Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Hoi tweakers,

Momenteel in een lastige levensveranderde fase. Zojuist afgestudeerd binnen HBO ICT (Business IT and Management (in het engels)) met een 8,1 op mijn scriptie. Hiep hiep hoera! :) oOo
Nu opzoek naar een vaste baan. Echter is dat voor mij iets gecompliceerder.

Achtergrond informatie over mij en mijn vriendin.
Afgelopen jaar flink wat geld gespaard zodat ik een reis kan maken naar China om mijn vriendin te bezoeken gezien ik haar nu 5 maanden niet gezien heb. In februari 2018 heb ik stage gelopen in Mauritius voor mijn 3de studiejaar en heb ik een hele leuke Chinese dame mogen ontmoeten. In mei 2018 ben ik binnen Mauritius verhuisd en gingen we samenwonen tot en met augustus. In augustus moest ik weer terug naar Nederland om verder te studeren. ;w afgelopen winter is mijn vriendin 6 week in Nederland geweest op een toeristen visum. Na de 6 weken is ze terug gegaan naar China ;w en ben ik begonnen met mijn scriptie.

De scriptie heb ik nu dus succesvol afgerond en mag 12 Juli mijn diploma ophalen.
Ik werk nog tot September bij mijn bijbaantje. En in de planning was om in September op een toeristen visum naar China te gaan. Echter is hier niets vasts aan, ik zie haar dan enkele maanden voordat we weer uit elkaar zijn. Ik wil graag samen met mijn vriendin kunnen wonen en werken. Ook graag in het buitenland, dat is mij in Mauritius zeer goed bevallen en ik hou zelf graag van een beetje avontuur. Hoewel, als we eerst goed in Nederland kunnen samenwonen ben ik ook al blij.

Mijn vriendin spreekt zeer goed Engels, Frans (gezien ze 4 jaar in mauritius heeft gewoont) en natuurlijk Chinees.

Nu heb ik zelf 3 mogelijke opties gevonden om vast samen te wonen:
1. Werken in Nederland en een MVV aanvragen waarbij ik een vaste baan nodig heb als sponsor en zei de immigratie toets moet halen.
2. Werken in China met een Werkvisum.
3. Werken buiten Nederland maar binnen europa en soortgelijke visum aanvragen als MVV echter hoeft ze dan geen immigratie toets te halen, verder zullen de voorwaarden wel ongeveer gelijk zijn. (Sponsor vaste baan etc.)

Nu ben ik bezig met optie 2, echter word deze mij sterk afgeraden gezien ik nog een starter ben.

Heeft er iemand voor mij een goede tip, ideeen, of iets om aan te raden. Ik heb me al op verschillende websites georienteerd en wil beginnen met solliciteren. e.g. hiredchina.com
Ook als ik naar China ga houd ik mijn ogen open natuurlijk.

Of zijn er mogelijkheden die ik nog compleet over het hoofd heb gezien die makkelijker haalbaar zijn?

Situatie van mijn vriendin: werkt momenteel maar kan maandelijks opzeggen. Ook als ik naar China ga stopt ze met werken om zo met mij voor enkele maanden op vakantie te kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja wat doet zij qua werk? Oftewel, kan ze gewoon bij groot bedrijf in Nederland solliciteren en hun alles laten regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:22
Wat is haar opleiding en wat voor soort werk zoek zij?

Hoe vindt zij het om naar Nederland te komen?

Mijn advies: haal haar naar Nederland. De inburgering stelt niets voor als je een beetje middelbaar-hoog opgeleid bent.

Betreft werk: je moet over duurzame inkomsten beschikken. Dat betekent dat de inkomsten op de datum van indiening van de MVV-aanvraag nog minstens één jaar gegarandeerd moeten zijn.

Dus in het geval van een jaarcontract moet de MVV-aanvraag door de IND moet zijn ontvangen voordat het jaarcontract in gaat.

