Even goede broekriem aan, wat vaker macaroni met kaas eten en gaan met die banaan.

(En wie weet, vind je in die periode wel iemand met wie je samen wil wonen...)
2,5K bruto pm + vakantiegeld = 150K max hypotheek. Daar is in Apeldoorn inderdaad wel een flatje voor te vinden met VVE die 20K per woning te kort komt. Van die 150K gaat nog grofweg twee keer de studieschuld af (indien oud stelsel).

Was jij dat niet die laatst ook dacht dat je gewoon 30% meer hypotheek kon krijgen dan daadwerkelijk het geval was :?

EDIT: ja dus;
unezra in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
dragon2 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:19:
[...]

Ik zit nu in ~70m2 maar het is hier ook bloedjeheet hoor, dus dat 'excuus' lijkt me redelijk onzin, en groter = duurder om koel te krijgen dmv een airco :+
Dat slaat nergens op. Hoeveel koelvermogen je nodig hebt hangt gewoon af van isolatie, warmtebronnen in huis en zoninstraling enzo. 130 m2 nieuwbouw met forse overstek houdt je makkelijker koel dan 20 m2 zolder met plat dak zonder isolatie.

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-12 10:22
Herkenbare situatie, heb jarenlang in dezelfde "gouden kooi" gezeten.
Teveel verdienen voor sociale huur, te weinig inkomen en vermogen voor koop.
Aangewezen op particuliere verhuur.
Consequentie: weinig kunnen sparen door hoge maandlasten, dus erg moeilijk om eigen geld op te bouwen om iets te kopen.
Een soort vicieuze cirkel.

Uiteindelijk heb ik na wat flinke loonsverhogingen op precies het juiste moment een koopwoning bemachtigt.

• unezra

unezra

London schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:08:

14K studieschuld is niet heel erg schokkend.

Als dát je in de weg staat wil je mogelijk te duur kopen. Wil je toch die grens opzoeken: Bereken wat je iedere maand kunt missen (ook al doet dat een beetje pijn), stop je vakantiegeld en een eventuele 13e maand er een paar keer in en *hop*, opeens kun je wél een huis kopen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:14
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:30 ]

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
unezra schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:37:
in en *hop*, opeens kun je wél een huis kopen.
En iedereen leefde nog lang en gelukkig. Je doet net alsof dat het hoogste is wat je kunt bereiken: als je verdienvermogen aanwenden voor een dak boven je hoofd. Dat is toch triest? En bovendien heel slecht voor de economie omdat je dat geld al uitgegeven hebt aan primaire levensbehoeften.

• unezra

unezra

Bart2005 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:41:
[...]
En iedereen leefde nog lang en gelukkig. Je doet net alsof dat het hoogste is wat je kunt bereiken: als je verdienvermogen aanwenden voor een dak boven je hoofd. Dat is toch triest? En bovendien heel slecht voor de economie omdat je dat geld al uitgegeven hebt aan primaire levensbehoeften.
Oh, neuh, ik ben een groot voorstander van huren ook al woon ik zelf in een koophuis.
(Wel een dat redelijk prijsbewust is. Onze hypotheek is grofweg de helft van wat 'ie zou mogen zijn.)

Alleen soms moet je de tering naar de nering zetten. :) TS wil groter wonen, kan vrije sector niet betalen en de wachtlijsten voor sociale woningbouw zijn te lang. Dan kan het zomaar zijn dat kopen een zinvolle keuze is.

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Eigen vermogen van meer dan 4k negatief, en zelfstandig in hartje Amsterdam wonen op 42 m2 voor een schappelijk bedrag. Volgens mij heb je de jackpot al (als je echt daar wilt wonen).
Als je serieus stappen wilt zetten zul je je huisvesting aan de realiteit moeten aanpassen (= kamer) totdat je eigen vermogen minstens 10% van je beoogde huis is.
Een vaste relatie helpt ook om de extra ruimte die kennelijk nodig is te bemachtigen.

• Anatidae
Baytep schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:43:
Eigen vermogen van meer dan 4k negatief, en zelfstandig in hartje Amsterdam wonen op 42 m2 voor een schappelijk bedrag. Volgens mij heb je de jackpot al (als je echt daar wilt wonen).
Als je serieus stappen wilt zetten zul je je huisvesting aan de realiteit moeten aanpassen (= kamer) totdat je eigen vermogen minstens 10% van je beoogde huis is.
Een vaste relatie helpt ook om de extra ruimte die kennelijk nodig is te bemachtigen.
APELDOORN!!

Nou dag he

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Alle input wat betreft kopen is meegenomen, maar dat heeft eigenlijk helemaal niet mijn voorkeur. Ik vind de gemakken van huur juist erg fijn. Moet eigenlijk niet denken aan een eigen huis en alles wat daarbij komt kijken. Maar goed, als dat in mijn situatie de beste optie zou zijn dan wil ik het zeker overwegen.
Zal eens gaan praten met een adviseur en kijken wat er mogelijk is.

Wat betreft het aflossen van m'n schuld, ik kan het maandbedrag wel wat verhogen zodat het sneller gaat. Mijn ouders kunnen helaas niets betekenen in dit verhaal.

Daarnaast blijf ik het natuurlijk gewoon proberen op de sociale huurmarkt. En ik zal contact zoeken met de coöperatie die die vrije-sector appartementen aanbiedt. Denk dat ik met wat garanties wellicht nog wel kans maak, onder het mom van nee heb je..

En anders inderdaad ook even buiten Apeldoorn kijken, Deventer is dan wellicht ook interessant.

@NSG , dat maakt niets uit blijkbaar. Een inschrijving is een inschrijving, zolang je de adresgegevens maar goed update blijft de eerste registratiedatum gelden voor een eventuele toewijzing.

• twisterNL
  • Laatst online: 14-12 00:26
Goedkoper wonen gaat je zonder jubelton, zodat je een woning kunt kopen, niet lukken.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Volgens mij bestaat de vraag uit 2 dingen:

High-prio: een leefbare woonomgeving. Ik herken zelf ook dat appartementen, zeker als ze de avondzon hebben, gi-gan-tisch heet worden. Ook hier is >30 graden, ondanks alle zonnewering én een zonnedoek over het balkon, de afgelopen week gebruikelijk geweest. Isolatie is prachtig, maar het kouder dan de buitentemperatuur krijgen is enorm lastig.

Ik woon hier nu bijna een jaar en heb van vorige zomer geleerd dat dit me niet weer gaat overkomen :P dus ik heb enkele weken geleden een simpele monoblock airco gekocht. Dat werkt geweldig, zolang je 'm in de slaapkamer houd (14m2, 35m3).
Nee: geen open raam: zorg dat je deze afsluit. Maak gebruik van zo'n raamafdichting-kit bij een draai/kantelraam, bij schuiframen is het nog simpeler. Ik heb zelf een enorme plank om maat laten zagen en hier mijn aircoslang naar buiten laten blazen, en met de zonnewering er (bijna) voor zien de buren hier niks van. Mooi is wellicht anders, maar die airco was alleen afgelopen week al iedere euro dubbel en dwars waard.
Lees je in over airco's! :)

"Low"-prio: een betaalbare woning. Zoals al heel vaak genoemd, anno 2019 ben je zo goed als kansloos als alleenstaande starter met een modaal inkomen. Ja: solliciteer en zorg voor inkomensgroei (dat zou je sowieso moeten doen imho) - al gaat 1000 euro bruto erbij op nog steeds niet opeens voor een wereld van verschil zorgen jammer genoeg. Sterker nog: daarmee gooi je je ruiten voor een sociale huurwoning ook weer in, dus het is niet zonder gevaren.

Ja: blijf het proberen, blijf zoeken (ook buiten Funda!). Zorg dat je genoeg vermogen hebt om, als dat ene huis langs komt, je in ieder geval de kosten koper kan betalen. Wie weet heb je geluk. Hoe dan ook: heb een plan, leef zuinig, spaar goed - net als 'wij starters' dat allemaal doen...
Je grap over een tinderprofiel is jammergenoeg daadwerkelijk realiteit :P De mijne moet nog afstuderen, als je haast hebt is dat een mogelijk filter :+

De woningmarkt in Nederland is gigantisch krom en oneerlijk verdeeld, maar uiteindelijk is het enige wat je zelf kan doen: zorgen voor veel inkomen en veel spaargeld. Oh, en dus die relatie ;)
Maar nu zie ik dus dat de betreffende woningcoöperatie een eis heeft dat je minimaal 4-4.5x de huurprijs als bruto-inkomen moet verdienen.
Dit is overigens een eis vanuit de woningcorporatie, geen wettelijke. Daar is soms een mouw aan te passen. Afhankelijk van de corporatie wordt hier niet altijd even secuur naar gekeken. Ik betaal zelf (zij het na een huurverhoging) 900 euro per maand aan huur, maar ik verdien geen 3600 per maand ;)
Daarbij zijn sommige verhuurders ook bereid om, mocht je genoeg spaargeld hebben, iets losser om te gaan met deze regel. En de ene rekent met huur ex servicekosten, de ander inclusief. Als je aan kan tonen dat je je huidige huur ook altijd braaf hebt kunnen betalen, is er misschien iets wel mogelijk. Niet geschoten is altijd mis.

