Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgfharderwijk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-09 17:08
Mijn vraag:
Sinds kort een Samsung 860QVO 1 Tb in bezit welke ik niet herkend krijg door mijn UEFI (bios) van mijn moederboard (ASUS H87-pro). De schijf is met de samsung software vol gezet met mijn huidig systeem/ datatransfer.
Op dit moment gebruik ik Samsung 850EVO 500 Gb.
Data transfer is 100% gelukt (leg ik verderop uit)
Schijf staat bij inzien van de UEFI niet als opstart mogelijkheid. Bij de boot mogelijkheden ook niet, maar is daar wel aankiesbaar, maar NIET in te stellen als bootable.
Wanneer ik op de schijf klik, start windows gewoon op vanaf de 860 QVO 1Tb, en de pc werkt zonder mankeren op de schijf. Volgens Samsung magician is mijn systeem gewoon compatible met deze schijf. Afsluiten gaat goed, maar bij hernieuwd opstarten komt het systeem weer met een melding dat windows niet gevonden kan worden. Logisch want de schijf staat niet in de opstart. Sata aansluiting veranderd, helpt niet. Versie van de bios is niet de meest recente, maar ik durf deze zelf niet te updaten. Nog nooit gedaan, en geen ervaring hiermee. Het moederboard dat ik heb is nog niet te updaten vanuit windows 10 met een asus tool als software, maar wel op een speciale usb aansluiting met een stick. Wat zou ik verder nog kunnen doen om deze schijf in mijn systeem herkend te krijgen als opstartschijf?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Asus H87-pro,
Windows 10 home
Huidige opstartschijf Samsung 500 Gb 850 EVO
Gewenste opstartschijf Samsung 1Tb 860 QVO
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
QVO opgezocht in UEFI (Asus H87-pro) en geprobeerd deze als opstart mogelijkheid in te stellen. (niet gelukt)
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 08:12
Probeer eens een kale Windows installatie op die QVO schijf te zetten met een bootable Windows installatie USB. Kijken of hij dan wel werkt. Lijkt erop alsof de data wel overgezet is naar die QVO maar de mbr/gpt niet is overgezet (weet eigenlijk niet op die Samsung software dat überhaupt doet?)

Kunt ook proberen om op die QVO je mbr te fixen/herschrijven.
https://www.google.nl/amp/s/neosmart.net/wiki/fix-mbr/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou zomaar kunnen dat er op de nieuwe ssd geen bootloader / bootmanager is geïnstalleerd. Ik ken de Samsung software niet en ken dus alle opties ook niet.
Je zou met Macrium Reflect Free het proces nogmaals kunnen uitvoeren en een clone kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33

nhanssen

QVL is non-tweakers

Komt in je bios ergens anders de ssd voor? En zo ja, kan je de volgorde van de ssd's wisselen? Ergens onder storage of sata storage? (dus niet in boot menu)
Vaak is het zo dat wanneer je nieuwe schijf bovenaan zet hij opeens wel als boot-up schijf te selecteren is (na een herstart van de bios)

En wat gebeurd er als je de oude tijdelijk loskoppelt? Tevens kan je proberen de sata data kabels om te wisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door nhanssen op 30-06-2019 13:12 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgfharderwijk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-09 17:08
Hartelijk dank voor jullie suggesties. Ik heb de mogelijkheden allemaal geprobeerd, maar kwam niet tot de gewenste uitkomst (booten vanaf de nieuwe disc). Ik heb een 500Gb 860 evo gekocht en met een windows10 schijf alles opnieuw ge installeerd. Systeem werkt weer maar moet de komende tijd nog de diverse programma's installeren. de 860 QVO gebruik ik als extra hd. Misschien nog een idee om te kunnen gebruiken om windows te versnellen? Moet ik eerst induiken want ook dit heb ik nog nooit gedaan.
Groet, Johan