Heb ik recht op storingsvergoeding na blikseminslag?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.672 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluser86
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-01 19:08
Kort geleden is er blikseminslag geweest in het gebouw waar ik woon. Gelukkig is bij mij alle elektronica bespaard gebleven behalve mijn glasvezelmodem die ik in bruikleen heb. Deze heeft het loodje gelegd door de korte spanningspiek. Ik heb natuurlijk direct mijn provider (T-Mobile Thuis) ingeschakeld en een afspraak gemaakt voor een monteur om mijn modem om te wisselen (waarom een monteur nodig is om een modem om te wisselen verbaast me, maar dat is een ander verhaal). De afspraak is echter meer dan één week na de inslag en ik zit dus meer dan een week zonder vast internet, televisie en telefoon. Nu is mijn vraag: heb ik nu recht op "langdurige storing compensatie" zoals bepaald per 1 juli 2017? Ik ben zo dom geweest dit niet meteen te vragen tijdens mijn eerste contact en heb verder nog geen contact gehad met mijn provider. Dat komt met name omdat ik bijna door mijn mobiele minuten heen ben en daardoor niet wéér een uur in de wacht kan hangen :)

Beste antwoord (via bluser86 op 28-06-2019 12:05)

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
0800-0092 is een gratis nummer, dus kost je geen belminuten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:28

Kek

3flix

wat zegt de algemene overeenkomst van jou provider..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 16:29
Ja dit is heel erg afhankelijk van de Algemene voorwaarden en eventuele regelgeving omtrent storingen wat heb je zelf al opgezocht?

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je je verzekering al gebeld ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 21:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@bluser86 welke provider is het en wat staat er in hun voorwaarden betreft deze regel? Kortom. Wil je je openingspost even aanvullen?

Overigens verwacht ik dat de kans erg klein is. Meestal vallen externe (weers)omstandigheden buiten deze regel. Wel kan de provider natuurlijk coulance toepassen, omdat je meer dan één week geen gebruik kan maken van de diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 14:32

CaDje

Framedrops for life

Ik kan mij voorstellen dat als de storing niet bij jouw provider ligt (bliksem inslag kan de provider niks aan doen natuurlijk), dat je vanuit de provider hier geen vergoeding van kunt verwachten.

En dan noch, een week zonder internet overleef je denk ik wel

[ Voor 16% gewijzigd door CaDje op 28-06-2019 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 19:18
Andersom zou T-Mobile ook geld kunnen vragen aan jou omdat je niet voorzichtig bent omgegaan met hun apparatuur en dit niet adequaat beveiligd hebt tegen blikseminslag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluser86
Hackus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:59:
Heb je je verzekering al gebeld ?
T-Mobile heeft mij nog niet aansprakelijk gesteld voor de schade aan hun apparatuur door de blikseminslag.
LordSinclair schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:03:
Andersom zou T-Mobile ook geld kunnen vragen aan jou omdat je niet voorzichtig bent omgegaan met hun apparatuur en dit niet adequaat beveiligd hebt tegen blikseminslag.
Op het moment dat zij dit besluiten zal ik mijn verzekering inschakelen raadplegen.
CaDje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:00:
...
En dan noch, een week zonder internet overleef je denk ik wel
Het gaat mij in deze niet om dat ik niet een week zonder internet kan, maar dat ik een maand voor een dienst betaal en deze maar driekwart maand heb kunnen gebruiken.

Voor de rest wil ik iedereen bedanken voor het wijzen naar de algemene voorwaarden. Voor zover ik kan zien staat daar dat T-Mobile alleen voor schade aansprakelijk is als deze direct door hun nalatigheid is veroorzaakt. Blikseminslag valt daar niet onder. De wetswijziging voor storingscompensatie spreekt nadrukkelijk over netwerkstoringen dus daar zal mijn meterkast buiten vallen.

