Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:36
Beste Tweakers,

Naast ICT en technologie heb ik altijd een zwak gehad voor muziek. Ik heb een ongelofelijk brede muziekkennis en wordt vaak gevraagd muziek te voorzien voor diverse gelegenheden, wat ik steeds met plezier doe.

Een hobby werd net iets meer en ik investeerde in een Hercules RMX2-console. Toen ik even later van een familielid een set speakers, een rookmachine en een microfoonset kreeg (DJ op rust) was het hek helemaal van de dam en ging ik regelmatig muziek voorzien voor vrienden en familie, steeds in besloten kring.

Mijn passie is blijkbaar iets waar ik vrij goed in ben. Bij elk "optreden" kreeg ik een pak complimenten en kreeg ik telkens meerdere vragen wat mijn tarieven waren en of ze mij konden boeken voor hun eigen feest.
Ook iemand uit de lokale horeca heeft al geprobeerd mij te boeken voor de lokale wijkkermis.
Dat is allemaal mooi en streelt mijn ego, maar op geen van deze ben ik uiteraard ingegaan. Het is een hobby en ik wil me geen problemen op de nek halen door betalend te gaan optreden zonder eerst mijn zaakjes op orde te hebben.

Nu ben ik op een punt gekomen waarbij ik in een fase van mijn leven ben waarin ik de sprong zou durven wagen. Ik heb echter één groot probleem, namelijk dat mijn muziekcollectie van niet zo legale orde is.
Ik snap dat je hiermee niet kan gaan DJ'en (dat is ABSOLUUT NIET de discussie hier, voor alle duidelijkheid) en wil ervoor zorgen dat ik de nodige rechten hiervoor betaal. Ik dacht dat zoiets mogelijk was met een DJ-licentie van SABAM (het Belgische BREIN voor de Nederlanders) maar dat blijkt enkel te gelden voor kopieën van muziek die je op legale manier verworven hebt. In dat geval heeft dat voor mij weinig nut.

Nu is dus de vraag: Wat zijn mijn opties? Een volledig nieuwe collectie aanleggen is niet evident, niet op financieel vlak maar ook niet op praktisch vlak met het verdwijnen van diensten zoals iTunes.
Kan ik niet op een andere manier deze situatie "legaliseren" en de nodige centjes afdragen aan de rechthebbenden?

Alvast bedankt,
Tricolores.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haydenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 19:39
Er is geen quick-win om van je illegale collectie een legale collectie te maken, behalve door alles aan te schaffen. Dat is de dure optie die je zelf al afschrijft. Begin een (gratis) collectie op te bouwen met bijvoorbeeld Soundcloud. Dan heb je sowieso een legale basis. Of start met een abonnement op een bestaande DJ record pool. Gebruik in ieder geval die legale collecties om te oefenen en te draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Haydenen op 28-06-2019 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-08 01:34
in principe koop je toch geen licentie op optredens voor publieke vertoning als je een "legaal" nummer koopt...ik geloof dat je een licentie moet kopen / of de locatie moet een licentie hebben (van brein/sabam/buma stemra)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleo123
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 17:13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb 0,0 ervaring op dit gebied, maar je verhaal klinkt niet logisch.
Je wilt je muziekcollectie die "van niet zo legale orde is" wel legaal gaan gebruik. Dus, hetgeen wat je de afgelopen jaren illegaal bij elkaar hebt gedownload ineens legaal en commercieel gaan gebruiken danwel legaal maken tegen zo laag mogelijke kosten (zonder alles opnieuw aan te schaffen).

Mijn verstand/gevoel zegt dat dit never nooit gaat lukken.

Is overigens geen enkel oordeel hoor, maar ik vrees dat het niet gaat lukken en dat je idd opzoek moet naar iets van een DJ record pool idd of toch de gok wagen met je huidige muziekcollectie als het bij her en der wat kleine (besloten) feestjes blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
De tip van de music pool vind ik wel geniaal, ik had geen idee van het bestaan hiervan en is zeker goed alternatief.

Verder had ik gedacht dat je mogelijk een maandelijks licentiebedrag kon betalen of iets dergelijks, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-10-2020
Maar je wilt nu dus wel in gaan op alle aanvragen van buiten af? Indien je je muziek collectie legaal kan maken? Ik denk trouwens dat het op dat level nog vrij weinig uit maakt... Pas echt als je op een festival of grote club mag draaien zal dit wel een punt zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Botanical
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 15:51
Mede muziekliefhebber, DJ maar ook organisator hier. Het is niet mogelijk om je bestaande muziekcollectie 'legaal' te maken. Wat betreft de rechten enz; het gaat er om dat de locatie (dus de desbetreffende bar bijvoorbeeld) een geldige licentie heeft om (live) muziek te draaien. Dit is iets wat de venue regelt en kan gewoon via Buma.

In de praktijk wordt er natuurlijk nauwelijks gecontroleerd. Maar dan heb ik het wel over de kleine lokale evenementen. Voor de grote fesitvals, feesten, horeca etc. is het natuurlijk heel anders. Maar het is een zaak waar een DJ eigenlijk weinig mee te maken heeft en op dat niveau wordt het dus door de organisatoren gefixt.

Wat van genre(s) muziek draai je vooral? Wellicht kan ik je wat pointers geven naar goede sources voor legale plaatjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Botanical op 04-07-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Botanical schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:47:
Mede muziekliefhebber, DJ maar ook organisator hier. Het is niet mogelijk om je bestaande muziekcollectie 'legaal' te maken. Wat betreft de rechten enz; het gaat er om dat de locatie (dus de desbetreffende bar bijvoorbeeld) een geldige licentie heeft om (live) muziek te draaien. Dit is iets wat de venue regelt en kan gewoon via Buma.