Al is imho de vraag of dat de stap is die je moet zetten; die 80 euro kan je anders ook sparen immers, en ook daar zal het allemaal warm worden in de zomer, en dat huisdier kost ook weer geld. Je raakt enkel verder weg van een koopwoning.

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 30-06-2019 20:49 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• kabeltjekabel
[...]

Als dát je in de weg staat wil je mogelijk te duur kopen. Wil je toch die grens opzoeken: Bereken wat je iedere maand kunt missen (ook al doet dat een beetje pijn), stop je vakantiegeld en een eventuele 13e maand er een paar keer in en *hop*, opeens kun je wél een huis kopen.
Hij zoekt iets om in te wonen, niet een garagebox of lege kavel.
(122K!)

• OneTimer
Wat vind je zo makkelijk aan huren?
Het onderhoud of dat het huis niet daadwerkelijk van jouw is?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kijk eens naar de kosten voor uv werende raamfolie. Dit maakt een enorm verschil in de hitte die door de ramen naar binnenkomt. Het is vaak erg betaalbaar. Op een kantoor waar ik dit ooit toegepast zag worden ging de dagelijkse temperatuur binnen van ruim 32 graden naar een comfortabele(re) 25 graden.

Daarnaast luxaflex of een zonnescherm aan de buitenkant aan de oost- en westkant. Voorkom zoveel mogelijk dat de zon naar binnen schijnt. Ventileren helpt natuurlijk alleen als de temperatuur buiten koeler is dan binnen, anders gewoon deuren en ramen gesloten houden. In de avond, als het afkoelt, lucht je natuurlijk wel zodat je niet stikt.

En 's avonds neem je tijdens het luchten natuurlijk horrengaas tegen de muggen :7

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
PM_Petrol schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:55:
Wat vind je zo makkelijk aan huren?
Het onderhoud of dat het huis niet daadwerkelijk van jouw is?
Ja. :+

Ik weet gewoon niet zo goed of ik de verantwoordelijk kan dragen voor een koophuis dus daarom bevalt huren mij eigenlijk wel prima. Gewoon makkelijk nu, als er wat is bel je de woningbouw en dan komt er een mannetje om het te fixen. Weinig omkijken naar verder, dat vind ik prima.

Ik zal me toch ook nog eens wat meer gaan inlezen in airco's want ik merk al wel dat ik op deze manier voorlopig nog niet weg ben hier.

edit: En ik realiseer me ook wel dat ik wellicht een beetje met een ''kop in het zand'' mentaliteit heb geleefd de laatste jaren. Althans, niet toekomstgericht. Maar ik wist ook niet dat het resultaat daarvan zo erg zou zijn :(

[ Voor 15% gewijzigd door London op 30-06-2019 21:04 ]

• Richh
  • Nu online
[...]

Zelfs al 'spaart' hij 500 euro per maand (da's best riant op 1800 euro netto) dan ben je nog een leuke 2,5 jaar aan het afbetalen. Niet echt *hop* :P

En daarna moet 'ie nog eigen vermogen gaan sparen voor de kosten koper, en dan kom je er alsnog achter dat je met 2500 euro geen hypotheek kan financieren.
Bij gelijkblijvende omstandigheden is TS een jaar of 4-5 bezig om de stap naar een matig appartementje met achterstallig onderhoud in een slechte wijk te zetten. Dat is geen 'hop' en zet dus ook geen zoden aan de dijk.

Sterker nog: gezien woningen zo'n 8% per jaar 'gemiddeld' duurder worden, waarbij starterswoningen het snelste stijgen, worden woningen sneller duurder dan dat de schuld van TS is afgelost, laat staan het spaargeld toeneemt, enzovoort.

Ik denk dat TS moet inzetten op verhoging van het inkomen. Ofwel met werkgevers praten, ofwel met een toekomstige partner die voor de tweede helft van het inkomen kan zorgen.
Ofwel hopen dat de huizenmarktbubbel barst.

Tegelijkertijd is de rente op studieleningen minimaal, en tegelijkertijd is er in de politiek (in tegenstelling tot over de woningmarkt) wél aandacht voor de invloed van de studielening op een hypotheek. Dat je eigen geld voor je woning nodig hebt is echter hoe dan ook een zekerheidje. Ik zou dus, hoe stom het eigenlijk ook is, helemaal niet zo focussen op die studielening.

Edit: die 500 euro moet je uiteindelijk wel sparen natuurlijk, maar zet dat liever op de spaarrekening voor de kosten koper en voor het geval de politiek de LTV wil aanpassen... die studielening kan je er altijd nog mee aflossen. Andersom lukt zoiets niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 30-06-2019 21:09 ]

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-12 17:48
Bedrijven onder druk zetten. Meer salaris vragen.

Waarom is jouw koopkracht zoveel lager dan hen?

Voor de rest is het wachten tot de vergrijzing voorbij is.

Verder komen er steeds meer mensen bij, want ten zuiden van ons is het al helemaal onleefbaar. Welkom aan klimaatverandering.

• kabeltjekabel
Richh schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:03:
[...]

Edit: die 500 euro moet je uiteindelijk wel sparen natuurlijk, maar zet dat liever op de spaarrekening voor de kosten koper en voor het geval de politiek de LTV wil aanpassen... die studielening kan je er altijd nog mee aflossen. Andersom lukt zoiets niet.
Plus dat studielening vervalt bij overlijden. Dus kom je onder de bus, 14K extra voor nabestaanden.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:57
Dus dan kijken naar vrije sector. Mooie appartementen gezien, wel wat duurder (900 incl. GWL) maar 105m2 dus neem de meerprijs tov mijn huidige woning graag op de koophuur toe. Maar nu zie ik dus dat de betreffende woningcoöperatie een eis heeft dat je minimaal 4-4.5x de huurprijs als bruto-inkomen moet verdienen. :(
Richh schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:36:
Dit is overigens een eis vanuit de woningcorporatie, geen wettelijke. Daar is soms een mouw aan te passen. Afhankelijk van de corporatie wordt hier niet altijd even secuur naar gekeken.
Ik weet niet of secuur het goede woord is, maar ik ben deze discussie ook ooit aangegaan een paar huizen terug. Bottom line wilde de verhuurder geen mensen in het appartement die het totaal niet zouden kunnen betalen. Bij een vast contract met ook nog groeiperspectief was het geen enkel probleem om te huren met een wat lager bruto-inkomen. Het was puur een stok achter de deur voor de verhurende partij.

UNOX: The worst operating system

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

De woningmarkt in NL is knap verziekt.
Jouw verhaal is er helaas een van de vele.

Ik snap dat je je gegijzeld voelt, ik vraag me ook serieus af hoe lang de huidige situatie zal blijven duren, zeker gezien het feit dat de verwachting is dat op (korte) termijn de spaarrentes eerder zullen dalen dan stijgen. Daarmee zullen de hypotheekrentes ook laag blijven, waarmee de gekte op de woningmarkt ook nog wel even aan zal houden ;(

Helaas heb ik weinig toe te voegen aan eerdere reacties, ik wil je sterkte wensen!

[ Voor 79% gewijzigd door Pietervs op 30-06-2019 22:11 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Verwijderd

Ik zat ook in die situatie en ben met een huisgenoot gaan wonen. Ruim 100m2 voor slechts 1150 euro per maand, net buiten de stad. Toegegeven dat je dan met een huisgenoot woont maar per persoon betaal je nog minder dan de max voor sociale huur. En je kan veel kosten delen als internet, GWL en kosten als meubels en sommige boodschappen. Wij betalen nu 750p.p. inclusief, maar daar blijft wel wat van over elke maand. dan zit je ook niet meer met die belachelijke inkomenseisen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2019 22:12 ]

Verwijderd

[...]

Het gedonder begint ook pas als jij betalingsproblemen krijgt en de bank je dossier gaat bekijken, gaat onderzoeken en actie gaat ondernemen. Als dan blijkt dat je een schuld hebt verzwegen, dan kan het heel erg vervelend gaan worden. Ze kunnen theoretisch gewoon je hypotheek door de shredder halen en volledige aflossing eisen. Hypotheek is immers verstrekt op basis van valse/onvolledige gegevens.

Aangezien je op dat moment waarschijnlijk al problemen hebt, kun je een nieuwe financiering wel vergeten. Dat kan dus gedwongen verkoop betekenen en NHG kun je vergeten, omdat je ook daar beoordeeld bent op valse/onvolledige gegevens.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-12 14:56

Engineer

Software

Ik heb zelf de afgelopen maanden naar een andere woonruimte gezocht. De afgelopen 8 jaar op 38m2 voor 400/mnd gezeten.

Na een paar dagen Funda en lokale verhuur instanties doorakkeren kom je idd op de conclusie uit dat NL hopeloos is.

