Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1227108

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn vraag:
Ik krijg geen geluid uit de subwoofer, wie kan mij helpen?

Set-up:
Onkyo TX- NR686 A/V receiver
Speakers: 2x Jamo C97
Subwoofer: Harman Kardon TS 210

Gisteren heb ik bovenstaande subwoofer aangeschaft.
Deze heb ik via subwoofer kabel verbonden in de pre-out aansluiting van de receiver.
De configuratie van de receiver heb ik aangepast;
Channel 2.1 met subwoofer aan. De front speakers van Full band modus afgezet (60Hz).
Ondanks deze instellingen krijg ik geen geluid uit de subwoofer.
Op het moment dat ik de speakers en subwoofer opnieuw calibreer middels AccuEQ komt er wél geluid uit. Nadien bij TV danwel muziek afspelen weer geen geluid.
Ik heb ook al de double bass aangezet, eveneens zonder effect.
De Jamo speakers werken verder goed.
Welke stap ben ik vergeten?

Beste antwoord (via Anoniem: 1227108 op 30-06-2019 08:08)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Anoniem: 1227108 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:04:
@FeaR Dit zal ik proberen(nu niet thuis), AccuEQ geeft 50Hz aan de speakers. Subwoofer weet ik niet uit mijn hoofd.
Ik ken AccuEQ niet maar Audyssey had soms de neiging de subwoofer tijdens het meten op -15 dB te zetten. Dan wordt de subwoofer dus wel gedetecteerd maar aanzienlijk gedempt. Als AccuEQ ook de demping/boost inzichtelijk maakt zou je die kunnen checken. Maar nogmaals, ik weet niet of AccuEQ zo werkt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:08

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij moet hij gewoon op de normale Subwoofer aangesloten worden.
Je hebt maar 1 draadje nodig. En een signaal (LFE)

Volgens mij heeft je versterker 2 uitgangen voor een Sub.

Die gemarkeerd is zonder Pre-out zou voldoende moeten zijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 00:51
Bij muziek is er natuurlijk geen subwooferkanaal, dit is gewoon stereo. Bij TV kijken kan dit ook het geval zijn, maar net wat de TV-zender aan audiokanalen meestuurt. Dus alle kans dat je setup gewoon goed werkt, maar er geen LFE-audio is om weer te geven.

Dat je testtonen hoort betekent dat je het goed hebt aangesloten. Wellicht moet je nog ergens instellen dat je bas van de hoofdspeakers naar de subwoofer wilt omleiden (ik neem aan dat je dat wilt).

Je kunt het testen als je een bron hebt waar gegarandeerd LFE-audio in zit. Bijvoorbeeld een testfilmpje of dvd van een speelfilm. Je speler moet dan wel correct zijn aangesloten (liefst met audio passthrough).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Music knop indrukken totdat je stereo op het display ziet

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Anoniem: 1227108 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:38:

Op het moment dat ik de speakers en subwoofer opnieuw calibreer middels AccuEQ komt er wél geluid uit. Nadien bij TV danwel muziek afspelen weer geen geluid.
Welke waardes heeft AccuEQ aan de speakers en subwoofer gegeven? Als de subwoofer qua volume aanzienlijk wordt gedempt dan kan het zijn dat je deze niet hoort met normaal gebruik. Of zet de cross over eens op 150-200 Hz, dan heb je altijd wel dat de subwoofer aangesproken zou moeten worden.
PhilipsFan schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:56:
Bij muziek is er natuurlijk geen subwooferkanaal, dit is gewoon stereo. Bij TV kijken kan dit ook het geval zijn, maar net wat de TV-zender aan audiokanalen meestuurt. Dus alle kans dat je setup gewoon goed werkt, maar er geen LFE-audio is om weer te geven.
De cross over die in is gesteld (60 Hz) zorgt voor het laag en het LFE-kanaal naar de subwoofer gaat. Als de muziek of TV geluiden heeft van 60 Hz of minder dan zal de subwoofer moeten werken. Testen met een track met dedicated LFE kanaal werkt wel het makkelijkst inderdaad aangezien je anders maar af moet wachten of de muziek/TV onder de ingestelde cross over duikt.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 29-06-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties.
Ik heb al de andere subwoofer uitgang ook geprobeerd, helaas zonder effect.

Ik heb het getest via Spotify met hiphop... Kan niet vinden of Spotify geen LFE meestuurt.

Ik heb eveneens de setting op stereo L+R/sub gezet zonder effect.

@FeaR Dit zal ik proberen(nu niet thuis), AccuEQ geeft 50Hz aan de speakers. Subwoofer weet ik niet uit mijn hoofd.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1227108 op 29-06-2019 13:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Anoniem: 1227108 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:04:
Ik ken AccuEQ niet maar Audyssey had soms de neiging de subwoofer tijdens het meten op -15 dB te zetten. Dan wordt de subwoofer dus wel gedetecteerd maar aanzienlijk gedempt. Als AccuEQ ook de demping/boost inzichtelijk maakt zou je die kunnen checken. Maar nogmaals, ik weet niet of AccuEQ zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:55
Het onderstaande is wat de handleiding er over zegt.

Er komt geen geluid uit de subwoofer
Als de instelling van de voorluidsprekers "Full Band" is, worden tijdens 2-kanaals audio-invoer van TV of muziek de lage bereik-elementen uitgevoerd via de voorluidsprekers in plaats vanaf de subwoofer. Om het geluid uit de subwoofer te laten komen, voer één van de volgende instellingen uit.
1. Wijzig de instelling voor de voorluidsprekers in een andere instelling van de cross-overfrequentie waarde dan "Full Band".
Het bereik onder de gespecificeerde frequentie zal uit de subwoofer komen in plaats van uit de voorluidsprekers. Als uw voorluidsprekers een hoge laagbereikreproductiemogelijkheid hebben, is het veranderen van deze instelling niet aanbevolen.
2. Verander "Double Bass" in "On".
De lage bereik elementen van de voorluidsprekers zullen uit zowel de voorluidsprekers als uit de subwoofer komen. Hierdoor kan het basgeluid te veel worden benadrukt. Verander in dat geval de instelling niet of maak de instelling met de bovenstaande optie 1.
• Voor de instellingsgegevens, raadpleeg "Setup Menu" - "2. Speaker" - "Crossover".
• Als de ingangssignalen geen audio-elementen voor de subwoofer (LFE) bevatten, produceert de subwoofer mogelijk geen geluid.`

De laatste regel lijkt niet hoopvol.

Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Servpage schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:43:
De laatste regel lijkt niet hoopvol.
Die laatste regel slaat alleen op situaties waar de receiver geen crossover in heeft gesteld en de subwoofer alleen de LFE-track (de .1) doet. Met een crossover ingesteld zal de subwoofer de LFE én alles onder de crossover doen. Vandaar ook de test om de crossover eens zeer hoog te zetten (naast de niveaus controleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het werkt!
Ik heb de crossover op 80Hz gezet en via de AccuEq de bass op + 6dB..

Allen bedankt!
Pagina: 1