Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RGB wens van een kind PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sinus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-10 20:20
Beste tweakers,

Mijn zoon van 11 jaar heeft nu een simpele PC om Minecraft en Fortnite te spelen. Laatste tijd zie ik hem vaak op Youtube naar RGB kastjes te kijken. Nu hij heel goed doet op de school wil ik hem verrassen met een nieuwe kast met RGB verlichting. Daarom zat ik naar Sharkoon TG5 RGB te kijken, maar ik heb begrepen dat de huidige moederbord de RGB verlichting niet zou ondersteunen. Omdat zijn PC verder goed doet met zijn spelletjes, twijfel ik of ik een nieuwe game PC voor hem ga aanschaffen of zijn PC upgraden of een andere manier vinden voor zijn RGB wens. Zijn huidige PC heeft deze onderdelen:
  • Intel i5 4440
  • Asus B85M-G
  • 32 GB DDR3
  • GTX 1060 3GB
  • AOC 4K monitor (U2777PQU)
Graag jullie advies, tips en suggesties om een elfjarige tweaker (beginner) blij te maken met een RGB kastje :)

Alle reacties

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Volgens de reviews gaat het regelen van de kleuren van de fans via een heel klein knopje in de kast.
Niet ideaal; maar aan de andere kant denk ik niet dat deze RGB verlichting iets met het moederbord te maken heeft.
Anders zo'n ledstrip met afstandsbediening kopen bij de action en die er in hangen?

D'r zijn inderdaad kasten/mobo's met geïntegreerde ledstrip controllers etc; het is echter de vraag wat je er aan hebt en dan is het per item weer kijken of het compatibel is.

Wel een leuk projectje om je zoon bij te betrekken; dan kun je 'm laten zien hoe de PC inelkaar zit, wat d'r allemaal in zit en hoe je het moederbord van de ene PC naar de andere PC verplaatst.

Overigens;
32GB RAM en 4K monitor: 'simpele PC' lol?

• sinus
FuaZe,

Dank voor je reactie. We hebben al een Action ledstrip met afstandbediening om zijn bureau hangen. Denk je dat de 3 verlichte fans van Sharkoon TG5 op dit moederbord aangesloten kunnen worden? Ik kan niet opmaken of er 3 verschillende cpu_fan aansluitingen nodig zijn op het bord of het gaat via 1 cpu_fan aansluiting.
RGB verlichting zelf handmatig aansturen lijkt me geen ramp, daar kunnen we mee leven denk ik.

PS: 'simpele PC' onderdelen zijn afkomstig van mijn eigen 'video editing PC' die ik aan mijn zoon geef :)

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38
Wat misschien ook wel leuk is om samen met hem zoiets te maken:
https://www.banggood.com/...tronic-Kit-p-1247760.html

Kun je aansluiten op de audio-uitgang van de PC en zo dus ook "beeld" bij je geluid krijgen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zou het niet leuker zijn als je je zoontje van 11 nú al probeert te bij te brengen dat die "RGB" verlichting in z'n PC alleen maar onnodig energieverbruik tot gevolg heeft en het ook geen extra performance op levert?

:9

Je praat maar over een paar honderd "Watt" op jaarbasis, maar....

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 29-06-2019 15:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• BernardV
@wimmel_1 Leuk idee, maar ik heb ook een zoontje van 11 en ik zie meer in het leren van hoe dingen werken en samen iets maken dan het vertellen "Doen we niet, want is onnodig..".
Als niemand ooit iets onnodigs zou doen zou het een saaie wereld zijn en niemand echt leren wat wel en niet mogelijk is, want ja.. waarom zou je hard leren, kost energie en dus meer eten nodig :+

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BernardV schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:59:
@wimmel_1 Leuk idee, maar ik heb ook een zoontje van 11 en ik zie meer in het leren van hoe dingen werken en samen iets maken dan het vertellen "Doen we niet, want is onnodig..".
Als niemand ooit iets onnodigs zou doen zou het een saaie wereld zijn en niemand echt leren wat wel en niet mogelijk is, want ja.. waarom zou je hard leren, kost energie en dus meer eten nodig :+
Ik zeg ook niet dat je 't NIET moet doen (absoluut niet zelfs). Investeer liefst daarnaast ook in een simpele 'energiemeter' waarmee hij zelf kan zien dat 't leuke effect gewoon extra 'stroom' kost wat érgens opgewekt moet worden. Zelfs al wek je die stroom op met eigen zonnepanelen dan nog ziet zo'n kind al heel snel dat 't érgens vandaan moet komen.....

Je mag dus ook nog investeren in een extra apparaatje (tientje bij de Hornbach) zodat 't kind wat méér te zien gaat krijgen >:)

• BernardV
Zeker! En dat principe heb ik mijn zoontje ook al een keer uitgelegd met een oplaadbaar 9V blokje, daar een ledje aan en deze fel laten branden en dan kijken hoe snel de batterij leeg is, daarna met een andere weerstand nagenoeg dezelfde lichtopbrengst (voor het oog) maar veel minder stroom nodig, dus ging meer dan twee keer langer mee terwijl het "genot" niet minder is.

• sinus
@BernardV dat zier er echt mooie uit. Ondanks dat ik twee linker handen heb met solderen, lijkt me een goede tip om daar serieus naar te kijken.

