Een stopcontact verbruikt normaal niks, tenzij je er een hebt met USB.
In een normaal huishouden kom je amper meer grote verbruikers tegen. Dus al die klik-aan, klik-uit, z-wave en zigbee spullen zullen zelden gebruikt worden in situaties > 1kW.
Daarnaast moet je er wel vanuit kunnen gaan dat uit ook echt uit betekent. Stel je bent op vakantie, stroomstoringkje, gaat het ding dan ineens aan? In het gunstigste geval heb je een hoge rekening, maar een sauna kachel die 2 weken aanstaat kan ook brand veroorzaken.
En dan kom ik op het laatste puntje:
Nooit zoiets bouwen in je vaste installatie. Altijd een stekker ertussen.
Als er iets misgaat kun je de stekker eruit trekken. En dat is precies waar de verzekeraar naar kijkt. Zit je relais direct aan je installatie moet alles voldoen aan de (NEN) normen, als er iets gebeurd zal de verzekering dat ook checken. Als blijkt dat er iets niet goed zat en dat is (mede) oorzaak van de brand, kun je een serieus probleem hebben...
Zit het met een stekker zijn de eisen ineens een stuk lager. Bij brand ben je dan immers een 'domme' consument en hoef je niet een gecertificeerd en getraind monteur te zijn.
Ik heb zelf een paar keer een sauna aangesloten en het viel me op dat de schakelaars toen nog veelal mechanisch waren. Blijkbaar is het toch nog vrij complex/duur/lastig om dit soort vermogens betrouwbaar te schakelen.