Kantenmaaier (Grastrimmer), maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 12:15
Ik ben sinds een half jaar gaan samenwonen met mijn vriendin, de locatie waar we nu wonen heeft best wel wat gras, dus ook best wel wat meters graskant en ook wat hekwerk. Al deze plekjes zijn moeilijk om op deftige wijze af te rijden met de grasmaaier.

Ik ben dus op zoek naar een kantenmaaier/grastrimmer om op deze plaatsen het hoogstaand gras af te doen of de kanten op een nette manier af te werken. Omdat ik meestal op zoek ga naar werktuigen die best lang meegaan en van redelijke kwaliteit zijn heb ik ook al wat opzoekingswerk maar ik kom er niet uit.

Mijn eerste idee was het merk Makita(bijvoorbeeld deze), Makita heeft heel wat accutrimmers in de aanbieding en aangezien ik reeds een Makita accuklopboormachine heb leek me dat een mooie uitbreiding van mijn werktuigpark. Maar dan loop ik meteen vast op de vraag of ik voor 1x, dan wel 2x18V toestellen moet gaan. De prijs loopt snel op bij keuze voor 2x18V. Bovendien heeft Makita die actie lopen voor een extra batterij bij aankoop van sommige tuinmachines.

Een tweede idee was één die de lokale werktuigboer aanraadde: EGO power tools. Hier bepaalt vooral de maaibreedte de prijs(en uiteraard Ah van batterij, maar laten we het daar nog even niet over hebben), daarnaast zitten we bij dit merk met een werkvoltage van 56V, moeilijker te vergelijken dus?

Bij deze zou ik dus graag een beroep doen op ervaringen die sommigen onder jullie mogelijks al hebben met één van deze merken en bijbehorende machines, uiteraard zijn algemene adviezen ook welkom. Wel enkele zaken waar je eventueel rekening mee kan houden:
  • Ik vind het gebruik van een snoer vrij verschrikkelijk
  • Ik ben ook aan het kijken naar gedeelde aankoop met mijn vader voor kettingzaag (als dat op batterijen aan te raden is kan dat ook een invloed hebben bij één van beide merken)
  • Ik ben mogelijks ook aan het kijken naar een aankoop van een heggenschaar (als dat op batterijen aan te raden is kan dat ook een invloed hebben bij één van beide merken)
  • Op termijn zullen mijn vriendin en ik verhuizen naar een andere locatie, we hebben namelijk een bouwgrond gekocht, maar daar staat vooralsnog geen huis op. Omdat de bouwgrond, naar mijn gevoel, niet zo heel klein is (14a) is die oppervlakte best ook al mee te nemen in het achterhoofd
Hopelijk kunnen jullie adviezen en ervaringen me deze puzzel wat helpen oplossen. _/-\o_

PS: Geen idee of beide woorden gekend zijn in Nederland en België, daarom maar beide vermeld in de titel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Geen idee of onze Noorderburen een kantenmaaier kennen, maar de oppervlaktemaat 'are' weet ik uit ervaring is niet altijd gekend. Dus bij deze: 14a (of are) is 1400m²

Verder betekend een hoger voltage een sterkere motor (bij gelijke kwaliteit natuurlijk) dus daar zou je eventueel naar kunnen kijken als je verwacht om wat steviger onkruid te moeten verwijderen.

2 batterijen is altijd handig, anders ga je vaak hebben dat als je werkzaamheden wilt uitvoeren, of als je halverwege bent, je batterij leeg is. Met een snoer heb je dat probleem niet.
Mijn vader heeft veel accu materiaal van Bosh (de normale 'groene' lijn) en is meestal redelijk tevreden met de kwaliteit van het toestel en de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-05 21:48
2 x 18 volt oftewel 36 volt is aan te bevelen, het heeft meer power zeker voor kettingzaag of heggenschaar is 36 volt vs 18 een behoorlijk verschil. De accu,s worden in de machine aan elkaar gekoppeld dus uiteindelijk heb je maar 1 accu. Je kan ook kiezen voor hitachi /bosch/stihl met een 36 volt accu, dan heb je 1 accu ipv 2 losse accu,s.
(ik weet niet of ze al een dubbele lader hebben bij makita maar anders dan koop je een extra lader voor de 2de accu.)

