Universele beltrafo past niet in Hager Vision groepenkast?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.618 views

Vraag

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-01 09:26
In onze nieuwbouwwoning (2019) hebben we een Hager Vision groepenkast. Onze woning is voorzien van een draadloze deurbel.

Ik wil deze echter vervangen door een videointercom van Dahua. Deze heb ik inmiddels. Deze videointercom kan ook nog een analoge bel aansturen als deze een stroom heeft van 12 volt.

Omdat in onze groepenkast nog geen beltrafo zit heb ik deze besteld: https://www.conrad.nl/p/e...c-8-vac-12-vac-2-a-611848 Past op een DIN-rail en is 2 'units' breed, precies wat ik nog vrij heb. Tevens deze gong er bij besteld: https://www.conrad.nl/p/g...8-12-v-83-db-a-wit-431538 . So far so good.

Zojuist heb ik de groepenkast geopend (ja stom, dat had ik vóór de bestelling moeten doen) en zie ik dat er weliswaar 2 units ruimte is op de DIN-rail, maar dat er 2 koperen pootjes uitsteken. Zie mijn groepenkast hieronder, de pootjes zijn rood omcirkeld.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9mj9dqd7f.png

Mijn beltrafo heeft echter geen ondersteuning voor deze pootjes. Na onderzoek blijkt dit een doorverbindingsrail te zijn. Deze zit in de weg, want mijn beltrafo ondersteunt dit niet.

Nu is mijn vraag: hoe ga ik de beltrafo toch nog in de groepenkast op nette wijze krijgen?

(Ja, ik heb voor het openen de hoofdzekeringen uitgeschakeld.)

Beste antwoord (via NelgNL op 09-07-2019 12:22)

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-01 20:49
Dit is een doorverbindignsrail voor een aardlek +5 groepen.
Als je het netjes wilt doen, dien je een doorverbindingsrail voor aardlijk +4 groepen te bestellen (zoals rechtsboven in ook zit)

Wat ik vooral vreemd vind (maar gok dat je dit zelf eraf gehaald hebt) dat er op deze rail geen gele afschermkapjes zitten zoals op de rest.

Wat je eventueel ook nog ozu kunnen doen (om wat ruimte in je meterkast te maken) is twee groepen van de onderste aardlek over de andere 2 verdelen, zodat deze vol zitten.
en dan eventueel de onderste 2 groepen d.m.v. draad doorverbinden met de aardlek, hoef je niets nieuws te bestellen. (deze oplossing heeft wel een iets hogere beun de haas gehalte)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-01 20:49
Als je het netjes wilt doen, dien je een doorverbindingsrail voor aardlijk +4 groepen te bestellen (zoals rechtsboven in ook zit)

Wat ik vooral vreemd vind (maar gok dat je dit zelf eraf gehaald hebt) dat er op deze rail geen gele afschermkapjes zitten zoals op de rest.

Wat je eventueel ook nog ozu kunnen doen (om wat ruimte in je meterkast te maken) is twee groepen van de onderste aardlek over de andere 2 verdelen, zodat deze vol zitten.
en dan eventueel de onderste 2 groepen d.m.v. draad doorverbinden met de aardlek, hoef je niets nieuws te bestellen. (deze oplossing heeft wel een iets hogere beun de haas gehalte)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:51
Je kunt die railtjes gewoon inkorten. Rail los schroeven, koper uit het plastic halen, koper vlak naast de laatst benodigde pin afknippen, plastic inkorten, koper weer in plastic plaatsen. Je beltrafo dien je te voeden vanuit een van de al aanwezige automaten (met een stukje massief bruin en blauw wat je vanaf de automaat achter het din railtje langs naar beneden vouwt). De beltrafo moet namelijk achter een installatieautomaat zitten. Die hager automaten hebben als het goed is 2 fase en nul klemmen (gaatjes) zodat je er 4 draden op aan kunt sluiten. Veel meer lego dan dit gaat het niet worden. (Op ABB kasten na dan.)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB, daar passen elektravragen beter.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Alweer een 3-fase kast met een 1-fase kookgroep... |:(
Wat heb je op de onderste twee groepen (links van de kookgroep) aangesloten?

Die kamrail kun je gewoon vervangen door een 4-voudige.

