Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-10 16:20
Ik heb een offerte voor zonnepanelen op mijn huis. Uiteindelijk komt het neer op all in prijs van 500 euro per paneel ex BTW voor een set van 10 panelen. (of 5k voor de hele installatie, ex btw

Solar Edge Omvormer
Solar Edge Optimizers
Paralel geschakelde ivm schaduw
LGNeON2330Wp Panelen
Esdec rails etc
Alle installatie materialen en aansluiting op meterkast met eigen groep en aardlek schakelaar.

Mijn dak is niet heel erg hoog niet stijl en makkelijk te werken en aansluiten op meterkast is geen echte issue..

Mijn vraag is dan ook in het kort

Is €500 per paneel ex dan een redelijke prijs (of 5k voor de hele installatie)

Want dan neem ik het...

[ Voor 4% gewijzigd door KaiTak op 28-06-2019 16:14 ]

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Toevallig zelf ook net panelen laten leggen. Twee offertes aangevraagd, de goedkoopste had betere panelen en was ook nog eens goedkoper.

Prijs was 6582 euro voor 14 panelen ofwel 470 euro per paneel.

Zelfde omvormer als jij. Ook parallel geschakeld.

[ Voor 12% gewijzigd door havana op 28-06-2019 16:19 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:37
Waarom SolarEdge? Heb je last van (veel) schaduw?

Kunnen niet gewoon een paar panelen achter een Tigo?

Edit: oftwel, foto's, google maps etc. ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Speedfightserv op 28-06-2019 16:21 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

- 26 x Amerisolar 310wp Full Black
- SMA Sunny boy 5.0
Inclusief BTW is 7300 euro.

Dan vind ik 5k voor 10 panelen best prijzig. Heb je echt optimizers nodig?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• KaiTak
Schaduw van bomen en een ander dak dat einde dag over 3 of 4 panelen voor schaduw zorgt, daarom optimisors nodig.

Ook wil ik mooie panelen omdat we er ook tegen aan kijken.

Ik weet dag alles van het duurder segment is.

[ Voor 10% gewijzigd door KaiTak op 29-06-2019 15:00 ]

• KaiTak
Speedfightserv schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:20:
Waarom SolarEdge? Heb je last van (veel) schaduw?

Kunnen niet gewoon een paar panelen achter een Tigo?

Edit: oftwel, foto's, google maps etc. ;)
Solar Monkey schat 83% rendement van het systeem door schaduw.

• KaiTak
Door omstandigheden is het vorig jaar niet gelukt.

Een jaar later opnieuw aan het kijken. Via Vattenval / Feenstra:

12 LG Solar NeON2 340Wp All Black

Solaredge Power Optimizer P370-5RM4MRM

Solar Edge Omvormer HD-Wave 3680VA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvzrdsG0n9qR6kMYdJt2tdm99tg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aR0WkuveDF2WURl60MAS0ChD.png?f=fotoalbum_large

€6100 exclusief BTW.

Ik wil perse een installateur hebben die er mogelijk nog is in de toekomst. En ik wil diep zwarte panelen omdat we er tegen aan kijken.

We hebben optimizers nodig voor schaduw in herfst / winter / lente en door de uitbouw van de buren.

Volgens mij is dat wel een fair prijs voor een A merk instantie. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Dak is pal zuiden en is 37 graden helling.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Ik heb het hele topic niet gelezen maar LG maakt inderdaad mooie panelen.

Je moet het zelf weten als je 40% extra over hebt voor LG panelen en Feenstra als installateur.
Ik heb dat geld liever op mijn bankrekening als garantie, ieder z'n eigen voorkeur.

Als je echt zeker wilt weten dat de installateur er over 25 jaar nog is moet je het zelf installeren. (Tenzij je er zelf niet meer bent maar dan is het niet jouw probleem)

Edit: je realiseert je dat je ruwweg op een tvt zit van 10 jaar hè?

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 16-06-2020 23:02 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is echt heel erg veel geld. Kijkend naar je dak vraag ik me echt af of je SE nodig hebt, en daarnaast is het alsnog te duur. Voor dat geld dat je bespaart door gewoon met een lokale club in zee te gaan, kun je tegen de tijd dat je aan vervanging toe bent en je installateur failliet is gegaan, een volledig nieuwe installatie aan laten leggen.

Ik snap het punt van zekerheid, maar je betaalt zóveel meer voor dat kleine stukje zekerheid dat ik denk dat dit geen goed idee is. Bovendien, 25 jaar is zó lang, dat je ook met een club als Feenstra geen volledige zekerheid hebt.