de tuinman hier heeft een sthil heggenschaar met een 36 volt accu en is daar wel goed te spreken over. echter deze is voorde wat kleinere heggen. hij staat dus niet de gehele dag met dat apparaat in zijn handen.
eerder 2 a 3 uur.

echter zijn grasmaaier is er weer eentje van 50 cm op benzine. dus wat dat betreft kan je geen advies geven. ik zie nu dat de stihl accugrasmaaier maximaal 300 m2 aankan of dat genoeg is betwijfel ik, anders dan moet je voor meerdere accu,s gaan. Het zal me niet verbazen als de andere merken het ook niet zolang uithouden/meerdere accu,s nodig zult hebben. (dat is de reden dat de tuinman een benzine maaier heeft)
in dat opzicht heeft egopower wel gelijk om voor een grotere accu te gaan maar ik kan helaas geen ervaringen delen over het merk.

edit: kantenmaaier is wat anders dan grasmaaier. wel op blijven letten.
welke kanten/boschmaaier de tuinman heeft geen idee. wel van stil. maar of het de accu of benzine uitvoering is weet ik niet. gemeente werkers hebben altijd de benzine uitvoering omdat je hiermee gewoon de gehele dag mee kunt werken. hoelang de egopower meegaat kan je gewoon opzoeken op de website.
(maar ervaring heb ik helaas niet met dit merk.)

[ Voor 34% gewijzigd door miciel op 30-06-2019 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Af13
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:18
Wij hebben een Makita DUR365UZ (fietsstuur en2x18V) en gebruiken deze voor bramen, brem en gras, met 2 x een 5ah accu kun je ongeveer 50 minuten maaien (wij maaien met blad), afhankelijk van de maaistand etc.

Voordeel van electrisch tov benzine: het apparaat weegt de helft of minder, benzine maaien is zwaar werk!

Als je al Makita 18V spullen hebt zou ik Makita kopen, 1 keer batterijen/ laders etc. scheelt een hele hoop geld! Ook heeft Makita (volgens mij) het meest complete aanbod aan accu machines op 18 of 2x18 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
miciel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 02:24:
2 x 18 volt oftewel 36 volt is aan te bevelen, het heeft meer power zeker voor kettingzaag of heggenschaar is 36 volt vs 18 een behoorlijk verschil.

edit: kantenmaaier is wat anders dan grasmaaier. wel op blijven letten.
Voor een kettingzaag en heggenschaar geloof ik wel dat 2x18V effectief nodig is, maar is dat voor een grastrimmer/kantenmaaier ook zo? Of zou je er daar wel mee komen met 1x18V? De weerstand is iig knap wat minder bij gras dan bij takken.

Ik heb het hier effectief over kantenmaaier/grastrimmers, grasmaaier/grasmachine is out of scope ;)
Af13 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:58:
Wij hebben een Makita DUR365UZ (fietsstuur en2x18V) en gebruiken deze voor bramen, brem en gras, met 2 x een 5ah accu kun je ongeveer 50 minuten maaien (wij maaien met blad), afhankelijk van de maaistand etc.
Ik zou vooral willen maaien met draad, het betreft nl. niet echt de oppervlaktes zelf, daar heb ik een grasmaaier voor, wel de kantjes en rond het hekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-05 21:48
Ben_Beton schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Voor een kettingzaag en heggenschaar geloof ik wel dat 2x18V effectief nodig is, maar is dat voor een grastrimmer/kantenmaaier ook zo? Of zou je er daar wel mee komen met 1x18V? De weerstand is iig knap wat minder bij gras dan bij takken.

Ik heb het hier effectief over kantenmaaier/grastrimmers, grasmaaier/grasmachine is out of scope ;)

[...]

Ik zou vooral willen maaien met draad, het betreft nl. niet echt de oppervlaktes zelf, daar heb ik een grasmaaier voor, wel de kantjes en rond het hekwerk.
de 18 volt trimmer zijn wat kleiner dan de 36 volt trimmer,s. de 18 voltmachines hebben een kleinere maaicirkel. dus het kracht verlies wordt wel gecompenseerdt.
maar of dat 1x18 volt voldoende is vindt ik een lastige vraag.
eigenlijk zou je het moeten vragen aan ike, op www.makita.nl

