Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:56
Voor mijn auto hobby huur ik een garagebox in de buurt. Dat is gewoon een hok met deur, verder niks.
Omdat ik er ook aan de auto klus is netspanning/elektrisch licht wel erg handig. Al direct heb ik er een 12Volt/100Ah accu gezet met een omvormer. Zo kan ik toch wel wat dingen doen, is de accu leeg gaat die mee naar huis en aan de lader. Onhandig want die accu weegt ruim 20 kilo. Daardoor is al 1 accu gesneuveld want niet bijtijds geladen en kromme platen.

Ik denk dus aan een zonnepaneel op het dakje en laadcontroller voor de accu. Punt is dat ik het zo goedkoop mogelijk wil maken. Dat soort oplossingen is als set op veel plekken verkrijgbaar maar dan zit je meestal boven de €200.
Daarom een goedkoper polykristallijn paneel van 100Wp met een goedkope laadcontroller uit China
Dan ben ik voor goed €110,- klaar.
Accu is een 12V/100Ah semi-tractie/deepcycle accu die ook bedoeld is voor een dergelijke toepassing.

Vragen hierover:
- Polykristallijn is iets goedkoper dan monokristallijn. Is het alleen de looks of speelt er meer? Vind ik niet zoveel info over
- Kan het nog goedkoper? Liefst geen kleiner paneel, want dat is de laadstroom te laag om de accu weer goed te laden
- Cheapo laadcontroller of toch een duurdere mppt, victron of mastervolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:30

OgWok

U.N.C.L.E.

Zou in ieder geval een systeem nemen wat ook laadt bij "grijs" weer. En dat zal duurder zijn.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:02
Hoeveel kost een nieuwe accu? En hoe groot is de kans dat je er weer 1 kapot trekt?

Ik zou altijd voor een controller gaan die het beste uit je paneel kan trekken. Dus mppt is dan noodzakelijk.

Kijk ook naar een controller die kan zorgen dat je veilig kan bijladen tijdens ontlading/gebruik.

En als je de ruimte op het dak hebt, is meer altijd beter. Kijk ook naar tweedehands panelen ... Vaak wel een goede deal te vinden.

En zorg dat je kan uitbreiden .. voor je het weet wil je een tweede accu en/of meer panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
duvekot schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:57:
Hoeveel kost een nieuwe accu? En hoe groot is de kans dat je er weer 1 kapot trekt?

Ik zou altijd voor een controller gaan die het beste uit je paneel kan trekken. Dus mppt is dan noodzakelijk.

Kijk ook naar een controller die kan zorgen dat je veilig kan bijladen tijdens ontlading/gebruik.

En als je de ruimte op het dak hebt, is meer altijd beter. Kijk ook naar tweedehands panelen ... Vaak wel een goede deal te vinden.

En zorg dat je kan uitbreiden .. voor je het weet wil je een tweede accu en/of meer panelen
Een accu kost ongeveer €160 en de kans op weer kapot blijft aanwezig zolang ik die steeds mee naar huis moet sjouwen. Maar omdat de accu nog geen €200 kost wil ik dus niet méér aan de zonnelader uitgeven, moet wel beetje in verhouding blijven. Daarnaast staat er ook een 2600VA aggregaat in de garage voor zwaar gebruik, als ik een accutol oid wil gebruiken slinger ik de generator aan en dan hangt er alsnog een 7A lader tussen aggregaat en accu en wordt er automatisch al bijgeladen. Tweede accu en meer panelen lijkt niet aan de orde, zoveel tijd om te klussen aan de auto heb ik niet. En in noodgevallen kan de accu ook wel meer naar huis aan de echte lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Hier een leuk filmpje die ik een tijdje terug gezien heb. Misschien een idee voor jou. :)

