Probleem met Spachtelputz en ideeen om het op te lossen.

Pagina: 1
Acties:

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Even een vraagje. We hebben een nieuwe woning gekocht (overdracht moet nog plaats vinden). Er is echter een probleem, waarbij ik nog niet weet hoe ik het ga oplossen.

In veel kamers is de bovenste rand spachtelputz gebarsten of bol gaan staan. Dit heeft schijnbaar te maken met het zetten van het huis incombinatie met een kunstof strip die onder de spachtelputz zit (ik gok dat het van die u-goten zijn, waar het cellenbeton in vast zit).

Helaas kan ik er geen foto van maken, maar ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kon doen?

Ik neem aan dat ik zowiezo het loszittende spachtelputz moet verwijderen, maar ik ben bang dat als we het bijvoorbeeld het geheel laten glad stucen. We over een jaar weer met hetzelfde zitten?

Daarnaast vroeg ik me af of je met fix en finish niet redelijk snel zelf de muur glad zou kunnen trekken? Een andere optie zou renovatievlies zijn. Hier heb ik ook al veel ervaring mee, maar ook hierbij vraag ik me af of je het gehecht krijgt op die kunstof strip.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

schijnbaar
Dit zou ik zeker willen weten. Weghalen van het beschadigde stuk is een goede manier om erachter te komen wat werkelijk de oorzaak is. Pas als je zeker weet wat dat is, kan je gericht een oplossing kiezen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03

Yucon

*broem*

Fix&Finish werkt echt heel goed voor dit soort dingen. Als het oude relief niet te groot is dan is het gebruik ook gewoon echt een kwestie van even eroverheen smeren. Let er wel op dat je me name in de keuken de muur goed ontvet iets als dasty voor je begint.

[ Voor 71% gewijzigd door Yucon op 29-06-2019 08:09 ]

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
JvS schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:05:
[...]
Dit zou ik zeker willen weten. Weghalen van het beschadigde stuk is een goede manier om erachter te komen wat werkelijk de oorzaak is. Pas als je zeker weet wat dat is, kan je gericht een oplossing kiezen.
Sorry, ik bedoelde dat ik het niet weet, maar mijn aankoop makelaar heeft het goed bekeken en kwam tot die conclusie. Hij had dit ook al veel vaker bij deze woningen gezien. En het is alleen bij de cellenbeton binnen muren.
Yucon schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:07:
Fix&Finish werkt echt heel goed voor dit soort dingen. Als het oude relief niet te groot is dan is het gebruik ook gewoon echt een kwestie van even eroverheen smeren. Let er wel op dat je me name in de keuken de muur goed ontvet iets als dasty voor je begint.
Ok top. Ik denk ook dat dit de goedkoopste oplossing is. Maar hoe krijg ik dit op de kunsttof strip gehecht? Is daar iets voor? Want dat krijg ik niet gevonden.

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Essie689 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:13:
[...]

Ok top. Ik denk ook dat dit de goedkoopste oplossing is. Maar hoe krijg ik dit op de kunsttof strip gehecht? Is daar iets voor? Want dat krijg ik niet gevonden.
Geen idee, maar ik denk dat de oplossing in de hoek van de kunststofprimer kan zitten die je ook voor verf gebruikt. Zelf heb ik die strip trouwens weggesneden.. voor zover ik weet is die alleen tijdens het plaatsen van de blokken van belang.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sowieso eerst alles in de juiste voorstrijk zetten. En pantsergaas over de barsten / overgangen.

Maar ik zou eigenlijk gewoon een stucer bellen.
Best een klusje dit. ;)

Renovlies over spachtelputz heen lijkt me een kansloze onderneming. Dat krijg je nooit strak.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2019 08:24 ]

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:35
Het repareren van spachtelputz is een groot drama. Je krijgt het nooit in diezelfde toon als dat het er ooit is opgespoten. Ik zou het er af halen en opnieuw laten stuken of behangen. Als het daarna opnieuw bol gaat staan is het (indien je kiest voor gewoon stukwerk) eenvoudig te repareren!

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Essie689 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:02:
Even een vraagje. We hebben een nieuwe woning gekocht (overdracht moet nog plaats vinden). Er is echter een probleem, waarbij ik nog niet weet hoe ik het ga oplossen.

In veel kamers is de bovenste rand spachtelputz gebarsten of bol gaan staan. Dit heeft schijnbaar te maken met het zetten van het huis incombinatie met een kunstof strip die onder de spachtelputz zit (ik gok dat het van die u-goten zijn, waar het cellenbeton in vast zit).

Helaas kan ik er geen foto van maken, maar ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kon doen?

Ik neem aan dat ik zowiezo het loszittende spachtelputz moet verwijderen, maar ik ben bang dat als we het bijvoorbeeld het geheel laten glad stucen. We over een jaar weer met hetzelfde zitten?

Daarnaast vroeg ik me af of je met fix en finish niet redelijk snel zelf de muur glad zou kunnen trekken? Een andere optie zou renovatievlies zijn. Hier heb ik ook al veel ervaring mee, maar ook hierbij vraag ik me af of je het gehecht krijgt op die kunstof strip.
Meld dit bij je bouwheer !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 11:05
Spachtelputz in een nieuwe woning aangebracht door de aannemer? , ik vermoed dat er een verwarring is qua producten. Spachtelputz is van die granol in 1 tot 3 mm, spac is een gespoten laag met een korrelige structuur. Indien het is als zijnde nieuw voor jou maar gebruikt door een vorig bewoner dan is het zoals het is en zal er een stucadoor in moeten maar pleisterwerk over kunstof strippen houd het niet lang uit.

Verwijderd

Doe er komend jaar helemaal niks aan.
Geef de vloer de kans om te zetten vloer, deze zal nog wel iets zakken

En daarna afwerken.

Voorbeeld 20 jaar geleden.

Nieuw huis zelfde probleem, 1 jaar tegen kale muren aangekeken en daarna strak laten maken. Geen scheuren, geen bollingen. Het huis had zich gezet,

Buurtjes hadden dit meteen gedaan, en 1 jaar later nog maar eens gedaan door scheuren en opbolling

• DeBolle
  • Registratie: September 2000

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zoals @Emielvanputten al noemt, wacht even af tot vocht is verdwenen en de boel is gezet over een jaar.
Is het tussentijds verbergen van de aansluiting muur -> plafond een optie? Ik bedoel dan een hoekstrip, koof of ander (sier)latje.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:16
Ik neem aan dat het geen nieuwbouw betreft maar een ‘tweedehands’ woning?

Ik heb een dergelijke situatie weleens opgelost door de loszittende delen los te steken en de kale plekken opnieuw gevuld met spachtelputz (na voortdrijven met putzgrund) en dit met een natuurspons tamponneren tot gelijke structuur. Vervolgens overgesaust en heeft nog 5 jaar prima gezeten (en misschien nog maar ik woon er niet meer).
Pagina: 1