LCD van Timegrapher stuk - wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Mijn vraag
Ik heb een Weishi 1000 timegrapher. Deze heeft een LCD display van waar je info kan lezen. Er word van de ene op de andere dag geen tekst meer weer gegeven. Backlight doet het nog wel. Het apparaat zelf werkt ook nog. Dit is te horen aan de hand van de signaal/setting piepjes. Nu wil ik kijken of ik dit zelf kan repareren maar weet niet precies waar ik moet beginnen.

Is dat een kwestie van simpelweg het LCD scherm vervangen of kunnen er ook andere componenten zijn die er voor zorgen dat het scherm niets meer weer geeft? En als het simpelweg het LCD scherm vervangen is, kan ik dan elk willekeurig scherm (met dezelfde resolutie) nemen of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

In princiepe kan ik overweg met een soldeerbout dus wat componenten vervangen zou geen probleem mogen zijn. Ik moet enkel de juiste kan op geduwd worden en zou ook graag wat tips krijgen over waar ik rekening mee moet houden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 28-06-2019 11:27 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Beste antwoord (via ChojinZ op 30-06-2019 22:29)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
LCD's die 'zomaar' kapot gaan zonder fysieke schade zijn heel erg zeldzaam.

Waarschijnlijk is het contact tussen de printplaat en het LCD slecht, dit zijn vaak zebrastrips, die kan je prima schoonmaken en opnieuw erop zetten.
Als het met een flatcable en een z.g.n. hotbar attachment is, die zijn redelijk hopeloos qua reparatiemogelijkheden.

Het scherm lijkt qua beeld een redelijk standaardsoort te zijn, je moet eens even kijken of het een losse LCD module is (scherm+printplaat), en zo ja wat er aan cijfers opstaat, op basis daarvan kan je dan wellicht een nieuwe kopen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Even op de achterkand van het display een modelnummer zien te vinden en even Googlen of je wat kunt vinden.

Maar eerst kan je kijken of er bandkabeltjes van display naar print gaan, dan zou ik eerst even de kabeltjes `re-seaten`

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
LCD's die 'zomaar' kapot gaan zonder fysieke schade zijn heel erg zeldzaam.

Waarschijnlijk is het contact tussen de printplaat en het LCD slecht, dit zijn vaak zebrastrips, die kan je prima schoonmaken en opnieuw erop zetten.
Als het met een flatcable en een z.g.n. hotbar attachment is, die zijn redelijk hopeloos qua reparatiemogelijkheden.

Het scherm lijkt qua beeld een redelijk standaardsoort te zijn, je moet eens even kijken of het een losse LCD module is (scherm+printplaat), en zo ja wat er aan cijfers opstaat, op basis daarvan kan je dan wellicht een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Paar dagen even geen tijd gehad maar vandaag dan toch even gekeken. Voordat ik het apparaat uit elkaar wilde halen nog 1 keer aan gezet. En verdomd, hij doet het ineens weer! 8)7 *O*

Afgaande op jullie reactie's vermoed ik dat er ergens een contact los zit. Voor nu doet hij het weer maar de kans is natuurlijk groot dat het LCD weer uitvalt. Binnenkort dus toch even het apparaat maar uit elkaar halen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640