Maar wilt ze eventueel wel naar Nederland/Europa komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:03
De makkelijkste en meest gebruikte oplossing in deze situaties is trouwen.
De rest is in ieder geval altijd behoorlijk ingewikkeld, en regelmatig onmogelijk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:24
Ik lees nergens welke optie haar voorkeur zou hebben.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als jij in China wil werken... spreek jij dan Chinees? Dat lijkt me toch een aardige barriére, naast de cultuurverschillen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• handigeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-10-2022
Er is sowieso één optie die gaat afvallen voor je "Werken in China met een Werkvisum." voor een werk visum in China heb je namelijk twee jaar werkervaring nodig. Bedrijven die het niet zo nauw nemen en die je laten werken op een ander visum of die je werkvisums aanbieden via een agent, zijn beter om te ontwijken. Trouwen zoals iemand suggereerde zal voor die optie ook niet helpen aangezien je niet kan en mag werken op een spouse visum.

China is trouwens enorm groot dus misschien kun je aangeven waar in China ze aan het werk is. Werkt ze bijvoorbeeld in Shenzhen dan zou je eventueel kunnen werken in Hong Kong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:03

Louw Post

Cerenas

Ik heb een soortgelijke situatie doorlopen. Was net afgestudeerd, leerde een Filipijnse kennen waarmee het goed klikte (een half jaar ongeveer na mijn afstuderen) en waarmee ik momenteel samenwoon (in Nederland). Echter had ik al meteen na mijn afstuderen een vaste baan en ben ik een paar jaar gaan sparen. Toen had ik alleen een woning gekocht en vervolgens mijn vriendin hierheen laten komen. Voor het kopen van het huis bezochten wij elkaar elk half jaar (dus ik een paar keer die kant op en andersom).

Wat ik zelf wel door had is dat die financiele ondersteuning die ze vereisen wel belangrijk is (ondanks die vereiste best laag is imo), vooral in ons geval, omdat mijn vriendin lerares was in de Filipijnen/Singapore en ze hier geen baan in die richting kon/kan vinden. Dit omdat haar universitaire Filipijnse opleiding hier overheen komt met 2 jaar HBO. :X Ook andere gewone baantjes waren lastig te vinden, omdat ze alleen Engels spreekt. Zoals andere Tweakers hierboven ook al vragen, wat doet je vriendin? Haar hierheen halen hoeft niet heel lastig te zijn, maar ze kan wel een kut periode tegemoet zien als ze geen (leuke) baan kan vinden. Als zij bijvoorbeeld ook actief is in de ICT, dan hoeft het niet heel moeilijk te zijn gok ik.

Kortom had ik dus alle lasten (van haar en mij) voor mijn rekening en dan is een vaste (redelijk/goed betaalde) baan wel handig, ook om daarnaast nog leuke dingen te kunnen doen. Maar goed in mijn situatie was het dus ook dat zij in Singapore werkte en oorspronkelijk uit de Filipijnen komt en ik in geen van beide landen zou willen leven voor lange tijd. :P En zij het gelukkig prima vond om hierheen te komen.

Momenteel zit zij nog met een MVV voor een periode van 5 jaar, totdat alle inburgeringsexamens afgerond zijn. Daar zijn we momenteel druk mee bezig.

Ik denk dat het dan ook belangrijk is om te bedenken waar je eigenlijk wil gaan leven samen, voor langere tijd. Ik bedoel Mauritius kan leuk zijn, maar wil je daar jaren blijven leven of toch terug gaan naar Nederland? Dan moet je achteraf alsnog die hele procedures door, wat je misschien beter meteen kan doen. Ondanks dat je dan misschien wat maandjes meer met een lange afstand tussen elkaar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zynth schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:58:
De rest is in ieder geval altijd behoorlijk ingewikkeld, en regelmatig onmogelijk.
Dit wás zo. Totdat IJzeren Rita met harde hand een beleid op moest stellen. Trouwen geeft geen enkel voordeel op wat dan ook. (Been there, done that)

De buitenlandse partner moet de Nederlandse taal leren en in het land van herkomst een basisexamen doen. In Nederland moet eventueel worden ingeburgerd, dit kan per situatie verschillen.

De verdere regels zijn best wel duidelijk, staan hier onder andere opgesteld:IND site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Niet makkelijk als hij naar China wil, tenzij hij op de kost van de vrouw wil leven.
Aangezien je op een spousal visa niet mag werken, en het krijgen van een work permit nog steeds even lastig blijft.

Werk ervaring is geen harde vereiste trouwens voor een aantal banen, maar door het nieuwe punten systeem kom je punten te kort dan om boven het C niveau (tijdelijke aanstelling) uit te komen.

Wil je echt naar China verhuizen en daar gaan werken, ga dan Mandarijns leren. Je HSK niveau kan je extra punten voor je work permit opleveren.

