Vloer openbreken of draadloos?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoisinge
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-10-2024
Binnenkort verhuizen wij naar een andere woonst. Daar zal de bureau waar mijn vrouw regelmatig fotobewerking aan doet in een andere kamer staan dan de modem.
In onze huidige woning is de computer verbonden aan de NAS via een kabel die dan op zijn beurt rechtstreeks aan de modem hangt. Dus het laden van de foto's gaat dan ook razendsnel en is uiterst stabiel, gamen gaat ook vanzelf plus is de NAS uitermate goed te bereiken via het web of de apps. De computer waarop ze de foto's van ongeveer 25 MB per stuk aan bewerkt is een desktop dus we kunnen niet even verplaatsen.

Mijn vraag is nu:

Volgend jaar staan er enkele verbouwingen op de planning. Maar we twijfelen over het uitbreken van de vloer, wat ineens gepaard zou gaan met bekabeld internet, omdat het eigenlijk niet echt nodig is. Eerder een 'goestingske'.
OF
Een degelijk draadloos netwerk op te zetten waarmee mijn vrouw haar foto's kan bewerken zonder de frustratie te hebben om te moeten wachten op het laden van een foto.

Zijn er dus manieren om een draadloos netwerk op te zetten dat snelheden haalt tussen de 25MB/s en de 100 MB/s als we dan eens zot mogen doen?

Of is dat pas weggelegd voor onze kleinkinderen?

Op het internet heb ik al enorm rondgesurfd maar met al die verschillende afkortingen voor snelheden geraak ik altijd in de war. Ik ben gewoon om altijd in MB/s te rekenen en minder met mbps en alle andere variaties.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
Eigen ervaring met Photoshop / Lightroom over draadloos naar de NAS: niet fijn werken. Zelfde geldt al voor een niet-gigabit verbinding; wachttijden. Ik zou gewoon netjes een kabeltje trekken achter een plint óf, als de vloer een ondervloer heeft, in de ondervloer (heb in de kamers een aantal kabels tussen de groene platen onder het laminaat gelegd, die komen achter een plint weer omhoog).

Je hebt tegenwoordig hele nette platte netwerkkabels i.p.v. rond, is in sommige gevallen netter en/of gemakkelijker weg te werken.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoisinge
AtomicWing schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:27:
Eigen ervaring met Photoshop / Lightroom over draadloos naar de NAS: niet fijn werken. Zelfde geldt al voor een niet-gigabit verbinding; wachttijden. Ik zou gewoon netjes een kabeltje trekken achter een plint óf, als de vloer een ondervloer heeft, in de ondervloer (heb in de kamers een aantal kabels tussen de groene platen onder het laminaat gelegd, die komen achter een plint weer omhoog).

Je hebt tegenwoordig hele nette platte netwerkkabels i.p.v. rond, is in sommige gevallen netter en/of gemakkelijker weg te werken.
Bedankt voor het antwoord. Wij gebruiken thuis ook diezelfde programma's. Maar wat was/is jouw opstelling toen dan? Was dat al met een highend router of was dat met de huis-keuken-tuin-router van je provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
Dit was met een Arcadyan access point van KPN die er een meter of 3 vandaan stond in dezelfde kamer.

Dus PC -- Arcadyan AP -- Gigabit Switch -- Synology NAS

Een goed access point / high-end router zal vast wel beter reageren, maar hoeveel dat uitmaakt?

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

iets van kabelgootje geen oplossing, netjes langs de plint of dergelijks. vloer openbreken lijkt me wel ver gezocht

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Kijk eens met een creatieve blik rond, is het echt nodig om de vloer open te breken? Er zijn vaak mogelijkheden die mss niet moeders mooiste zijn, maar wel werken.
- Kan je de modem verplaatsen naar het bureau?
- Zit je bij de buitenmuren, dan kan je mss (gedeeltelijk) via de spouw werken.
- Je kan altijd via het plafond werken, er is nagenoeg altijd iets van vals plafond waarlangs je de horizontale stukken kan doen.
- Is er ruimte vrij in de buizen van de stopcontacten of van de telefoon/coax waarlangs het internet naar de modem gaat?
- Moet de elektriciteit niet vernieuwd worden? Schijf een sleufje extra.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kun je niet via de kruipruimte, hoef je enkel een gaatje naar beneden te voren. Wel oppassen met evt vloerverwarming :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
En anders een recent setje powerline adapters halen. Het blijft hit-or-miss met die dingen, maar ik heb nu al twee jaar een stabiele powerline naar zolder lopen (die over 2 groepen heen moet springen) waarmee ik de maximale downloadsnelheid van ons internet haal. Je hebt ze voor een paar tientjes dus altijd de moeite waard om te proberen of het in jouw situatie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:50
Nielson schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:04:
Kun je niet via de kruipruimte, hoef je enkel een gaatje naar beneden te voren. Wel oppassen met evt vloerverwarming :)
Vloerverwarming zal altijd +/-10 cm van de muur afliggen dus ruimte zat.
Je kan nog kijken naar internet over stroom, en dan de nas naast de pc houden en dan naar internet.

