Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ik heb de volgende lijst samengesteld:

wenslijst: Server

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem gaan plaatsen in een 1U behuizing, om het te gebruiken als server.
Mijn huidige HPE server begint erg veel geluid te maken en gebruikt veel energie.

Op de server wil ik wat dingen hosten en ontwikkelen:
- Minecraft Server (vandaar 16GB ram)
- Mogelijk CoD server
- Teamviewer Server
- Webserver (+ NodeJS + MongoDB)
- Wellicht GIT repository / Mail server / owncloud (al lijken die minder relevant)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik vindt 300eu een mooie prijs, daar zit de lijst nu op. Maar als iemand weet waar ik kan besparen zonder teveel verlies te maken op performance. Of waar ik iets meer kan uitgeven voor véél meer performance. Dan ben ik geinteresseerd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb 4x 2TB WD Gold; die neem ik mee en dus ook de behuizing.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De server gaat op Linux (waarschijnlijk Ubuntu) draaien. Dus Linux support is enigzins belangrijk.
Ik verwacht wel een MDADM software raid te draaien; dus ik hoef geen hardware raid support.
Als dit wel mogelijk is; laat het dan weten; maar ik weet niet of het gesupport wordt voor Linux.

Het enige coole aan de huidige HP server is dat je met iLO remote kan inloggen (zelfs in BIOS); ik denk niet dat dat een mogelijkheid is; maar het zou erg welkom zijn aangezien het een server is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee; geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet ook een micro-ITX zijn; omdat hij anders simpelweg niet past in de behuizing.
Ik heb dit mobo gekozen voor de prijs/formfactor maar ook de 2x LAN
Ik durf zo niet te zeggen of ik kan booten vanaf die M.2 PCIe SSD (dat kan bij de HP G7 namelijk niet, maar die is ook zwaar verouderd)

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Dit is het tweede systeem wat ik bouw en eigenlijk het eerste dat niet volledig gebaseerd is op een "Best Buy Guide". Ik zou het erg fijn vinden als iemand van tweakers/forum even checkt alvorens ik het bestel.
Wellicht zie ik wat over het hoofd; iets wat beter kan/mag of gewoon een rare combinatie is.

Ik ben zelf nog niet helemaal uit over de koeling; of ik een passieve koeler zou nemen met twee fans voorin de case (zodat het van voor naar achteren blaast) of een platte CPU cooler en dan een fan om de lucht er uit te blazen of in te trekken.

De SSD; ik had eerst de PRO versie van de XPG aangeklikt; maar in een review stond dat die erg heet kon worden en zelfs kon smelten. Die ik nu heb is prijs/GB het goedkoopste, performance van de SSD lijkt me ook niet heel erg belangrijk.
De 256GB kost ook maar ~10eu meer; en dan kan ik bijvoorbeeld de minecraft world of webserver map op de SSD kwijt naast het OS zonder zorgen over opslag. Maar het voelt vrij "cheap" om de allergoedkoopste te nemen.

Van de voeding vraag ik mij af of die genoeg is voor de 4x HDD's.
Ik heb 1x 16GB RAM met het idee dat ik het altijd nog kan upgraden (2x 8GB is volgensmij ook duurder), maar weet niet of het tactisch is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-06 21:30

Sweatleek

404: Member Not Found

mmm wel een mooi setje voor de prijs zeg.

Moederbord kan van M.2 booten ja.

Ik zou je het alleen aanraden als je alleen nieuwe wilt en later gaat upgraden naar 6 cores of zo. Anders op de V&A (2de hands) kun je meer cores krijgen voor het zelfde geld. Ben namelijk een beetje bang dat je snel tegen een bottleneck (cpu) gaat aanlopen met al taken die je wilt doen.

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

CPU klinkt vrij mager voor wat je er mee wil.

Wellicht is het ook interessant naar AMD Ryzen te kijken. Veel cores voor relatief weinig geld.
(En als het minder haast heeft, paar maanden wachten tot de 3000 series uit is.)

Welke 19" kast ga je het inbouwen? De meeste 19" kasten kunnen grotere borden aan dan micro-ITX.
Dat zou je mogelijkheden wat vergroten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 23:33
Je kunt ook eens kijken naar een 2de hands server met een xeon cpu.
Bijvoorbeeld zoiets:
http://link.marktplaats.nl/m1426774495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Welke 1U behuizing ga je gebruiken? Je moet er namelijk rekening mee houden dat de meeste consumenten bordjes een te hoog I/O shield hebben (met name het audio deel) om netjes in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Sweatleek schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 01:58:
Moederbord kan van M.2 booten ja.

Ik zou je het alleen aanraden als je alleen nieuwe wilt en later gaat upgraden naar 6 cores of zo. Anders op de V&A (2de hands) kun je meer cores krijgen voor het zelfde geld. Ben namelijk een beetje bang dat je snel tegen een bottleneck (cpu) gaat aanlopen met al taken die je wilt doen.
Hmm, dat is op zich wel een goed idee!
Ik had er niet overna gedacht dat op V&A ook losse componenten kunnen staan.

