Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is er iets mis met mijn computer?

Pagina: 1
Acties:

• balder12
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-05-2021
Hi,

tijdens het spelen van games op steam (vooral rocket league) sluit het spel automatisch af. Ik begon het te merken toen het warm werd dus misschien heeft het daar mee te maken. Het gebeurt ongeveer elk half uur wat echt heel frustrerend is. Ik weet niet heel veel van computers dus vraag ik het hier.

Mijn computer:

cpu -ryzen 3 1200 (overclocked op 3.8ghz)
koeler -stock koeler
videokaart -sapphire rx 580 nitro+
ram - corsair vengeance lpx 3000 2x8 (overclocked op 3200mhz)
voeding - thermaltake rgb 550w
5 rgb fans
1tb harde schijf
128gb ssd

als iemand tips heeft hoor ik het graag :)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:54
Als het inderdaad steeds na een halfuur is en met deze warmte kan het gewoon oververhitting zijn. Aangenomen dat je de case hebt waar je eerder een vraag over stelde, de Cooler Master Masterbox, kan het gewoon een combinatie van factoren zijn. Maar meten is weten natuurlijk.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voeding is niet de beste keuze bij een RX580 Nitro
bij OC, zou ik een koeler erbij kopen ipv stock.
zet je RAM eens op 2933

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• balder12
ik wil een upgrade gaan maken van de rx 580 naar de asus strix 1070. moet ik dan de voeding veranderen of nog meer dingen

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
balder12 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:08:
ik wil een upgrade gaan maken van de rx 580 naar de asus strix 1070. moet ik dan de voeding veranderen of nog meer dingen
Je had problemen met afsluitende games toch? Een andere videokaart kopen, als ik je mag adviseren, moet je pas over beginnen als de huidige problemen zijn opgelost of minstens wanneer de oorzaak bekend is...

Want een GTX1070 is in principe wat minder hongerig naar stroom dan een RX580 dat is... dus in deze, als het afsluiten wordt veroorzaakt omdat de voeding moeite heeft met het leveren van voldoende vermogen, dan kan een videokaart die minder van de voeding vraagt dit probleem kunnen verhelpen... maar dit is uiteraard puur een theorie, want er is nog helemaal niet vastgesteld wat het probleem is.

• balder12
Hackus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:19:
Voeding is niet de beste keuze bij een RX580 Nitro
bij OC, zou ik een koeler erbij kopen ipv stock.
zet je RAM eens op 2933
en als ik van de rx 580 naar de asus strix 1070, wat moet ik nog meer vervangen?

• balder12
MicGlou schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:19:
[...]

Je had problemen met afsluitende games toch? Een andere videokaart kopen, als ik je mag adviseren, moet je pas over beginnen als de huidige problemen zijn opgelost of minstens wanneer de oorzaak bekend is...

Want een GTX1070 is in principe wat minder hongerig naar stroom dan een RX580 dat is... dus in deze, als het afsluiten wordt veroorzaakt omdat de voeding moeite heeft met het leveren van voldoende vermogen, dan kan een videokaart die minder van de voeding vraagt dit probleem kunnen verhelpen... maar dit is uiteraard puur een theorie, want er is nog helemaal niet vastgesteld wat het probleem is.
ja snap ik

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je hebt wel je processor overgeclockt, maar weet niet wat de temperaturen doen :?

Ga eens heel snel wat testjes doen met bijv MSI Afterburner en vertel ons wat je CPU en GPU doen tijdens het gamen. Anders is het ook maar giswerk.

ps.
Waarom je van videokaart wilt wisselen is me ook niet duidelijk. Performanceverschil tussen een RX580 en GTX1070 is helemaal niet groot dus als upgrade is het niet zo zinnig.

🖥️ | 🚗

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 22:23
Als je voorgaande posts nog eens leest, kom je wellicht tot dezelfde conclusie als ik:
Men raadt je aan te gaan meten. In eerste instantie temperaturen. Gebruik bijvoorbeeld 'MSI Afterburner' om te meten welke temperaturen je CPU en GPU bereiken tijdens dat half uurtje Rocket League.

Laat dat eerst eens weten, dan kunnen we vanaf daar verder kijken.
Spuit 11 :F

[ Voor 4% gewijzigd door vegetoot op 28-06-2019 14:27 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

balder12 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:20:
[...]

en als ik van de rx 580 naar de asus strix 1070, wat moet ik nog meer vervangen?
Ik zou eerst het probleem oplossen ipv upgraden. Goede voeding is sowieso van belang als je gaat upgraden.
(geen budget kermis ding)

Geen kermisverlichting, wel kwaliteit pricewatch: Corsair TX550M V2
(een goede voeding gebruiken kan je veel schade voorkomen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• balder12
vegetoot schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:26:
Als je voorgaande posts nog eens leest, kom je wellicht tot dezelfde conclusie als ik:
Men raadt je aan te gaan meten. In eerste instantie temperaturen. Gebruik bijvoorbeeld 'MSI Afterburner' om te meten welke temperaturen je CPU en GPU bereiken tijdens dat half uurtje Rocket League.

