Dag Oscar,
Het was iets handiger (en gewenst) geweest als je een lijstje had aangemaakt in de Tweakers Pricewatch en niet allemaal individuele links naar webshops. Nu moet ik op elk link klikken om te weten wat je geselecteerd hebt. Hier een handleiding hoe je zo'n lijstje kunt maken
Handleiding Pricewatch.
Om dan verder te gaan over het systeem dat je samengesteld hebt, er passen een aantal dingen niet.
- Je selecteert een ATX voeding maar in die behuizing passen alleen SFX voedingen. 600W is ook veel meer dan nodig voor dit systeem, met 400W kom je ook toe.
- In de behuizing passen maximaal CPU koelers van 60 mm hoog. Bij de Ryzen 7 1700 zit een koeler van 70 mm hoog. In sommige behuizingen is er meer ruimte dan de fabrikant aangeeft, maar 10 mm is best wel een verschil, ik denk dat je er dus een andere koeler bij moet kopen om te passen.
Daarnaast zijn er een aantal punten die ik anders zou doen.
- Volgende week komt Ryzen 3000 uit, je kiest hier een Ryzen 1000 CPU. Voor gaming gaat de 3000 serie een stuk beter zijn omwille van hogere kloksnelheden en omdat die per kloktik sneller zijn. De 1000 serie boost niet zo agressief als de 2000 serie (en de 3000 serie), en die 1700 heeft standaard behoorlijk lage kloksnelheden (als je meer dan 2 threads benut, gaat die niet hoger dan 3,2GHz). Out of the box zal een Ryzen 5 3600 een stuk sneller zijn voor gaming dan de Ryzen 7 1700, ook al heeft die 2 cores (4 threads) meer. Een 6 core met 12 threads moet de komende jaren ook meer dan voldoende zijn. Je kunt de 1700 ook wat overklokken, maar daar lijk je me het type niet voor, en in zo'n kleine behuizing kun je daar ook minder ver in gaan. Als de prijs met een 3600 te hoog wordt, kun je nu ook goedkoop een Ryzen 5 2600 krijgen, die heeft toch wat hogere kloksnelheden dan de 1700 en een agressievere turbo.
- Die SSHD heeft niet echt veel meerwaarde tegenover een gewone HDD als het op opslag aankomt en is vele malen trager dan een SSD. In die behuizing passen alleen 2,5" schijven dus dan is het misschien wel de beste optie als je echt een HDD wilt, maar dan zou ik in een behuizing met meer ruimte een gewone 3,5" 7200rpm schijf nemen. Je kunt echter ook een SSD van 1TB hebben voor minder dan €100, ik zou gewoon daar voor gaan in een SFF build en geen draaiende schijfjes meer.
- De behuizing is nauwelijks geschikt voor videokaarten, de videokaart zit onderaan vlak tegen een wand zonder opening waardoor de warme lucht van die videokaart nergens naartoe kan. Een GTX 1660 is geen grootverbruiker, maar het is alles behalve ideaal.
- In een SFF wil je zo min mogelijk kabels, ik zou een M.2 SATA SSD in plaats van een 2,5" nemen voor je primaire SSD. Ik zou daarnaast ook de grootst mogelijke capaciteit nemen die binnen je budget past. Uitbreiden met een extra SSD of HDD kun je later nog.
Bij het samenstellen van SFF (small form factor) pc's begin ik bij de behuizing en kies ik componenten die daar in passen. Nu is de keuze van zo'n behuizing redelijk persoonlijk, maar ik zou je afraden om in deze Lian Li een game pc te bouwen. Als je handig bent, kun je in de onderkant gaten boren en er een fan filter tegen schroeven/plakken, anders gaat het een heet koffertje worden. Is dat handvat echt een vereiste, of is het voldoende als de pc in een sportzak past? En is je budget nu €1000 of €600? Vorige post sprak van €600, maar ik zie hier €1000 aan componenten.
In jouw plaats zou ik dit samenstellen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 125,- | € 125,- |
| 1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac | € 109,95 | € 109,95 |
| 1 | Videokaarten | Asus Phoenix GeForce GTX 1660 OC edition | € 229,- | € 229,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Node 202 | € 73,50 | € 73,50 |
| 1 | Processorkoeling | Cryorig C7 | € 29,- | € 29,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Voedingen | Corsair SF450 | € 84,05 | € 84,05 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 m.2 1TB | € 114,45 | € 114,45 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 843,95 |
Als er budget is voor een Ryzen 5 3600 (€230) en je een week kunt wachten, dan is dat een snellere optie, maar een geschikt BIOS op een B450 moederbord krijgen gaat dan wel iets moeilijker zijn. Ik zou vragen aan de winkel dat ze dat doen (anders zou je ergens een oudere Ryzen CPU op de kop moeten tikken om het BIOS naar de nieuwste versie te updaten). De prijs van die 2600 is echter wel enorm gunstig en je zult met die CPU ook nog een hele tijd goed zijn.