Peltier lucht koeler maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tongribnau
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-08-2024
Mede-auteur:
  • GEZUS95
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-04 12:56

GEZUS95

Beste medetweakers,

In mijn auto heb ik geen airco :'( nu heb ik het idee om met peltier wat te doen.

Mijn idee:

1x closed loop cpu waterkoel setje. Om warmte af te voeren(hot side)

1of meerdere peltier tegeltjes.

Radiator+pomp+reservoir+ auto koelvloeistof voor aan de koude kant.

Ik heb een seat inca( volkswagen caddy mk2) uit 2000. De radiator voor de koude kant plaats ik bij of ipv het interieur filter. de radiator word gekoeld (via koelvloeistof) door de peltier. De peltier die word dan gekoeld door cpu waterkoelsetje die buiten de cabine word geplaatst.

Nu is mijn vraag, hebben meerdere mensen dit geprobeerd of zoiets soort gelijks. Mij lijkt dit namelijk een hele goedkope oplossing voor de hitte.

Snor_ka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:53

donny007

Try the Nether!

Hoeveel kW aan peltier elementen wil je gaan gebruiken?

Onderschat de hoeveelheid wamte-energie niet die je moet onttrekken aan de lucht om enig effect te hebben, zeker in een auto waar de zon lekker op staat te bakken.

Een mobiele airco achterin zetten is effectiever ;)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 23:52
Ik weet niet of ik het gewoon niet goed lees, maar ik snap er echt helemaal niets van wat je nou wil doen.

Je hebt het over in plaats van een intereurfilter, ik kan je wel alvast vertellen dat je je interieurfilter niet weg wil laten.

En wat hierboven gezegd word. Peltier verbruikt vrij veel stroom. Denk dat als je een merkbaar effect wil hebben, je wel een 2e accu en dynamo mag nemen. Waarschijnlijk (eigenlijk ongetwijfeld) ben je ook veel meer geld kwijt als een airco.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 30-06-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je in de winter wel eens zo'n 100W electrisch kacheltje in de auto gebruikt?
Die doet er 30min over om de ruit te ontdooien (als er geen koude buitenlucht naar binnen stroomt, gewoon in een dichte auto).
Dus 100W doet echt helemaal niks.
Je hebt een paar kW aan koelvermogen nodig en dat is lastig met peltier elementen en hun rendement.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52
tongribnau schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:39:
Nu is mijn vraag, hebben meerdere mensen dit geprobeerd of zoiets soort gelijks. Mij lijkt dit namelijk een hele goedkope oplossing voor de hitte.
Nee, niet echt, koelen met peltier is uitermate inefficiënt. Als het goedkoop moet kun je beter kijken naar een airco systeem van de sloop. Gezien het modulaire gebruik van onderdelen binnen de vw groep zou het aanbod vrij groot moeten zijn. Het afpersen/vullen kun je dan door een officieel airco station laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Wat dacht je van airco inbouwen?

Dus een kachel behuizing van het zelfde type met airco kopen.
Leidingen, droger, condenser, en AC compressor van de sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tongribnau
Ik denk als je water aflaat koelen. En door een radiator laat stromen en daar lucht door heen laat blazen, dan koelt de lucht toch af? Het hoeft geen -30 in mijn auto te worden. Als ik mijn blower aan zet dan komt er koude lucht rondom mij. Of denk ik te makkelijk?

Snor_ka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je hebt op zijn minst 150 Watt aan verplaatsing nodig, want dat is de energie die een persoon aan de ruimte toevoegt.

Neem deze module:
https://tetech.com/wp-con...019/03/HP-199-1.4-0.8.pdf
Die kan bijvoorbeeld 120 Watt verplaatsen. Dat is zeer goed. Maar dat doet hij dan wel met 1 graden verschil tussen warm/koud, en 275 Watt aan de warme zijde.

