Gezocht: Betrouwbare, zuinige auto (30-35k p/j) voor €6.500?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:19
Goedendag!

Vanwege verandering van werkgever mag ik vanaf september afscheid nemen van mijn huidige leaseauto (Hyundai Kona Electric). Helaas moet ik dus nu op zoek naar mijn (eerste) eigen auto.

Ik ga ruim 800km per week te rijden, en dan kom je toch al snel op een kleine 40.000 km per jaar. Een gedeelte hiervan (vooral in de zomer) ga ik lekker op de motor heen en weer, dus er gaat toch al snel 5.000 tot 10.000 km van af. Dan hou ik dus 30.000 tot 40.000 km per jaar over.

Een paar wensen:
- Ik verwacht er de komende 4 jaar in te kunnen rijden
- Geen diesel (omslagpunt met Prius is al niet heel interessant, om maar over het huidige slechte imago van diesel te zwijgen)
- Ruime auto (geen A/B segment (Polo gereden vroeger, nooit meer voor veel kilometers per jaar). Ik wil wel een beetje laadruimte over houden zoals mijn huidige Kona, of mijn vorige lease auto, een Golf)
- Hoeft niet sportief te zijn (daar heb ik de motor voor)
- Cruise Control (helaas zal Adaptive Cruise Control geen optie zijn voor mijn budget)
- Zuinig
- Goedkoop in onderhoud

Mijn budget zit op max €6.500. Minder mag altijd, meer niet.

En dan kom ik al toch snel op de huidige modellen:
- Toyota Prius 2
- Toyota Prius 3
- Honda Insight
- Honda Civic

Mijn vraag... Zie ik verder nog modellen over het hoofd? Zuinige niet-hybrides, of misschien een recenter model?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik zou niet zo snel een ander model weten, maar let wel op bij de Insights dat de 2012 modellen een zuigerverenprobleem hebben. Ik heb namelijk een jaar of 4 geleden voor dezelfde keuze gestaan en dus een miskoop gedaan met die auto, verbruikt ondertussen 1l olie per 2000 km (begon met 1l op 5000km) en neigt tot pingelen bij filerijden door koolaanslag. Het probleem oplossen is economisch niet interessant met een kostenplaatje van 3000 tot 4000 euro.

Het onderhoud is verder ook niet bepaald goedkoop, CVT olie vervangen moet elke 40.000 en kost je ook 200 euro extra want ook nog eens een uur arbeid. Bougies gaan per 8 want twin-spark en daar rekent de dealer inclusief vervangen makkelijk 250-300 euro voor, al kan je ze los voor 125 euro krijgen. Ik ga nu maar naar de lokale garage om nog een beetje te besparen maar ik betaal nu bijna net zoveel aan onderhoud als met m'n Citroen XM vroeger 8)7

Kortom ik zou met de kennis achteraf niet per se een dergelijk zuinige auto kiezen, ik rijd weliswaar 1 op 20 maar ik had liever 1 op 15 gereden met een wat goedkoper te onderhouden auto. Wellicht dat een Prius goedkoper was geweest maar ik heb in een Prius 2 van een kennis gereden en dat vond ik een erg logge wagen, terwijl de Insight nog wel vlot rijdt (net als een Civic eigenlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vergeet niet dat diesels tegenwoordig vaak goedkoper zijn in aanschaf dan benzine, zeker als je dat ding op rijd maakt de restwaarde niet uit. Dit mee genomen in gedachte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
met 800 km per week zou ik vooral in een kilometervreter willen rijden. mijn eerste gedachte is een bi-fuel s60 of v70. Niet het toonbeeld van zuinig, maar wel heerlijk om die kilometers weg te tikken. En het rijden op gas is heerlijk tanken.

Voor 5000 euro koop je er een met minder dan 200.000 op de teller. net ingereden dus

[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 29-06-2019 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnderQ
  • Laatst online: 07:49
Auris hybride 2011, let op dat als je een gen 3 Prius aandrijving hebt, de terugroep acties software updates zijn uitgevoerd, dan krijg je 15 jaar en onbeperkte km s garantie op de hybride Inverter. Ik heb de mijne zelf vervangen (266000km) ipm module kan defect gaan.