Inmiddels in België een huis van 160m2 met 1600m2 grond gekocht voor rond de 2 ton... Daar koop je nog geen rijtjeshuis voor in NL. :) Kosten koper in België zet je wel weer even in je onderbroek..

[ Voor 7% gewijzigd door Engineer op 30-06-2019 22:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:13:
[...]

Het gedonder begint ook pas als jij betalingsproblemen krijgt en de bank je dossier gaat bekijken, gaat onderzoeken en actie gaat ondernemen. Als dan blijkt dat je een schuld hebt verzwegen, dan kan het heel erg vervelend gaan worden. Ze kunnen theoretisch gewoon je hypotheek door de shredder halen en volledige aflossing eisen. Hypotheek is immers verstrekt op basis van valse/onvolledige gegevens.

Aangezien je op dat moment waarschijnlijk al problemen hebt, kun je een nieuwe financiering wel vergeten. Dat kan dus gedwongen verkoop betekenen en NHG kun je vergeten, omdat je ook daar beoordeeld bent op valse/onvolledige gegevens.
Daar zijn ze inderdaad sinds 2018 wel een stukje strenger in dan daarvoor.

Op zich maakt het niet uit, maar houd er rekening mee dat wij in het oude stufi-systeem zaten en binnen 15 jaar moeten aflossen (in plaats van nu 30) en dat dat voor ons over 3 jaar al klaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2019 22:32 ]

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:48
Engineer schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:30:
(...)
Inmiddels in België een huis van 160m2 met 1600m2 grond gekocht voor rond de 2 ton... Daar koop je nog geen rijtjeshuis voor in NL. :)
Of je moet in het uiterste noorden, zuiden of oosten van Nederland willen wonen.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:31:
[...]

Daar zijn ze inderdaad sinds 2018 wel een stukje strenger in dan daarvoor.
Ook daarvoor al. Ze zijn nu alleen wat strenger geworden voor de adviseurs, omdat die vrij makkelijk mensen adviseerden om zulke informatie te verzwijgen omdat het op dat moment toch niet opvraagbaar was voor een bank. Maar als er gedonder komt, ben jij primair de pisang en niet de adviseur.

Toen ik in 2005 mijn eerste woning kocht (een appartement) werd er heel simpel gevraagd naar "alle schulden". Er stond ook nergens, dat een studieschuld niet vermeld hoefde te worden. Het is altijd al zo geweest, maar de adviesbranche heeft lang voor een groot deel uit "cowboys" bestaan die vooral bezig waren met het maximaliseren van hun inkomsten en het daarbij niet altijd even nauw namen met de regels (en dus gewoon zulke risico's namen).

Ik had destijds geen studieschuld, maar formeel had ik 'm gewoon moeten melden als ik er wel 1 had gehad. Door een verkeerde studiekeuze had ik voor 2005 wel een kleine studieschuld, maar die had ik al afgelost.

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:01

NSG

Je weet niks!

@NSG , dat maakt niets uit blijkbaar. Een inschrijving is een inschrijving, zolang je de adresgegevens maar goed update blijft de eerste registratiedatum gelden voor een eventuele toewijzing.
Hmm, dat is wel hoe het er bij Woonnet Rijnmond aan toe gaat. Ik ging er daardoor automatisch vanuit dat dit elders ook zo is. Foute aanname blijkbaar.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-12 21:07
Even over de Airco. Ze zijn erg ineffecient die met maar een slang. Het beste is er eentje die je in het raam zet (veel minder geluid) anders eentje met dubbele slang (lastig te krijgen). Die met één slang verwijderen namelijk lucht dus komt er weer warme lucht overal vandaan om het drukverschil te verminderen. Zijn echt onzuinige ondingen.

• unezra

unezra

London schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:01:
[...]
Ja. :+

Ik weet gewoon niet zo goed of ik de verantwoordelijk kan dragen voor een koophuis dus daarom bevalt huren mij eigenlijk wel prima. Gewoon makkelijk nu, als er wat is bel je de woningbouw en dan komt er een mannetje om het te fixen. Weinig omkijken naar verder, dat vind ik prima.
Kan me voorstellen dat het ook nog eens niet onrealistisch is op jouw leeftijd dat je zomaar iemand tegen komt. Je bent 27, precies dé leeftijd waarop veel mensen gaan settlen en samenwonen.

Niet dat je daarvoor een mooi huis moet laten schieten, maar in jouw situatie zou ik dat zeker ook meenemen in je beslissing nog niet te gaan kopen. Tenzij je heel strategisch koopt én de huizenmarkt niet in zakt, is een huis kopen zeker de eerste jaren een risico. Best vervelend als je dan net samen wil gaan wonen en moet kiezen wáár. (Dus een van de 2 huizen op moet geven. Stuk makkelijker als dat 2 huurhuizen zijn. Als 1 van de 2 een koophuis is, of allebei, heb je snel wat minder keuze.)
Ik zal me toch ook nog eens wat meer gaan inlezen in airco's want ik merk al wel dat ik op deze manier voorlopig nog niet weg ben hier.
Wat ik lees is het vooral de hitte én het feit dat je graag iets meer ruimte wil hebben.

De hitte is prima wat aan te doen en maar een korte periode. De ruimte, tja, 42m2 is niet groot maar wellicht dat je met efficiënt inrichten er voor kunt zorgen dat je iig het gevoel hebt wat meer ruimte te hebben dan je werkelijk hebt?
edit: En ik realiseer me ook wel dat ik wellicht een beetje met een ''kop in het zand'' mentaliteit heb geleefd de laatste jaren. Althans, niet toekomstgericht. Maar ik wist ook niet dat het resultaat daarvan zo erg zou zijn :(
Dat verbaasd me niet. Ze doen er zó makkelijk over. "Iedereen kan kopen", terwijl je echt het nodige eigen vermogen nodig hebt en risico's loopt. Ik ken de situatie en dat heeft er voor gezorgd dat wij een paar jaar langer hebben moeten wachten op het kopen van een huis dan we van plan waren. Op een gegeven moment waren we het zat, hebben we de broekriem fors aangetrokken, ons compleet de blubber gespaard en een paar jaar later alsnog een huis gekocht.

Fin, stel dat je toch ooit een huis wil kopen, realiseer je je nu wél dat je daar vermogen voor nodig hebt. Niets mis met het tij nu keren en nu gaan sparen, zodat je uiteindelijk uit de situatie raakt dat je geen spaargeld en wél een (studie)schuld hebt.
Richh schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:03:
[...]
Zelfs al 'spaart' hij 500 euro per maand (da's best riant op 1800 euro netto) dan ben je nog een leuke 2,5 jaar aan het afbetalen. Niet echt *hop* :P

En daarna moet 'ie nog eigen vermogen gaan sparen voor de kosten koper, en dan kom je er alsnog achter dat je met 2500 euro geen hypotheek kan financieren.
Bij gelijkblijvende omstandigheden is TS een jaar of 4-5 bezig om de stap naar een matig appartementje met achterstallig onderhoud in een slechte wijk te zetten. Dat is geen 'hop' en zet dus ook geen zoden aan de dijk.

Sterker nog: gezien woningen zo'n 8% per jaar 'gemiddeld' duurder worden, waarbij starterswoningen het snelste stijgen, worden woningen sneller duurder dan dat de schuld van TS is afgelost, laat staan het spaargeld toeneemt, enzovoort.
Ik it zit even na te denken hoe mijn situatie toen was. Wat ik weet is dat ik uiteindelijk ruim €10.000 per jaar spaarde, maar wel bij een iets andere inkomenssituatie. €3000 per maand bruto persoonlijk inkomen én samenwonend in een flat met net iets lagere woonlasten dan TS. Hoewel ik nu twijfel of mijn inkomen niet wat lager was, ik meen dat ik ben gaan sparen voordat ik bij deze werkgever aan de slag ging en dan lag mijn inkomen rond de €2750 bruto per maand.

Hoe dan ook, 2.5 jaar is in mijn beleving redelijk "hop". Ik denk dat we een andere waarde van "hop" hanteren. :)

4-5 jaar vooruit plannen voor een woning is niet héél raar. Je hebt eigen vermogen nodig voor een koopwoning en persoonlijk vind ik het logisch dat als je die plannen hebt, dat je zeker 4-5 jaar vooruit denkt.

Wij hebben overigens niet anders gedaan. Alles bij elkaar heeft het bij ons van "aflossen schuld" tot "kopen huis" ook zo'n periode geduurt. Nu is het onredelijk alles af te zetten tegen mijn eigen situatie, maar ik gok zo dat de meeste mensen met een normaal inkomen minimaal zo'n periode vooruit zullen denken als het gaat om het kopen van een huis.
Ik denk dat TS moet inzetten op verhoging van het inkomen. Ofwel met werkgevers praten, ofwel met een toekomstige partner die voor de tweede helft van het inkomen kan zorgen.
Ofwel hopen dat de huizenmarktbubbel barst.
Dat laatste zou niet slecht zijn. Vind het nog steeds bizar dat de prijzen zo hard stijgen als ze nu doen. Beetje waardestijging, ok, maar wij zouden nu het bedrag niet meer over hebben voor was ons huis nu waard is.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
Ga zeker ook eens praten waar je de appartementen gevonden hebt.