Buiten dit alles wil ik er wel bij zeggen dat de afhandeling van mijn probleem door T-Mobile verder prima gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:14
Een beetje provider regelt zo een nieuwe modem, zeker na blikseminslag. KPN wisselde hier zonder problemen een modem om nadat deze was gefrituurd door piekspanning.

Ik heb destijds geen compensatie gevraagd; ik had zelf een modem liggen en deze vervolgens aangesloten. Dit was wel DSL, dus dat maakt het wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluser86
krakendmodem schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:29:
Een beetje provider regelt zo een nieuwe modem, zeker na blikseminslag. KPN wisselde hier zonder problemen een modem om nadat deze was gefrituurd door piekspanning.

Ik heb destijds geen compensatie gevraagd; ik had zelf een modem liggen en deze vervolgens aangesloten. Dit was wel DSL, dus dat maakt het wat makkelijker.
Ik moet de monteur nog over de vloer krijgen, maar ik heb het idee dat T-Mobile ook helemaal niet moeilijk doet om het omwisselen van het apparaat. Ik maak voor nu met data rantsoen gebruik van mijn 4G hotspot om bij mijn mail e.d. te kunnen :) Ben overigens door mijn mobiele provider Simyo ook tegemoet gekomen en heb 1GB cadeau gehad van ze. Ik heb voor thuis om in ieder geval bij mijn samba share en mediaserver te kunnen komen maar even een oude SMC ADSL router ingeplugged. Ik heb dit topic ook meer gestart om te polsen of het uberhaupt normaal is om werk te maken voor compensatie, maar uit de reactie maak ik op dat het allemaal wel meevalt. Mijn uitgangspunt is ook meer: als ik recht heb op compensatie, waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken? Maar dat recht heb ik niet, dus dan houdt het op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De wet en de Memorie van Toelichting zijn hier niet duidelijk over. De vraag is of er sprake is van een "storing in het netwerk van de aanbieder". De MvT stelt dat het daarbij kan gaan om een regionale storing, maar zoomt niet dieper in dan op wijkniveau.

Los van de wettelijke regeling is T-mobile verplicht om een werkend modem te leveren. Ik zie niet waarom vervanging langer moet duren dat de tijd die de post erover doet. Ik zou daarom voor een paar dagen geen abonnementsgeld betalen.Schijnt wat subtieler te zijn bij glasvezel.

[ Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 28-06-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 18:28
ik denk dat ik vooral bij T-Mobile er op zou aandringen dat ze een modem opsturen inplaats van een week wachten op een monteur terwijl je het zelf ook wel kunt aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-09 21:57
Glasvezelmodem mag niet zomaar aangesloten worden. Het lijkt eenvoudig maar er mag gewoon geen stof zitten tussen connector en modem. Ook kan een consument de connector of kabel beschadigen en providers willen die verantwoordelijkheid gewoon niet bij de consument leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

GlowMouse schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:02:
De wet en de Memorie van Toelichting zijn hier niet duidelijk over. De vraag is of er sprake is van een "storing in het netwerk van de aanbieder". De MvT stelt dat het daarbij kan gaan om een regionale storing, maar zoomt niet dieper in dan op wijkniveau.

Los van de wettelijke regeling is T-mobile verplicht om een werkend modem te leveren. Ik zie niet waarom vervanging langer moet duren dat de tijd die de post erover doet. Ik zou daarom voor een paar dagen geen abonnementsgeld betalen.Schijnt wat subtieler te zijn bij glasvezel.
M.i. (maar dat zal ongetwijfeld niet zo zwart-wit liggen) op het moment dat de provider het modem verplicht, TS geen eigenaar ervan wordt, en deze ook niet makkelijk mag/kan vervangen, maakt dat modem onderdeel uit van hun netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@bluser86 Je provider mag sowieso de dagen dat jij zonder zit(geen gebruik kan maken) niet factureren.
Heb je wel duidelijk verteld dat je geen dienst af kan nemen door dit ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluser86
Hackus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:23:
@bluser86 Je provider mag sowieso de dagen dat jij zonder zit(geen gebruik kan maken) niet factureren.
Dat is een goeie. Ik ben hier niet expliciet in geweest toen ik het kapot modem meldde bij de klantenservice. Ik heb een tweede keer gebeld om te kijken of ze misschien een alternatief hadden zoals een 4G dongle die ik voor een weekje kon gebruiken om het gat te overbruggen. Toen heb ik wel gezegd dat ik op dat moment vanuit huis in ieder geval helemaal niets internet gerelateerds meer kan doen tot de monteur langs is geweest.