De accu conditie bij auris/Prius kun je met een dongle en dr Prius app testen, is wel een beetje lastige test, laden met noterenmotor en op de rem en ontladen met airco en dergelijke.
Ik vind een nadeel gewicht van de hybrides vanwege wegenbelasting, ik vind ze prettig rijden en fun onderhouds kosten zijn zeer laag.

Ik heb zelf mijn transmissie olie vervangen na 225000 km was een verbetering. Ik heb gehoord over 500000 Prius in Australië voor eerste Hybrid Battery probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat is je woon-werk afstand?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Dit vind ik een lastige. Wat betreft budget is het inderdaad de logische keuze. Maar de nieuwe generatie auris is veel moderner terwijl het prijsverschil met de oude generatie relatief klein is. Eigenlijk vind ik de oude generatie best hoog geprijsd. Dat geeft ruimte voor een veel grotere afschrijving en daarom kon dit bij verkoop nog wel eens vervelend uitpakken, maar het blijft natuurlijk koffiedik kijken.

Als er ruimte voor een nieuwere generatie is kon dat op termijn wel eens goedkoper zijn. Maargoed, TS geeft de harde bovengrens aan dus dan is dat in dit geval helaas niet mogelijk.

Zoals hierboven genoemd is een S60 op LPG ook interessant. Relatief goedkoop, toch nog een modern uiterlijk en met de 5 cilinder ook aardig bulletproof wat prettig is voor de onderhoudskosten..

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 29-06-2019 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
Bedankt voor de reacties allemaal!
Dat is een goede... Lijkt dus niet alsof de Insight zo'n heel goed alternatief is. Ik heb al genoeg verhalen gelezen waarom de Civic (vooral de eerste generaties) niet echt een goede keuze zijn. Prius lijkt dus hierbij toch ook nog steeds in het voordeel te zijn.
GoldenSample schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:49:
Vergeet niet dat diesels tegenwoordig vaak goedkoper zijn in aanschaf dan benzine, zeker als je dat ding op rijd maakt de restwaarde niet uit. Dit mee genomen in gedachte?
Dat zeker, maar ik wil diesel gewoon eigenlijk liever niet. Elektrisch rijden was voor mij niet alleen financieel interessant, maar ook milieutechnisch vond ik het een verantwoorde keuze na 7 jaar lang 45.000km p/j te dieselen. Ik wil dan ook pertinent niet terug naar een diesel. Plus, qua jaarlijkse kosten zit ik ongeveer gelijk op de Prius.
107mb schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 00:29:
met 800 km per week zou ik vooral in een kilometervreter willen rijden. mijn eerste gedachte is een bi-fuel s60 of v70. Niet het toonbeeld van zuinig, maar wel heerlijk om die kilometers weg te tikken. En het rijden op gas is heerlijk tanken.

Voor 5000 euro koop je er een met minder dan 200.000 op de teller. net ingereden dus
LPG is zeker nog interessant! Daar heb ik nog niet naar gekeken. Tijd om me daar eens goed in te verdiepen om te kijken of dit wellicht een optie is.
106km, enkele reis. Al ga ik dus een deel van het jaar lekker op de motor heen en weer.
EnderQ schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 01:05:
Auris hybride 2011, let op dat als je een gen 3 Prius aandrijving hebt, de terugroep acties software updates zijn uitgevoerd, dan krijg je 15 jaar en onbeperkte km s garantie op de hybride Inverter. Ik heb de mijne zelf vervangen (266000km) ipm module kan defect gaan.

De accu conditie bij auris/Prius kun je met een dongle en dr Prius app testen, is wel een beetje lastige test, laden met noteren en ontladen met airco en dergelijke.
Ik vind een nadeel gewicht van de hybrides vanwege wegenbelasting, ik vind ze prettig rijden en fun onderhouds kosten zijn zeer laag.

Ik heb zelf mijn transmissie olie vervangen na 225000 km was een verbetering. Ik heb gehoord over 500000 Prius in Australië voor eerste Hybrid Battery probleem.
Auris hybride 2011 lijkt net buiten mijn budget. Ik hou hem wel in de gaten, ook nog een optie. Die verlengde garantie bij de Prius 3 zal ik zeker onthouden, dat scheelt wel! De Dr Prius app had ik inderdaad ook ontdekt, inmiddels al een dongle voor besteld mocht het zover komen (gelukkig zijn die niet zo duur uit het verre oosten ;) ).