[ Voor 26% gewijzigd door Kenzi op 28-06-2019 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
  • Laatst online: 24-04 12:03
Kenzi schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:40:
[...]

Niet makkelijk als hij naar China wil, tenzij hij op de kost van de vrouw wil leven.
Aangezien je op een spousal visa niet mag werken, en het krijgen van een work permit nog steeds even lastig blijft.
Als het om echte liefde gaat dan is alles ondergeschikt aan dat.
Dan wil je alleen maar bij elkaar zijn, en kan de rest je gestolen worden :)
Dus dan lijkt me dit slechts een praktisch probleem wat je samen wel gaat oplossen, zodra je maar eenmaal samen bent. Als haar salaris voldoende is, is dat voorlopig prima.

Wat ook veel gedaan wordt in mijn omgeving is samen naar een land verhuizen waarvan je allebei de taal spreekt, of allebei niet.
Je kan bijvoorbeeld in relatief veel landen wel terecht als je de juiste kennis meeneemt. Dat is een kwestie van even uitzoeken waar het te doen is en waar je wel naar toe zou willen. Overigens is trouwen dan vaak wel weer bijna noodzakelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Zynth op 28-06-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 09:20
Kan je niet zoeken naar een Nederlands bedrijf dat jou wil uitzenden naar China?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1226802

Galinsky schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 00:01:
Of zijn er mogelijkheden die ik nog compleet over het hoofd heb gezien die makkelijker haalbaar zijn?
Hier mijn ervaring, doe er mee wat je wilt.

Mijn eerste vriendinnetje heb ik ook op ongeveer eenzelfde manier ontmoet. Ook een Chinese, maar ze had zelf niet de benodigde diploma's of financiële middelen om naar Nederland te komen. Daarmee hebben we er op dat moment voor gekozen om haar een studie in België te laten volgen want dat was betaalbaar. Op kosten van mij overigens. Ik was toen nog jong en naïef en zag er dus geen kwaad in, liefde was voor de eeuwigheid is het niet? Dus ik mijn opleiding stopgezet en gaan werken. Een jaar later bleek het toch niet zo te boteren en hebben we het uit gemaakt.

Het uitmaken. Ja dat doet even zeer, maar ik heb sindsdien nog zo veel leukere vrouwen ontmoet. En die woonden toch heel wat dichterbij en konden wel op hun eigen benen staan, hadden een goede opleiding en baan. En ook, heel belangrijk, hadden ze grotendeels dezelfde opvattingen als ik in het leven.

Momenteel ben ik al een poosje samen met iemand die hier zelfstandig als studente naar Nederland is gekomen en zelf in Nederland wilde blijven. Ze woont hier inmiddels toch al een jaartje of 15, heeft Nederlands geleerd, heeft een goede opleiding achter de rug, een goede baan en heeft inmiddels de Nederlandse nationaliteit. En dit alles had ze zelf al opgebouwd voor we begonnen te daten. Fantastisch mens is het, ik sta 100% achter haar, ik hoop het nog lang uit te houden met haar, en zij met mij.
Ook als ik naar China ga stopt ze met werken om zo met mij voor enkele maanden op vakantie te kunnen.
Mag ik hier de conclusie uit trekken dat haar opleiding niet heel hoog is? Mijn ervaring is dat een Chinees die een goede opleiding achter de rug heeft en iets uit zijn / haar leven wil maken meestal wel aan zijn / haar carriére werkt, en dus niet zomaar even een baan stopzet. Het leven in China is immers toch wel iets harder en moeilijker als hier. Je kan daar een prima leven hebben, maar je moet er wel voor werken.

Misschien dat ik de plank hier compleet mis sla en ze wel een goede opleiding achter de rug heeft. In dat geval loont het wellicht om te kijken naar PhD posities of posities waar ze als kennismigrant (expat) aan de slag kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1226802 op 28-06-2019 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 13:18
Wat de keuze ook gaat worden.... Spreek dit heel goed door met jouw vriendin mocht ze naar NL komen, want, tenzij dat al met een arbeidscontract op zak is, moet je de impact van inburgeren niet onderschatten. Zij zal geen vrienden hebben vermoedt ik, in 1e instantie geen baan dus, dat is pittig. Vraag het mijn vrouw maar..

En dat kan weer een heftige impact hebben op jullie relatie..

