Schakelbord op comp met linux en aansturen met ??

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 17:05

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
Stel je soldeert een leuk schakelbordje in elkaar mat een aantal relais en sluit hem goed aan op 1 van je com poorten.

voorbeeld: een schakelbord met 5 knopjes die aan kamerdeuren zitten verbonden zodra een deur opengaat er een signaal op je comp uitkomt.

Is zoiets aan te sturen met perl of moet ik een andere taal gebruiken.

ps ik ken nog geen programmeer taal enne ik gebruik suse 7.2.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

Verwijderd

Ik weet dat het in ieder geval in C kan. Er is ook een serial programming howto te vinden op www.linuxdoc.org

• Kogelvis

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
met die howto lijkt het me handig eerst C te leren maar ff vraagje welke prog taal kun je het meest mee onder Linux Perl of C?? want ik kan wel C gaan leren maar als ik er verder niet zoveel mee kan leer ik liever Perl

Verwijderd

Heel linux hangt zo ongeveer van C en perl aan elkaar (ook nog wat andere talen) :)

Maar de meeste programma's onder linux zijn in C gemaakt en ook de kernel bestaat uit C code.

Probleem is wel dat je C inderdaad niet in een middag leert. Ik weet toevallig dat user wijnolst hier te vergeefs een soortgelijk topic heeft geopend om seriele interfaces vanuit perl te programmeren. Zelfs na enkele keren omhoog schoppen kwam er weinig reply. Ik heb hem toen nog wel een link gegeven die ik snel had gevonden. Dus kijk even in dat topic zou ik zeggen.

edit:
Dit topic dus: [topic=179533]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Seriele poorten zijn aan te spreken op /dev/ttyS{0,1,2,3,enz}, en parallelle poorten op /dev/parport{0,1,2,enz}.

Seriele poort is dacht ik vrij makkelijk aan te sturen, parallelle poort is lastiger, en de interface van de parallelle poort is ook veranderd van 2.2 kernels naar 2.4.

Maar daar zijn als het goed is wel docus over te vinden op inet. In C kan overigens niets wat in perl ook niet kan, alleen perl wordt geinterpreteerd (ok, just-in-time-compilation), en C wordt gecompiled. Dit houdt in dat C iig bijna altijd sneller is.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:03

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 28 juli 2001 00:08 schreef deadinspace het volgende:
[...]

In C kan overigens niets wat in perl ook niet kan, alleen perl wordt geinterpreteerd (ok, just-in-time-compilation), en C wordt gecompiled. Dit houdt in dat C iig bijna altijd sneller is.
Is over het algemeen wel waar, maar je kunt perl ook laten compileren zonder het uit te voeren. Dit wordt niet veel gedaan, omdat het je programma meteen platform-afhankelijk maakt, bij mijn weten. Overigens doet perl officieel niet aan just-in-time-compilation: eerst wordt *alles* gecompileerd, vervolgens wordt het pas gedraaid. Vandaar dat het opstarten van een perl-programma langer zal duren dan van een C-programma, maar dat het niet langzamer hoeft te draaien. Je merkt het verschil tussen C en perl dus pas als je een programma vaak achter elkaar uitvoert, wat de topicstarter neem ik aan niet wil (blijft immers als deamon draaien). Een webserver heeft dit probleem wel: voor elke gebruiker zou een programma opnieuw gecompileerd moeten worden. Vandaar dat er voor apache modules zijn die perl-programma's compileren en dan steeds het gecompileerde bestand starten in plaats van nog eens te compileren (zie mod_perl, die overigens nog veel meer kan).

* odysseus raadt perl aan, omdat het veel makkelijker te leren is dan C en je er toch veel mee kunt. Mocht er iets zijn wat niet in perl kan (zou niet weten wat), dan kun je altijd nog iets doen met de C<->Perl-bindings.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Kogelvis

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
wat kan ik dan nu beter doen als ik perl wil leren een howto van internet halen of een boek in de boekhandel kopen en als ik een boek in de boekhandel koop moet ik dan ook ergens op letten dat het wel voor linux o.i.d. is??

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

In de volgende Linux Magazine zal een howto staan over hoe een kernelmodule te proggen met als voorbeeld een module die via de paralelle poort een stel ledjes kan aansturen. Programmas kunnen daar dan weer gebruik van maken (een modemled/netwerkled progsel bijvoorbeeld).

Ik heb het document hier liggen, maar kweenie of ik dat zomaar online mag gooien...

[deze advertentieruimte is te koop]

• Kogelvis

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
Cool die volgende LM krijg ik wel thuis maar je hoeft dat docje ook niet online te doen alleen maar ff naar mij op te sturen. >:)

Pagina: 1