Lijkt dus totaal gezien steeds meer neer te komen op een Prius 2/3, of toch eens LPG nader bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Laatst online: 13:10
Bij Autoweek hadden ze laatst een Prius op LPG in de rubriek 'klokje rond'. Wel een uit 2004, maar misschien wel leuk ter inspiratie :)

YouTube: Toyota Prius - 2004 - 320.185 km - Klokje rond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

psnepvangers schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:37:
Dat zeker, maar ik wil diesel gewoon eigenlijk liever niet. Elektrisch rijden was voor mij niet alleen financieel interessant, maar ook milieutechnisch vond ik het een verantwoorde keuze na 7 jaar lang 45.000km p/j te dieselen. Ik wil dan ook pertinent niet terug naar een diesel. Plus, qua jaarlijkse kosten zit ik ongeveer gelijk op de Prius.
Niet alleen dat, maar ook gewoon vanuit praktisch oogpunt is het hebben van een diesel niet zo handig. Steeds meer steden in Nederland en de rest van Europa beginnen diesels te weren. Ik zou zelf geen diesel meer willen kopen op dit moment alleen al om die reden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1207354

Weg, aanbieden van handelswaar is niet toegestaan op het forum.

[ Voor 78% gewijzigd door deepbass909 op 29-06-2019 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb al genoeg verhalen gelezen waarom de Civic (vooral de eerste generaties) niet echt een goede keuze zijn. Prius lijkt dus hierbij toch ook nog steeds in het voordeel te zijn.

LPG is zeker nog interessant! Daar heb ik nog niet naar gekeken. Tijd om me daar eens goed in te verdiepen om te kijken of dit wellicht een optie is.
Doel je op de Hybrid Civic? De achtste generatie Civic met 100PK reed ik 1 op 17, en vond ik een heel fijne auto. Meer een rijdersauto qua bochtenwerk vergeleken een Prius. De Prius is zeer comfortabel en met de Prius+ (de Wagon dus) verbruikte ik hetzelfde als met de Civic. Met beide was ik zeer tevreden, terwijl ze wel verschillend rijden. Proefritten aan te raden.

Nu heb ik LPG, wat momenteel wordt onderschat in NL. Omslag ligt bij 12K km en de G3 installaties zijn kwalitatief erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

psnepvangers schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:37:
106km, enkele reis. Al ga ik dus een deel van het jaar lekker op de motor heen en weer.
Wellicht toch eens kijken naar een Leaf of Volt/Ampera? Ligt nu inderdaad nog wat boven je budget maar met de Ampera kun je een flink gedeelte van je ww elektrisch doen. Beiden zijn wat duurder in aanschaf maar dat verdiend zich ruim terug met wegenbelasting, onderhoud en brandstofkosten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
Ehhhh als we nu iedereen gaan aansporen om lpg te gaan rijden gaat dadelijk iedereen het doen en wordt het duurder. Dus, voor je houden hahahaha. Lpg installatie kost 1600 euro, met een jaartje heb je het er zowat uit en daarna rij je voor heul erg weinig. Gewoon doen. Ff kijken welke wagen goede ervaringen bied. Subaru’s doen het er vaak erg goed op. Kijk naar een impreza; supergoedkoop, erg betrouwbaar en verbruikt flink (1 op 10) maar met gas maak dat allemaal niet meer uit (40 cent per liter).

Zelf een legacy gedaan tot 450k zonder problemen. Heerlijke wagen voor een aziaat. Niet zo comfortabel als een Europeaan, maar die zijn zowat allemaal niet meer betrouwbaar (op Mercedes na dan)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05 13:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

GoldenSample schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:49:
Mee eens, mede een reden geweest om voor een Seat Ibiza (Model 6J bouwjaar 2008 - 2012) te gaan. Voor rond de €4000,- heb je een hele mooie met ongeveer 140k km. Ze zijn zo goedkoop omdat ze massaal als leasebak werden gekocht omdat ze toen 14% bijtelling hadden. Er is nu een overschot aan dit model.

Rijden 1 op 23, en zeer betrouwbaar. Verwacht alleen niet 300k te halen met de 1.2 blokken, daar zijn ze niet op gebouwd.

