Andere term gebruiken voor Benelux?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 18:50

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Het valt me steeds vaker op dat er op Tweakers.net de term Benelux gebruikt wordt, terwijl er in het artikel vervolgens alleen over België en Nederland gesproken wordt. Maar over Luxemburg wordt verder niet gesproken.
Het lijkt er dan op dat de term 'misbruikt' wordt om Nederland én België aan te duiden, terwijl je met Benelux toch echt ook over Luxemburg zou moeten spreken.

Enkele voorbeelden:
nieuws: HiSense brengt eind dit jaar oledtelevisie in de Benelux uit @Olaf
Hierin wordt alleen gesproken over Nederland en België

nieuws: Google Maps gaat drukte bussen in zes steden in de Benelux voorspellen @arnoudwokke
Hierin worden alleen de Belgische en Nederlandse steden beschreven zoals Antwerpen, Brussel, Gent, Amsterdam, Utrecht en Eindhoven

nieuws: Europrijzen AMD Ryzen 3000-processors staan bij webwinkel uit Benelux @Xtuv
Hierin wordt melding gemaakt van een Belgische en Nederlandse website.

Ik snap dat het makkelijk is om Benelux te schrijven maar het komt wel vreemd over als er telkens over drie landen gesproken wordt maar dat het telkens maar om twee landen gaat.

Is er geen andere term waarmee je kan aanduiden dat iets in Nederland én België is?

Dich bis echt unne foëzen haas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:20
slaay schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:58:
Is er geen andere term waarmee je kan aanduiden dat iets in Nederland én België is?
Ik vrees van niet. Onze titels zijn aan een maximale lengte gebonden en daarom maken we veel gebruik van het woord Benelux in plaats van 'Nederland en België'.

We hebben bezoekers uit Nederland én België. Daarom noemen we dus ook specifiek die landen in titels als het om algemene onderwerpen gaan. Bijvoorbeeld: nieuws: Nederlands verbod op smartphone vasthouden tijdens fietsen gaat maand...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:11
Laten we dan BelNed toevoegen als afkorting voor België en Nederland?

Ik stoor me niet aan het gebruik van Benelux en vervolgens niets over Luxemburg melden, maar correct is het niet.

Als het gebied voor Tweakers België en Nederland is hoeft er eigenlijk ook geen gebied bij, het komt in beide uit. Logischer zou zijn om een gebiedsaanduiding toe te voegen als iets niet in beide gebieden van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 11:01
Denk dat de Luxemburgers er opzich geen last van hebben dat zij genoemd worden. Die kennen tenslotte geen Nederlands.

Anders zou je nog "De Lage Landen" kunnen zeggen maar dat creeert weer meer vragen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Waarom niet gewoon "in BE en NL" gebruiken?

Ik neem aan dat iedereen de landcodes van België en Nederland wel kent

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Of BeNe... Wordt in België regelmatig gebruikt.

[ Voor 65% gewijzigd door PcDealer op 30-06-2019 00:37 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Xtuv schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:26:
[...]

Ik vrees van niet. Onze titels zijn aan een maximale lengte gebonden en daarom maken we veel gebruik van het woord Benelux in plaats van 'Nederland en België'.

We hebben bezoekers uit Nederland én België. Daarom noemen we dus ook specifiek die landen in titels als het om algemene onderwerpen gaan. Bijvoorbeeld: nieuws: Nederlands verbod op smartphone vasthouden tijdens fietsen gaat maand...
We hebben vanwege commercie te weinig letters dus we doen maar wat dat kliks oplevert?

"Product komt uit" met in het artikel in welke landen werkt ook. Of "Komt hier uit", "is bij ons beschikbaar", etc. Of Googlen er veel mensen op "product Benelux"?

Copuleren met mieren is soms aangenaam ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2019 00:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56

Onbekend

...

slaay schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:58:
Creatieve oplossing misschien?
Benelux

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:54:
[...]

Creatieve oplossing misschien?
Benelux
Bene! Italiano voor goed. Fijn nationalistisch accent :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

PcDealer schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:39:
Of BeNe... Wordt in België regelmatig gebruikt.
Dat is een in Nederland niet gebruikte afkorting.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bor schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:43:
[...]

Benelux gebruiken waar je België en Nederland bedoeld is ook niet echt de correcte oplossing lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ernemmer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:55:
[...]

Benelux gebruiken waar je België en Nederland bedoeld is ook niet echt de correcte oplossing lijkt mij.
Dat is dan ook niet wat ik aangeef. Een afkorting gebruiken die de grootste groep gebruikers (NL) niet kent lijkt mij persoonlijk in ieder geval geen goed idee.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Belnedië.
Ken uw klassiekers.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 18:50

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
[...]

Snap jullie punt. Zie het meer als iets om over na te denken. Want als journalist wil je toch dat je bericht correct is.