Echter zou ik ook een "Intel Core i3-9100" kunnen nemen? Die heeft wel 4 cores en prima frequentie?
Voor veel van de items uit V&A heb ik een ouder moederbord nodig aangezien deze niet backwards compatible is met 6th gen?
unezra schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:46:
Wellicht is het ook interessant naar AMD Ryzen te kijken. Veel cores voor relatief weinig geld.

Welke 19" kast ga je het inbouwen? De meeste 19" kasten kunnen grotere borden aan dan micro-ITX.
Dat zou je mogelijkheden wat vergroten.
Ja idd; dus zoals hierboven kijken op V&A en anders over gaan naar Ryzen; het probleem dan is dat ik ook weer nieuw mobo moet zoeken etc.
Nuja; ik heb het zo uitgekiend dat aan beide zijden van het mobo nog 1x 3.5" HDD kan, die wil ik immers meenemen van m'n oude systeem.
Hierdoor zit ik op maximaal micro-ITX.
BernardV schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:59:
Je kunt ook eens kijken naar een 2de hands server met een xeon cpu.
Bijvoorbeeld zoiets:
http://link.marktplaats.nl/m1426774495
Momenteel draai ik op een DL320G7, welke erg luid begint te worden en erg onzuinig is.
In principe geen slecht idee; ik zou ook de fans kunnen vervangen o.i.d maar de 1U chassis die ik wil gaan gebruiken is ook erg 'sleek'.
Nielson schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:03:
Welke 1U behuizing ga je gebruiken? Je moet er namelijk rekening mee houden dat de meeste consumenten bordjes een te hoog I/O shield hebben (met name het audio deel) om netjes in te bouwen.
Pfoe, dat is een goeie opmerking! Ik had eerder een "Thin Mini-ITX" bordje gevonden; daar zou het inderdaad geen probleem zijn.
Maar de chipset van die unit was te oud en dit was eigenlijk het beste vergelijkbare.

De 1U chassis is 'custom' als in; die komt uit een 1U rack a/v systeem. Daar moet ik zelf idd nog het e.e.a. aan aanpassen
En mocht dat niet lukken dan gebruik ik een 'normaal' 1U chassis zoals:
pricewatch: Inter-Tech IPC 1U-K-126L
of
pricewatch: Supermicro CSE-512L-260(B)

De WiFi antenne connectors lijken het hoogste bij dit moederbord, kan echter nergens dimensies vinden.
Als die vast zit met 4 pinnetjes heb ik 'm d'r ook zo afgesoldeerd ;) (maar liever niet)
De ethernet + USB stacks moeten zeker passen; dat zie je vaker op 1U servers.

Een hoekje uit de top van de kast slijpen om het gedeelte van die 3,5mmm of WiFi unit er uit te laten steken is ook niet heel mooi.
Maar wel een optie :)

Ik ga even een mailtje sturen naar ASRock met de vraag hoe hoog die WiFi unit is; ben benieuwd :)
De enige andere unit met 2x LAN (geen WiFi) en 4x SATA is een supermicro met C242 chipset, dus dat wordt 'm niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Accretion op 29-06-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:34
Het is redelijk annoying als je een topic opent en dan gaat doorlinken naar een andere pagina om de componenten lijst te moeten bekijken.

De lijst die je hebt samen gesteld is deze:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 103,99€ 103,99
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 104,99€ 104,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Polar 1U Low-Profile€ 14,-€ 14,-
1VentilatorenNoctua NF-A4x20-PWM, 40mm€ 14,90€ 14,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2666C19S-16GIS€ 55,50€ 55,50
1VoedingenInter-Tech PicoPSU 120 watt€ 15,20€ 15,20
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Lite 256GB€ 36,51€ 36,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,09

Ik zie dat je best wel wat dingen wil gaan doen maar dat je dat op Linux wil gaan doen. Zelf zou ik overwegen om iets van Virtualisatie te gebruiken. ESXi Hypervisor is gratis te gebruiken of anders iets als Unraid om die segmentatie wat te vermakkelijken.

Een dingetje dat ik mis is de reden waarom je op een 1U rackmount wil blijven. De reden dat je DL320 G7 nu zo veel herrie maakt is omdat deze kleine fans gebruikt om de koeling te doen. Dat zal blijven als je bij kleine rackmounts blijft. De componenten in je lijstje zijn prima geschikt om in een ITX kastje te plaatsen met als bijkomend voordeel dat je daar waarschijnlijk meer koelruimte in hebt dan in 1U.

Ik zie dat je onder andere ook een vraag stelt over IPMI (generieke HP iLO). Ik denk dat je daarvoor echt bij serverbordjes moet zijn. Supermicro heeft die ook wel maar zijn over het algemeen wel duurder dan je nu voor ogen hebt. Er zijn wel alternatieven zoals bijv van Lantronix maar daar mis je dan wel de optie om bijv. te power cyclen.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Clueless schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:56:
Het is redelijk annoying als je een topic opent en dan gaat doorlinken naar een andere pagina om de componenten lijst te moeten bekijken.