Als je de lucht/water warmtewisselaar ook nog enigszins effectief wil maken moet daar een significant verschil zijn van zo'n 20-30 graden. Bij 20 graden Td neemt verplaatst dit element maximaal ~95 Watt met 350 Watt verlies. Als ik het het zo goed lees tenminste.

Een airco is een auto heeft zo'n effectief koelvermogen van 10 kW. Dus je hebt al 10 van deze modules nodig om 10% van een normale airco te benaderen. Dat is 3.5 kW aan warmte wat je dus ergens kwijt moet raken. Plus dat je op 24V zo'n 10A per module kwijt bent. 240 Watt elektrisch per module.

Peltier elementen zijn fascinerend, maar alleen toepasbaar in een specifieke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 23:52
tongribnau schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:54:
Ik denk als je water aflaat koelen. En door een radiator laat stromen en daar lucht door heen laat blazen, dan koelt de lucht toch af? Het hoeft geen -30 in mijn auto te worden. Als ik mijn blower aan zet dan komt er koude lucht rondom mij. Of denk ik te makkelijk?
In principe ja. In de praktijk? Mwa.
Ja, je denkt te makkelijk.

Maar als ik het goed begrijp wil je op je kachelradiator een paar peltier elementen aansluiten, met de warme kant. En de koele kant wil je dan aansluiten op een pc radiator, en die lucht in je gezicht blazen? Je gaat dan veel meer hitte in je koelsysteem creeren, en het is maar de vraag of die dat aan kan, helemaal met dit soort hitte. En aan de andere kant heb je iets wat (hopelijk) zo koel is, dat er overal condens ontstaat. Iets wat je ook niet wil.

Nee, ik zie niet hoe dit ooit goed gaat werken in de praktijk. En dan hebben we het nog niet over de kosten, en stroomverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 30-06-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52
Voor het stroomverbruik van de peltiers zou je al een of meerdere extra dynamo's moeten monteren, dan kun je de motor beter rechtstreeks een compressor laten aandrijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tongribnau
WEBGAMING schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:41:
[...]

In principe ja. In de praktijk? Mwa.
Ja, je denkt te makkelijk.

Maar als ik het goed begrijp wil je op je kachelradiator een paar peltier elementen aansluiten, met de warme kant. En de koele kant wil je dan aansluiten op een pc radiator, en die lucht in je gezicht blazen? Je gaat dan veel meer hitte in je koelsysteem creeren, en het is maar de vraag of die dat aan kan, helemaal met dit soort hitte. En aan de andere kant heb je iets wat (hopelijk) zo koel is, dat er overal condens ontstaat. Iets wat je ook niet wil.

Nee, ik zie niet hoe dit ooit goed gaat werken in de praktijk. En dan hebben we het nog niet over de kosten, en stroomverbruik.
Nee,

Ik zeg het simpeler.

Ik koop 2 cpu waterkoelers. 1 voor de hete kant. Die buiten de cabine is. De koude kant komt ook een cpu koeler die zich binnen die cabine word geplaatst. Die laat ik dan in mijn face blazen

Dit is zegmaar een simpele versie

Snor_ka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Nielson schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:28:
[...]
Nee, niet echt, koelen met peltier is uitermate inefficiënt. Als het goedkoop moet kun je beter kijken naar een airco systeem van de sloop. Gezien het modulaire gebruik van onderdelen binnen de vw groep zou het aanbod vrij groot moeten zijn. Het afpersen/vullen kun je dan door een officieel airco station laten doen.
Gaat waarschijnlijk meer kosten dan wat de auto nog waard is.
Inruilen of zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt beter een vriezer van 500 liter kopen en daar van die enorme blokken ijs in plastic zak mee maken. Die zet je dan in je auto met een ventilator er bovenop. Gaatje in de bodem van de auto maken om van het condens af te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:49

-tom-562

Oliesjeik

Wat een gedoe, als het simpel en goedkoop moet, koop dan zo'n luchtkoeler die nu bij de action liggen :P
Wat je nu gaat doen is nodeloos complex, duur en bovenal het werkt niet :P

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1