Die eis van X keer het bruto huurbedrag aan inkomen is vaak niet zo hard.

De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:39
Als je 10-15e eindigt bij sociale huurwoningen dan zit je volgens mij best aardig. Met een half jaartje wachttijd er bij zou je dan in de top3 moeten kunnen eindigen.

Ik snap dat het demotiverend is maar het is juist een plek dat perspectief bied. Als je nu 83r zou eindigen ja dan heb je nog lang te gaan

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:37
[...]

Ook in 2015 werd bij aanvraag van een hypotheek met NHG expliciet naar 'overige schulden' gevraagd en stond er in de toelichting dat dit bijvoorbeeld de studieschuld of een familie-lening kon zijn.

En ook toen verklaarde je onderaan door je handtekening te zetten dat je alles volledig en naar waarheid ingevuld had. Dus ook toen was het in elk geval bij een hypotheek met NHG gewoon niet toegestaan om je studieschuld te verzwijgen en wie dat wel heeft gedaan, is volgens de Nederlandse wetgeving een fraudeur.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Ik zou lekker blijven zitten waar je zit. Goede airco aanschaffen of gewoon lekker veel naar buiten gaan. Het is even niet anders, maar het is ook niet onleefbaar, toch?

Er zit een behoorlijke crisis aan te komen. Je struikelt namelijk over de superlatieven bij zowel elke investering. Goud is ongekend duur, de beurs staat hoog, maar ook de bitcoin en de huizenmarkt. En dat kan natuurlijk niet eeuwig duren.

Dus je zit juist in een luxe positie. Even doorbijten, dan ben je straks spekkoper!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-12 19:25

Ardana

Mens

Clickbait-titels zijn niet de bedoeling, daarom titel van het topic gewijzigd.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Richh
  • Nu online
unezra schreef op maandag 1 juli 2019 @ 06:50:
Ik it zit even na te denken hoe mijn situatie toen was. Wat ik weet is dat ik uiteindelijk ruim €10.000 per jaar spaarde, maar wel bij een iets andere inkomenssituatie. €3000 per maand bruto persoonlijk inkomen
Netto is het verschil daartussen tamelijk minimaal :P - in ieder geval niet voldoende om het verschil in spaargeld recht te trekken.
én samenwonend in een flat met net iets lagere woonlasten dan TS.
Dit wel :)
En laat TS nou precies hetzelfde genoemd hebben: samenwonen is al genoemd :) Twee inkomens kunnen delen over 1x woonlasten is de grootste besparing.
Wonen in een goedkopere flat is precies wat TS graag wil, maar zoals uitgelegd is dat anno 2019 niet meer mogelijk.
Hoe dan ook, 2.5 jaar is in mijn beleving redelijk "hop". Ik denk dat we een andere waarde van "hop" hanteren. :)

4-5 jaar vooruit plannen voor een woning is niet héél raar. Je hebt eigen vermogen nodig voor een koopwoning en persoonlijk vind ik het logisch dat als je die plannen hebt, dat je zeker 4-5 jaar vooruit denkt.
Eens hoor, veel sneller gaat het niet. Ik denk dat we inderdaad een andere waarde aan "hop" hechten ja :P

Maar dan nog: met 3000/maand en 20k spaargeld, daar koop je dus nog niks voor.
De vraag is waar TS dan 5 jaar voor op een houtje gaat bijten. Dat is het grootste verschil tussen jouw situatie jaren geleden, en de situatie van TS: uitzicht en perspectief.

Dat laatste krijg je niet met een paar duizend euro spaargeld, maar wél met een partner. Of een ingestorte woningmarkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 01-07-2019 11:08 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:44
Ik zou blijven huren waar je nu zit en pas kopen als je iemand gevonden hebt en weet op welke plek je je echt wil vestigen.

Verwijderd

Miks schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:39:
Ik zou lekker blijven zitten waar je zit. Goede airco aanschaffen of gewoon lekker veel naar buiten gaan. Het is even niet anders, maar het is ook niet onleefbaar, toch?

Er zit een behoorlijke crisis aan te komen. Je struikelt namelijk over de superlatieven bij zowel elke investering. Goud is ongekend duur, de beurs staat hoog, maar ook de bitcoin en de huizenmarkt. En dat kan natuurlijk niet eeuwig duren.

Dus je zit juist in een luxe positie. Even doorbijten, dan ben je straks spekkoper!
Je roept dit wel vaker in andere topics, maar je hebt er bar weinig aan.

Enerzijds is het lekker vaag. Volgend jaar kan er crisis zijn, maar ook over 5 jaar. En jij zult altijd lekker roepen, zie je wel roep ik al jaren! Dat de crisis behoorlijk zal zijn is gewoon totale glazen bol roeperij. Dat voorspellen is hetzelfde als de mensen die jaar in jaar uit roepen dat de apocalyps nu echt gaat komen. Met de kanttekening dat je met een beetje geduld altijd wel een behoorlijke crisis tegenkomt en de invulling van wat behoorlijk is verschilt nogal.

Anderzijds duurt het jaren eer na zo'n crisis de huizenmarkt een beetje daalt en TS daar effectief voordeel bij heeft.

TS moet vooral in deze situatie zorgen dat hij kan sparen en daar zijn zoveel topics over daar staat vast een tip tussen.

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-12 19:20
Ik zit in hetzelfde schuitje al TS (33/M/34k Studieschuld/30m2 appartement)

Ik heb me erbij neergelegd dat ik nog wel een aantal jaar moet blijven zitten waar ik zit. Een pluspunt aan mijn woning is dat ik maar 425,-/maand incl. G/W/L betaal en geen huurverhoging jaarlijks. Ik houd maandelijks dus aardig wat over. De woningmarkt hier in Haarlem is aardig verziekt door alle import uit A'dam, gaat nergens over. Wel zijn er plannen om 10.000 woningen bij te bouwen de komende jaren, dat is waar ik mijn hoop op vestig. Hopelijk zorgt dat voor een doorstroom en komen er wat sociale huurwoningen vrij. Ik sta 8 jaar ingeschreven maar kom bij lange na niet in aanmerking.

Waar ik wel pissig over ben is dat de studieschuld tegenwoordig meeweegt bij een hypotheekaanvraag. In mijn tijd werd doodleuk verteld dat die schuld niet meetelde. De spelregels zijn dus tijdens het spel veranderd.

Wat de warmte betreft, ik zit ook op de bovenste verdieping onder een schuin dak. Ramen op het oosten. Zolang ik de gordijnen dit houd is het nog wel uit te houden. Airco is niet haalbaar.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:37
Jeebus schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:57:
Waar ik wel pissig over ben is dat de studieschuld tegenwoordig meeweegt bij een hypotheekaanvraag. In mijn tijd werd doodleuk verteld dat die schuld niet meetelde. De spelregels zijn dus tijdens het spel veranderd.
De spelregels zijn niet tijdens het spel veranderd. Destijds speelde je het studie-lening spel volgens de toen geldende regels, samen met de overheid.

Nu wil je graag meedoen aan het hypotheekspel van een commerciële geldverstrekker. Een totaal ander spel. En van dit spel, waar je tot op heden nooit aan hebt meegedaan, zijn inderdaad af en toe de regels voor nieuwe deelnemers veranderd. Zoals dat voor elk spel geldt. Je zal je moeten houden aan de regels die gelden op het moment dat jij begint met het spel, en dat moment moet kennelijk nog komen.

Overigens: wat is het probleem van binnen korte tijd je studieschuld aflossen als je zo'n lage huur hebt? Uitgaande van een inkomen waarmee een koopappartement realistisch zou zijn moet je met jouw huur/inkomen toch al een hele tijd significante bedragen kunnen aflossen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-12 16:03
We zijn in Nederland hier ook te verwend geraakt. Kijk naar bv Amerika, daar is een roommate heel normaal, in plaats van ieder zijn eigen woning. J ekan natuurlijk een roommate zoeken, en samen iets in de particuliere markt zoeken met minimaal 2 fatsoenlijke slaapkamers. Kun je waarschijnlijk ook je budget bijna 2 keer zo hoog maken.

Ik weet alleen ook dat de nederlandse regels hierin dan weer gigantisch moeilijk zijn qua samenwonen, onderhuur, of op welke manier dan ook. Mogen ze ook wel iets aan doen om de woningmarkt iets soepeler te maken.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:58
peltco schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:14:
Als je 10-15e eindigt bij sociale huurwoningen dan zit je volgens mij best aardig. Met een half jaartje wachttijd er bij zou je dan in de top3 moeten kunnen eindigen.