Heb je een bron voor je bewering dat zij mij niet mogen factureren? Dat is wel enigszins tegenstrijdig met de andere reacties en wat ik in de voorwaarden van de provider kan vinden.
Andros schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:12:
Glasvezelmodem mag niet zomaar aangesloten worden. Het lijkt eenvoudig maar er mag gewoon geen stof zitten tussen connector en modem. Ook kan een consument de connector of kabel beschadigen en providers willen die verantwoordelijkheid gewoon niet bij de consument leggen.
Dit was mijn aanname dus ook wat betreft het feit dat ze een monteur langssturen in plaats van het modem gewoon met de pakketpost te verzenden. Dit staat wel los van de compensatie kwestie though :)

[ Voor 24% gewijzigd door bluser86 op 28-06-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bluser86 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:28:
[...]

Dat is een goeie. Ik ben hier niet expliciet in geweest toen ik het kapot modem meldde bij de klantenservice. Ik heb een tweede keer gebeld om te kijken of ze misschien een alternatief hadden zoals een 4G dongle die ik voor een weekje kon gebruiken om het gat te overbruggen. Toen heb ik wel gezegd dat ik op dat moment vanuit huis in ieder geval helemaal niets internet gerelateerds meer kan doen tot de monteur langs is geweest.

Heb je een bron voor je bewering dat zij mij niet mogen factureren? Dat is wel enigszins tegenstrijdig met de andere reacties en wat ik in de voorwaarden van de provider kan vinden.

[...]

Dit was mijn aanname dus ook wat betreft het feit dat ze een monteur langssturen in plaats van het modem gewoon met de pakketpost te verzenden. Dit staat wel los van de compensatie kwestie though :)
Bel hen maar even op, en informeer ook bij je verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluser86
Hackus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:31:
[...]

Bel hen maar even op, en informeer ook bij je verzekering.
Ik zal zie inderdaad later gewoon nog een keer bellen en ze de vraag voorleggen. Nee heb je en ja kun je krijgen. Ik moet alleen wel zuinig aan doen met mijn belminuten want die zijn bijna op en ik kan niet nog een keer een uur in de wacht hangen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door bluser86 op 28-06-2019 11:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluser86
Hugo__Boss schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:40:
Oh cool! Dat wist ik niet. Ik dacht dat het altijd minimaal lokaal tarief was (dus voor mobiel je belminuten).

Edit:

Dus net even aan de lijn gehangen met de klantenservice wat betreft het crediteren van de periode dat ik geen gebruik heb kunnen maken van de dienst en de medewerker gaf aan dat dit geen probleem was. Ik hoef alleen even terug te bellen op het moment dat de dienst volledig hersteld is en dan kan ik een beroep doen op de klantenservice dat ik voor de gemiste periode niet hoef te betalen.

Ik denk dat daarmee de kous wel af is. Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor het meedenken. :)

[ Voor 47% gewijzigd door bluser86 op 28-06-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:17
Hackus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:23:
Heb je hiervan een bron of bewijs van?

De provider kan hier niets aan doen en een week om een modem+monteur te sturen is geen absurde termijn. Het zelfs een heel schappelijke termijn wat mij betreft.

De provider kan hier dus niets aan doen, waarom zouden ze je moeten compenseren?