[ Voor 10% gewijzigd door Luchtbakker op 29-06-2019 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Die Civic is relatief strak geveerd en stuurt messcherp. Heel tof langs glooiende banen en korte bochten, maar als je veel kilometers rechtdoor maakt, voelt hij toch wat onrustig aan. Of dat is toch mijn ervaring. Verder wel zeer betrouwbaar, goedkoop en super simpel in onderhoud.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:28
EnderQ schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 01:05:
Heb je dat zelf gedaan of laten doen? Ik zit ook rond die km stand en overweeg het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Laatst online: 07:49
Zelf gedaan, youtube prius gen 3 voorbeelden volgen. transmissie olie via dealer bestelt dm me anders even voor links en details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Ziet er toch steeds meer uit dat het een Prius 2/3 gaat worden.

LPG al gekeken, maar dan ben ik er ruim €60,- per maand goedkoper op uit (zolang ik grotendeels tank in België). Maar dan wel exclusief onderhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mieJas schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:51:
Die Civic is relatief strak geveerd en stuurt messcherp. Heel tof langs glooiende banen en korte bochten, maar als je veel kilometers rechtdoor maakt, voelt hij toch wat onrustig aan. Of dat is toch mijn ervaring. Verder wel zeer betrouwbaar, goedkoop en super simpel in onderhoud.
Precies mijn ervaring. In Duitsland cruisend op 150km/u verbetert de rechtdoor-stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:42
[b]psnepvangers schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:37:
Heb je het echt berekend?
Als je door milieu redenen geen diesel meer wilt dan heb je je keuze gemaakt lijkt me.
Maar als het toch nog open is, zou ik het echt goed berekenen.
Want de aanschaf waarde is zodanig laag (ja mede omdat iederen precies zelfde roept wat hier al geroepen: vermijd diesel!) dat je met benzine/hybride niet goedkoper uit ben.

Als ik bijv een Megane diesel van >2010 pakt dan heb je genoeg keuze onder 6500. Zelfs onder 5000.
Met km ook nog <150dkm. Incl airco, cruise control, etc.

Zelfde budget voor een Prius dan kom je uit op <2008 met vaak richting 1,8 - 2 ton aan kilometer.

Als je het uitrekent, zelfs met de hogere belasting is de megane altijd goedkoper.

(even mijn persoonlijke mening, if you really care about milieu, dan moet je geen 45,000km per jaar rijden. is een beetje hypocriet als je mij vraagt)
NMe schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:10:

Niet alleen dat, maar ook gewoon vanuit praktisch oogpunt is het hebben van een diesel niet zo handig. Steeds meer steden in Nederland en de rest van Europa beginnen diesels te weren. Ik zou zelf geen diesel meer willen kopen op dit moment alleen al om die reden.
Nee niet alle diesels toch? Ze maken onderscheid van bouwjaar, euro norm, etc.
Maar zo'n Megane Diesel uit 2011 is Euro 5. En een Prius uit 2008 is Euro 4.
Die valt bijv onder zelfde categorie crit'air in frankrijk. Ook allebei groene sticker in duitsland.
En in NL is de limiet bijv in aantal steden van 2020 een diesel >2006. En plannen om bijv in 2022 diesel >2009. Nou ja dan zit je nog goed met je diesel van >2010. Amsterdam wilt vanaf 2030 geen diesel en benzine in de stad, maar dus geldt even goed voor de megane en de prius.

Even de mogelijkheden op een rij

Prius, met max 2 ton, max 7000 eur (kan geen 6500 kiezen)
https://www.autoscout24.n...7000&kmto=200000&atype=C&
11 auto's

Megane, diesel, met max 2 ton, max 7000 eur (kan geen 6500 kiezen)
https://www.autoscout24.n...00&fregfrom=2010&atype=C&
7... 7 pagina's!

Oke, zelf als je het nog strakker zet tot max 5000
https://www.autoscout24.n...00&fregfrom=2010&atype=C&
nog steeds 2 paginas.

[ Voor 13% gewijzigd door SirLct op 04-07-2019 18:00 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
gergs schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:53:
[...]

Heb je het echt berekend?
Als je door milieu redenen geen diesel meer wilt dan heb je je keuze gemaakt lijkt me.
Want de aanschaf waarde is zodanig laag (ja mede omdat iederen precies zelfde roept wat hier al geroepen: vermijd diesel!) dat je met benzine/hybride niet goedkoper uit ben.