YouTube: Make your own Photovoltaic Off-Grid System

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 19:22
Koop een goedkoop paneeltje op MP en een laadstroom regelaar van Ali.
Paar klemmen en wat draad. Voor max €75,- ben je klaar.
Ik gebruik al jaren twee oude 35 Wp panelen om, via een accu en laadstroom regelaar, een 12 volt pompje te voeden die mijn planten op de moestuin van water voorziet.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Dankjewel voor het filmpje. Lijkt wel op mijn situatie :) tot nu toe. Ik heb ook een reedcontact op de deur zitten waardoor het licht automatisch aan gaat bij open deur. Heb echter geen ledstrip maar led lampen via inverter en TL buizen voor extra licht.
Tot zover weinig verschillen, alleen zonnepanelen ontbreekt nog. Paneel ga ik overigens anders bevestigen, het dak van de garage eindigt op een blinde muur waar ik het paneel met beugels op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die laadcontroller uit de startpost heb ik ook, prima ding voor jouw situatie. 100W is een leuk streven maar klem je er niet aan vast, ook met 75W zul je over het algemeen genoeg hebben.
Op marktplaats zijn vaak wel panelen uit die range te vinden voor iets van €50-80.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
@Ramon 73

accu plan en zo is wel oke.
maar probeer die accu een beetje te ontzien.
en neem 2 van dit soort setjes:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00421406/
(of ander merk, zolang het celletje maar een beetje oke is.)
en je hebt al een leuk stuk basis verlichting, werkt nog niet eens zo heel gek. ;)

(ik zelf haal het in de winter wel naar binnen, maar draai er nu al 2 jaar mee in een klein schuurtje.
heb ze wel open geschroefd om aan mijn dingen te voldoen, maar werkt erg simpel.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 30-06-2019 15:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of deze
https://www.obelink.nl/be...3VYghPEAQYBCABEgKBkPD_BwE

Met 1 los 200Wp-240Wp paneel er op en klaar, een 100Wp paneeltje gaat ook maar gaat erg langzaam.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:44:
Of deze

Met 1 los 200Wp-240Wp paneel er op en klaar, een 100Wp paneeltje gaat ook maar gaat erg langzaam.
100Wp is denk ik meer dan voldoende, bedenk wel dat het paneel overdag altijd aan het laden is, niet alleen als hij aanwezig is. De accu zelf heeft voldoende buffer voor een paar dagen zonder laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Erasmo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:55:
[...]

100Wp is denk ik meer dan voldoende, bedenk wel dat het paneel overdag altijd aan het laden is, niet alleen als hij aanwezig is. De accu zelf heeft voldoende buffer voor een paar dagen zonder laden.
Ik had hier de steca aan 4 gel batterijen van 25Ah maar duurt werkelijk dagen, nou weet ik natuurlijk niet hoe vaak en lang hij klust plus wat voor apparaten hij er aan gaat hangen, of is het alleen verlichting?

De steca regelt het verder zelf, accu's vol gaat hij druppelen enz. Dus geen omkijken aan.

Edit: met een 100 watter op pal zuid.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 30-06-2019 16:01 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36

BCC

Polies werken beter bij mist dan monos

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:00:
[...]

Ik had hier de steca aan 4 gel batterijen van 25Ah maar duurt werkelijk dagen, nou weet ik natuurlijk niet hoe vaak en lang hij klust plus wat voor apparaten hij er aan gaat hangen, of is het alleen verlichting?

De steca regelt het verder zelf, accu's vol gaat hij druppelen enz. Dus geen omkijken aan.

Het is alleen verlichting en klein spul, voor powertools heeft ie een aggregaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:44:
Of deze

Nou, het laden hoeft niet snel te gaan. Ik gebruik de accu immers alleen in het weekend en kan de rest van de week opladen. En áls ik hem gebruik, dan is het 6-7uur aan een stuk met ongeveer 7Amp belasting. Kom je op 49Ah lading die verbruikt wordt. Als ik doordeweeks niet klus kan hij 6-12uur per dag laden. Worst case is de winter want meer sleutelen en minder daglicht. Stel 6 uur daglicht en 2 uur daarvan met 7A laden. Wordt de berekening 2x6x7=84Ah lading ter beschikking. De overige 4 uur daglicht wordt met minder stroom geladen, zeg 2Amp kom je op 4x6x2=48Ah. Met voor mijn gevoel pessitmistische getallen voor een 100Wp paneeltje zit ik ruimschoots goed om de accu te laden. Deskundigen mogen me hier gerust corrigeren :)

Komt bij dat ik heus niet elk weekend klus en bij grotere klussen de generator start waarbij ook een 7A acculader zit. Liefst gebruik ik de generator niet want benzinekosten, uitlaatgassen en lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:00:
[...]