De lijst die je hebt samen gesteld is deze:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 103,99€ 103,99
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 104,99€ 104,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Polar 1U Low-Profile€ 14,-€ 14,-
1VentilatorenNoctua NF-A4x20-PWM, 40mm€ 14,90€ 14,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2666C19S-16GIS€ 55,50€ 55,50
1VoedingenInter-Tech PicoPSU 120 watt€ 15,20€ 15,20
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Lite 256GB€ 36,51€ 36,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,09

Ik zie dat je best wel wat dingen wil gaan doen maar dat je dat op Linux wil gaan doen. Zelf zou ik overwegen om iets van Virtualisatie te gebruiken. ESXi Hypervisor is gratis te gebruiken of anders iets als Unraid om die segmentatie wat te vermakkelijken.
Of Proxmox VE met ZFS als onderlaag.
Bevalt mij nog altijd héél erg goed thuis.

https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve
Een dingetje dat ik mis is de reden waarom je op een 1U rackmount wil blijven. De reden dat je DL320 G7 nu zo veel herrie maakt is omdat deze kleine fans gebruikt om de koeling te doen. Dat zal blijven als je bij kleine rackmounts blijft. De componenten in je lijstje zijn prima geschikt om in een ITX kastje te plaatsen met als bijkomend voordeel dat je daar waarschijnlijk meer koelruimte in hebt dan in 1U.
Ik begreep dat TS al een kast *heeft*. Een beetje 19" kast is meteen €200.
Hoewel het wel goedkoper kan. Deze kast staat op dit moment op mijn wishlist:
pricewatch: Inter-Tech IPC 3U-30248

Geen compacte 19" kast though. (Ook geen 1U hoog.)
Ik zie dat je onder andere ook een vraag stelt over IPMI (generieke HP iLO). Ik denk dat je daarvoor echt bij serverbordjes moet zijn. Supermicro heeft die ook wel maar zijn over het algemeen wel duurder dan je nu voor ogen hebt. Er zijn wel alternatieven zoals bijv van Lantronix maar daar mis je dan wel de optie om bijv. te power cyclen.
Dit board:
pricewatch: ASRock Rack X470D4U

Maar érg duur en goed voor bijna het totale budget van TS. Wel een heel tof serverboard though.

Aan de andere kant, hoe vaak ga je dat thuis nodig hebben? Ik vind ILO écht heel fijn maar redelijke kans dat mijn volgende server niet dat Asrock board krijgt, maar een consumer-board. Die ene keer in het jaar dat ik er bij wil, hang ik er wel een toetsenbord en monitor aan. (In fact, ik heb er een 6" TFT en compact toetsenbord aanhangen, permanent. Het is wat irritant staan in de meterkast maar prima te doen voor die enkele keer dat een issue niet remote via ssh op te lossen is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik denk dat je in een 1U server veel meer geluid kwijt kan dan in wat je nu hebt (tenzij je al 1U hebt met oude fans). Gamer onderdelen in 1U is ook niet het beste plan om dat de airflow en layout er meestal niet naar gemaakt is.

Hoe/Waar ga je de server plaatsen? Als je hem niet in een rack plaatst kan je bijvoorbeeld al uitwijken naar andere form factors. Als het wel in een rack gaat: forced airflow en cold isle/corridor? Of in een huis o.i.d.

Qua IPMI/OOB management: Als je geen virtualisatie gebruikt is het eigenlijk al een must als je niet een KVM in de buurt wil/kan houden. Dan zal je snel een moederbord van rond de 250 moeten nemen en kan je meteen al terecht bij fabrikanten als SuperMicro. Die hebben ook meteen een set aan passende modules; je kan altijd een passende case/cooler/board/PSU combinatie vinden. Qua disks is 4x een beetje optimistisch; stel dat je 1x M.2 of MSATA kwijt kan en 2x 2.5" zit je al vrij snel tegen de max. Een hoger niveau van integratie maakt meer nog wel mogelijk, maar dan zit je bijv. aan een duurder bord (hogere dichtheid) of duurdere case (meer mounting maatwerk).

Kijk bijv. naar iets als de pricewatch: Supermicro SuperServer SYS-5019S-L dan zit je voor 390 op een case+mobo+psu en moet je RAM en CPU nog toevoegen. Afhankelijk van de TDP: CPU TDP up to 45W, 80W option fan. Dus als je een dikke CPU in dat ding knalt moet je weer extra uitgeven voor cooling.

Als je geen 1U nodig hebt (om dat het toch niet in een rack komt) kan je naar een 'standaard' ITX systeem kijken en ben je ook meteen goedkoper uit.

[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 29-06-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34
Die h370m-itx/ac heb ik ook. Volgens mij kun je die wifi/bt module via de onderkant er af schroeven. Heb dat zelf niet gedaan, maar zag wel een schroefje zitten. Dat scheelt weer als je het niet gebruikt.
Laat me even weten of die er inderdaad echt af kan haha. Ben namelijk wel benieuwd.
Pagina: 1