Als ik bijv een Megane diesel van >2010 pakt dan heb je genoeg keuze onder 6500. Zelfs onder 5000.
Met km ook nog <150dkm. Incl airco, cruise control, etc.

Zelfde budget voor een Prius dan kom je uit op <2008 met vaak richting 1,8 - 2 ton aan kilometer.

Als je het uitrekent, zelfs met de hogere belasting is de megane altijd goedkoper.

(even mijn persoonlijke mening, if you really care about milieu, dan moet je geen 45,000km per jaar rijden. is een beetje hypocriet als je mij vraagt)

[...]

Nee niet alle diesels toch? Ze maken onderscheid van bouwjaar, euro norm, etc.
Maar zo'n Megane Diesel uit 2011 is Euro 5. En een Prius uit 2008 is Euro 4.
Die valt bijv onder zelfde categorie crit'air in frankrijk. Ook allebei groene sticker in duitsland.
En in NL is de limiet bijv in aantal steden van 2020 een diesel >2006. En plannen om bijv in 2022 diesel >2009. Nou ja dan zit je nog goed met je diesel van >2010. Amsterdam wilt vanaf 2030 geen diesel en benzine in de stad, maar dus geldt even goed voor de megane en de prius.
Zowel qua omslagpunt en het oogpunt qua milieu wil ik gewoon pertinent niet aan de diesel. Zeker nu ik van een volledig elektrisch lease auto af kom.

Ik sluit ook niet uit dat ik in 1-3 jaar ook dichterbij ga wonen. Ik zat nog te denken aan een LPG auto, maar met de paar tientjes per maand die ik bespaar... Exclusief extra onderhoudskosten van een LPG bak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
psnepvangers schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:59:
[...]

Zowel qua omslagpunt en het oogpunt qua milieu wil ik gewoon pertinent niet aan de diesel. Zeker nu ik van een volledig elektrisch lease auto af kom.

Ik sluit ook niet uit dat ik in 1-3 jaar ook dichterbij ga wonen. Ik zat nog te denken aan een LPG auto, maar met de paar tientjes per maand die ik bespaar... Exclusief extra onderhoudskosten van een LPG bak...
Laat even zien dan je berekening van omslagpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:14

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een nieuwe werkgever en dan op 103km afstand zitten :?

Maar je budget moet denk ik echt omhoog, zeker gezien je kilometers per jaar.

Ik zou een DK of PL overwegen met korte doorlooptijd om te zorgen dat je bijv. een EV kan aanschaffen met goede verzekeringsdekking etcetra en de maandelijkse aflossing afdekt met km declaratie en wat je minder aan brandstof /onderhoudskosten kwijt bent.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
gergs schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:01:
[...]
Laat even zien dan je berekening van omslagpunt?
Zal de berekening er nog eens bij pakken vanavond, maar alsnog veranderd dat niks aan mijn mening. Ik wil gewoon niet aan de diesel. Al 8 jaar gedaan a 50k per jaar voor de huidige werkgever.

Berekening:
Ik ga uit van een Prius 2 uit 2008, gemiddeld 1:19 (voor het gemak, gemiddelde van Spritmonitor.de)
Voor de diesel pak ik een Megane 1.5dCi uit 2013 (een stuk jonger, vooruit, dat wel), gemiddeld 1:19 (ook gemiddelde volgens Spritmonitor.de)

Ik kijk verder niet afschrijving/onderhoud.

Wegenbelasting per jaar €664,- voor de Prius, €1.352,- voor de Megane.

Brandstofkosten per jaar (ik pak de goedkoopste pomp in de buurt, benzine is €1,60 en diesel €1,27) €2.526,- voor de Prius, €2.005,- voor de Megane. Vervolgens ben ik €167,- per jaar duurder uit. Pas vanaf 39.000km per jaar is de diesel interessanter.

Laten we zeggen dat de diesel 1:20 uitpakt:
Brandstofkosten per jaar (ik pak de goedkoopste pomp in de buurt) €2.526,- voor de Prius, €1.905,- voor de Megane. Vervolgens ben ik nog steeds €67,- per jaar duurder uit. Pas vanaf 33.000km per jaar is de diesel interessanter.

Zelfs als we het verbruik nog wat opschroeven/omlaagschroeven naar 1:18 voor de Prius en 1:22 voor de Megane scheelt het €250,- op een jaar. Dan ga ik liever LPG rijden.