Enig idee hoe andere collega's van de Persgroep omgaan met het aanduiden van Nederland en België in hun nieuwsberichten op andere websites?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
NederBellandie

[ Voor 7% gewijzigd door enchion op 01-07-2019 10:13 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Als iets in Nederland en België is, dan is dat in de Benelux. Net als dat het in Europa is. En op aarde is.
In plaats van "in" kan je ook "binnen" schrijven ("binnen de Benelux") maar strikt genomen klopt het mijns inziens wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:50

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Bas170 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:59:
Waarom niet gewoon "in BE en NL" gebruiken?

Ik neem aan dat iedereen de landcodes van België en Nederland wel kent
Het is toch geen Twitter? En zelf afkortingen verzinnen is ook niet echt representatief voor een nieuwssite als Tweakers. Vroeger in 1999 had het nog gekund, maar nu kan dat echt niet meer, vind ik.

Ikzelf stem liever voor Benelux. In heel erg veel gevallen waar erover sproken wordt in de nieuws en de media heeft Luxemburg toch niet altijd betrekking op de context.
Bor schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:43:
[...]

Of zullen we maar in ons land NeBe gaan promoten :+

[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 01-07-2019 11:41 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:01

kevin33

Welkom in Utopia.

Groot Nederland zou dan ook nog kunnen ;)

[ Voor 74% gewijzigd door kevin33 op 01-07-2019 11:42 ]

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

Luxemburg is toch een soort provincie van België...? ;)

Ik zie het probleem niet. Lekker doorgaan met Benelux. Niks mis mee en iedereen snapt wat je bedoelt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:25

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik stem voor 'FrietKaas' of 'KaasFriet', beiden te gebruiken al naargelang voorkeur van de gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

PinusRigida schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:31:
Ik stem voor 'FrietKaas' of 'KaasFriet', beiden te gebruiken al naargelang voorkeur van de gebruiker.
Je bedoelt 'PatatKaas' of 'KaasPatat'...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:25

PinusRigida

I put the p in pool.

Fiber schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:33:
[...]

Je bedoelt 'PatatKaas' of 'KaasPatat'...? O-)
Neen makker, goed geprobeerd maar... Jullie vullen de 'kaas' in, wij de friet, en bij ons is friet 'friet', geen patat, 'patat' is dialect voor 'aardappel'.

En een aardappel slechts de benaming van het rouwe gewas, of kook -en stoomaardappelen.
Friet kan alleen 'friet' zijn, zoals puree puree is, gratin gratin, kroketten kroketten en pomme duchesse's pomme duchesse's zijn. capiche?

;)

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 01-07-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
"Ex-VK der NL" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
In veel gevallen waar het over begin van verkoop gaat is Benelux wel degelijk correct. Meestal gaat Luxemburg daarin mee met België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
Ik heb geen problemen met het gebruik van de term Benelux. Maar het lijkt nu inderdaad wel of Luxemburg wordt vergeten. Hier speelt trouwens een vergelijkbaar probleem: YouTube: Wat als iedereen Luxemburg was vergeten?

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:09

Jebus4life

BE User

redfox314 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:56:
In veel gevallen waar het over begin van verkoop gaat is Benelux wel degelijk correct. Meestal gaat Luxemburg daarin mee met België.
Inderdaad. Ik veel gevallen klopt dit. Erg veel bedrijven opereren hun Luxemburgse tak samen in hun Belgische vennootschap. Intern wordt daar soms de naam Belux voor gebruikt.
*Oa dankzij de gemeenschappelijke Franse taal

Ik zie weinig problemen met het blijven gebruiken van Benelux. Ik denk ook (maar dat is gevoelsmatig dus) dat het dus behoorlijk representatief is. Als HiSense (zoals in het voorbeeld) een toestel uitbrengt in België en Nederland ben ik bijna zeker dat Luxemburg daar dus bijhoort (via de Belgische tak)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SImpele invalshoek: maak er eens een Venn diagram van. Als iets in Nederland EN Belgie gebeurt, gebeurt dat automatisch ook in de Benelux.
Meten in NL en BE: dan meet je in de verzameling die Benelux heet.
Webwinkel in NL: ook die staat per definitie in de Benelux.
Dat er een klein deeltje niet van toepassing is, doet aan de verzameling benelux niks af. Alles wat in NL, BE of LUX, OF in een delverzameling daarvan plaatsvindt, vindt per definitie plaats in de Benelux. SImpelweg omdat de verzameling Benelux nou eenmaal zo gedefinieerd is.

Je had ook "in Europa" kunnen gebruiken. Dat had de lading naar de definitie ook gedekt. Doen ze marketingtechnisch vaak genoeg. "Wij hebben meerdere in de EU" en dan een postbus in Amsterdam en twee kippen en een paardenkop in Dusseldorf ofzo.