Dagen? Hoeveel heb je het dan over? Ik klus max 1 dag van het weekend en dan kan er weer 6 dagen opgeladen worden. Tijd tot accu vol is oninteressant, soms kom ik wel eventjes in de garage om iets pakken maar dan brandt er maar klein licht voor 15-20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oh dan kom je makkelijk uit uit met 100W, met 75W-ish ook wel dus als je een leuk paneel op MP ziet in de buurt van die grootte hoef je die niet te laten liggen.
Wat voor omvormer heb je nu voor netspanning? Wellicht kun je met een iets zwaardere ook flink wat van je gereedschap erop draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb deze op de moestuin om een dompelpomp te laten draaien, wat telefoons te kunnen laden etc:

https://www.amazon.de/100...olarenergie/dp/B01AF606G6

Even een 30A zekering er tussen gezet en gaat als een tierelier :Y

Kan je nog een lamp (of iets anders dat 12V nodig heeft) op aansluiten ook als je wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 30-06-2019 17:26 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Erasmo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:09:
Oh dan kom je makkelijk uit uit met 100W, met 75W-ish ook wel dus als je een leuk paneel op MP ziet in de buurt van die grootte hoef je die niet te laten liggen.
Wat voor omvormer heb je nu voor netspanning? Wellicht kun je met een iets zwaardere ook flink wat van je gereedschap erop draaien.
Ik heb een cheapo 250Watt voor verlichting en nog een chineesje van 1500Watt. Ik gebruik de inverter wel voor laden van accugereedschap maar een slijptol doet het niet lekker op de gemodificeerde sinusgolf van die goedkopere omvormers. Een simpele, ouderwetse boormachine zonder snelheidsregeling werkt goed maar toerengeregeld niet zo fijn. Het werkt wel, maar ander geluid en je merkt dat het normale toerental niet gehaald wordt.
Notna schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:25:
Ik heb deze op de moestuin om een dompelpomp te laten draaien, wat telefoons te kunnen laden etc:

https://www.amazon.de/100...olarenergie/dp/B01AF606G6

Even een 30A zekering er tussen gezet en gaat als een tierelier :Y

Kan je nog een lamp (of iets anders dat 12V nodig heeft) op aansluiten ook als je wilt.
Goeie tip, is een nette prijs voor zo'n set.

[ Voor 23% gewijzigd door Ramon 73 op 30-06-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:38
Voor het laden van accu's heb je 2 soorten omvormers:
PWM en MPPT
Bij PWM moet het paneel een spanning van ca. 17 volt leveren. Dit zijn simpele omvormers.
Bij MPPT is nieuwer. Deze zijn minder kieskeurig met de spanning van de aan te sluiten panelen.

Kijk gewoon even op marktplaats. Er zijn veel moestuinen die op het electranet worden aangesloten. Die mensne hebben dan gewoon een compleet systeempje over. De accu is altijd het zwakke punt, maar die heb je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 18:51

basvn

Breezand - NHN

een stomme vraag misschien, maar waarom niet gewoon een 275/300w zonnepaneel? deze zijn ook voor weinig te vinden, en leveren een stuk meer op van die 100w panelen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

basvn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:55:
een stomme vraag misschien, maar waarom niet gewoon een 275/300w zonnepaneel? deze zijn ook voor weinig te vinden, en leveren een stuk meer op van die 100w panelen
Omdat ie waarschijnlijk maar 100W nodig heeft, en de op die wattages zijn de spanningen van de panelen vaak te hoog voor een simpele laadregelaar.

Pagina: 1