Ik snap dat het demotiverend is maar het is juist een plek dat perspectief bied. Als je nu 83r zou eindigen ja dan heb je nog lang te gaan
@London iedere week verdwijnen dan mensen uit die 10-15 die voor je zitten waardoor je vrij snel kunt doorschuiven naar 1-3. (behalve voor heel gewilde woningen, daar heb je kans dat slapende ingeschrevenen wakker worden en hun jaren willen inzetten.)

• Ardana

Ardana

Mens

Enigszins overly dramatic titel maar ik licht hem toe: momenteel ben ik (27/man/alleenstaand) woonachtig in een appartement van 42m2 in het centrum van Apeldoorn. Top locatie, afgewerkte appartementen dus ik kon zo vanuit het ouderlijk huis hier intrekken 2,5 jaar geleden. Huurprijs is inmiddels 830 euro incl. GWL/servicekosten.
Als eerste, heb je al eens een huurprijs-check bij de huurcommissie gedaan? Je hebt best kans dat je teveel betaalt en als je kale huur minder is dan de huuraftoppingsgrens (€ 710 tot 01-07-2019), dan móet de verhuurder je huur verlagen. Loop je wel het risico dat je lelijke ruzie met je verhuurder krijgt... dat dan weer wel.

[qEchter, met de huidige temperaturen merk ik dat ik het hier niet nog jaren zal volhouden. De temperaturen lopen regelmatig op tot dik boven de 30 graden en m'n arme ventilatortje kan dat simpelweg niet meer behappen. Koop een airco zou je zeggen, maar dat vind ik geen optie aangezien ik lomp grote ramen heb, op de begane grond woon en er weinig voor voel om dan een slang uit een open raam te moeten hangen.[/]
Komop, ben je Tweaker of ben je dat niet? Ik heb hetzelfde, en ja, ik heb ook 'n airco gekocht.
Lang verhaal kort: ik wil graag wat anders. Iets groters, als het even kan. Ik sta al vanaf m'n 18e ingeschreven bij de woningbouw voor een sociale huurwoning. Ik schrijf me ook al regelmatig in op woningen maar ik eindig steeds als 10e of 15e, vrij demotiverend dus. Kopen is geen optie vanwege een studieschuld en onvoldoende eigen vermogen.
Dan heb je € 2.000 netto inkomen, betaal je € 830 aan huur, dan hou je dik € 1.000 per maand over voor leven, aflossing en sparen (exl. extra's en vakantiegeld etc.). Je zit in exact hetzelfde schuitje als ik (ik heb een iets lager inkomen, maar ook een iets lagere huur). Nu weet ik niet wat je aflost per jaar, maar eerst loste ik € 5.000-7.500 per jaar af, en nu spaar ik € 5.000-7.500 per jaar.

Met een schuld van 14k heb je dat binnen 2-3 jaar afgelost. Ik weet hoe lang je al bezig bent?

Overigens: als je eindigt in de top 10 zul je vermoedelijk ook wel 'n keer uitgenodig worden voor een bezichtiging. Heel vaak komen de eerste 5-10 mensen niet opdagen óf weigeren ze de woning, zeker in de vakantieperiode. Dus nú is de periode dat je meer kans hebt.

Verwijderd

Heeft TS al eens over een zonnescherm gedacht of bijv. rolluiken? Wellicht kun je daarmee wat hitte tegenhouden. Ik weet alleen niet of een zonnescherm installeren 'zomaar' mag als huurder.

En verder is het meeste wel gezegd. Zou vooral kijken hoe je meer salaris kunt gaan verdienen.

• twisterNL
CrazyOne schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:23:
We zijn in Nederland hier ook te verwend geraakt. Kijk naar bv Amerika, daar is een roommate heel normaal, in plaats van ieder zijn eigen woning. J ekan natuurlijk een roommate zoeken, en samen iets in de particuliere markt zoeken met minimaal 2 fatsoenlijke slaapkamers. Kun je waarschijnlijk ook je budget bijna 2 keer zo hoog maken.

Ik weet alleen ook dat de nederlandse regels hierin dan weer gigantisch moeilijk zijn qua samenwonen, onderhuur, of op welke manier dan ook. Mogen ze ook wel iets aan doen om de woningmarkt iets soepeler te maken.
Met een modaal inkomen een huisgenoot moeten zoeken omdat de vvd de woningmarkt effectief heeft verneukt ter behoeve van huisjesmelkers en vastgoedbaasjes. Echt, fuck off... :O

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:05

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Ardana schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:47:
[...]

Overigens: als je eindigt in de top 10 zul je vermoedelijk ook wel 'n keer uitgenodig worden voor een bezichtiging. Heel vaak komen de eerste 5-10 mensen niet opdagen óf weigeren ze de woning, zeker in de vakantieperiode. Dus nú is de periode dat je meer kans hebt.
precies dit.
Ik heb 10 jaar ingeschreven gestaan in Haarlem, was regelmatig in de top 15. Toen kwam mijn huidige huisje langs en daar was ik 2e. Hangt er ook heel erg vanaf in welke staat het huis is. Dit huisje moest gewoon veel aan gebeuren. Nu ben ik redelijk handig en nog veel handiger in uitzoeken wat de verantwoordelijkheden van de verhuurder (Ymere) zijn en daarover zeiken bij de verhuurder.
Uiteindelijk een hoop vervangen gekregen en tis nog geen topwoning, maar ik klaag niet.
Sociale huurwoning huren, met bovenmodaal salaris, natuurlijk klaag ik niet!
Wil ik wat kopen in de regio, ben ik 2 keer mijn huige huur kwijt, dus ik zit wel ff goed

Battle.net Spud#2543

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:32
TepelStreeltje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:31:
[...]

Sociale huurwoning huren, met bovenmodaal salaris, natuurlijk klaag ik niet!
https://www.rijksoverheid...hoging/aanpak-scheefwonen

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Wat is je punt?
Ik krijg elk jaar huurverhoging, waardoor ik over een jaar of 8 beter kan kopen; dan is de hypotheek bijna gelijk aan mijn huur.

Battle.net Spud#2543

Verwijderd

twisterNL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:17:
[...]

Met een modaal inkomen een huisgenoot moeten zoeken omdat de vvd de woningmarkt effectief heeft verneukt ter behoeve van huisjesmelkers en vastgoedbaasjes. Echt, fuck off... :O
Niet dat ik zo'n fan van de VVD ben, maar die hebben de afgelopen 50 jaar alles bepaald hier of hoe zit dat? Vergelijk het met Duitsland als Amerika je te radicaal is. Ik ben zelf ook verwend en zou het Duitse model niet willen, maar besef me dat ook wel.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ps3gamer91 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:32:
[...]

Of je moet in het uiterste noorden, zuiden of oosten van Nederland willen wonen.
neuh... ik woon in oost nederland, hemelsbreed 15 km van de Duitse grens. Heb gewoon 399k + opties (v.o.n. voor een twee-onder-kapper betaald.

• Anatidae
TepelStreeltje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Wat is je punt?
Ik krijg elk jaar huurverhoging, waardoor ik over een jaar of 8 beter kan kopen; dan is de hypotheek bijna gelijk aan mijn huur.
Over 8 jaar is je hypotheek pas gelijk aan je huur?!
Bij welke wonderlijke organisatie huur je?
Als ik mijn huurhuis zou kopen zou ik minstens 40% minder kwijt zijn! Ware het niet dat meneer de huisjesmelker hem liever zelf houd.

@twisterNL
Ik hoor dit zo vaak van babyboomers. i.c.m."Je verwacht teveel blabla" "Op jouw leeftijd had ik ook niks"
Nee Henk, maar op mijn leeftijd had je wel meer koopkracht met een simpel baantje met 0 verantwoordelijkheid en perspectief op een eensgezinswoning op basis van 1 inkomen voor je dertigste.

[ Voor 23% gewijzigd door Anatidae op 01-07-2019 16:28 ]

Nou dag he

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Anatidae schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:13:
[...]

Over 8 jaar is je hypotheek pas gelijk aan je huur?!
Bij welke wonderlijke organisatie huur je?
Als ik mijn huurhuis zou kopen zou ik minstens 40% minder kwijt zijn! Ware het niet dat meneer de huisjesmelker hem liever zelf houd.
Ymere :)
Huis zou ik niet willen kopen, moet teveel aan gebeuren (isolatie, voegen, keuken, badkamer)
Huis verderop, zelfde indeling en grote, kleinere tuin, maar wel koop (dus beter onderhouden) ging voor 3 ton weg. Desalniettemin, mogen de cooperaties niets meer verkopen.
Hypotheek van 3 ton kost je zon 1200 per maand? (dan ben ik er met 4 jaar gok ik)

Battle.net Spud#2543

• unezra

unezra

Anatidae schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:13:
[...]
@twisterNL
Ik hoor dit zo vaak van babyboomers. i.c.m."Je verwacht teveel blabla" "Op jouw leeftijd had ik ook niks"
Nee Henk, maar op mijn leeftijd had je wel meer koopkracht met een simpel baantje met 0 verantwoordelijkheid en perspectief op een eensgezinswoning op basis van 1 inkomen voor je dertigste.
Is dat wel zo, of lijkt dat zo?