Overigens heeft Hager ook gewoon een mooie beltrafo in dezelfde stijl als de rest van het spul wat je hebt.
mlormans schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:04:
Nope, is voor drie groepen + kookgroep.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-06-2019 01:35 ]

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-01 09:26
mlormans schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:04:

Dit heb ik besteld en was inderdaad een nette oplossing. Die gele kapjes heb ik er zelf afgehaald inderdaad. Bedankt voor de tip! Het zit inmiddels ingebouwd en het functioneert!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:29
ruimte maken om zo even in een 3 fasen kast 2 verplaatsen ??
het is zo ingericht door een installateur om elke fase even veel te belasten
je kunt niet zomaar alles onder een of 2 fase knopen om ruimte te maken

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
peterbier schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:20:
ruimte maken om zo even in een 3 fasen kast 2 verplaatsen ??
het is zo ingericht door een installateur om elke fase even veel te belasten
je kunt niet zomaar alles onder een of 2 fase knopen om ruimte te maken
Haha. Het is door de installateur al fout gedaan door een kookgroep in een 3-fase installatie toe te passen.
Merk op dat die twee rechtsonder een setje vormen (=kookgroep). Daar zit daar ook een 5-voudige kam, omdat de kookgroep als 1 telt.

• peterbier
ja weet ik dat is fout klopt een kookgroep mag bij een achter de max 4 groepen 1 aardlek
een kookgroep mag wel in een 3 fasen installatie
heb ik zelf ook gewoon een inductie kookplaat mag gewoon 2x 16a hebben 1 fase
hoeft geen 16a L1 16a L2 te zijn
mm setje is gewoon een kam L+N voor 5 automaten achter 1 aardlek
en de 5 kamrail aangelegd voor een toekomst kookgroep omdat ts op gas kookt
zoals deze kast is ingericht is het volgens de regels
je mag een kam gebruiken van 5 groepen en 4 groepen aan sluiten
bv als de kookplaat maar 1 b16 nodig heeft en in de toekomst 2x
dat heet besparing (zou ik zelf echter nooit zo doen)
trouwens wat een rommel kast kwa bedrading

[ Voor 48% gewijzigd door peterbier op 19-12-2019 00:34 ]

• Xander
  • Nu online
Je zegt dat je weet dat het fout is, maar vervolgens doe je hard je best om het goed te praten? :P
een kookgroep mag wel in een 3 fasen installatie
heb ik zelf ook gewoon een inductie kookplaat mag gewoon 2x 16a hebben 1 fase
hoeft geen 16a L1 16a L2 te zijn
Je zet dan wel een toestel van max 7,4kW (~32A) achter één hoofdzekering van 25A (uitgaande van een 3x25A hoofdaansluiting). Dat is toch op z'n minst niet netjes, maar ik zou zelfs een stapje verder willen gaan en zeggen dat het niet volgens de normen is.
mm setje is gewoon een kam L+N voor 5 automaten achter 1 aardlek
en de 5 kamrail aangelegd voor een toekomst kookgroep omdat ts op gas kookt
Een hoop aannames ineens, hoe weet jij dat TS op gas kookt? :?

Er zit daadwerkelijk al een kookgroep ingebouwd (rechts onder) en deze is gewoon bedraad en aangesloten (die 3/4" flexbuis die de kast binnen komt, de 3e van links op de achterste rij, bevat 2x bruin 2x blauw 1x groen/geel).
trouwens wat een rommel kast kwa bedrading
Dat vind ik dan op zich wel weer meevallen. :) Je hoeft in de seriebouw niet meer te verwachten dat ze alle draden netjes recht vouwen, ik heb het slechter gezien. ;) Wat overlengte in de draad is alleen maar fijn als je bijvoorbeeld een groep van de bovenste rail naar de onderste zou willen verplaatsen.

Ik vraag me dan weer wel af of die flexbuizen boven de kast nog ergens gebeugeld zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• peterbier
o ja klopt dat is een kookgroep
daarom die 5 plekken dat is goed ik liet me afleiden door het forum
je hebt gelijk groep 1 en 2 en de dubbele kookgroep achter een 5 rail helemaal volgens de norm
ik snapte de term omhoog plaatsen niet maar goed het klopt niet
de kookgroep word vaak zo aangesloten 2 automaten in 1 onder een fase bij een kracht installatie
xander ik wil een laadpaal plaatsen L1 / L2 15a 2x
wat is nou mijn stroom door de nul draad ???