Of je moet een mesh wifi netwerk opzetten mischien dat het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Het gaat over computerhardware dat nergens anders op GoT besproken wordt. Deze vraag gaat over netwerken. Daar hebben we een apart forum voor, heel creatief "Netwerken" genoemd.

Move OH > NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

NAS in dezelfde ruimte als de pc plaatsen en met kabel verbinden een optie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
kabel leggen... altijd kabel leggen !

even met wat nummers gooien
het snelste residentiele internet wat in belgie word afgeleverd (op glasvezel na) is 400mbit (750mbit op zakelijk)
een van de beste wifi devices op de markt zijn oa de macbook pro's met een 3x3 5ghz wifi AC.. daarmee haal je in ideale omstandigheid 550+mbps .. das max 3-4 meter zonder obstakels

wil dus zeggen dat de "rek" op de wifi eigenlijk nu al op is, ze passen trucjes toe zoals nog meer bandbreedte gebruiken (80 vs 160mhz) maar dat groeit allemaal maar mondjesmaat
google maar is op wifi-ax of wifi 6

een goeie cat6a kabel klaarleggen is nu al klaar zijn voor 10 000mbps bandbreedte (en 1000mbps nu al gebruiken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssnarf schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:14:
[...]

Vloerverwarming zal altijd +/-10 cm van de muur afliggen dus ruimte zat.
Je kan nog kijken naar internet over stroom, en dan de nas naast de pc houden en dan naar internet.

Of je moet een mesh wifi netwerk opzetten mischien dat het werkt.
Das nogal een aanname... Hier ligt het gewoon helemaal vol. Nergens 10cm ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:50
MikeyMan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:29:
[...]

Das nogal een aanname... Hier ligt het gewoon helemaal vol. Nergens 10cm ruimte.
Is geen aanname maar de standaard regel voor beste resultaat is afstand buis/muur 10cm afstand tussen buizen zelf 10/15 cm.
Heb het naagevraagd bij een bekende loodgieter en volgens de voorschriften zijn dat de maten.
Dit doen ze om dus naderhand nog te kunnen boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
franssnarf schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:32:
[...]

Is geen aanname maar de standaard regel voor beste resultaat is afstand buis/muur 10cm afstand tussen buizen zelf 10/15 cm.
Heb het naagevraagd bij een bekende loodgieter en volgens de voorschriften zijn dat de maten.
Dit doen ze om dus naderhand nog te kunnen boren.
In principe is dit inderdaad wel de theoretische norm, maar die 10 cm wordt ook heel vaak gebruikt om bv een slang vanaf/naar verdeler te leggen voor een 2e lus in dezelfde ruimte of bv de naastgelegen ruimte.

Ook wordt het vaak gebruikt om daar de buis(en) neer te leggen voor bv geschakelde of gedimde stopcontacten voor bv schemerlampen etc.

Of inderdaad wat @MikeyMan zegt dat het wel doorgelegd is. Dus nooit klakkeloos ervan uitgaan dat er niets ligt. Been there done that namelijk.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoisinge
Ja het zal volgende maand goed rondkijken worden naar de mogelijke opties. Mijn voorkeur gaat uiteraard nog steeds weg naar een kabel. Dat heeft me de afgelopen jaren het meeste plezier bezorgd. Hopelijk vind ik snel een goede opzet.

De NAS bij de pc zetten en dan van daaruit verbinden met het netwerk lijkt me de beste oplossing in het begin. Tot mijn vrouw en ik eruit zijn wat we gaan doen met de vloer en de overige werken.
Pagina: 1