Draai het dan maar om, waarom heeft TS niet gezorgd voor een goede overspanningsbeveiliging? Kost een paar tientjes en had dit voorkomen. TS moet blij zijn dat er niet meer kapot is en hij het modem niet zelf hoeft te betalen (de opmerking van de verzekering van TS is ook een slag in de lucht, hij komt met een simpel modem nooit aan het drempelbedrag voor een claim).

@bluser86 : kan je niet de wifi van 1 van je buren gebruiken voor een weekje?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluser86
Drardollan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:08:
[...]

Heb je hiervan een bron of bewijs van?

De provider kan hier niets aan doen en een week om een modem+monteur te sturen is geen absurde termijn. Het zelfs een heel schappelijke termijn wat mij betreft.

De provider kan hier dus niets aan doen, waarom zouden ze je moeten compenseren?

Draai het dan maar om, waarom heeft TS niet gezorgd voor een goede overspanningsbeveiliging? Kost een paar tientjes en had dit voorkomen. TS moet blij zijn dat er niet meer kapot is en hij het modem niet zelf hoeft te betalen (de opmerking van de verzekering van TS is ook een slag in de lucht, hij komt met een simpel modem nooit aan het drempelbedrag voor een claim).

@bluser86 : kan je niet de wifi van 1 van je buren gebruiken voor een weekje?
Ik vroeg @Hackus ook om een bron over de bewering dat de provider mij niet _mag_ factureren voor het buiten gebruik zijn van de dienst. Op zijn advies en de nieuwe kennis dat een 0800 nummer geen belminuten kost heb ik direct met T-Mobile gebeld vanochtend en de medewerker wist mij te vertellen dat het crediteren van de week zonder dienst geen probleem is en dat ik daar na herstel van de dienst alleen maar even over hoef te bellen. Of het dan ook echt gebeurt is een tweede en neem eventueel verlies op de koop toe. Ik wil alleen maar kijken of ik mijn "schade" iets kan beperken door een beroep te doen op voorwaarden of wettelijke bepalingen.

Ik krijg het gevoel dat men in de reacties denkt dat ik op hoge poten naar T-Mobile ben gegaan om mijn gelijk te halen, maar ik wil echt alleen maar weten of ik kan verwachten van T-Mobile dat zij mij compenseren voordat ik hier mij uberhaupt druk over ga maken.

Wat betreft mijn opmerking over de verzekering, hoezo is dat een slag in de lucht? Ik geef alleen maar aan dat zodra T-Mobile het besluit neemt om de kosten van het apparaat op mij te verhalen dat ik contact opneem met de verzekering om te kijken wat ze voor me kunnen doen. Of ze vergoeden of niet zien we dan wel weer.

Het gaat om een blikseminslag he. De buren hebben ook geen internet. Sommige buren hebben/hadden zelfs geen warm water omdat hun CV ook kapot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:17
bluser86 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:25:
[...]

Ik vroeg @Hackus ook om een bron over de bewering dat de provider mij niet _mag_ factureren voor het buiten gebruik zijn van de dienst. Op zijn advies en de nieuwe kennis dat een 0800 nummer geen belminuten kost heb ik direct met T-Mobile gebeld vanochtend en de medewerker wist mij te vertellen dat het crediteren van de week zonder dienst geen probleem is en dat ik daar na herstel van de dienst alleen maar even over hoef te bellen. Of het dan ook echt gebeurt is een tweede en neem eventueel verlies op de koop toe. Ik wil alleen maar kijken of ik mijn "schade" iets kan beperken door een beroep te doen op voorwaarden of wettelijke bepalingen.
Als ze dat doen, dan is dat een mooi gebaar van coulance.
Ik krijg het gevoel dat veel mensen in de reacties denken dat ik op hoge poten naar T-Mobile ben gegaan om mijn gelijk te halen, maar ik wil echt alleen maar weten of ik kan verwachten van T-Mobile dat zij mij compenseren voordat ik hier mij uberhaupt druk over ga maken.
Dat zal vast niet zonder reden zijn, ik ervaar hetzelfde gevoel als ik je posts lees.
Wat betreft mijn opmerking over de verzekering, hoezo is dat een slag in de lucht? Ik geef alleen maar aan dat zodra T-Mobile het besluit neemt om de kosten van het apparaat op mij te verhalen dat ik contact opneem met de verzekering om te kijken wat ze voor me kunnen doen. Of ze vergoeden of niet we dan wel weer.
De manier waarop, dat zal het wel zijn. Zoals al eerder genoemd. Ik denk dat het een hoop mensen (waaronder ikzelf) het tegen de borst stuit dat je overal gelijk antwoord op hebt dat iemand anders het maar moet oplossen. T-Mobile moet maar compenseren, T-Mobile moet wat sneller zaken regelen, de verzekering moet evt. maar het modem betalen, etc.