Allemaal leuk en aardig, maar nog steeds niet interessant. Pak ik vervolgens de Belgische pomp voor benzine (€1,40) wat enkele kilometers om is:

1:19 (B)/1:19 (D):
Brandstofkosten per jaar voor benzine €2.211,- en diesel € 2.005,-. Ik ben €483,- per jaar duurder uit. Omslagpunt ligt hierdoor op ruim 100.000km. :+

1:19 (B)/1:20 (D):
Brandstofkosten per jaar voor benzine €2.211,- en diesel € 1.905,-. Ik ben €383,- per jaar duurder uit. Omslagpunt ligt hierdoor op 67.000km.

Alle reacties zijn goed bedoeld en waardeer ik ook zeker. Maar diesel ben ik überhaupt op tegen en het is met de kilometers niet interessant genoeg, om maar af te vragen wat voor dumpprijzen er overblijven over 3-4 jaar.
Falcon schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:13:
Een nieuwe werkgever en dan op 103km afstand zitten :?

Maar je budget moet denk ik echt omhoog, zeker gezien je kilometers per jaar.

Ik zou een DK of PL overwegen met korte doorlooptijd om te zorgen dat je bijv. een EV kan aanschaffen met goede verzekeringsdekking etcetra en de maandelijkse aflossing afdekt met km declaratie en wat je minder aan brandstof /onderhoudskosten kwijt bent.
Tja, ik zit nogal in tak van sport waar niet heel veel werkgevers in zitten in Nederland. Maar daarnaast ga ik alsnog een kleine 400km erop "vooruit" per week.

DK?

PL zie ik niet zitten, ik wil niet aan zoiets duurs (met de kilometers per jaar) of lang (als ik de lease langer laat duren) vast zitten. Daarnaast betwijfel ik dan ook echt goedkoper uit ben vergeleken met een zuinige hybride. Plus de invloed die het heeft op een nieuwe hypotheek...

EV zou ik graag willen, maar dat is ver buiten mijn budget en niet te doen met de afstanden (ik kan er niet van uitgaan dat ik altijd kan laden, dus minimaal 250km bereik) en met de levertijden van de EVs.

Overigens, nog vergeten erbij te posten (kwam pas in me op toen de discussie over LPG begon) wat wel redelijk belangrijk is. Ik kan over België terugrijden waardoor benzine en LPG toch net iets interessanter zijn vergeleken met diesel.

[ Voor 41% gewijzigd door psnepvangers op 04-07-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Ik zie het al, je hebt dus afschrijving en onderhoud niet meegenomen.

Want je hebt al de megane met 3-5 jaar jongere leeftijd voor 5000. Prius is dus minimaal 1500 eur hoger.
Als het bijv een like-for-like was geweest (bijv diesel megane vs benzine megane van zelfde bouwjaar, dan ben je never en nooit goedkoper met benzine).
Stel dat ze gewoon op zelfde manier afschrijft, blijf je nog steeds met aanschafwaarde verschil van 1500.

Als je het 4 jaar rijdt dan de 2 ton prius al op bijna 4 ton. Batterij wellicht aan de orde om vervangen te worden. En benzine is eenmaal zo iets duurder in onderhoud dan diesel, vooral voor hoge km.
Stel even voor het gemak dat je 1000 reserveert per jaar voor onderhoud (denk zelf hoger, maar goed)

De megane heb je al van zo'n 130-150dkm, 4 jaar rijden dan ben je pas rond 3 ton.
Even voor het gemak 500 eur aan onderhoud per jaar.

En de brandstof, ik snap niet hoe je het berekend eerlijk gezegd, want ik kom met 1:19 prius en 1:20 megane op zoiets:
40,000km / 19 = 2105 liter nodig. 2105 x 1.60 = 3368 eur.
40,000km / 20 = 2000 liter nodig. 2000 x 1.27 = 2540 eur
Verschil is 828 eur per jaar.

Als je in Belgie gaat tanken 2105 x 1.40 = 2947. Verschil is 407 eur per jaar.