Ik kan even geen grafieken vinden van de gemiddelde leeftijd door de jaren heen waarop mensen hun 1e huis kochten, maar het zou mij niets verbazen als die leeftijd vroeger niet zo heel erg laag lag.

Daarbij zijn we ook steeds luxer gaan leven. Internet en TV á €60-€90 per maand is helemaal zo bijzonder niet, mobiel abbo van €30 met een mobiele telefoon van €600 én een laptop van €1000, eventueel nog een PC en een tablet ook niet. Allemaal dingen die nog niet eens zo heel erg lang geleden (lees: 30 jaar) óf nog niet bestonden óf totaal niet gangbaar waren.

Ons uitgavenpatroon is flink veranderd, het zou mij niet verbazen als onder andere daardoor mensen minder sparen voor de toekomst, wat ook gevolgen heeft voor of en wanneer iemand een huis kan kopen.

Nu ben ik nog maar 41, maar als ik kijk naar mijn vroeger en de luxe die ik toen had, was dat ook in vergelijkbare gezinnen (ik ben in relatieve armoede opgegroeid), toch duidelijk anders dan nu, waar zelfs de armste gezinnen ieder een mobiel hebben én tv én internet, etc.

In geval van TS is een van de redenen dat 'ie niet kan kopen ook doodsimpel: Niet voor gespaard, niet ver genoeg vooruit gekekeken. Dat is geen waardeoordeel, maar wel een van de oorzaken. (Overigens snap ik heel goed dat TS wil blijven huren in dit geval, lijkt me ook best een verstandige keuze.)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De beste oplossing is niet te snel uit huis gaan, twee jaar extra thuis wonen en je hebt die studieschuld afbetaald en 10k gespaard.

Kan je niet tijdelijk thuis wonen is de beste optie om in al je uitgaven te snijden en zo snel mogelijk die schuld afbouwen en vermogen opbouwen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:29:
[...]

Je roept dit wel vaker in andere topics, maar je hebt er bar weinig aan.

Enerzijds is het lekker vaag. Volgend jaar kan er crisis zijn, maar ook over 5 jaar. En jij zult altijd lekker roepen, zie je wel roep ik al jaren! Dat de crisis behoorlijk zal zijn is gewoon totale glazen bol roeperij. Dat voorspellen is hetzelfde als de mensen die jaar in jaar uit roepen dat de apocalyps nu echt gaat komen. Met de kanttekening dat je met een beetje geduld altijd wel een behoorlijke crisis tegenkomt en de invulling van wat behoorlijk is verschilt nogal.

Anderzijds duurt het jaren eer na zo'n crisis de huizenmarkt een beetje daalt en TS daar effectief voordeel bij heeft.

TS moet vooral in deze situatie zorgen dat hij kan sparen en daar zijn zoveel topics over daar staat vast een tip tussen.
Waar ik voor wil waarschuwen is dat je niet teveel financiele risico's op je hals moet halen. Daar heb je helemaal niet 'bar weinig' aan, dat zorgt ervoor dat je in ieder geval weloverwogen begint aan een huis dat als een flink molensteen om je nek kan hangen. Kijk maar naar alle huizenbezitters die rond 2008 een huis hadden gekocht. Je wil niet dat je van de regen in de drup geraakt, van de ene 'gouden kooi' naar de andere.
Er zit een hele generatie vast zoals de TS, en het probleem een beetje 'omdenken' kan een hoop problemen in de toekomst voorkomen.

Nog erger, gewoon zorgen dat TS kan sparen, dat klinkt mij als onhaalbaar advies. Als iedereen gewoon zomaar meer kon gaan verdienen dan heb je in 1 klap wereldhonger opgelost.
Alsof TS het aan zichzelf te danken zou hebben dat hij met een prima salaris geen geschikte andere woning kan vinden. Een huurmarkt hoort toch wel behoorlijk flexibel te zijn, en dat is deze niet. Zulke dingen corrigeren zichzelf.

• Anatidae
Nvm

[ Voor 137% gewijzigd door Anatidae op 01-07-2019 19:13 ]

Nou dag he

• twisterNL
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:46:
[...]

Niet dat ik zo'n fan van de VVD ben, maar die hebben de afgelopen 50 jaar alles bepaald hier of hoe zit dat? Vergelijk het met Duitsland als Amerika je te radicaal is. Ik ben zelf ook verwend en zou het Duitse model niet willen, maar besef me dat ook wel.
Het erger wordende woningentekort van de laatste tijd is voor een aanzienlijk deel te wijten aan (partij)politieke keuzes. Met name de vvd heeft hier een flink handje in gehad.

Aan de koopsectorkant is er in het hoogst van de crisis, precies het verkeerde moment, gesleuteld aan de loan-to-value en het beperken van de hypotheekrenteaftrek. Dat het sleutelen nodig was zijn de experts het wel over eens. Maar de timing was beroerd. In een onrustige markt dit soort maatregelen nemen zorgt voor een nog onrustigere markt.
Gevolg: Door de overheid gecreëerde onrust bleef er langer dan nodig een lagere vraag naar nieuwe koopwoningen, wat heeft geleid tot een lagere bouwproductie welke vandaag de dag nog steeds niet ingelopen is. Lekker overbieden met zijn allen naar wat er nog wel in de verkoop is.

Dan de (sociale) huursector, een sector die ook in economische mindere tijden, gesteund door een garantstelling van de overheid, blijft doorbouwen. Hiervoor krijgen ze vaak een seintje en middelen van de overheid om meer woningen te gaan bouwen. Kort gezegd: Het anticyclisch bouwen. Hierdoor zijn aannemers toch enigszins verzekerd van nieuwe orders en gaan er uiteindelijk minder aannemers failliet. In de laatste crisis is dat seintje uitgebleven. Dit is voornamelijk de partijpolitiek van de vvd geweest. De sociale huursector moest en zou kleiner worden! Een sociale huurwoning is er alleen nog voor mensen met een uitkering of een minimumloonbaantje. De rest mag zijn heil vinden in het wilde westen van de vrije sector.
Gevolg: geen opvoering van de (sociale) bouwproductie.

Wat er wel gebeurde was de introductie van een verhuurdersheffing. Corporaties werden belast aangezien ze 'meer dan genoeg financiële middelen aan het oppotten waren'. Het was ook crisis dus er mocht best wel een bijdrage verlangd worden van de 'meer dan rijke corporatiesector' volgens de vvd'ers. Gevolg: Nieuwbouw ging van 30.000 sociale huurwoningen naar 17.000 per jaar. Bijna een halvering. Dit is desastreus gebleken voor de bouwsector dat naast een krimpende bouw in de koopsector ook de bouw van sociale huurwoningen compleet zag instorten. Aannemers gingen failliet, onderaannemers vielen bij bosjes neer. Leveranciers van bouwmaterialen konden hun goederen nu meer verkopen. Aannemers die het eerst nog met de hakken over de sloot niet failliet zouden gaan kregen een douw het ravijn van faillissement in. Op dit moment zijn de bouwmaterialen en het personeel op.

Al met al hadden we op dit moment ongeveer een kwart miljoen woningen meer kunnen hebben en is een bouwproductie van >85.000 woningen per jaar niet onrealistisch geweest. Maar destijds was de wens van de vvd om de sociale huursector te slopen groter. Dat de rest van de bouwsector ook gesloopt werd was jammer, maar ook gewoon marktwerking volgens de vvd.

Dan zijn we in het nu aangekomen. Helpt het neoliberalisme van de vvd de huidige problemen op te lossen?
Nee, natuurlijk niet. Doorgeslagen neoliberalisme is JUIST het probleem. In steden als Amsterdam en Utrecht en de gemeenten eromheen komt nagenoeg elke woning qua puntenaantal in de vrije sector terecht. In de vrije sector is het het wilde westen naar wat de gek ervoor wilt betalen. Vraag gerust 1600 per maand want je krijgt het toch wel verhuurd aan een stel expats.

Voormalig corporatiebezit is en wordt voor een habbekrats verkocht aan private vastgoedbezitters. Het is wachten tot de huidige bewoners vertrekken dan wel dood neervallen (waarschijnlijk zal dat laatste vaker voorkomen) . Premies van enkele tienduizenden euro's om de huurder het contract op te laten zeggen zijn geen uitzondering. Na die tijd elke maand 1500 euro cashen. Ka-tsjing!