Laat dat eerst eens weten, dan kunnen we vanaf daar verder kijken.
Spuit 11 :F
het gebeurde net weer na ongeveer 30 minuten. cpu was 69 graden met ongeveer 40-80% cpu gebruik en gpu was 70 graden met soms maar 5% gebruik maar soms ook 98%
ram was niks mis mee

• balder12
balder12 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:37:
[...]

het gebeurde net weer na ongeveer 30 minuten. cpu was 69 graden met ongeveer 40-80% cpu gebruik en gpu was 70 graden met soms maar 5% gebruik maar soms ook 98%
ram was niks mis mee
meestal gebeurt het als het potje begint

• balder12
MadMarky schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:25:
Je hebt wel je processor overgeclockt, maar weet niet wat de temperaturen doen :?

Ga eens heel snel wat testjes doen met bijv MSI Afterburner en vertel ons wat je CPU en GPU doen tijdens het gamen. Anders is het ook maar giswerk.

ps.
Waarom je van videokaart wilt wisselen is me ook niet duidelijk. Performanceverschil tussen een RX580 en GTX1070 is helemaal niet groot dus als upgrade is het niet zo zinnig.
het afluisten gebeurde net weer na een halfuurtje
cpu 69 graden 40-80% gebruik
gpu 70 graden 5-98% gebruik

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 22:23
Hoewel lagere temperaturen mogelijk zijn, denk ik niet dat dit de problemen veroorzaakt. Een piekspanning die de voeding niet op kan vangen, zou ook eerder in een instant reboot resulteren dan in het afsluiten van het spel (ik neem aan dat je dan terugkomt in je desktop).

Ik zou het op basis van wat je nu aangeeft toch in je OS of drivers zoeken. Heb je de nieuwste drivers draaien? Probeer dat (just checking) niet via een 'installeer al je drivers'-tooltje te doen, maar gewoon via AMD.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
balder12 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:13:
Hi,

tijdens het spelen van games op steam (vooral rocket league) sluit het spel automatisch af. Ik begon het te merken toen het warm werd dus misschien heeft het daar mee te maken. Het gebeurt ongeveer elk half uur wat echt heel frustrerend is. Ik weet niet heel veel van computers dus vraag ik het hier.
Mensen lezen misschien wat anders adhv de reacties. Maar strict genomen zal alleen een spel niet afsluiten bij oververhitting van de pc oid.

Dus of je bedoelt inderdaad dat jouw hele pc afgesloten wordt na 30min bij gamen, of echt alleen het spel.

Want als het om je game gaat zou ik kijken naar software problemen, niet de hardware.
Dus kijk de stuurprogramma's na en update deze. Run een benchmark tool en kijk of deze ook afsluit (crashed) na 30min

• balder12
Fore! schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:34:
[...]

Mensen lezen misschien wat anders adhv de reacties. Maar strict genomen zal alleen een spel niet afsluiten bij oververhitting van de pc oid.

Dus of je bedoelt inderdaad dat jouw hele pc afgesloten wordt na 30min bij gamen, of echt alleen het spel.

Want als het om je game gaat zou ik kijken naar software problemen, niet de hardware.
Dus kijk de stuurprogramma's na en update deze. Run een benchmark tool en kijk of deze ook afsluit (crashed) na 30min
het is inderdaad alleen het spel. En hoe update je de stuurprogammas. en welk progamma is het best om mee te benchmarken?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sorry hoor, maar even googlen naar "[naam onderdeel] stuurprogramma" is al te moeilijk?

🖥️ | 🚗

• balder12
MadMarky schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:59:
Sorry hoor, maar even googlen naar "[naam onderdeel] stuurprogramma" is al te moeilijk?
ja heel moelijk

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Wat hij op een minder subtiele manier probeert te aan te geven is dat hier op Tweakers er van iedereen wat meer eigen inzet wordt verwacht.

Daarnaast als iemand op een vervelende manier reageert kun je dat het beste links laten liggen en dit melden dmv een topic report. Anders wordt het topic gekaapt door getrol/geflame met resultaat een gesloten topic zonder oplossing.

Verder antwoord op je vraag:
Stuurprogramma's (drivers) mag je toch echt sowieso zelf opzoeken. Begin met het noteren van het merk en type nummer van je moederbord en pak google of de site van de moeder fabrikant erbij om daar de stuurprogramma's/drivers terug te vinden.
Ditzelfde voor jouw videokaart.

Benchmark software maakt opzich niet zoveel uit imo, Google er naar en zie welke gratis is en let op sites die systeem prestaties testen.

Het gaat er eigenlijk om dat je jouw systeem even een periode stress test.
Als dit langer goed gaat dan 30min, kan het ook liggen aan een corrupte installatie van jouw game.
Dan is het opzoeken of de game een soort herstel optie heeft om corrupte bestanden te herstellen en opnieuw te downloaden.
Pagina: 1