Ik zou zelf zeggen dat een goedkopere installatie je meer zekerheid biedt, want je hebt het sneller terugverdiend, dus minder kans dat je met garantieperikelen binnen de tvt te maken krijgt ;)

• KaiTak
Er wordt vaak gesproken dat je moet mikken op €1 per Kw. Ik kom dan nu op €1,37 per watt als ik de optimizers van ± 40 ex btw eraf haal. De panelen zijn ongeveer 100 euro per paneel duurder dan niet LG black panelen. Dus dan komt het tegen de euro per watt aan. Dan is het vooral te duur voor mijn keuze panelen en de optimizers.

Het dak. Is er een app waar ik kan zien hoe de zon mijn dak bestraald in de verschillende maanden. Er staan op 20 meter van het dak wel 2 echte bomen. Die in in de winter (zonder bladeren) wel voor de zon zullen staan.

Maar dank voor alle support. Ik zal proberen goede schets te maken van de situatie en uit te rekenen hoe hoog de bomen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door KaiTak op 17-06-2020 14:21 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KaiTak schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:08:
Er wordt vaak gesproken dat je moet mikken op €1 per Kw. Ik kom dan nu op €1,37 per watt als ik de optimizers van ± 40 ex btw eraf haal. De panelen zijn ongeveer 100 euro per paneel duurder dan niet LG black panelen. Dus dan komt het tegen de euro per watt aan. Dan is het vooral te duur voor mijn keuze panelen en de optimizers.
Dat is correct. En door die hogere prijs gaat het veel langer duren voordat je de installatie terugverdiend hebt. Dat hoeft niet erg te zijn maar besef je wel welk deel van die extra kosten nodig zijn om de opbrengst te garanderen en welk deel gebruikt wordt puur voor de esthetische kant of gemoedsrust.
Het dak. Is er een app waar ik kan zien hoe de zon mijn dak bestraald in de verschillende maanden. Er staan op 20 meter van het dak wel 2 echte bomen. Die in in de winter (zonder bladeren) wel voor de zon zullen staan.
Ik weet niet of er een app is die dit antwoord kan geven maar je kan het zelf benaderen. Op deze site staat een grafiek die aangeeft hoe hoog de zon staat: https://www.nemokennislin...hoog-komt-de-zon-vandaag/
Je kan dan zelf kijken of de zon dan achter de bomen valt of niet bij die hoek met een app als dit: https://play.google.com/s...=kr.sira.protractor&hl=nl

Met een string omvormer kan je natuurlijk ook TIGO optimizers gebruiken op de panelen die last hebben van schaduw, je hoeft niet elk paneel te voorzien van een optimizer.

En wellicht helpt het als je even wat foto's toevoegd? De eerdere afbeelding is redelijk vaag.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 17-06-2020 14:33 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:31

Freakie1NL

Grote Baas

Succes met gelijk halen bij Feenstra, want ook daar geld gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Ooit CV ketel via hun nou een drama, niets lag aan hun. Nu lokale partij en die doet alles keurig.

Let ook op dat Feenstra een landelijk label is maar op de achtergrond lokale vestigingen die individueel opereren. Of dat met zonnepanelen ook zo is weet ik niet. Maar als de ervaring die ze bieden met zonnepalen gelijk staat als die van CV ketels of MV onderhoud direct een andere offerte kiezen.

Daarnaast staar je ook niet blind op een naam, wij hebben ze "via" Eneco maar dat is gewoon een verkoopkanaal. Ging uiteindelijk weer via een andere partij en weer een andere kwam installeren. En natuurlijk wil iedereen zijn marge hebben.... :+ . Daarom heb ik er uiteindelijk nog flink wat van af weten te krijgen. ;)

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• KaiTak
Met de app Sunseeker heb ik ontdekt dat we schaduw van de bomen hebben van September tot Maart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGTr-T1pyYMbbI1VLTBg4eCYe2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUIh3eQwSEHPBQZtT8Obqo2t.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben aan het einde van de dag ook een beetje last van de uitbouw van de buren maar dat is ook afhankelijk van het seizoen.

