Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 16:05
Hallo allemaal!

Ik heb de laatste tijd wat vreemde netwerk problemen waar ik niet echt een oplossing voor kan vinden. De situatie is als volgt. We hebben een Hitron modem van Ziggo, bekabeld haal ik hierop 350Mbit down en 40Mbit up. Daarnaast hebben we een Ubiquiti AP-AC LR. De laatste tijd is de snelheid van deze AP van stabiel 250Mbit down naar maar 30Mbit down. Upload blijft aardig gelijk op 40Mbit.

Het probleem is dus dat die downloadsnelheid zo drastisch gezakt is de laatste tijd. Ik heb de AP inmiddels 2 keer gereset + een kale UniFi installatie op mijn Mac en ook heb ik hem, zonder alle overige kabels in het modem, aangesloten op het Hitron modem. Af en toe lijkt hij weer full-speed te gaan, maar zakt daarna weer helemaal weg.

Omdat ik het probleem niet kon oplossen heb ik een TP-Link AC1750 (EAP245) aangeschaft. Deze lijkt het goed te doen, alleen ook hier soms het probleem dat hij weg zakte? Door wat gekuntsel in de instellingen lijkt het nu aardig goed te gaan met goede pieken naar de 280Mbit down.

Heeft iemand enig idee hoe en of het überhaupt mogelijk is dat de Ubiquiti binnen 2 jaar dit gedrag vertoond? Is er misschien toch ergens een instelling die voor deze problemen kan hebben gezorgd?

Mocht zo zijn dat de Ubiquiti dan toch echt kapot is. Wat zijn de beste instellingen voor de nieuwe AC1750 (EAP245), zodat hij optimaal presteert?

Bedankt!

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hoe druk is het in de buurt? Welke frequentie gebruik je? 2,4Ghz of 5Ghz.

Welk kanaal hanteert je ap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:57
Als je de snelheid draadloos niet haalt, en je doet meteen daarna een bekabelde speedtest op het modem, haal je dan de zelfde snelheid?

En als je de speedtests uitvoert gebruik je dan altijd de zelfde speedtest server of neem je meerdere (welk elke keer de zelfde) speedtest servers.

Ik weet dat er nogal veel verschil zit in de verschillende speedtest servers. Ik verander dan ook regelmatig. En gebruik ook vaker de App WiFi man van Ubiquiti zelf, die geeft wel aardige resultaten.

Als ik er echt aan twijfel dan pak ik een eigen iPerf server uit het datacenter van ons en dan weten we zeker dat er geen belasting op de lijn zit van andere waar je last van hebt. in elk geval aan de andere kant ;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je WiFi ingesteld (kanaal/bandbreedte/zendvermogen/beveiliging)?
Kan je hier (ook) een over3zicht posten van alle WiFi netwerken bij jou in de buurt?
Tot slot, op welke band en met welke snelheid is je device verbonden met het accesspoint?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:40
Welke firmware draait je AP. Met de laatste firmwares zijn wel wat throughput issues gemeld op het Ubiquiti forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Bedankt voor jullie reacties!

Allereerst wil ik duidelijk maken dat ik bekabeld de beloofde snelheid van Ziggo gewoon haal. Zoals eerder aangegeven haalt de EAP245 goede snelheden. @Kavaa

De AP van Ubiquiti geeft in mijn UniFi controller het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7c7bh4r.png

De drukte op de frequenties lijkt mee te vallen. Nu woon ik in een drukke buurt en ben ik gewend dat performance op de 2,4Ghz band gewoon ronduit slecht is @lier. 5Ghz daarentegen werkte altijd vlekkeloos en nu ook weer met de EAP245. Ik laat de AP zelf de banden kiezen. @Equator

Ik gebruik voor het testen van de Ubiquiti ook de app van Ubiquiti zelf, maar hier haal ik dezelfde resultaten als met de speedtests. Dit is voor mij dan ook een duidelijk teken dat er iets aan de hand is. @Kavaa.

Mijn Macbook is op dit moment met een TX rate van 434Mbps aangesloten. Ik heb de 5Ghz band op dit moment op 80Mhz staan. @lier

De AP-AC LR heeft op dit moment firmware versie 4.0.42.10433 @valkenier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:57
@Jannick Zet je 5Ghz band eens terug naar 40Mhz ;) en probeer het dan nog eens.

En waar heb je je controller draaien? En draait deze 24/7
Als hij niet 24/7 draait zal het AP niet on the fly van kanaal wijzigen etc. dus als er ineens een ander ap in de buurt op het zelfde kanaal zit, dan kan dat gaan storen...

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jannick schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:04:
...
De AP van Ubiquiti geeft in mijn UniFi controller het volgende aan:
...
't Plaatje is duidelijk genoeg lijkt me: ongeveer 0,75% Tx, 0% Rx en 1,25% storing.
Dus of je Mac is stuk of je AP. Aangezien een andere AP hetzelfde gedrag vertoont, gok ik op de Mac

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Ik heb het probleem kunnen tackelen. De oplossing lijkt te zitten in het downgraden van mijn AP-AC LR naar een versie in de 3.X.XX. Dit heb ik nu gedaan en mijn snelheden zijn weer als vanouds. Het probleem wat ik nu heb is dat mijn controller niet meer werkt, ook oudere versies van de UniFi controller geven problemen. Ik ben nu met Ubiquiti in contact om te kijken hoe dit opgelost kan worden.

Erg bijzonder dit allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Kavaa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:52:
@Jannick Zet je 5Ghz band eens terug naar 40Mhz ;) en probeer het dan nog eens.

En waar heb je je controller draaien? En draait deze 24/7
Als hij niet 24/7 draait zal het AP niet on the fly van kanaal wijzigen etc. dus als er ineens een ander ap in de buurt op het zelfde kanaal zit, dan kan dat gaan storen...
Ik had een controller op mijn Synology die 24/7 draaide en daarmee ook aangesloten was op mijn Homey, etc. Dus de AP had alle vrijheid om kanalen te wisselen en al die dingen.

Pagina: 1