Hoge CPU temperatuur in laptop normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 21:37
Beste mensen,

Ongeveer 6-8 maanden geleden had ik een nieuwe Lenovo Legion Y530-15ICH laptop aangeschaft. De laptop heeft de volgende specificaties:

- Intel i5 8300H
- 8GB DDR4 RAM
- Nvidia Geforce GTX 1050 4GB
- 120GB SSD
- 1TB HDD (onlangs vervangen door een 500GB SSD)

Ik loop tegen het probleem aan dat mijn CPU zo verschrikkelijk warm wordt. Begrijp me niet verkeerd, CPU’s in gaming laptops worden altijd warmen, vanwege het gebrek aan ruimte.

Toch sta ik vol verbazing. Mijn laptop zonder voeding on idle is rond de 30 – 40 graden Celsius (normaal). Met voeding springt het naar 40-60 graden Celsius (ook normaal). Sluit ik er een extra scherm erop aan, dan ligt mijn CPU temps tussen de 60 – 80 graden Celsius on idle.

Als ik bijvoorbeeld Diablo 3 op Max settings speel, schiet mijn CPU in beide gevallen 85 – 95 graden Celsius. Nu had ik daar al contact met Intel en Lenovo over gehad en die vertelde mij dat zolang het CPU niet throttled, er niets aan de hand is. Intel beweert dat zolang het niet 100 (max temp) graden Celsius wordt, het prima is.

Op internet lees ik meerdere malen dat meerdere mensen last van deze temps hebben bij dezelfde type laptop. Het is een feit dat de 8e generatie CPU’s warmer worden dan normaal (vooral in laptops).

Mijn CPU heb ik al soort van undervolt (met throttlestop), maar dit helpt niet echt zoveel. Opnieuw koelingspasta op de GPU en CPU doen zou het probleem kunnen verhelpen, maar dan valt de garantie eraf (niet bij het vervangen van een HDD gelukkig).

Mijn laptop maakt al gebruik van een Cooler Master koelpad, dus dat helpt ook niet zo. Alleen als ik de Turbo Boost disable, gaat de CPU niet hoger dan 70 graden Celsius gelukkig, maar dit is niet een oplossing, omdat ik de kloksnelheid alleen maar beperk. De laptop is trouwens ook volledig geüpdatet.

Zijn deze temps normaal voor mijn laptop of is het gewoon dat ik mijn laptop voor reparatie moet laten opsturen? Vooral omdat ik de laptop hard nodig heb voor mijn studie binnenkort.

Ik hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

The Frames

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat Intel zegt klopt, een normale Intel processor schakelt automatisch terug bij 100 graden. Sommige laptops throttlen al eerder, bijvoorbeeld omdat ze zulke temperaturen niet aankunnen.

Jij hebt een gaming laptop, daarvan mag je verwachten dat die beter kunnen koelen dan een doorsnee kantoorlaptop.

Het is momenteel ook warm weer. Het beste is ervoor te zorgen dat er geen obstructies zijn in de ventilatieopeningen en veel lucht rondom, dus in open toestand. Het helpt als de laptop iets hoger op de pootjes staat, zodat er lucht onderdoor kan. Misschien kun je een ventilator langs de laptop laten blazen zodat de warme lucht verder weggevoerd wordt. Niet rechtstreeks op een ventilatieopening richten, dat kan de uitgaande luchtstroom blokkeren.

Behalve beter geleidende pasta is ook delidden een techniek die gebruikt wordt om warmte beter af te voeren, maar de vraag is of er iets te delidden valt bij deze laptop processor, ik denk het niet.

Een andere techniek is undervolting (BIOS afhankelijk). Dan draait de processor of andere systeemonderdelen op een lagere spanning. Een lagere spanning betekent een lager verbruik en een lager verbruik betekent dat minder warmte hoeft te worden afgevoerd. De truc is om te ontdekken tot waar het systeem voldoende stabiel blijft. Bij te weinig spanning kan het systeem onstabiel worden. Wordt vooral toegepast bij de processor (cpu/gpu), op andere onderdelen heeft het veel minder effect.