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 30-06-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alphonse45
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb alles van ego en ben zeer tevreden, heggeschaar, grasmaaier, kettingzaag. IK heb wel 2 zware accuus er bij gekocht met een snelle oplader. Ik heb bij grotere klussen geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
alphonse45 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:39:
Ik heb alles van ego en ben zeer tevreden, heggeschaar, grasmaaier, kettingzaag. IK heb wel 2 zware accuus er bij gekocht met een snelle oplader. Ik heb bij grotere klussen geen enkel probleem.
Is de sterkte van de kettingzaag en heggenschaar te vergelijken met elektrische en/of benzine tegenhangers? Wat moet ik me daar bij voorstellen ongeveer? Mooi setje! (Wel prijzig O-))

[ Voor 0% gewijzigd door Ben_Beton op 01-07-2019 08:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kluyze schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:10:

Verder betekend een hoger voltage een sterkere motor (bij gelijke kwaliteit natuurlijk) dus daar zou je eventueel naar kunnen kijken als je verwacht om wat steviger onkruid te moeten verwijderen.
Uhhh nee. Spanning (V) x stroomsterkte (i) geeft het vermogen.
Enkel het voltage zegt dus niets.

Aan accukant geld hetzelfde:
54V 4ah 15s2p = 216wh
36v 6ah 10s3p = 216wh

Hier ook groot fan van Makita. Heb de DUR187LZ besteld.

Mocht deze tegenvallen qua vermogen word hij ingeruild voor DUX60ZM4 (2x18v multimachine)

Kettingzaag zou ik niet teveel van verwachten, ben groot fan van accu gereedschap maar rooi regelmatig eiken van >75cm stamdoorsnede, daar heb je gewoon een middenklasse benzinezaag voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Ik ben een groot fan van Makita gereedschap en heb een boorhamer, accuboormachine, zaagmachine en haakse slijper van het merk. De Makita accu kettingzaag is ook erg goed:
YouTube: Gas Chainsaw V.S. Electric - SHOCKING OUTCOME ! ! !

Maar meestal zaag je in je tuin in één dag geen 100 bomen om. Dus voor een kettingzaag maakt een accu niet veel uit. Een grastrimmer gebruik je veel langer en na hele slecht ervaring met een Bosch accu trimmer nijg ik nu heel erg naar een benzine trimmer. Ook omdat een benzine trimmer goedkoper is dan een goede accu trimmer.

Die EGO spullen ken ik niet maar de accu is echt gemaakt voor tuingereedschap en heeft hogere capaciteit dan twee Makita accu's. Stihl heeft ook zo'n systeem.

2x Makita BL1850 is 36 Volt x 5Ah = 180 Wh
EGO BA2800 is 56 Volt x 5Ah = 280 Wh (en dit is de middelmaat, er is ook een 7,5Ah model)

Op YouTube is wel veel over EGO te vinden dan kun je ook zien wat een joekel van een accu er op gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=cwhLkH1Ie-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
bbbrumbrum schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:16:
[...]

Mocht deze tegenvallen qua vermogen word hij ingeruild voor DUX60ZM4 (2x18v multimachine)
En wanneer komt die aan? >:) Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen!
TheBorg schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:36:
Ik ben een groot fan van Makita gereedschap en heb een boorhamer, accuboormachine, zaagmachine en haakse slijper van het merk. De Makita accu kettingzaag is ook erg goed:
[...]

Ook omdat een benzine trimmer goedkoper is dan een goede accu trimmer.

[...]
EGO BA2800 is 56 Volt x 5Ah = 280 Wh (en dit is de middelmaat, er is ook een 7,5Ah model)

Op YouTube is wel veel over EGO te vinden dan kun je ook zien wat een joekel van een accu er op gaat.
YouTube: EGO Trimmer: 1 Year Review
Ik ben ook een groot fan van Makita, ben evenwel niet zo overtuigd dat een bezine trimmer goedkoper is, zeker als je onderhoud en verbruik gaat meetellen. Daarnaast werkt het m.i. niet zo prettig en zijn deze meestal zwaarder.

Ik zou ook naar die 5Ah's kijken, te meer omdat je lager niet kan gebruiken in grasmachines etc. (Oog op de verre toekomst). Die video's had ik inderdaad ook al gevonden, maar ben tegenwoordig wat wantrouwig met dat soort zaken, je weet nooit welke beloning ze krijgen voor een goede review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 06:57

GforceNL

Out of memory....

Heb zelf ook de Makita besteld gisteren en zal hier mijn ervaring delen.