In de praktijk wordt er natuurlijk nauwelijks gecontroleerd. Maar dan heb ik het wel over de kleine lokale evenementen. Voor de grote fesitvals, feesten, horeca etc. is het natuurlijk heel anders. Maar het is een zaak waar een DJ eigenlijk weinig mee te maken heeft en op dat niveau wordt het dus door de organisatoren gefixt.

Wat van genre(s) muziek draai je vooral? Wellicht kan ik je wat pointers geven naar goede sources voor legale plaatjes.
Bedankt voor jouw antwoord :)

Ik speel in eerste instantie vooral populaire pophits van nu en vroeger, zoals je die hoort op trouwfeesten of verjaardagsfeesten. In tweede instantie Nederlandstalige, "foute" en carnavalsmuziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cetme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:20

cetme

DJ's, MC's en Apparatuur

Leuk om te lezen @Tricolores , lijkt inderdaad een passie van je :)

Mocht het je helpen, kijk eens naar dit blog. Ik heb hier geschreven over verschillende bronnen waar je muziek vandaan kunt halen (niet uitputtelijk):

https://www.bax-shop.nl/b...n-dj-zijn-muziek-vandaan/

www.diceandfriends.com | www.instagram.com/_DiceDJ | 5 euro korting op je eerste huur: https://www.gearbooker.com/?r=crptgv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
Ik kan mij niet voorstellen dat dit ooit gecontroleerd wordt. Hoe zou dat moeten? Ik neem aan dat je al je muziek in mp3 of ander digitaal formaat op je console/dj set/laptop hebt staan. Moet je dan van elk bestand kunnen aantonen dat je er legaal aan bent gekomen? Dus, alles wat je van cd's hebt geript moet je de originele cd kunnen tonen (neem maar een truck vol cd's mee), van alle nummers die je digitaal hebt aangeschaft moet je een bonnetje kunnen tonen? Dat is toch helemaal niet te doen?

Volgens mij ben je klaar als de organisator of eigenaar van je feest een muzieklicentie heeft van de BUMA. En ben je als DJ niet eens aansprakelijk als dat niet zo is. Dat laatste weet ik niet zeker, maar het klinkt niet logisch. De organisator zou dit moeten regelen, zij vragen jou immers om die muziek te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:49
Houdt rekening met dat illegale muziek niet alleen niet wordt gebruikt omdat het illegaal is, maar vaak ook een bedroevende kwaliteit heeft omdat het is opgenomen. Nu klinkt het misschien okay uit je huiskamerspeakers, maar als straks alles kraakt als je ergens op een podium staat sta je mooi voor lul. Daarbij ben je ook niet zeker of de muziek is ge-edit.
Opnieuw downloaden van Beatport, I-tunes(meh), discogs etc. is inderdaad je enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
AequitasII schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:23:
Houdt rekening met dat illegale muziek niet alleen niet wordt gebruikt omdat het illegaal is, maar vaak ook een bedroevende kwaliteit heeft omdat het is opgenomen. Nu klinkt het misschien okay uit je huiskamerspeakers, maar als straks alles kraakt als je ergens op een podium staat sta je mooi voor lul. Daarbij ben je ook niet zeker of de muziek is ge-edit.
Opnieuw downloaden van Beatport, I-tunes(meh), discogs etc. is inderdaad je enige optie.
Het zijn geen rips hoor, ik spreek over 320kbps mp3's. Nooit klachten over kwaliteit gehoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:49
Tricolores schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:19:
[...]

Het zijn geen rips hoor, ik spreek over 320kbps mp3's. Nooit klachten over kwaliteit gehoord :)
Maar de 100% zekerheid bij illegaalndownloaden heb je nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Botanical
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 15:51
Oei, die genres heb ik weinig kennis van.

Ik zelf doe de meeste (digitale) aankopen van mijn collectie via Bandcamp. Dus dat is altijd mijn eerste stop. Maar ik denk dat je daar niet veel van jouw collectie zult aantreffen.

Als het echte de bekende hits van trouwfeesten zijn zou ik in principe gewoon tweedehands CDs proberen op te vissen, deze zijn nog vaak goedkoper dan het album digitaal te kopen (het gros van de mensen is hun CD collectie aan het dumpen bij kringlopen of gaat gewoon direct naar de stort). Deze kun je dan mooi rippen (wat compleet legaal is!) naar een FLAC (of AIFF, etc.) en je hebt vervolgens de losless kwaliteit die je wilt.

Wat betreft de kwaliteit van illegale 320 MP3s; dit kunnen natuurlijk ook geupscalede Youtube rips zijn. Wil je meer zekerheid dan alleen je oren dan kan ik je zeker een spectrum analyser aanraden ( http://spek.cc/ ). Ik zelf gebruik het voor al mijn aankopen, dus ook legaal, aangezien ik indien mogelijk losless koop. Maar het blijkt dus dat sommige van deze FLACs dan gewoon de 320 kbps mp3 kwaliteit zijn (als ik dit ontdek mail ik altijd even de vendor en heb tot nu toe altijd mijn geld of het verschil terug gekregen). Hoe erg je de kwaliteit gaat merken is ook zeer afhankelijk van de PA waar je op speelt.

Edit: Als je voor een recordpool gaat, wat zeer zeker een goed optie is voor de muziek die jij draait. Dan is denk ik BPMSupreme de beste kandidaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Botanical op 05-07-2019 14:02 ]

Pagina: 1