Zijn optimizers dan toch gewoon nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDChXDCzzII98iH07mZsQrefc7A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DEWdHP7KfVH0Efo1OSLfbVc1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xgtdZyb_4o5UrzADpurL6Qnt00=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SGVUh9HupHdhPUjKIzWgxjgC.png?f=fotoalbum_tile

Dak is 34 graden en pal op het zuiden...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:03

_Arthur

blub

Even een winkelmand vol gekiepert bij https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

12 op je Zuid dak en 9 op je Noord dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzQ9K_jPeibsbj9GJC5FU5NZhaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N7oggWt7DTQwFGiQk4spDCuz.png?f=fotoalbum_large

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
_Arthur schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:04:
Even een winkelmand vol gekiepert bij https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

12 op je Zuid dak en 9 op je Noord dak.

[Afbeelding]
+ werkschakelaar
+ DC kabels
+ aardingsmaterialen

:P

• _Arthur

_Arthur

blub

kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:23:
+ werkschakelaar
+ DC kabels
+ aardingsmaterialen

:P
Complete installatie 21 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling

:>

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:02

timovd

Voorsprong door techniek

@KaiTak en @havana Als je ze parallel wil schakelen, moet je geen SolarEdge nemen, maar micro-omvormers.
Eventueel kun je nog voor Tigo duo-optimisers gaan op een stringomvormer voor de panelen links om het maximale er uit te halen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• KaiTak
Dank voor de replies. Coolblue gebeld en daar een offerte van gehad.

- Zeggen dat de meterkast groepen niet vervangen hoeven worden. Dat vinden Feenstra en SolarNG wel.

@_Arthur geen panelen voor. Ik heb ook 2 tieners die het huis uit gaat in komende jaren en dan zitten we eigenlijk op meer opwek dan gebruik. Eventueel later uitbreiden als we een E-Auto kopen.

- 12x TrinaSolar TSM-325DD06M 05(II) zonnepanelen
- 12x EnphaseIQ7 Plus micro omvormers
- Omvormer
- Installatie en aansluiten

€4700

Dat is dan €1,20 per watt

@timovd Als je schaduw hebt dan heb je eigenlijk micro omvormers nodig. Als je geen schaduw hebt dan heb je geen omvormers nodig. Dan worden ze eigenlijk serieel geschakeld. Begrijp ik dat goed.

Tigo duo optimiser is dan los iets voor de panelen die last hebben van de schaduw van de uitbouw van de buren? Dat geeft nog beter rendement. De optimizers zijn zo 40 ex per stuk dus dat is nog iets wat ik aan Coolblue kan vragen?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:02

_Apache_

For life.

KaiTak schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:39:
Met de app Sunseeker heb ik ontdekt dat we schaduw van de bomen hebben van September tot Maart.

[Afbeelding]
Plus dat de bomen nog wel wat zullen groeien komende jaren. Heb je dat ingecalculeerd? :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• busscherski
KaiTak schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:39:

[Afbeelding]

We hebben aan het einde van de dag ook een beetje last van de uitbouw van de buren maar dat is ook afhankelijk van het seizoen.

Zijn optimizers dan toch gewoon nodig?

[Afbeelding][Afbeelding]

Dak is 34 graden en pal op het zuiden...
https://www.zonatlas.nl/start/
Van september tot maart enige schaduw?
Dat klinkt als +/- 5% verlies van de jaaropbrengst.
Optimisers kosten je zo`n 15% extra.
Als je dak groot genoeg is kun je die 15% beter besteden aan meer panelen. Daar krijg je al snel 20% meer opbrengst. (vanwege schaalvoordeel).
En daarnaast, zonder optimisers heb je minder spul dat kapot kan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• KaiTak
_Apache_ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:26:
[...]

Plus dat de bomen nog wel wat zullen groeien komende jaren. Heb je dat ingecalculeerd? :)
Daar kan ik weinig aan doen.... Ze zijn al groot dus misschien zijn ze uitgegroeid...

• KaiTak
busscherski schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:52:
[...]

https://www.zonatlas.nl/start/
Van september tot maart enige schaduw?
Dat klinkt als +/- 5% verlies van de jaaropbrengst.
Optimisers kosten je zo`n 15% extra.
Als je dak groot genoeg is kun je die 15% beter besteden aan meer panelen. Daar krijg je al snel 20% meer opbrengst. (vanwege schaalvoordeel).
En daarnaast, zonder optimisers heb je minder spul dat kapot kan.
Zeker schaduw van bomen en de uitbouw van de buren in de middag afhankelijk van de maand. Ik kan niet meer panelen plaatsen dan 12 ivm het kleine hutje wat ik bezit.

• kabeltjekabel
_Arthur schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:28:
[...]

Complete installatie 21 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling

:>
"Dit betreft alleen de installatie, niet het montage materiaal (rails-haken-klemmen-enz... "
:?