Succes met de keuze en stuur een PM mocht je vragen hebben.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Begin wel beide een elkaars taal te leren. Dat geeft een hoop vrijheid. Mijn vriendin spreekt Nederlands en ik spreek Zweeds. We kunnen dus wonen waar we "willen" en dat geeft een hoop vrijheid.
Zo begrijp je elkaar ook beter en elkaars familie. Mijn vriendin komt altijd helemaal opgepept terug naar Zweden naar een bezoekje in NL omdat het als een tweede thuis voelt.
En het is heerlijk als je snel even kunt vertellen dat die schoenen veel te duur zijn en niet mooi als de verkoper ernaast staat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 11:22
Trouwen verandert niets aan de verblijfsstatus (tenzij je asielzoeker bent; Nederlanders moeten aan veel meer eisen voldoen).

De Belgie-route is waarschijnlijk het makkelijkst, EU-regels gelden typisch overal behalve in je eigen land: https://www.mvv-gezinsher.../belgie-route-of-eu-route

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Mijn vriendin is bachelor opgeleid in financiën aan een vrij goede universiteit.

Verder maakt het mijn vriendin ook niet uit waar we gaan wonen zolang het maar samen is. Maar weet ik wat het voor een impact kan hebben voor haar. Ze is echter open en zeer extrovert. Ook heeft ze al een vriend in Nederland die ze voor een lange tijd kent.

Tot zover erg bedankt voor de tips!

Ze is al bezig met Nederlands te leren. Belgische / EU route ben ik van op de hoogte. Ben daar ook naar mogelijkheden aan het kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomonic
Galinsky schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:41:
Mijn vriendin is bachelor opgeleid in financiën aan een vrij goede universiteit.

Verder maakt het mijn vriendin ook niet uit waar we gaan wonen zolang het maar samen is. Maar weet ik wat het voor een impact kan hebben voor haar. Ze is echter open en zeer extrovert. Ook heeft ze al een vriend in Nederland die ze voor een lange tijd kent.

Tot zover erg bedankt voor de tips!

Ze is al bezig met Nederlands te leren. Belgische / EU route ben ik van op de hoogte. Ben daar ook naar mogelijkheden aan het kijken.
Jullie zijn beide hoog opgeleid, dus dan moet het geen probleem zijn. Je vriendin kan gratis haar diploma laten waarderen naar nederlandse maatstaven. Kans is zeer groot dat de waardering gelijk is aan HBO bachelor binnen Nederland.

Als ze haar MVV heeft mag ze meteen werken, dus als je sowieso in de randstad/grote stad woont dan kan je met engels al ver komen qua werk. Als jullie beetje buiten de stad wonen, dan zal ze het eerste jaar paar ongeschoolde banen moeten doen (schoonmaak/productiewerk). Daar is niets mis mee, ze kan daar haar nederlands oefenen en zal ook onder de mensen zijn.

De belgie/EU route moet je naar mijn mening alleen bekijken als je totaal niet voldoet aan de Nederlandse MVV voorwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-03 13:07
Tomonic schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:56:
[...]

Als ze haar MVV heeft mag ze meteen werken, dus als je sowieso in de randstad/grote stad woont dan kan je met engels al ver komen qua werk. Als jullie beetje buiten de stad wonen, dan zal ze het eerste jaar paar ongeschoolde banen moeten doen (schoonmaak/productiewerk). Daar is niets mis mee, ze kan daar haar nederlands oefenen en zal ook onder de mensen zijn.
Wat een verspilling van haar opleiding.... Ze kan toch gewoon bij een internationale organisatie aan de slag waar Engels ook gesproken wordt? Binnen IT worden geregeld oost-europese/Indiase devs ingehuurd en is de voertaal ook ineens Engels.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:21
Mijn advies zou zijn. Pas op dat je niet te hard van stapel loopt.
Ga idd lekker op vakantie in China met haar.
Kijk hoe het bevalt. Mocht je na die paar maanden merken dat je nog meer naar elkaar toe groeit kun je altijd nog kijken om ergens "vast" te verblijven samen.
Maar ik zou met een relatie uit het buitenland zeker in het begin vooral van het moment genieten en niet op de zaakjes vooruit lopen. One step at a time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Heeft er iemand voor mij een goede tip, ideeen, of iets om aan te raden.
wat ik je vooral aanraden zou is je heel bewust te zijn van een lange-termijns-strategie voor jezelf;
Wat me aan je huidige verhaal opvalt zijn twee zaken;