T/m gisteren hadden ze een leuke actie met gratis accu bij bepaalde producten, dus ook maar gelijk een grasmaaier besteld.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

[b]kluyze in "Kantenmaaier (Grastrimmer), maar welke?"

! Nee. Dat kun je zo absoluut niet stellen, dat is geen kwestie van kwaliteit, maar ontwerp ! Je kunt motoren ontwerpen om op 3v te werken en 300. En je kunt motoren bouwen op topspeed, koppel, efficientie, robuustheid, of groote of... Dat zijn ontwerp keuzes en eisen, niet simpel een kwestie van "kwaliteit".
Alleen heeft hoger voltage oa prijs voordelen omdat je met dunnere kabels wegkomt.

Maar aangezien marketeers kwaliteit of efficientie moeilijker in een pagina kunnen zetten dan "NU MET MEER VOLTS !" komen we nu weer op net zon stomme ratrace uit als bij stofzuigers.
Waar men de meest waardeloze motor kwa efficientie en geleverde kracht in duwde, alleen maar om 1900W !!!111 op de verpakking te kunne nzetten.

* heuveltje werd even getriggerd in een van zijn pet-peeves :P
[...]

Dit dus, maar dat zegt alleen iets over het opgenomen vermogen. Dat is nog heel wat anders dan de daadwerkelijke output naar de as. je hebt ook nog een efficientie factor, aangezien een groot deel van dat opgenomen vermogen word omgezet in warmte !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
GforceNL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:53:
Heb zelf ook de Makita besteld gisteren en zal hier mijn ervaring delen.

T/m gisteren hadden ze een leuke actie met gratis accu bij bepaalde producten, dus ook maar gelijk een grasmaaier besteld.
Dat zou zeer fijn zijn, die actie lijkt te lopen t.e.m. juli, of lees ik dit nu verkeerd? Ben overigens van België maar ga er even vanuit dat bestellen bij een .nl me die korting ook nog geeft, nog tijd tot 31 juli dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 06:57

GforceNL

Out of memory....

Ben_Beton schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:01:
[...]

Dat zou zeer fijn zijn, die actie lijkt te lopen t.e.m. juli, of lees ik dit nu verkeerd? Ben overigens van België maar ga er even vanuit dat bestellen bij een .nl me die korting ook nog geeft, nog tijd tot 31 juli dus.
Op de site waar ik besteld heb (Toolnation) stond dat de actie geldig was voor bestellingen tm eind juni en dat je je aankoop bij Makita tot eind juli aan kon melden. Je kunt het beste even checken voordat je besteld. Grote kans dat ze de actie nog een keer verlengen.

Aangezien een losse accu EUR 50 kost, is het zeker de moeite wel waard.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 14:57
Wel opletten met die aanbiedingen van 1 gratis accu via makita.nl of toolnation.nl als je een Belg bent! Deze zijn enkel geldig in Nederland en niet in België.
Alvast met de aanbieding van makita / toolnation.nl van vorig jaar kwam je als belg niet in aanmerking voor de gratis batterij.

Maar in België loopt ook een actie tem eind september:
http://makita.be/acties/bl1850b.html
http://makita.be/lijsten/...oorwaarden-april-2019.pdf

Je moet je machine dus bij een erkende Makita Dealer uit België aanschaffen om aanspraak te kunnen maken op de gratis batterij.

edit:
Ik heb zelf de Makita Combipack DLX3018X1 en ben hier heel tevreden over. (zitten batterijen van 3.0 Ah bij)
Met de kantenmaaier kan ik heel de tuin rondgaan en is de batterij nog niet half leeg. Tuin is ongeveer 1000m2

[ Voor 16% gewijzigd door Fragbeestje op 01-07-2019 11:04 ]

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
Fragbeestje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:53:
Wel opletten met die aanbiedingen van 1 gratis accu via makita.nl of toolnation.nl als je een Belg bent! Deze zijn enkel geldig in Nederland en niet in België.
Alvast met de aanbieding van makita / toolnation.nl van vorig jaar kwam je als belg niet in aanmerking voor de gratis batterij.