• _Arthur

_Arthur

blub

kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:48:
"Dit betreft alleen de installatie, niet het montage materiaal (rails-haken-klemmen-enz... "
:?
Lees wat bij de "Clickfit EVO complete set 1 rij 3 panelen landscape pannendak met zwarte klemmen" zit; https://www.winkelman-zon...men/51442/?display=detail

Ik zie niet wat er nog meer bij zou moeten komen van misschien wat klein grut van een paar tientjes.

• kabeltjekabel
_Arthur schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:02:
[...]

Lees wat bij de "Clickfit EVO complete set 1 rij 3 panelen landscape pannendak met zwarte klemmen" zit; https://www.winkelman-zon...men/51442/?display=detail

Ik zie niet wat er nog meer bij zou moeten komen van misschien wat klein grut van een paar tientjes.
Die werkschakelaar, aardedraad, kabelschoentjes.

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik sta ook op het punt 12 zonnepanelen aan te schaffen. Dak op Zuid-Oost, geen schaduw.

Zit nu wel met de vraag: wel of geen optimizers (parallel of serie geschakeld) ?

Argumentatie voor optimizer/parallel: iets hogere opbrengst. Bij serieschakeling zonder optimizers bepaald het zwakste panel het total

Argumantatie tegen: Prijs voor optimizers weegt niet op tegen geringe meeropbrengst.

Wie heeft hier ervaring mee en/of serieus aan gerekend ?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zonder schaduw met genoeg panelen is een string omvormer altijd de meest efficiënte oplossing gelet op prijs/opbrengst.

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
boomsma schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:07:
Ik sta ook op het punt 12 zonnepanelen aan te schaffen. Dak op Zuid-Oost, geen schaduw.

Zit nu wel met de vraag: wel of geen optimizers (parallel of serie geschakeld) ?

Argumentatie voor optimizer/parallel: iets hogere opbrengst. Bij serieschakeling zonder optimizers bepaald het zwakste panel het total

Argumantatie tegen: Prijs voor optimizers weegt niet op tegen geringe meeropbrengst.

Wie heeft hier ervaring mee en/of serieus aan gerekend ?
Het is niet echt netjes om andermans topic te kapen ;) Je kan er beter even eentje aanmaken en dan kunnen we serieus naar jouw setup kijken.

Om je vraag te beantwoorden over optimizers:
-Geen schaduw: nee
-Wel schaduw: misschien

Of iemand er serieus mee heeft gerekend, dat durf ik te betwijfelen. Ik heb nog nooit een goed onderbouwde case gezien, zowel voor of tegen optimizers. Het punt is een beetje dat je heel moeilijk twee identieke opstellingen met schaduw kan bouwen met/zonder optimizers om dan het verschil te berekenen. Zelf heb ik een dak dat op verschillende momenten van de dag een of meerdere panelen (gedeeltelijk) in de schaduw heeft en op de monitoring van SolarEdge zie ik dat er elke dag behoorlijk wat fluctuatie is in de opbrengst per paneel. Dus ik denk dat ik er zeker baat bij heb, maar dat is dus puur mijn eigen situatie.

• KaiTak
Dank voor alle input. Toch nog vragen maar ik ga voor de Coolblue set. Iets duurder dan zonnepanelen knaller maar iets meer gemoedsrust. En krijg 3% korting in de vorm van een Nest Thermostaat die ik toch al wilde hebben dus dan kom ik op ongeveer €1,19 per watt. Ik moet omvormers aangezien ik schaduw heb. We gaan het zien hoeveel het allemaal gaat opleveren.

Ik vraag me alleen af of ik de panelen horizontaal of verticaal moet plaatsen?

Dank voor alle antwoorden, kritiek en stof tot nadenken!

• busscherski
Landscape of portrait maakt niet zoveel uit.
Kies de variant waarmee je nog de meeste ruimte hebt bij de nok en bij de goot.

• KaiTak
busscherski schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:32:
Landscape of portrait maakt niet zoveel uit.
Kies de variant waarmee je nog de meeste ruimte hebt bij de nok en bij de goot.
- Dank

2,98m hoog 6,67m breed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvzrdsG0n9qR6kMYdJt2tdm99tg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aR0WkuveDF2WURl60MAS0ChD.png?f=fotoalbum_large

3,38m hoog 5,976 breed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gZ-HKdjaFHnlIMlWstOxQwpNsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hCj41N8coU7w8KJsg5kL42ZJ.png?f=fotoalbum_large

dan is landscape dus het beste. Hoe hoger op het dak hoe minder schaduw. Ik denk dat de bovenste rij zo nooit in de schaduw ligt.