Je lijkt heel erg gefocussed op "welke procedure het eenvoudigste is of de hoogste kans op snel succes"... bedenk wel dat de snelste/makkelijkste weg niet noodzakelijk ook die is, die je op de lange termijn het meeste geluk zal geven;
Er kunnen situaties zijn waar je misschien beter af bent om een moeilijkere of langdurigere weg af te leggen, maar waarin je wel uiteindelijk een situatie bereikt in welke je zelf het meeste geluk of prettigste toekomstvooruitzicht bereikt.

Ten tweede ... bepaal je toekomstvooruitzicht niet _enkel_ op het idee dat je met de huidige partner altijd samen zult blijven.
Natuurlijk is dat wel je gevoel nu en _wil_ je dat graag... maar weeg ook af dat er mogelijk een kans onstaat dat het niet helemaal zo goed uitwerkt tussen jullie beiden en je na een tijdje toch besluit gescheiden wegen te gaan. Iets dat overigens best ook in goede stemming besloten kan worden.

Zorg ervoor dat _als_ zoiets zou gebeuren, je hele toekomstplannen niet -geheel- door elkaar gegooid worden en alles wat je wilde bereiken opeens voor niks was, omdat het -enkel- aan die relatie gekoppeld was....
Maak nu een toekomstkeuze die niet -enkel- aan de huidige relatie vastzit en kies iets wat je ook verder wil doorzetten, -mocht- de relatie an sich niet zo langdurig blijken te zijn... Iets dat je natuurlijk wel kunt hopen en zeker naartoe moet werken.

Die beslissing zal zelf juist ook de relatie mogelijk goed-doen; als de partners nooit het idee hebben dat ze in een bepaald land wonen of een bepaald toekomsplan nastreven da -enkel- gekopeld is aan de relatie waarin ze zich bevinden..
Maar dat het ook een persoonlijke brede toekomskeuze voor jezelf is. (voor je partner geld hetzelfde, haar keuze zal evengoed niet enkel een keuze voor jou moeten zijn en haar in een situatie brengen die haar volledig van jou 'afhankelijk' zou maken... zoiets is vaak desastreus voor relaties)

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 28-06-2019 14:53 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:30
Tomonic schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:56:
[...]

De belgie/EU route moet je naar mijn mening alleen bekijken als je totaal niet voldoet aan de Nederlandse MVV voorwaarde.
De MVV is een eitje om te doen en ook de inburgering is niet heel lastig. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een vast inkomen hebt van minimaal het minimumloon.

De EU route, voor de TS zal dat de Duitsland route zijn, heeft ook voordelen. Het grootste voordeel is dat je nergens op hoeft te wachten. Je kan dus gelijk samen zijn.

Werk vinden voor je vriendin in Nederland kan lastig zijn maar hoeft niet. Ik woon op een lastig met het OV te bereiken plek. Mijn vriendin is, doordat ze geen rijbewijs heeft, gebonden aan een werkplek dichtbij. Zonder Nederlands te spreken is een baan die past bij haar opleiding erg lastig te vinden. Ze doet daarom nu simpel werk waar taal geen issue is.

Makkelijkste optie is om een baan te vinden waar je een jaarcontract of langer krijgt en minimaal het minimumloon van 40 uur ontvangt. Als je de hele MVV hebt voorbereid kan je op de dag van indiensttreding de MVV aanvragen. Dit is voldoende om als duurzaam gezien te worden.

Wat je ook doet, zorg dat je genoeg informatie hebt. Ik heb veel gehad aan http://buitenlandsepartner.nl.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
Ik zou inderdaad de prioriteiten juist zetten.

Een relatie is mooi, en proficiat daarvoor, maar als er geen geld is om van te leven wordt het moeilijk.
Dus, ik zou eerst maar eens voor een job zorgen, en dan trachten een methode te vinden om samen te geraken.
Dat maakt de rest van het proces ook makkelijker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomonic
Kayl schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:59:
[...]

