Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 21:17
Wij hebben een saunakachel op krachtstroom (380V) en zouden hier graag een z-wave switch op installeren die kan koppelen met Fibaro. Het lijkt er echter op dat die niet bestaat of kent iemand er hier wel een?
Degene die het dichtst bij komt is de Aeotec Heavy Duty Switch, maar die is ook maar tot 240V geschikt.

Iemand ervaring met deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:23

Tens

let me drink about it

lijkt me een enkelpolige schakelaar.

Het eenvoudigst gebruik je een relais, fibaro schakelt relais, relais schakelt kachel.
AAnvulling:
(of je schroeft de kachel even open mogelijk heeft hij zelf al een mogelijkheid om met 220V te schakelen; kan je de aan/uit overbruggen)

[ Voor 37% gewijzigd door Tens op 29-06-2019 13:40 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk anders ook eens naar een Wifi sauna controller. Dan ben je ineens klaar.

Onderschat niet de complexiteit. Je schakelt forse vermogens, dus moet ook alles het aan kunnen. Dus ook de connectoren, printplaten e.d. waar het vermogen door gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
Kun je niet de controller bedienen?

Gaat ie uberhaupt wel aan als je er voeding op zet? Vaak gaat zo'n ding dan in standby en niet meteen aan, en moet je m via een paneel oid inschakelen. Dan heb je er niets aan als je 'lomp' de voeding schakelt.

Als je dat toch wilt/kan doen dan kun je idd een relais pakken. Ervanuitgaand dat dat ding gewoon een 16A aansluiting heeft dan kun je bv https://www.sandervunderi...is-magneetschakelaar.html gebruiken en die via een normale Zwave laten bedienen.

Maar zoals gezegd, wees je wel bewust dat er aardige stromen lopen. Het correct gebruik van adereindhulsjes en aandraaimomenten is essentieel als je het veilig wilt houden.

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 29-06-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:32:
Kijk anders ook eens naar een Wifi sauna controller. Dan ben je ineens klaar.

Onderschat niet de complexiteit. Je schakelt forse vermogens, dus moet ook alles het aan kunnen. Dus ook de connectoren, printplaten e.d. waar het vermogen door gaat
Per fase is het toch niet meer stroom dan een normaal stopcontact? Je hebt alleen meer relais (of een méerpolig relais) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:32
3 Fase relais met 230VAC stuurstroom. Z-Wave 230V schakelaar stuurt de stuurstroom aan.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:11:
[...]

Per fase is het toch niet meer stroom dan een normaal stopcontact? Je hebt alleen meer relais (of een méerpolig relais) nodig.
Een stopcontact verbruikt normaal niks, tenzij je er een hebt met USB. :+

In een normaal huishouden kom je amper meer grote verbruikers tegen. Dus al die klik-aan, klik-uit, z-wave en zigbee spullen zullen zelden gebruikt worden in situaties > 1kW.
Daarnaast moet je er wel vanuit kunnen gaan dat uit ook echt uit betekent. Stel je bent op vakantie, stroomstoringkje, gaat het ding dan ineens aan? In het gunstigste geval heb je een hoge rekening, maar een sauna kachel die 2 weken aanstaat kan ook brand veroorzaken.

En dan kom ik op het laatste puntje:
Nooit zoiets bouwen in je vaste installatie. Altijd een stekker ertussen.
Als er iets misgaat kun je de stekker eruit trekken. En dat is precies waar de verzekeraar naar kijkt. Zit je relais direct aan je installatie moet alles voldoen aan de (NEN) normen, als er iets gebeurd zal de verzekering dat ook checken. Als blijkt dat er iets niet goed zat en dat is (mede) oorzaak van de brand, kun je een serieus probleem hebben...
Zit het met een stekker zijn de eisen ineens een stuk lager. Bij brand ben je dan immers een 'domme' consument en hoef je niet een gecertificeerd en getraind monteur te zijn.

Ik heb zelf een paar keer een sauna aangesloten en het viel me op dat de schakelaars toen nog veelal mechanisch waren. Blijkbaar is het toch nog vrij complex/duur/lastig om dit soort vermogens betrouwbaar te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Laatst online: 28-03 21:17
DJSmiley schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:18:
Gaat ie uberhaupt wel aan als je er voeding op zet? Vaak gaat zo'n ding dan in standby en niet meteen aan, en moet je m via een paneel oid inschakelen. Dan heb je er niets aan als je 'lomp' de voeding schakelt.
Gisteravond de kachel geinstalleerd (ja ik had hier mijn vraag gesteld voordat ik dat deed... :F )
En je hebt gelijk. De kachel die wij bij de sauna hebben gekregen, werkt niet simpel met aan/uit maar altijd op een timer op de kachel zelf, niet eens met een extern paneel. Dus helaas zal het niet mogelijk worden om de sauna op afstand aan te zetten wat mijn idee was maar zal ik altijd het handmatig moeten gaan doen. Er zijn wel complexere saunakachels waarbij het wel kan, maar die hebben wij dus niet. Iedereen wel bedankt voor de antwoorden. Als ik op internet verder kijk, dan is de algehele tendens dat als je per se 380v wil schakelen met z-wave, een relais waarschijnlijk de beste optie is. Maar ook dat je echt op moet passen hiermee.
Pagina: 1