Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 18:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik zit in de tuin (omg. Deventer) en ineens komt er iets wat lijkt op een vuurpijl overvliegen. Naar mijn idee niet erg hoog. Het ging snel, bewoog door mn hele blikveld heen, razend snel, met een rode staart en een blauwige vonkende kop.
Het maakte geen geluid.

Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn, want voor een meteoriet lijkt t me te groot en zichtbaar en voor een vuurpijl te groot, snel en stil.

Iemand die dit ook heeft gezien of een idee heeft wat dit is?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Meteoriet, zoek maar op Twitter staan veel meldingen.

(Kan geen linkje plaatsen vanaf telefoon)

Schijnt vooral in het oosten en noorden gezien te zijn en sommige mensen hebben ook een knal gehoord.

[ Voor 34% gewijzigd door Cheesy op 28-06-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Knal gehoord en vuurbal gezien boven Nederland: een meteoriet?
Mensen door het hele land hebben rond half tien vanavond een fel licht of een vuurbal aan de hemel gezien. En in de omgeving van Zwolle wordt tegelijkertijd gesproken over een doffe, harde knal. Op sociale media wordt gespeculeerd dat het een meteoriet was, maar het is niet duidelijk of dat ook echt zo is.

De berichten komen overal vandaan, van het Groningse Kropswolde tot het Brabantse Beek en Donk. Een woordvoerder van de veiligheidsregio IJsselland zegt dat er geen meldingen zijn gedaan van een inslag van een meteoriet.

Dat komt in Nederland ook niet vaak voor. De afgelopen tweehonderd jaar is dat slechts zes keer geregistreerd. De laatste keer was in 2017 in Broek in Waterland.
Het topic is weer open, graag een serieuze discussie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31
Een meteoriet is het sowieso niet. Zo noem je het pas als het op aarde ligt B). Meteoor is de juiste term voor het spoor dat je ziet als een meteoroïde de dampkring binnenkomt.
Verder niets gezien, dus wmb zouden het ook Aliens kunnen zijn geweest.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik vond vooral de blauwig-wittige kop interessant, deed een beetje aan een sterretje denken. Ik zie overigens dat anderen dat niet zo omschrijven.
Zou kunnen duiden op metallisch gesteente?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:05
Hoeft niet. Alles wat met een paar km/s door de dampkring vliegt wordt zo warm dat het naarmate het warmer wordt in verhouding steeds blauwer licht uitstraalt.

Edit:
Een flinke meteoor, zoals jij die gezien hebt, wordt ook wel een bolide genoemt en ziet er vaak zo uit:

https://apod.nasa.gov/apod/ap091015.html

Ik heb ooit jaren terug een keer zo'n bolide gezien. Volgens mij was het zelfs dezelfde als in de foto hierboven.

[ Voor 46% gewijzigd door Joep op 29-06-2019 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:26
Mijn broer heeft m ook gezien, die laat zoiets meteen weten. Laatste keer dat ik overdag iets vergelijkbaars heb gezien is alweer 25 jaar geleden. Prachtig gezicht :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 10:13
DirtyBird schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:37:
Ik zit in de tuin (omg. Deventer) en ineens komt er iets wat lijkt op een vuurpijl overvliegen. Naar mijn idee niet erg hoog. Het ging snel, bewoog door mn hele blikveld heen, razend snel, met een rode staart en een blauwige vonkende kop.
Het maakte geen geluid.

Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn, want voor een meteoriet lijkt t me te groot en zichtbaar en voor een vuurpijl te groot, snel en stil.

Iemand die dit ook heeft gezien of een idee heeft wat dit is?
Idd een meteoriet. Andere mensen hebben ook knallen gehoord, maar dat is hier in Deventer ongeveer elke nacht.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wel een wens gedaan? :D Ben jaloers op je, hoor. Ik zit te vaak binnen, :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Joep schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:59:
Hoeft niet. Alles wat met een paar km/s door de dampkring vliegt wordt zo warm dat het naarmate het warmer wordt in verhouding steeds blauwer licht uitstraalt.

Edit:
Een flinke meteoor, zoals jij die gezien hebt, wordt ook wel een bolide genoemt en ziet er vaak zo uit:

https://apod.nasa.gov/apod/ap091015.html

Ik heb ooit jaren terug een keer zo'n bolide gezien. Volgens mij was het zelfs dezelfde als in de foto hierboven.
Zo een ja! Heel gaaf! En leuk dat ik weet wat ik gezien heb :)

Pagina: 1