Wat een verspilling van haar opleiding.... Ze kan toch gewoon bij een internationale organisatie aan de slag waar Engels ook gesproken wordt? Binnen IT worden geregeld oost-europese/Indiase devs ingehuurd en is de voertaal ook ineens Engels.
Ja, klopt dat kan ze inderdaad doen. Al weet ik niet in welke regio TS woont. Verder moet ze sowieso inburgeren. Dus als ze inderdaad werk op haar niveau vindt dan is dat 40 uur, en moet ze ook nog eens 2 avonden naar school, huiswerk maken en examens doen. Verder heeft de vriendin van TS een bachelor in finance en niet in IT, en dan wordt de Nederlandse taal wel wat belangrijker.

Het zal niet de eerste keer zijn dat buitenlandse relaties knappen op inburgeringsfrustratie. Mijn advies zou zijn, werk gewoon 3 dagen in de week en ga 2 dagen 3 uurtjes naar inburgeringscursus. Ze krijgt meteen vrijstelling voor ONA. Dus dan hoeft ze alleen spreken, luisteren, schrijven, lezen en KNM. Doe dat gewoon het eerste jaar, als ze dan ingeburgerd is en heeft haar diploma waardering ga dan lekker 40 uur werken. Je moet natuurlijk ook van elkaar genieten het eerste jaar.
Beneveerg schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:24:
[...]

De MVV is een eitje om te doen en ook de inburgering is niet heel lastig. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een vast inkomen hebt van minimaal het minimumloon.

De EU route, voor de TS zal dat de Duitsland route zijn, heeft ook voordelen. Het grootste voordeel is dat je nergens op hoeft te wachten. Je kan dus gelijk samen zijn.

Werk vinden voor je vriendin in Nederland kan lastig zijn maar hoeft niet. Ik woon op een lastig met het OV te bereiken plek. Mijn vriendin is, doordat ze geen rijbewijs heeft, gebonden aan een werkplek dichtbij. Zonder Nederlands te spreken is een baan die past bij haar opleiding erg lastig te vinden. Ze doet daarom nu simpel werk waar taal geen issue is.

Makkelijkste optie is om een baan te vinden waar je een jaarcontract of langer krijgt en minimaal het minimumloon van 40 uur ontvangt. Als je de hele MVV hebt voorbereid kan je op de dag van indiensttreding de MVV aanvragen. Dit is voldoende om als duurzaam gezien te worden.

Wat je ook doet, zorg dat je genoeg informatie hebt. Ik heb veel gehad aan http://buitenlandsepartner.nl.
Heeft TS wel zin om naar Duitsland te verhuizen? Wat denk je qua werk voor zijn vriendin in Duitsland? Want je moet wel in Duitsland wonen voor de Duitsland route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
Tomonic schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:19:
Heeft TS wel zin om naar Duitsland te verhuizen? Wat denk je qua werk voor zijn vriendin in Duitsland? Want je moet wel in Duitsland wonen voor de Duitsland route.
Volgens zijn profiel woont hij momenteel tegen de Duitse grens aan. Je kan dus in Nederland blijven werken. Zijn vriendin hoeft helemaal niet te werken voor de route. Na 3 maanden (volgens mij, pin mij er niet op vast) kan je al weer naar Nederland verhuizen.

Maar nogmaals, met een HBO ICT opleiding moet een jaar contract ergens wel te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
Beneveerg schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:29:
[...]

Volgens zijn profiel woont hij momenteel tegen de Duitse grens aan. Je kan dus in Nederland blijven werken. Zijn vriendin hoeft helemaal niet te werken voor de route. Na 3 maanden (volgens mij, pin mij er niet op vast) kan je al weer naar Nederland verhuizen.

Maar nogmaals, met een HBO ICT opleiding moet een jaar contract ergens wel te vinden zijn.
Inderdaad hij zou dit kunnen overwegen aangezien hij al tegen de Duitse grens woont. 3 maanden klopt ook is het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Tomonic schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:19:
[...]

Ja, klopt dat kan ze inderdaad doen. Al weet ik niet in welke regio TS woont. Verder moet ze sowieso inburgeren. Dus als ze inderdaad werk op haar niveau vindt dan is dat 40 uur, en moet ze ook nog eens 2 avonden naar school, huiswerk maken en examens doen. Verder heeft de vriendin van TS een bachelor in finance en niet in IT, en dan wordt de Nederlandse taal wel wat belangrijker.