Dus ik zie het probleem niet zo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

The Eagle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:13:
SImpele invalshoek: maak er eens een Venn diagram van. Als iets in Nederland EN Belgie gebeurt, gebeurt dat automatisch ook in de Benelux.
Meten in NL en BE: dan meet je in de verzameling die Benelux heet.
Webwinkel in NL: ook die staat per definitie in de Benelux.
Dat er een klein deeltje niet van toepassing is, doet aan de verzameling benelux niks af. Alles wat in NL, BE of LUX, OF in een delverzameling daarvan plaatsvindt, vindt per definitie plaats in de Benelux. SImpelweg omdat de verzameling Benelux nou eenmaal zo gedefinieerd is.

Je had ook "in Europa" kunnen gebruiken. Dat had de lading naar de definitie ook gedekt. Doen ze marketingtechnisch vaak genoeg. "Wij hebben meerdere in de EU" en dan een postbus in Amsterdam en twee kippen en een paardenkop in Dusseldorf ofzo.

Dus ik zie het probleem niet zo :)
Dus als jij en nog iemand salarisverhoging krijgen dan is de kop "Inwoners van Europa krijgen meer te besteden" ook prima? Of dekt dat de lading toch niet helemaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 17:01
Jebus4life schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:51:
[...]

*Oa dankzij de gemeenschappelijke Franse taal
Al eens proberen te communiceren met een luxemburger?
Ik spreek een mondje frans, maar luxemburgs is iets heel anders hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

mark-k schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:16:
[...]

Dus als jij en nog iemand salarisverhoging krijgen dan is de kop "Inwoners van Europa krijgen meer te besteden" ook prima? Of dekt dat de lading toch niet helemaal?
Het dekt geen 100% van de lading nee, maar naar de letter is het wel correct. Welkom in het land van de media. Weet niet of je wel eens ooit krantenkoppen en bijbehorende artikelen leest, maar gebeurt daar echt veelvuldig en ik zou haast zeggen dat het onderhand standaard is.
Having said that, als redactie moet je imho rekening houden met je lezend publiek. T.net doet dat vrij redelijk, het zijn niet de echte sensatiekoppen die je bij nu.nl of de Telegraaf ziet. Then again ben ik van mening dat je ook niet alles tot in de puntjes correct moet hebben omdat er tussen de IT'er nou eenmaal een aantal zitten die iets anders slecht trekken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:27

liberque

Vrijzinnig!

Er is al heel erg lang een naam voor Nederland en Vlaanderen samen: de lage landen. Snap het probleem niet echt.

[ Voor 9% gewijzigd door liberque op 02-07-2019 07:35 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

liberque schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:34:
Er is al heel erg lang een naam voor Nederland en Vlaanderen samen: de lage landen. Snap het probleem niet echt.
Maar dan mis je weer Walonië, wat in de praktijk vaak wel bij de 'Be' hoort :P
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:47:
We hebben vanwege commercie te weinig letters dus we doen maar wat dat kliks oplevert?
Commercie heeft er niks mee te maken. Er zijn allerlei praktische/technische redenen om een maximale titellengte te hebben:
- Er is een maximale lengte waarin zinnen prettig zijn om te lezen; de grens verschilt per persoon, maar we kunnen hierdoor niet oneindig doorschrijven
- De locatieomschrijving is vaak niet het belangrijkste van de titel, dus is het ook maar de vraag of het dan wel meer ruimte zou moeten krijgen
- Consistentie is meestal fijner lezen, dus ook als er voor een specifieke titel wel ruimte is om het helemaal uit te schrijven, is het niet per se beter om het dan ook te doen.
- Het is meestal slechter lezen als een titel over 2 regels gaat, nog los van de extra hoogte die het dan inneemt
- We gebruiken MySQL, een relationele database met SQL, waarin je per definitie een maximale regellengte moet opgeven. Elke titel moet dus binnen die limiet vallen.

Al met al is het uiteraard mogelijk om de keuzes en instellingen te veranderen. Maar de vraag is of dat wel verstandig is, gezien met name het eerste punt.

En daar komt dan natuurlijk nog de informatie uit de reacties hier erbij. Namelijk dat - ongeacht of er bewust over Luxemburg was nagedacht of geschreven - het in de praktijk vaak alsnog klopt.

Wat extra lastig is, is dat er uiteindelijk deze varianten allemaal verwoord moeten worden:
- België en Nederland
- Vlaanderen en Nederland
- België, Nederland en expliciet Luxemburg
- België, Nederland en impliciet Luxemburg (zoals bij de leveringen vanuit België)

En dus liefst met algemeen bekende termen die ook passen in beperkte ruimte.

We hebben bezoekers uit Nederland én België.
De vraag is natuurlijk wel waarom je die landen dan überhaupt duidt. Als het toch "alle landen waar we voor schrijven" is, kan je ze in theorie net zo goed weglaten. En dus alleen de uitzonderingen blijven duiden, zoals specifiek België (of Vlaanderen) en Nederland.
Zaken die buiten de Benelux in een specifiek land spelen worden nu ook al expliciet gemeld, dus dan zou je effectief alle varianten dekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

Hmmm, beetje off topic, maar nu vraag ik me opeens af waarom er geen Frans-talige versie van Tweakers is voor onze Belgische vrienden... O-)

Pagina: 1