Maar om een wat meer inhoudelijk antwoord te geven, een dergelijk modem kost een paar tientjes. Voor je verzekering uitkeert zal je toch al snel 100 euro of meer schade moeten hebben (eigen risico).
Het gaat om een blikseminslag he. De buren hebben ook geen internet. Sommige buren hebben/hadden zelfs geen warm water omdat de CV ook kapot is gegaan.
Ik vind je toon hier wederom redelijk hooghartig, zie bovenstaande punt.

Hoe moeten wij weten dat de buren ook geen internet hebben? Een blikseminslag vernielt niet standaard alle modems. Het kan ook goed zijn dat die buren een provider hebben die sneller iemand ter plekke kunnen hebben.
Sorry dat ik een mogelijke oplossing aandroeg.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluser86
Drardollan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:33:
Als ze dat doen, dan is dat een mooi gebaar van coulance.
Dat is het.
Dat zal vast niet zonder reden zijn, ik ervaar hetzelfde gevoel als ik je posts lees.
Waarvoor excuus, dat is niet mijn bedoeling.
De manier waarop, dat zal het wel zijn. Zoals al eerder genoemd. Ik denk dat het een hoop mensen (waaronder ikzelf) het tegen de borst stuit dat je overal gelijk antwoord op hebt dat iemand anders het maar moet oplossen. T-Mobile moet maar compenseren, T-Mobile moet wat sneller zaken regelen, de verzekering moet evt. maar het modem betalen, etc.

Maar om een wat meer inhoudelijk antwoord te geven, een dergelijk modem kost een paar tientjes. Voor je verzekering uitkeert zal je toch al snel 100 euro of meer schade moeten hebben (eigen risico).
Maar ik kan in deze situatie niet veel meer dan T-Mobile het voor mij op laten lossen omdat ik zelf het modem niet mag vervangen. Als dit wel mogelijk was geweest door het modem op te sturen dan was er niets aan de hand geweest. En waarom zou de verzekering het modem niet vergoeden mochten ze hier de mogelijkheid toe bieden? Ik snap het probleem niet zo goed. Het enige dat ik wil is voor mijzelf duidelijk krijgen waar ik recht op heb. Als ik dat recht wel zou hebben, mag ik daar van jou dan geen gebruik van maken? Het modem is overigens niet meer leverbaar, maar de prijs die ik nog kan vinden ervan is ~140 euro ~130 euro.
Ik vind je toon hier wederom redelijk hooghartig, zie bovenstaande punt.

Hoe moeten wij weten dat de buren ook geen internet hebben? Een blikseminslag vernielt niet standaard alle modems. Het kan ook goed zijn dat die buren een provider hebben die sneller iemand ter plekke kunnen hebben.
Sorry dat ik een mogelijke oplossing aandroeg.
Waarvoor excuus, dat is niet mijn bedoeling.

Ik heb nog niet eerder op deze manier een beroep hoeven doen op verzekering of de service van een dienstvelener dus het is allemaal nieuw voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door bluser86 op 28-06-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 21:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De vraag is opgelost en beantwoord. Om te voorkomen dat het topic verder alleen nog maar gaat over de manier waarop, komt hier een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.