Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

O-Z-W SolarEdge systeem op één string?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een offerte gekregen voor het volgende:
- 30 LG Neon full black panelen
- 8 op oost, 14 op zuid, 8 op west
- 1 SolarEdge SE 8K 3 fase omvormer en SolarEdge optimizers.

Naar aanleiding van wat ik hier las over minimale aantallen panelen per richting, vroeg ik me of dit wel een optimale oplossing is. Immers, in de ochtend krijgen alleen de 8 oost panelen voldoende zon?

Ik heb dit nagevraagd bij de aanbieder, en hij gaf aan dat met deze oplossing inderdaad minimaal 13 panelen voldoende zon moeten hebben. Maar volgens hem is dit geen probleem omdat als de zon opkomt ook de panelen op zuid al voldoende zon krijgen.

Klopt dit?

Of is het beter om naar 2 (1 fase) omvormers te gaan?

De hoek van de daken is ongeveer 45, in de meterkast krijg ik 3x25A.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Met in totaal 30 panelen zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Stel de 8 panelen op Oost lopen op hun max van 60V (ik ga er van uit dat je P350/P370/P500 optimizers in de offerte hebt). Dan zit je al op 480Volt.
De overige 22 optimizers moeten dan samen zorgen voor de resterende 750-480 = 270 Volt, dat ik slechts 12Volt per optimizer. Gaat wel lukken, ook als ze 's morgen nog niet in de zon liggen.

Juist door alles op 1 string te stoppen gebruik je maximaal de flexibiliteit van Solaredge. Bovendien heb je een vermogen dat gewoon op een 3-fase omvormer hoort en kan.

Ik zou me geen zorgen maken!

Verwijderd

Topicstarter
In de offerte is het type optimizer niet genoemd, zou ik nog na kunnen vragen. Wel gaf hij aan dat er minimaal 13 panelen zon moeten hebben dus dat zal dan wel P40X optimizers zijn?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Met P404's komt het helemaal goed. Dan hebben je 8 panelen op Oost in de ochtend samen al 680 Volt van de 750Volt. De overige 22 optimizers hoeven dan elk nog maar 3,2Volt te leveren.