Maar in België loopt ook een actie tem eind september:
http://makita.be/acties/bl1850b.html
http://makita.be/lijsten/...oorwaarden-april-2019.pdf
Helaas geen batterij voor belgen op de DUR187LZ ;(

Maarrrrr, de voorwaarden zeggen ook niet dat je in Nederland moet wonen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben_Beton op 01-07-2019 11:16 . Reden: de Maarrrr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

snoer, accu of brandstof is een afweging welke je zelf kunt maken: werkduur, onderhoud, laadtijd, geluid zijn factoren welke je kunt afwegen.
Voor kantentrimmers in het algemeen heb ik wel een tip: kijk of je een machine kunt vinden met een 'kloppen want de draad doet het niet' functie kunt vinden. Als de maaidraad dan te kort wordt tik je met de kop van de maaier op de grond waardoor de draad weer langer wordt. Ik heb eerst een groene bosch met snoer gehad en daar werkte dat systeem niet. Nu een benzine Kibani en dat bevalt prima: https://betaalbaarshoppen.nl/tuin/tuingereedschap/bosmaaier Het is geen Stihl, maar daar is de prijs wel naar.

[ Voor 4% gewijzigd door Firestorm op 01-07-2019 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Spanning (V) in kwadraat / interne weerstand (Ω) geeft het vermogen.
Aan accukant geld hetzelfde:
54V 4ah 15s2p = 216wh
36v 6ah 10s3p = 216wh
Wat heeft de lading van een batterij te maken met het vermogen?

Ik ben in de war, zeg je nu dat een 36V machine een hoger vermogen heeft als een 18V machine?
heuveltje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:54:
[...]

! Nee. Dat kun je zo absoluut niet stellen, dat is geen kwestie van kwaliteit, maar ontwerp ! Je kunt motoren ontwerpen om op 3v te werken en 300. En je kunt motoren bouwen op topspeed, koppel, efficientie, robuustheid, of groote of... Dat zijn ontwerp keuzes en eisen, niet simpel een kwestie van "kwaliteit".
Alleen heeft hoger voltage oa prijs voordelen omdat je met dunnere kabels wegkomt.

Maar aangezien marketeers kwaliteit of efficientie moeilijker in een pagina kunnen zetten dan "NU MET MEER VOLTS !" komen we nu weer op net zon stomme ratrace uit als bij stofzuigers.
Waar men de meest waardeloze motor kwa efficientie en geleverde kracht in duwde, alleen maar om 1900W !!!111 op de verpakking te kunne nzetten.

* heuveltje werd even getriggerd in een van zijn pet-peeves :P

[...]

Dit dus, maar dat zegt alleen iets over het opgenomen vermogen. Dat is nog heel wat anders dan de daadwerkelijke output naar de as. je hebt ook nog een efficientie factor, aangezien een groot deel van dat opgenomen vermogen word omgezet in warmte !
toon volledige bericht
Dus jullie beweren dat de Makita accuboormachines op 7V even krachtig zijn als die op 36V? En je kan een 12V motor voor modelbouw ook gebruiken om een Tesla voort te bewegen?

3V, 7V toestellen zijn meestal niet meer als een elektrische schroevendraaier en zwaardere dingen als een klopboormachine hebben meestal hogere spanningen.

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 01-07-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ben_Beton schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:45:
[...]

En wanneer komt die aan? >:) Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen!
Gisteren binnengekomen, hij zag er bij het uitpakken wel een beetje 'schattig' uit...
Maar moet zeggen dat hij het zeer netjes doet! We wonen momenteel op een leeg bouwkavel en naast het gras groeit er vanalles meer, met "stammen" van >10mm dik, en daar gaat hij goed doorheen.
Hij maait eigenlijk alles wat de Honda UMK435E ($$$) van schoonvaders doet, enkel dan 10-20% langszamer.
En inderdaad, zoals iemand hierboven stelde, een benzine maaier van bijna 7kg moet je echt de draagriem gebruiken, de Makita weegt iets meer dan de helft en is goed te houden zonder, mits je geen uren gaat maaien.
Nadeel van m'n 7,5AH DIY Makita accus... >:) Maargoed, kan in 1 uur makkelijk het gehele kavel doen.

Kan me dus voorstellen dat de 2x18V Makita gelijkwaardig is aan de benzine, of zelfs sterker!
Ben_Beton schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:45:
Ik ben ook een groot fan van Makita, ben evenwel niet zo overtuigd dat een bezine trimmer goedkoper is, zeker als je onderhoud en verbruik gaat meetellen. Daarnaast werkt het m.i. niet zo prettig en zijn deze meestal zwaarder.
Inderdaad, zolang je de brute power van benzine niet nodig hebt, en dat is maar in enkele gevallen zo (kettingzaag, motorslijper), is elektrisch (zeker met accu) the way to go. Stiller, sneller up & running, minder onderhoud.
Ben_Beton schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:46:
[...]