De foto's doen het dus ook niet helemaal goed.

• KaiTak
Aanstaande woensdag komen de panelen, ik ben benieuwd.

12x IQ7PLUS
12x Trina 325

3.12 kiloWatt

Ik heb veel gelezen over de meer kosten van de Enphase micro omvormers maar het is lastig te bepalen wat het meer kost. Ik denk dat ik 400 euro meer kwijt ben voor de Micro Omvormers.

Ik betaal €4742 (NETTO) voor 3256kWh productie verwacht 1e jaar. €1,45 per watt geïnstalleerd.

Dit is inclusief BTW teruggave geregeld, monteringen van het systeem, aanpassen meterkast, nest thermostaat (die ik al wilde).

Voor veel tweakers te duur, maar voor de amateur tweaker die het wil laten doen denk ik dat het een nette prijs is. En ik kan het betalen dus waarom niet. Het blijft lastig allemaal om te zien wat echt de beste oplossing is voor je dak.

Wat ik wel vaak mis in de discussie is de veiligheid.

Ik heb een jaren 40 huis en onder de panelen ligt een houten dak en een volledige houten vliering. Ik denk dat het niet altijd moet gaan om beste prijs per watt maar beste prijs ook is voor de veiligheid. Onze overburen hebben net een klein brandje gehad met een omvormer van hun systeem. Gelukkig is het vuur heel lokaal gebleven en heeft de constructie geen brand gevat. De installatie was aangelegd door een van de grotere partijen. Onderzoek moet nog uitwijzen wat het precies is geweest.

[ Voor 22% gewijzigd door KaiTak op 07-08-2020 12:53 . Reden: paar typo's / verduidelijkt ]

• busscherski
@KaiTak

Veiligheid is belangrijk.

Ik zie hier soms offertes voorbijkomen met Enphase die dichtbij 1.8 euro / Wp komen.
Dan heb je een dermate lange tvt dat je financieel gezien denk ik beter helemaal geen PV kunt nemen.

• KaiTak
Monitoring zit er bij, bij de Enphase micro omvormers.

Er zit een Envoy S metered bij de installatie

[ Voor 6% gewijzigd door KaiTak op 07-08-2020 13:17 ]

• KaiTak
busscherski schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:52:
@KaiTak

Veiligheid is belangrijk.

Ik zie hier soms offertes voorbijkomen met Enphase die dichtbij 1.8 euro / Wp komen.
Dan heb je een dermate lange tvt dat je financieel gezien denk ik beter helemaal geen PV kunt nemen.
Ik ga het zien. Hopelijk verdient het zich terug. Punt is nu ook dat geld op de bank ook geld kost dus stiekem gaat het dan sneller. Het is pal zuid en juiste hoek. Veel zon maar wel schaduw door boom einde najaar winter begin voorjaar. En einde dag altijd gedeeltelijk schaduw onder een hoek dus altijd variabel aantal panelen in de schaduw.

Ik heb veel gelezen en vele gesproken met mensen en iedereen vind wat anders en heeft iets anders.

Omdat de marges zo laag zijn is het moeilijk om goed advies te vinden wat helemaal open is en naar het systeem kijkt. Ik merk toch dat het vaak is dat men adviseert wat men verkoopt.

• busscherski
€ 1.45 / Wp verdien je nog wel terug

• KaiTak
Ze liggen er op. Ze waren in 4 uurtjes klaar. Het is al 2 uur aangesloten en volgens de app heb ik toch al €1,2 terug verdient.

Nette heren. Nette installatie.

Tot nu toe, prima dag!

• KaiTak
Er is uiteindelijk 12x325 watt geïnstalleerd voor €4742 ex btw

Dus per watt is het eigenlijk €1,22 geworden.

Met de korting via een Nest 3 is het €1,15 geworden.

• busscherski
Nette prijs voor micro's.

• KaiTak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er1SWAvOzXWTgwFGVOxOykltbec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZBbUHcVWBRDM7I1OwdB59UXu.png?f=fotoalbum_large

• KaiTak
Iedereen bedankt voor de input, opbouwende kritiek en support!

Landscape was niet mogelijk ivm de ruimte.

Achteraf had ik de hoger vermogen panelen moeten nemen aangezien het storende element eigenlijk onder deze hoek nauwelijks zichtbaar is.
Pagina: 1