• Xander
  • Nu online
peterbier schreef op donderdag 19 december 2019 @ 01:41:
je hebt gelijk groep 1 en 2 en de dubbele kookgroep achter een 5 rail helemaal volgens de norm
Op zich wel ja, de kookgroep achter 1x25A alleen niet.
ik snapte de term omhoog plaatsen niet maar goed het klopt niet
Ik weet niet waar je het over hebt. De eerste keer dat ik de term "omhoog plaatsen" zie in dit topic is nu.
de kookgroep word vaak zo aangesloten 2 automaten in 1 onder een fase bij een kracht installatie
Helaas ja. Er is geen enkele goede reden om het zo te doen, anders dan om een paar centen te besparen.
xander ik wil een laadpaal plaatsen L1 / L2 15a 2x
wat is nou mijn stroom door de nul draad ???
Dit is nog meer offtopic hier dan de huidige discussie? :? Maar vooruit, ik hap wel: 15A. Tenzij het ding 400V pakt en de nul geheel niet gebruikt natuurlijk.

Aangenomen dat je het daadwerkelijk op 2 verschillende fasen aansluit.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 19-12-2019 08:27 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jbhc
Ten eerste laden heel veel auto's maar op 1 fase. Sommige op 3 maar laden op 2 fasen heb ik nog nooit gezien.

Als je de stroom door de nul wilt weten kun je de nulstroom berekenen door de fasenstroom vectorisch op te tellen.
Ik zou alleen moeten googelen om te vertellen wat de uitkomst van de som is en daar ben ik momenteel te lui voor.
Ik kan je wel vertellen dat de stroom door de nul niet hoger zal zijn dan de stroom door 1 fase.

[ Voor 5% gewijzigd door jbhc op 19-12-2019 23:02 ]

• peterbier
mijn audi q7 e-tron dus wel
heeft een 2 fasen lader 7.2kw
ff clamp erbij gehad vanmiddag en

100% stand

L1 15a
L2 15a
N 14a

50% stand

L1 7.4a
L2 7.3a
N 7a

het is echt een 2 fase lader dus
xander je raad mij dus aan de kookgroep er uit te halen en voor een kracht te gaan voor de inductie plaat
ik dacht dat een kookgroep 1 fase 2x16a mag in een 3 fasen installatie
trouwens nieuwe plaat er in 3600w max op een fase maar zit wel perilex 2x16 en dat wil ik zo houden voor de toekomst

• peterbier
even reactie op ts waarom pak je niet gewoon een 12v adapter (heb je vast wel ergens liggen)
het hoeft niet via de groepenkast te lopen
een juiste adapter met 12v en het juiste ampere kun je ook uit de voeten hoor
ik er van uit gaande dat er een wcd bij de meterkast zit

[ Voor 6% gewijzigd door peterbier op 20-12-2019 01:06 ]

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-01 04:13

Nhz

peterbier schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 00:36:
mijn audi q7 e-tron dus wel
heeft een 2 fasen lader 7.2kw
ff clamp erbij gehad vanmiddag en

100% stand

L1 15a
L2 15a
N 14a

50% stand

L1 7.4a
L2 7.3a
N 7a

het is echt een 2 fase lader dus
xander je raad mij dus aan de kookgroep er uit te halen en voor een kracht te gaan voor de inductie plaat
ik dacht dat een kookgroep 1 fase 2x16a mag in een 3 fasen installatie
trouwens nieuwe plaat er in 3600w max op een fase maar zit wel perilex 2x16 en dat wil ik zo houden voor de toekomst
Je laad niet met 2x 1 fase, anders had je nul 30A getrokken. Dan had je blauwe draadje het inmiddels wel begeven denk ik.

Je zegt nieuwe plaat 3600w max op een fase. Je bedoeld eigenlijk 3600w max voor de helft van de kookplaat. Met een kookgroep wordt dat dus 7200w max op 1 fase. In jouw geval de 3e fase, want fase 1 en 2 worden al behoorlijk gebruikt door je auto.

Los daarvan, ja op een 3 fase aansluiting altijd voor een krachtgroep gaan. Een kookgroep is ontworpen voor een enkelfase aansluiting. Dat het 'ook wel werkt' bij een 3 fase aansluiting is nog geen goede reden om het ook te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 20-12-2019 06:54 ]

Groetjes

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:52
@Nhz Met 120 graden faseverschil tussen L1 en L2 loopt er niet de dubbele stroom door de nul. Je moet de stromen vectorieel optellen en dan is de stroom door de nul niet groter dan de grootste stroom door één van de fasen.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-01 04:13

Nhz

@Out.of.Control Jep dat is toch ook wat ik zeg?

Groetjes

• jbhc
Nee, dat is niet wat je zegt.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Dit is inmiddels veel te ver offtopic om nog te redden...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.