Het zal niet de eerste keer zijn dat buitenlandse relaties knappen op inburgeringsfrustratie. Mijn advies zou zijn, werk gewoon 3 dagen in de week en ga 2 dagen 3 uurtjes naar inburgeringscursus. Ze krijgt meteen vrijstelling voor ONA. Dus dan hoeft ze alleen spreken, luisteren, schrijven, lezen en KNM. Doe dat gewoon het eerste jaar, als ze dan ingeburgerd is en heeft haar diploma waardering ga dan lekker 40 uur werken. Je moet natuurlijk ook van elkaar genieten het eerste jaar.

[...]

Dit gaat neem ik aan over wanneer ze al een MVV heeft ontvangen?
Beneveerg schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:29:
[...]

Zeker interessant, mijn vader woont zelfs in Duitsland dus kan ik daar registeren, zoek ik even uit hoe dat met die 3 maanden zit, klinkt beetje als te mooi om waart te zijn. Al blijft inburgeren eigenlijk sowieso wel een ding.

Enige is dat ik voor die procedure een jaarcontract moet hebben. Ik heb al veel traineeships gevonden die goed passen bij mijn profiel die dit aanbieden. Ik verwacht dat ik inderdaad aan een jaarcontract kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beneveerg
Je hebt geen cursus nodig. Met een beetje discipline red je het echt makkelijk om binnen 3 jaar in te burgen. Je krijgt vrijstelling voor ONA als je 48 uur per maand werkt voor minimaal 6 maanden. Moet ook lukken zou je zeggen.

Is je vriendin trouwens wel 21 jaar of ouder? Dat is voor de MVV wel belangrijk.

Waar je nu al mee kan beginnen is je vriendin te laten leren voor het A1 examen wat ze zou moeten doen voor de inburgering. Heel lastig is het niet en vrij goed via zelf studie te doen. (wij hebben de methode van Ad Appel gebruikt).

Voor de Duitsland route heb je dit uiteraard niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomonic
Dit gaat neem ik aan over wanneer ze al een MVV heeft ontvangen?
Klopt.
Je hebt geen cursus nodig. Met een beetje discipline red je het echt makkelijk om binnen 3 jaar in te burgen. Je krijgt vrijstelling voor ONA als je 48 uur per maand werkt voor minimaal 6 maanden. Moet ook lukken zou je zeggen.
Cursus is inderdaad niet verplicht, het gaat niet alleen maar over "even de inburgering halen". Mijn vrouw is nu 1 jaar in Nederland en heeft haar inburgering geheel afgerond. Haar Nederlands is op zo'n niveau dat niemand begrijpt dat ze pas 1 jaar in Nederland is. Hetzelfde geldt voor haar klasgenootjes, en ze geven allemaal aan dat de cursus zeer goed geholpen heeft. Je leert meer op zo'n cursus dan alleen die examens halen (als je een goede school hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 10:45
Dit is gewoon pertinent onwaar. Sterker nog een huwelijk helpt je om precies te zijn 0,0.
Je hebt letterlijk geen enkele vorm van verbintenis nodig, geen samenlevingscontract, geen huwelijk, en ook fiscaalpartnerschap is irrelevant.

Je wordt haar sponser, bewijst je relatie, zorgt dat je 120% van het minimumsalaris verdiend.
Je maakt daar een dossier van op, samen met geboortewijs en bewijs van ongehuwd zijn van haar kant en na een maand of 4 doet de IND uitspraak. Tijdens de procedure mag ze niet in NL verblijven.
Als je 3 jaar aantoonbaar samenwoond (ingeschreven bij de gemeente voldoet) kan je naturalisatie aanvragen, dat proces duurt 1 jaar. Hiervoor is dan WEL een samenlevingscontract nodig. (of die notarieel moet zijn vastgelegd is me nog even niet duidelijk.

Binnen deze 3 jaar moet ze slagen voor een inburgeringsexamen, zo niet 1200 euro boete. Deze toetsen zijn niet heel moeilijk te halen zelfs als je geen NL spreekt. Hiervoor worden resultaat gerichte cursusen voor aangeboden.

Al met al niet heel ingewikkeld.

[ Voor 9% gewijzigd door menn0 op 28-06-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Tomonic schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:39:
[...]

Inderdaad hij zou dit kunnen overwegen aangezien hij al tegen de Duitse grens woont. 3 maanden klopt ook is het minimum.
Hoe zit dit precies met die 3 maanden?