Ook zijn woningcorporaties uit de middenhuur gedrukt want ze zouden 'in de vijver van private partijen vissen'. De private partijen kregen hun zin en gaan vervolgens NIET bouwen voor de middelhuur, de groep waar woningcorporaties voor bouwen. Woningcorporaties zijn dus onder valse voorwendselen uit die markt gedrukt aangezien private partijen hun grasveldjes volgebouwd zagen worden met volgens hun te goedkope woningen. Nu komen er dus appartementjes te staan welke 1500 euro moet opbrengen want wilde westen vrije sector en de overheid kan er niks aan doen... Bedankt vvd! _/-\o_

Overigens, de stevige lobby van vastgoedbezitters tegen de noodknop om huurprijzen te reguleren zegt al genoeg. Ze hadden nooit de intentie om voor de middenhuur te bouwen. Wel short-stay hotels welke eerst als starterswoningen door moesten gaan en studentenwoningen dat een veel te duur yuppencomplex is geworden. En die short-stay hotels zijn een gevolg van de verruimingen welke de vvd mogelijk heeft gemaakt ;)

We zullen als land echt harde slagen moeten maken voor betaalbaar wonen. Allereerst net zoals Berlijn een huurbevriezing voor de eerstkomende 3 jaar. In die tijd moet de vrije sector verregaand gereguleerd worden. Een puntentelling om huurprijzen met terugwerkende kracht ook in de vrije sector te bepalen. Een stop op denkbeeldige servicekosten zoals 200 euro voor een parkeerplaatsje en 100 euro om de boel "schoon te houden". De daadwerkelijke servicekosten moeten verplicht jaarlijks gerapporteerd worden aan de huurder.
Ook moet er werk gemaakt worden in het aanpakken en desnoods onteigenen van huisjesmelkers. Bedreiging, intimidatie en diefstal van huurders moet altijd bestraft worden en na herhaalde overtredingen mag er overgegaan worden tot inbeslagname van al het bezit. Grondspeculatie moet verboden worden. Hier een concreet voorbeeld. Er mag nu nog geen tent staan maar als de gemeente wilt uitbreiden kun je er het tienvoudige voor vragen. Dit soort parasitisme moet uitgeroeid worden.

Ik sluit mijn rant af met dit dieptepunt. Een tuinhuisje met gedeelde voorzieningen voor 550 euro per maand. Knettergek.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D92TiL8WsAAmZKx.jpg:large

• kabeltjekabel
@twisterNL ; vergeet niet dat er jarenlang is geroepen dat er woningen gesloopt moesten worden vanwege "vergrijzing" terwijl er juist 80K netto migranten bij zijn gelaten... per jaar
unezra schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:48:
[...]

Is dat wel zo, of lijkt dat zo?

Ik kan even geen grafieken vinden van de gemiddelde leeftijd door de jaren heen waarop mensen hun 1e huis kochten, maar het zou mij niets verbazen als die leeftijd vroeger niet zo heel erg laag lag.
De leeftijd waarbij vrouwen voor het eerst moeder worden is wel fors gestegen in ieder geval. Dat heeft wellicht ook wel wat te maken met de absurde huizenmarkt.
Daarbij zijn we ook steeds luxer gaan leven. Internet en TV á €60-€90 per maand is helemaal zo bijzonder niet, mobiel abbo van €30 met een mobiele telefoon van €600 én een laptop van €1000, eventueel nog een PC en een tablet ook niet. Allemaal dingen die nog niet eens zo heel erg lang geleden (lees: 30 jaar) óf nog niet bestonden óf totaal niet gangbaar waren.
De babyboomers in mijn familie kochten allemaal klerenkasten van duizenden gulden (die ze nu nog hebben), tegenwoordig wordt er voor een paar honderd euro een Pax wand neergezet van de Ikea. En sommige van die huizen waar babyboomers introkken toen de huizen nieuw waren, kan de nieuwe generatie vaak nog geen eens 2e hands kopen met 40 jaar achterstallig onderhoud.
Ons uitgavenpatroon is flink veranderd, het zou mij niet verbazen als onder andere daardoor mensen minder sparen voor de toekomst, wat ook gevolgen heeft voor of en wanneer iemand een huis kan kopen.
Daar waarschuwen de Duitsers al jaren voor; er groeit een generatie op die niet weet wat spaarrente is... dat vernaggeld uiteindelijk meer dan je lief is. Maarja; de pers moet blijven draaien anders worden er een paar pensioenen gekort. De babyboomers waren verder met heel veel om weinig AOW'ers te betalen. Die verhouding is nu wel flink onderuit gegaan.
Nu ben ik nog maar 41, maar als ik kijk naar mijn vroeger en de luxe die ik toen had, was dat ook in vergelijkbare gezinnen (ik ben in relatieve armoede opgegroeid), toch duidelijk anders dan nu, waar zelfs de armste gezinnen ieder een mobiel hebben én tv én internet, etc.
En destijds spoot het aardgas gratis uit de grond via een reductieventiel, nu moet er een compressor bij. Dingen veranderen wel eens he. Verder is het aantal kinderen per vrouw enorm gedaald; dan is het ook wel logisch dat armoede in gezinnen wat afneemt...
In geval van TS is een van de redenen dat 'ie niet kan kopen ook doodsimpel: Niet voor gespaard, niet ver genoeg vooruit gekekeken. Dat is geen waardeoordeel, maar wel een van de oorzaken. (Overigens snap ik heel goed dat TS wil blijven huren in dit geval, lijkt me ook best een verstandige keuze.)
Om nog even een hele flauwe sneer naar babyboomers te maken; die stonden vanaf groep 7 voor de klas van de generatie die nu geen fatsoenlijke woonruimte kan vinden te vertellen dat je je passie moest volgen; dat elke diploma zou resulteren in een baan met goed salaris en dat lenen vooral een investering in jezelf was. Iedereen die dat geloofde is de sjaak ja.

In zekere zin was die babyboomgeneratie een ramp voor het land; overal waar er zo'n rappe bevolkingsgroei is en er dus zoveel jongeren zijn krijg je allerlei ongeregeldheden. In Egypte krijg je dan "Arabische lente" en hier zat een deel van de babyboomers op de Dam "alles te doen wat de Heer in het openbaar verboden heeft".

• unezra

unezra

Miks schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:39:
[...]
Waar ik voor wil waarschuwen is dat je niet teveel financiele risico's op je hals moet halen. Daar heb je helemaal niet 'bar weinig' aan, dat zorgt ervoor dat je in ieder geval weloverwogen begint aan een huis dat als een flink molensteen om je nek kan hangen. Kijk maar naar alle huizenbezitters die rond 2008 een huis hadden gekocht. Je wil niet dat je van de regen in de drup geraakt, van de ene 'gouden kooi' naar de andere.
Er zit een hele generatie vast zoals de TS, en het probleem een beetje 'omdenken' kan een hoop problemen in de toekomst voorkomen.
Die generatie zit ook deels vast, omdat we in een tijd opgroeien waar sparen niet meer normaal is, krediet *heftig* is aangemoedigd, etc.
Nog erger, gewoon zorgen dat TS kan sparen, dat klinkt mij als onhaalbaar advies. Als iedereen gewoon zomaar meer kon gaan verdienen dan heb je in 1 klap wereldhonger opgelost.
Alsof TS het aan zichzelf te danken zou hebben dat hij met een prima salaris geen geschikte andere woning kan vinden. Een huurmarkt hoort toch wel behoorlijk flexibel te zijn, en dat is deze niet. Zulke dingen corrigeren zichzelf.
TS heeft het *ook* aan zichzelf te danken.

Met een ander uitgavenpatroon had hij wat meer geld op de bank gehad en nu een zinvolle keuze tussen huren en kopen gehad. Ook woont 'ie in een relatief duur apartement. Dus ja, dan jou je wat minder over en da's wel degelijk een keuze.

Of je dat TS kwalijk kunt nemen weet ik niet en vind ik niet zo relevant. Het gaat hier niet om wiens schuld het is.

TS wil groter wonen, de vraag is of dat op dit moment realistisch is. Waarschijnlijk niet.

• Anatidae
unezra schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:31:
[...]Ook woont 'ie in een relatief duur apartement.
Misschien kun je je verdiepen in je lokale huurmarkt en met reële suggesties komen voor TS om in te wonen die goedkoper zijn.
Soms heb je geen andere opties dan duur huren waardoor sparen lastig is. Dan moet je iemand niet kwalijk nemen dat 'ie te weinig spaargeld heeft. Het is een ontzettend deprimerende vicieuze cirkel. Vergeet alsjeblieft niet dat jouw inkomen je vrijheid geeft die niet iedereen heeft...

Nou dag he

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Anatidae schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:05:
[...]

Misschien kun je je verdiepen in je lokale huurmarkt en met reële suggesties komen voor TS om in te wonen die goedkoper zijn.
Soms heb je geen andere opties dan duur huren waardoor sparen lastig is. Dan moet je iemand niet kwalijk nemen dat 'ie te weinig spaargeld heeft. Het is een ontzettend deprimerende vicieuze cirkel. Vergeet alsjeblieft niet dat jouw inkomen je vrijheid geeft die niet iedereen heeft...
Ik had destijds niet veel andere mogelijkheden. Door vrij vervelende geestelijke problemen heb ik 2 studies moeten afbreken, moest ik het ouderlijk huis verlaten en was dit de snelste oplossing. Had het ook graag anders gewild maar op bepaalde momenten moet je ook roeien met de riemen die je hebt.