Is de sterkte van de kettingzaag en heggenschaar te vergelijken met elektrische en/of benzine tegenhangers? Wat moet ik me daar bij voorstellen ongeveer? Mooi setje! (Wel prijzig O-))
Dat verschilt denk ik enorm, welke benzine- je vergelijkt met welke accu-machine.
EGO lijkt me wat duurder dan Makita, zeker als je al accus van het ecosystem hebt, maar hoor er niet hele slechte dingen over.
Ben_Beton schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:11:
[...]

Helaas geen batterij voor belgen op de DUR187LZ ;(

Maarrrrr, de voorwaarden zeggen ook niet dat je in Nederland moet wonen.
Nederlandse Tweaker lief aankijken? ;)
TheBorg schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:36:
YouTube: Gas Chainsaw V.S. Electric - SHOCKING OUTCOME ! ! !

Maar meestal zaag je in je tuin in één dag geen 100 bomen om. Dus voor een kettingzaag maakt een accu niet veel uit. Een grastrimmer gebruik je veel langer en na hele slecht ervaring met een Bosch accu trimmer nijg ik nu heel erg naar een benzine trimmer. Ook omdat een benzine trimmer goedkoper is dan een goede accu trimmer.

Die EGO spullen ken ik niet maar de accu is echt gemaakt voor tuingereedschap en heeft hogere capaciteit dan twee Makita accu's. Stihl heeft ook zo'n systeem.

2x Makita BL1850 is 36 Volt x 5Ah = 180 Wh

YouTube: EGO Trimmer: 1 Year Review
toon volledige bericht
Juist 100 bomen is iets voor de accuzaag. Aangezien het dan om kleine stamdiameters gaat!

In het bos ben je met een paar eiken van >50cm echt al wel heel de dag bezig om alle takkezooi eraf te zagen en het te verwerken tot brandhout.
Met een accuzaag duurt dit vele malen langer. Maar voor incidenteler werk, in de tuin, kleinere stammen en snoeiwerk zijn ze perfect.
Heel veel klimprofs schakelen ook over op accu, als incidentele grondman kan ik die keuze beamen, je kunt elkaar tenminste verstaan zonder intercomsetjes.

Inmiddels heeft Makita ook 6AH accus, en met eigenbouw (5S3P ipv 5S2P) is >9AH ook mogelijk (moet ik eigenlijk nog eens doen), mijn eigen 3P is nu 7,5AH.
kluyze schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:30:
Wat heeft de lading van een batterij te maken met het vermogen?
Meer om aan te geven dat dit inderdaad vaak een marketingpraatje is, en dat een hoger voltage niet perse een hogere capaciteit hoeft te geven.

Ik ben in de war, zeg je nu dat een 36V machine een hoger vermogen heeft als een 18V machine?
Nee, waar lees je dat? Het zou wel kunnen, daar niet van.
Van de andere kant, word dat natuurlijk wel heel veel vermogen voor 1 accu, de stroom word vervolgens ook maar over 2 parrelle cellen verdeeld.
Nu kunnen de Sony VTC's aardig wat hebben (>10C), maar uiteindelijk is het voor de levensduur ook beter om de stroom binnen de perken te houden.
Dus jullie beweren dat de Makita accuboormachines op 7V even krachtig zijn als die op 36V? En je kan een 12V motor voor modelbouw ook gebruiken om een Tesla voort te bewegen?

3V, 7V toestellen zijn meestal niet meer als een elektrische schroevendraaier en zwaardere dingen als een klopboormachine hebben meestal hogere spanningen.
Chargeren is ook een vak. Ik denk inderdaad dat een 7,2V motor niet zo gebouwd kan worden om een Tesla aan te drijven. Basismodel heeft 270kW verdeeld over 2 motoren, even los van verliezen in aandrijving en electronica zou dat dan 270/2=135kW/7.2v=37,5kA. Denk dat ze dan wat klachten krijgen omwille van het ledig gewicht en prijs, beide worden er niet veel beter op als je dat met koper moet oplossen. :+
Pagina: 1