De verschil is voor 4 jaar (belgie tanken) dan:
- Brandstof 1628
- Afschrijving 1500
- Onderhoud 500x4: 2000
- Wegenbelasting (2752)

Totaal 2,376 eur

De verschil is voor 4 jaar (nederland tanken) dan:
- Brandstof 3312
- Afschrijving 1500
- Onderhoud 500x4: 2000
- Wegenbelasting (2752)

Totaal 4,060 eur

Mss is de waarheid ergens in het midden, maar toch wel iets van 3000 eur gunstiger voor de megane over de hele looptijd. Da's 3x autovakantie of 2x vliegvakantie :D

Maar goed, ik denk dat you have made up your mind, dus ga maar voor de prius.
Ik wil alleen een punt maken dat zo'n diesel helemaal niet zo ongunstig :D

LPG heb ik zelf ook jaren gereden (50,000km per jaar) en als je het goed om de 10,000 onderhoud doen is het helemaal een prima optie. (Wel meer reserveren voor onderhoud -> om de 10dkm bougie, olie, klepstellen sowieso). Liefst eentje met de lpg conversie al gedaan. Lach je kapot elke keer je tankt.
Alleen ja, je bent vaak bij de garage (voor mij toen 5x per jaar), vond zelf leuk. Maar mss niet voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:17
gergs schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:04:
Ik zie het al, je hebt dus afschrijving en onderhoud niet meegenomen.

Want je hebt al de megane met 3-5 jaar jongere leeftijd voor 5000. Prius is dus minimaal 1500 eur hoger.
Als het bijv een like-for-like was geweest (bijv diesel megane vs benzine megane van zelfde bouwjaar, dan ben je never en nooit goedkoper met benzine).
Stel dat ze gewoon op zelfde manier afschrijft, blijf je nog steeds met aanschafwaarde verschil van 1500.

Als je het 4 jaar rijdt dan de 2 ton prius al op bijna 4 ton. Batterij wellicht aan de orde om vervangen te worden. En benzine is eenmaal zo iets duurder in onderhoud dan diesel, vooral voor hoge km.
Stel even voor het gemak dat je 1000 reserveert per jaar voor onderhoud (denk zelf hoger, maar goed)

De megane heb je al van zo'n 130-150dkm, 4 jaar rijden dan ben je pas rond 3 ton.
Even voor het gemak 500 eur aan onderhoud per jaar.
Huh wat?
Een prius heeft een distributie ketting, geen koppelingsplaten en een enorm betrouwbaar versnellingsbak. Het is de enige auto die ik kan aanbevelen die juist onderhoudsarm is. Met mn 260.000 enige wat vervangen is, wiellager, banden en filters. Elke diesel is duurder met de roetfilters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

gergs schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:04:
En benzine is eenmaal zo iets duurder in onderhoud dan diesel, vooral voor hoge km.
Om deze even eruit te pikken: dit is pertinent niet waar met moderne diesels. Eerder andersom.

oa:

-turbo
-dubbelmassa vliegwiel
-verstuivers
-roetfilter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
FireBladeX schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:25:
[...]
Huh wat?
Een prius heeft een distributie ketting, geen koppelingsplaten en een enorm betrouwbaar versnellingsbak. Het is de enige auto die ik kan aanbevelen die juist onderhoudsarm is. Met mn 260.000 enige wat vervangen is, wiellager, banden en filters. Elke diesel is duurder met de roetfilters.
Ja leuk, n=1. Ik heb geen prius, dus ik kijk naar website van Toyota en die geeft aan om de 15dkm onderhouds, kleine beurt en grote beurt om en om, en each rond 300 eur. Dus vandaar de 1000 eur per jaar.

De megane interval om de 30dkm dus dubbele (each ook rond 300), vandaar gewoon mijn redenatie dat ie wrs de helft is op jaar basis. Even grof.

Dus: per saldo is het qua onderhouds met de redenatie boven ongeveer 500 voor renault en 1000 prius.
Let op: gaat puur over onderhoud en puur van informatie die ik kan vinden van officiele website van de betr merk.

Risico (wat boven normale onderhoud is), zoals Yucon ook hierboven schreef zijn de turbo, roetfilter, etc voor de diesel, en de batterij voor de hybride. Dus ja, ieder zijn eigen risico maar kan het niet kwantificeren en kan niet zeggen of hij een goede koop of pech heb met een exemplaar die aan vervanging toe is.

Hier en daar lees ik dat zo'n accu vervangen kan id kosten lopen, maar ook als een turbo begeeft bij een diesel. Dus jah. Fortune teller ben ik niet....