@wimmel_1 Ik begrijp je standpunt, maar ik begin aan dit projectje met mijn vaderlijke petto en wil graag als 'hero' gezien worden, niet als een vrek :p

• BernardV
@sinus Als je zo'n project oppakt moet je het ook zien als meerdere dagen, want het is niet te doen zoiets samen met je zoontje in heel korte tijd in elkaar te zetten. Je moet ruim 500 leds solderen en die ook op de goede plek. Dit is juist leuk om samen te doen, want je mist altijd dat extra paar handen.

Een tip daarbij, haal een soldeerstation (als je die niet hebt) en dan hoeft dat echt geen super ding te zijn, een Velleman bijvoorbeeld is al prima. Of kijk op marktplaats voor een 2de hands.
Een los soldeerboutje die 1 vermogen heeft kan werken, maar in de praktijk is dat gewoon een stuk lastiger.

En met een beetje geluk krijgt je zoon er een hobby bij en kan hij voor veel leuke projecten ook terecht op circuitsonline.net ; Techniek gaat altijd door en ik hoop dat mijn zoon op een gegeven moment mij kan vertellen hoe dingen werken, net zoals ik dat deed bij mijn vader... Maar de basis is wel het zelf leren hoe dingen werken, al is het een led.

//EDIT:
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.velleman.eu/products/view/?id=349590
Die haal je voor ongeveer 55,- en voor hobby is deze prima.

[ Voor 18% gewijzigd door BernardV op 29-06-2019 17:12 ]

• sinus
@BernardV Voordat ik je reactie zag, heb ik alvast zo'n ding besteld. Denk je dat het voldoende zou zijn voor dit project?

Heb je die 'DIY Cube' zelf ook gemaakt met je zoontje? Ik bewonder je ook dat je samen met je zoontje dit soort projecten doet.

• BernardV
@sinus Ja, daar red je het ook prima mee.. Die is ook instelbaar qua temperatuur en dat is een van de belangrijkste dingen.

//EDIT: Deze cube heb ik niet gemaakt met mijn zoontje, maar wel genoeg andere "electronicaprojecten" al is het een autoradio inbouwen in een MDF-kist met twee luidsprekers die hij nu als radio op de kamer heeft staan (wat een herrie... had ik voor die tijd over na moeten denken), of het maken van een "robot" die een aantal sensoren heeft en aan te sturen is via een ipad en zo zijn er nog wel meer projecten, maar de basis blijft "Het leuk hebben samen" en daarmee bedoel ik ook, als de interesse er niet ligt, niet pushen, als het er wel ligt dan gewoon vragen wat hij zou willen...

Maar deze cube staat wel op mijn lijst, vandaar dat ik hem ook plaatste hier.

[ Voor 72% gewijzigd door BernardV op 29-06-2019 17:38 ]

• BernardV
@sinus Vergeet trouwens niet soldeertin te bestellen en koop dan een 60/40 verhouding, dat is 60% tin en 40% lood (dus niet in je mond stoppen).
Iets als: https://www.allekabels.nl/solderen/102/7717/soldeertin.html

Dit is mooi dun, en daardoor heb je geen grote klodders. Bij de bouwmarkt heb je ook wel van die "electro-tin" in een buisje, maar dat is geloof ik ruim 1mm dik, niet altijd handig.

//EDIT: En haal dit er ook bij: https://www.allekabels.nl...7/desoldeerlint-2-mm.html
Mocht je een fout maken, dan leg je dit op de fout en daarop je soldeerbout weer, dan neemt het al je tin op en begin je weer opnieuw.

[ Voor 23% gewijzigd door BernardV op 29-06-2019 17:53 ]

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 13:34
Er zijn ook wat tutorials om iets met RGB strips te doen in combinatie met een Raspberry Pi:
Google: raspberry pi rgb led strip

Is inderdaad misschien wel leuk om samen te doen, later als hij/jij het zat ben kun je de Pi nog voor iets anders inzetten. :Y)

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• sinus
@BernardV In de kit die ik via Amazon heb besteld, zit er al een klein buisje soldeertin denk ik of dat 60/40 verhouding heeft weet ik niet: https://images-na.ssl-ima.../71v-s5VEoLL._SL1500_.jpg

Ook zit er een desoldeerpomp bij: https://images-na.ssl-ima.../81pnlCU8jxL._SL1500_.jpg

Of zit ik er naast?

[ Voor 0% gewijzigd door sinus op 29-06-2019 18:38 . Reden: edit: soldeerpomp / desoldeerpomp ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Let met die goedkope 'soldeer' spullen even goed op 't materiaal wat je aangeleverd krijgt (vaak 'Ali-Express' spul ter waarde van een paar centen welke die paar centen niet eens waard is).

Dat wat @BernardV al eerder aanhaalde qua merk (Vellemann) is gewoon een degelijke 'Duitse' kloon van "Weller" en da's gewoon goed spul om mee te beginnen.

• sinus
@Clueless Ik speel al een tijdje met die gedachte eigenlijk maar dan in relatie tot domotica. Ik moet me echter een keertje verdiepen in de materie.

@wimmel_1 ik zit twijfelen inderdaad, maar al een impulsieve bestelling gedaan. Misschien stuur ik hem weer terug en bestel ik die spullen van @BernardV .
Pagina: 1