• unezra

unezra

Anatidae schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:05:
[...]
Weet ik. Mijn huidige inkomen én keuzes die ik nu maak en kan maken, geven de nodige vrijheid maar dat is zeg maar lang niet altijd zo geweest. :)
London schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:11:
[...]
Ik had destijds niet veel andere mogelijkheden. Door vrij vervelende geestelijke problemen heb ik 2 studies moeten afbreken, moest ik het ouderlijk huis verlaten en was dit de snelste oplossing. Had het ook graag anders gewild maar op bepaalde momenten moet je ook roeien met de riemen die je hebt.
Heb je het met 14K studieschuld nog heel netjes gedaan. :)

Ik weet helaas redelijk wat van riemen en roeien.

(Ik was op mijn 18e het huis uit, zonder studie. Lang verhaal, de werkelijkheid was nog iets heftiger. Het had heel anders kunnen aflopen zeg maar.)

Hoe dan ook, wat de omstandigheden ook zijn of waren, je geeft als ik het goed lees, zelf aan dat je keuzes hebt gemaakt waarvan de gevolgen veel groter zijn dan je had verwacht en mogelijk misschien andere keuzes had gemaakt als je dat had geweten. Daar verander je niets meer aan. Wel aan de toekomst.

Misschien toch alternatieve woonruimte zoeken, of een huisgenoot, zodat je meer over houd, harder kunt sparen en over een paar jaar iig de keuze hebt of je gaat kopen of blijft huren? (Los van serieus kijken waar je kunt bezuinigen zonder meteen te leven om te sparen. Een beetje plezier houden maakt dat je het wat makkelijker vol houd.)

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-12 18:34
Gewoon appartementje kopen, heb ik zelf ook gedaan onlangs in deze regio.

Zie bijvoorbeeld;
https://www.funda.nl/koop...nt-40275271-eksterweg-18/
https://www.funda.nl/koop...e-beerenbrouckstraat-135/

Beetje klussen ;)

Prima toch? betaal je ook nog minder dan huren. Zo zijn er in apeldoorn best wat te vinden. Verkoop moet ook gemakkelijk zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Minaaj op 01-07-2019 23:40 ]

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:42
Dat zijn bejaardenseniorenflats... Gemeenschappelijke yogaruimte en €460 servicekosten per maand.

EDIT: dit ging over de appartementen die hiervoor hierboven stonden, niet de huidige

[ Voor 73% gewijzigd door Broabander op 01-07-2019 23:55 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

unezra schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Die generatie zit ook deels vast, omdat we in een tijd opgroeien waar sparen niet meer normaal is, krediet *heftig* is aangemoedigd, etc.
[...]

TS heeft het *ook* aan zichzelf te danken.

Met een ander uitgavenpatroon had hij wat meer geld op de bank gehad en nu een zinvolle keuze tussen huren en kopen gehad. Ook woont 'ie in een relatief duur apartement. Dus ja, dan jou je wat minder over en da's wel degelijk een keuze.
Ken je het concept dat juist primaire levensbehoeften door het dak gegaan zijn qua prijs en luxe betaalbaar is? Dus ja doe nieuwe iPhone niet kopen maakt wel verschil maar niet een verschil tussen niet op jezelf kunnen wonen en gewoon lekker een 1 verdiener gezin kunnen starten zoals de babyboomers en de halve generatie daarna kon.

Oh en dat 'dure' appartement. Even een reality check hoor? Waar woont ie anders? Juist, nog duurder of in een gedeeld huis, tot hoe lang is dat 'OK'? Gek genoeg was dat bij eerdere generaties raar, om tot voorbij je 30ste een huis te delen als je niet een gezin vormde.

Die iPhone en advocado heeft echt marginaal invloed vergeleken met 40 jaar stagnatie van lonen, beleid om wonen onbetaalbaar te maken, verschuivende lastendruk.

Verder is de 'het komt door je uitgaven patroon' suggestie ook triest; juist de gouden generatie en het stukje er na zoop en rookte zich totaal de tering in voordat ze die 'Premie A' of 'Premie B woning' kochten/half cadeau kregen.
Of je dat TS kwalijk kunt nemen weet ik niet en vind ik niet zo relevant. Het gaat hier niet om wiens schuld het is.
Begin dat soort shit er dan niet zelf bij te halen.
TS wil groter wonen, de vraag is of dat op dit moment realistisch is. Waarschijnlijk niet.
Triest maar waar; hier heb je volledig gelijk in. Ken zat mensen die maar al te graag met TS zouden ruilen omdat ze nog verder in de shit zitten qua wonen :x

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• unezra

unezra

GoldenSample schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:42:
[...]
Ken je het concept dat juist primaire levensbehoeften door het dak gegaan zijn qua prijs en luxe betaalbaar is? Dus ja doe nieuwe iPhone niet kopen maakt wel verschil maar niet een verschil tussen niet op jezelf kunnen wonen en gewoon lekker een 1 verdiener gezin kunnen starten zoals de babyboomers en de halve generatie daarna kon.
Volgens bij zit ik er niet heel ver vanaf als het tegenwoordig vrij normaal is dat mensen €100 - €150 per maand alleen al uitgeven aan mobiele telefonie, internet, tv, etc. Zeker inclusief aanschaf/afschrijving van apparatuur.

We zijn ook steeds meer gewend geraakt aan dergelijke luxe. Noodzaak? Nee. In de basis zeker, je kunt tegenwoordig niet veel meer zonder mobiel abbo en internet, maar dat kan ook voor €50 per maand.

Ik zeg overigens niet dat TS dat doet, maar het is wel een van de zaken waar mensen tegenwoordig in mijn beleving fors meer geld aan uitgeven dan in tijden dat het nog niet bestond / nog geen gemeengoed was.
Oh en dat 'dure' appartement. Even een reality check hoor? Waar woont ie anders? Juist, nog duurder of in een gedeeld huis, tot hoe lang is dat 'OK'? Gek genoeg was dat bij eerdere generaties raar, om tot voorbij je 30ste een huis te delen als je niet een gezin vormde.
Er staat letterlijk in de topicstart dat 'ie woont in een compleet afgewerkt appartement op een toplocatie. Ik snap de reden en keuze van TS, maar "toplocatie" en "afgewerkt appartement" betekenen overal "hogere huurprijs". (Ik begreep dat TS snel het huis uit moest en dit beschikbaar kwam. Dus TS mogelijk versneld een keuze heeft moeten maken.)
Die iPhone en advocado heeft echt marginaal invloed vergeleken met 40 jaar stagnatie van lonen, beleid om wonen onbetaalbaar te maken, verschuivende lastendruk.

Verder is de 'het komt door je uitgaven patroon' suggestie ook triest; juist de gouden generatie en het stukje er na zoop en rookte zich totaal de tering in voordat ze die 'Premie A' of 'Premie B woning' kochten/half cadeau kregen.
Zuipen doen we met zijn allen nog steeds, roken raakt inderdaad uit de gratie.
(Ik heb niet echt de indruk dat de drankindustrie in zwaar weer zit zeg maar.)

Maar goed, zoals gezegd, ik snap dat TS bepaalde keuze heeft moeten maken of dat bepaalde keuzes op zijn minst het slechtste van de kwaden waren. Ik snap ook dat TS liever niet de overstap wil maken naar antikraak of een flat van mindere kwaliteit. Aan de andere kant zal TS op de eoa manier uit de situatie moeten raken óf zich bij de situatie neer moeten leggen. Dat is een persoonlijke keuze.

Voor het uit de situatie raken zijn genoeg mogelijkheden, maar een deel doet pijn. (Een deel niet: Loonsverhoging, al dan niet door van baan te wisselen, doet hooguit een beetje pijn omdat je meer belasting moet gaan betalen.) Ook daar dus een persoonlijke keuze. Hoe veel pijn wil TS lijden om uit de situatie te komen, of is accepteren van de huidige situatie en rustig een paar jaar kijken wat er in de toekomst gebeurt (toch die mogelijke partner weer) het beste. Ondertussen beetje sparen, wellicht een loonsverhoging en het kan zomaar zijn dat de situatie over 5 jaar er opeens héél anders uit ziet voor TS.

• Ardana

Ardana

Mens

En, @London, heb je al een huurprijscheck gedaan? Weet je al of je teveel huur betaalt? Want dat zou wel eens stap 1 kunnen zijn. 10 minuten werk, en dan weet je al iets meer :)

• Ardana

Ardana

Mens

Modbreak:Svp geen algemene rant op de woningmarkt maken van dit topic. Daar zijn al genoeg topics voor.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Zal zo'n check gaan doen zodra ik er even tijd voor heb. Nu even computerloos en heel druk met werk.

Overigens wel weer ingeschreven voor 2 sociale huurhuizen. So far eerste (uit 25) en derde (uit 45) dus hopelijk kan ik die posities vasthouden tot ze sluiten.
Pagina: 1 2 Laatste