Wel zo dat wij niet iets met gelijke bouwjaar en km aan het vergelijken zijn. Megane met 150dkm van 2013 vs Prius van 2 ton van 2008 waren de voorbeelden. Dus mijn gok is dat de risico hierbij even gelijk is en vandaar geen verschil tot de basis vergelijking (belasting, onderhoud, brandstof, afschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Lijkt mij dat dit een beetje off-topic gaat. Ik heb al meermaals aangegeven dat ik absoluut niet aan de diesel wil, dus ik snap het nut nog steeds niet om diesel zo te verdedigen.

Leuk dat je die 40.000km aanhoudt, maar zoals ik al zei wil ik 10.000km per jaar op de motor rijden. Dus het is 30.000km.

Onderhoud heb ik daarbuiten gelaten omdat het nu eenmaal moeilijker vergelijken (diesel vs hybride) is, vandaar het ook niet meenemen van het onderhoud.

LPG ga ik zeker nog een keer goed naar kijken, dat is een stuk interessanter. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door psnepvangers op 05-07-2019 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
psnepvangers schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:14:
Lijkt mij dat dit een beetje off-topic gaat. Ik heb al meermaals aangegeven dat ik absoluut niet aan de diesel wil, dus ik snap het nut nog steeds niet om diesel zo te verdedigen.

Leuk dat je die 40.000km aanhoudt, maar zoals ik al zei wil ik 10.000km per jaar op de motor rijden. Dus het is 30.000km.

Onderhoud heb ik daarbuiten gelaten omdat het nu eenmaal moeilijker vergelijken (diesel vs hybride) is, vandaar het ook niet meenemen van het onderhoud.

LPG ga ik zeker nog een keer goed naar kijken, dat is een stuk interessanter. ;)
Ja je hebt helemaal gelijk! excuus.
Ik had het daarom met deze zin begonnen:
Maar goed, weer on topic..

LPG dingetjes:
- Sommige mensen beweren dat klepsmeersysteem echt van de hemel is, sommige zeggen dat het bullshit is, wat belangrijk is dat je de kleppen gewoon regelmatig afstelt. Dan komt het goed. (alhoewel sommige auto's kan je dan weer niet stellen...dan weet ik het niet)
- Ja, sommige motoren zijn beter bestendig tegen lpg. Lpg is wat heter in de verbranding en kan dus niet elke motor tegen op lange termijn. Japaners, Volvo's, of auto's die af fabriek met lpg optie geleverd was iets beter bestendig. Maar hier geldt ook of je lucky luuk of pechvogel is. Gedurende mn tijd dat ik lpg reed had ik echt probleemloos gereden (aan de motor en lpg) maar een maat v mij met identiek zelfde auto had toch echt veel problemen. Mijn advies is om niet naar een gedownsized motor te kijken, kijk gewoon naar een normale 4 cyl met niet al te kleine inhoud.
- Lpg bougies: ja sommige mensen zeggen dat dit ook goed is, maar mijn ervaring is dat het het beste is als je gewoon om de 10,000 km de bougie vervangen (ongeacht de staat). Gewoon de normale bougie.
- Olie: je zou zien met lpg dat de olie na 10,000km nagenoeg helder en schoon is. Is ook zo, maar mijn ervaring is ook om het gewoon te verversen na 10,000km.
- De ouderwetse verdamper systeem vind je bijna niet meer (vooral als je auto's na 2008 of zoiets zoekt), de nieuwe systeem is per cylinder inspuiten (tegenwoordig ook liquid/ LPI systemen). Er zijn ook systemen die het mengt, dus benzine en lpg - van BRC geloof ik. Kijk gewoon of de auto een bekende merk lpg installatie heeft en niet een van andere rare naam (want straks heb je onderdeel nodig, kan je niet vinden). En kijk of het door goede garage was ingebouwd.
- Hier op tweakers ook een lpg thread, kun je ook info zoeken.

Probleem is dat het niet zoveel te vinden is op moment.
Met je budget, als ik op 2ton km max zet, dan kom ik op zo'n skoda octavia, opel astra, ford focus van 2008-2010 bijv.
Anders dan klasse opel corsa of mazda 2 (die was geleverd voor een tijdje met bi-fuel dus af fabriek lpg). Maar je wilt niet echt kleine auto toch?

[ Voor 5% gewijzigd door SirLct op 05-07-2019 13:53 ]

Pagina: 1