hoe onstaan verschillende talen

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Vroeger, in het aller begin, kon niemand praten. Communicatie vondt plaats via gebaren enzo. Ooit zijn we begonnen met praten. Om het kort te houden nu meteen mijn vraag: hoe ontstaan dan verschillende talen (niet alleen het verschil zoals engels/nederlands, maar ook verschillen als nederlands/chinees/russisch). Morgen ben ik wel bereid om uitgebreider de vraag te stellen enzo, nu ga ik :Z en mogen jullie filisoferen :)

Mother, will they like this song?

Verwijderd

door gebrek aan communicatie

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Hier een link met legendes over "het ontstaan van talen".
http://www.planetservices.it/english/begin.html
De overeenkomsten vallen op.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Idee-difussie: Als iemand een taal uitvind is het verrotte makkelijk om ook te doen, iedereen kan zien dat het handig is.

Als je iemand ziet praten kan je met hem leren praten maar dan moet je langslopen etc, zo krijg je dezelfde talengroep of dat je iemand langs ziet lopen die praat.... maar verder geen info geeft... dan ga je nadenken over hoe jij (in combinatie met anderen) een taal mgaat opzetten, maar omdat je dan het wiel opnieuw moet uitvinden (je weet iig hoe het eruit moet zien) lijkt het niet geheel op het oorsrponkelijke idee.

In CHina, mesoamerika, polynesie, Nieuw Guinea en in Mesopotamie zijn zo vermoedelijk onafhankelijk van elkaar geavanceerde talen en schriften ontstaan. :)

Verwijderd

hoe zijn al die verschillende talen ontstaan zeg je?

Nou mij werd altijd verteld dat dat door god gedaan werd.
ff kort het verhaal: (buiten de vraag of je in god gelooft of niet).
een hele tijd geleden, toen sprak iedereen dezelfde taal, wilden de mensen nou eigenlijk wel is weten wie of wat God nou eigenlijk was, en toen besloten ze gezamenlijk een grote toren te bouwen, genaamd de toren van Babel meen ik. dit vond God niet zo leuk en toen besloot ie als straf om de mensen allerlei verschillende talen te laten spreken zodat ze elkaar niet meer konden verstaan, dit had dus weer tot gevolg dat de communicatie voor de bouw van de Babeltoren niet meer kon doorgaan.

Zelf blijft mij vaak dit verhaal bij, zo ook nu door de vraagstelling in de openingspost. Maar zelf geloof ik dit verhaal niet. (ja, heel krom, maar ik heb het een keer verteld gekregen op de christelijke basischool vroeger)

het meest logische zou zijn dat mensen zelf talen gingen bedenken om zo hun eigen territorium te claimen/onafhankelijk te zijn.

edit:

shit, volgens mij was dit ook een beetje waar de link van blueangel over ging, excuses

Verwijderd

Een taal wordt niet zomaar uitgevonden. Een zelf uitgevonden taal invoeren is zelfs uitermate moeilijk, kijk maar naar talen als het Esperanto en Volapuk.

Er zijn al primitievere vormen van communicatie mogelijk zonder dat er echt van een taal te spreken is. Hierbij gaat het dan vaak om bepaalde "woorden" of andere signalen die een betekenis dragen (zoals "Pas op, gevaar!" of "Oprotten, mijn gebied") Bij veel dieren vind je dergelijke vormen van communicatie. Een taal is het echter niet, omdat er geen grammatica en zinnen ed zijn en de "nontaal" het niveau van een op een koppeling met een concreet begrip niet overstijgt.

Vanuit een dergelijke basis kan zich, als onder andere de hersencapaciteit groot genoeg is een taal ontwikkelen.

Het vermogen een taal te kunnen spreken heeft zich tijdens de evolutie langzaam ontwikkeld en is iets heel anders dan het leren van een taal van kleine kinderen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

In je hersenen zitten delen die zich speciaal met taal bezig houden. Ook delen die zich met spraak etc bezighouden.
'
Wie was er eerst, de gesproken taal of de hersenen daarvoor?

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 01:41 schreef ecteinascidin het volgende:

Wie was er eerst, de gesproken taal of de hersenen daarvoor?
ik denk dat de hersenen er daarvoor al voor een klein deel waren, maar dat ze zich samen ontwikkelt hebben. (de gesproken taal en de hersenen).
Je moet er immers toch het vermogen voor hebben om een gesproken taal te kunnen beginnen, danwel ontwikkelen en daarvoor heb je toch echt je hersens nodig.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32

Elvhenk

Madam Mikmak

Lees eens wat van Chomsky, de authoriteit op het gebied van taalsyntaxis. Volgens zijn laatste theorie zijn alle talen gebaseerd op dezelfde syntaxis (basis) en van daaruit veel varianten ontstaan.
En het lijkt me wel dat je eerst harses nodig hebt voor je aan taal begint.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

shit, volgens mij was dit ook een beetje waar de link van blueangel over ging, excuses
No Problem.

En ja, je zult hersens nodig hebben om een eerste soort communicatie te beginnen. Bijvoorbeeld de waarschuwingskreten die el_marcianito ter sprake bracht.
Als deze begrepen zijn en gebruikt worden, dan zullen de hersens door deze stimulatie zich verder ontwikkelen.
En zo zal de taal denk ik zich evolueren. Omdat dit op verschillende plaatsen gebeurdt zal dit ook niet ehtzelfde verlopen.

Verwijderd

Eff een beetje offtopic.

Voor startrek is er voor de klingons dus een echte taal bedacht Klingons
Pagina: 1