Dan kan ik met mn vriendin terug naar Nederland en heeft ze een verbijfsvergunning? Waar heb je deze informatie vandaag gehaald? Ik kan er niet iets over terugvinden naast andere mensen die deze drie maanden omschrijven echter zou ik wat meer achtergrond informatie willen vinden.

Hoe het gaat?

-Trouwen
-Legaliseren in nederland zodat je in NL ook getrouwd bent
-Verhuizen naar Duitsland (Ik kan dan bij mijn vader wonen)
-Haar over laten komen op C visum
-Vezekeringen afsluiten voor haar
-Zei komt op C visum
-Haar registeren in Duitse gemeente
-En dan komen deze 3 maanden van toepassing neem ik aan totdat ze die 5 jaren kaart krijgt?

Klopt dit zo een beetje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Ik zou er niet aan beginnen: heb ook vroeger drie jaar met een Chinese liggen vrijen, dat is natuurlijk een geweldige ervaring. Ook omdat ik op die manier nogal wat van China gezien heb. Maar dat samenleven? Haar ouders mochten niet eens van mijn bestaan weten, dus ik zou voorzichtig zijn.

Als haar ouders zeggen dat ze niet met een westerling mag trouwen, dan maakt ze het uiteindelijk toch uit. Je kunt dus beter een paar jaar blijven latten, i.p.v. te hard van stapel lopen en veel geld in haar investeren.

Is leuk en aardig zo'n Chinese vriendin, vooral als ze ook nog een beetje aantrekkelijk zijn. Alleen het is geen makkelijk volk en Chinese vrouwen zijn vaak ook best materialistisch, daarom is mijn lat-relatie destijds ook stuk gelopen. Ik wilde namelijk geen geld naar haar sturen, zodat ze daarmee kon winkelen in China terwijl ik in Nederland zat.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Tomonic schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:37:
[...]

Klopt.

[...]

Cursus is inderdaad niet verplicht, het gaat niet alleen maar over "even de inburgering halen". Mijn vrouw is nu 1 jaar in Nederland en heeft haar inburgering geheel afgerond. Haar Nederlands is op zo'n niveau dat niemand begrijpt dat ze pas 1 jaar in Nederland is. Hetzelfde geldt voor haar klasgenootjes, en ze geven allemaal aan dat de cursus zeer goed geholpen heeft. Je leert meer op zo'n cursus dan alleen die examens halen (als je een goede school hebt).
Waar heeft ze deze cursus gedaan? Mijn vriendin komt als het goed is dit jaar nog naar Nederland en we zijn op zoek naar een goede cursus. PM mag uiteraard ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1224730

Bekend verhaal. Wij zaten in dezelfde situatie. Zo hebben we dit opgelost.

Eerst heeft mijn (toen) vriendin dit visum gehaald (https://ind.nl/en/work/Pa...romotion-or-research.aspx). Lees link voor voorwaarden. Dit kan ook gewoon een random studie visum zijn, als ze hier misschien wil studeren. Toen zijn we getrouwd en op basis van mijn vast contract (niet onmogenlijk te halen binnen ict, kijk naar grote consultancies en dan haal je dat makkelijk vers vanuit je studie) hebben we voor haar een visum gehaald. In dat geval kon ze gewoon in nederland de taal leren en dat hele idiote inburger traject volgen.

Ik wens je veel success! PM mij voor meer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
XiaomiGlobal schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:03:
Ik zou er niet aan beginnen: heb ook vroeger drie jaar met een Chinese liggen vrijen, dat is natuurlijk een geweldige ervaring. Ook omdat ik op die manier nogal wat van China gezien heb. Maar dat samenleven? Haar ouders mochten niet eens van mijn bestaan weten, dus ik zou voorzichtig zijn.

Als haar ouders zeggen dat ze niet met een westerling mag trouwen, dan maakt ze het uiteindelijk toch uit. Je kunt dus beter een paar jaar blijven latten, i.p.v. te hard van stapel lopen en veel geld in haar investeren.

Is leuk en aardig zo'n Chinese vriendin, vooral als ze ook nog een beetje aantrekkelijk zijn. Alleen het is geen makkelijk volk en Chinese vrouwen zijn vaak ook best materialistisch, daarom is mijn lat-relatie destijds ook stuk gelopen. Ik wilde namelijk geen geld naar haar sturen, zodat ze daarmee kon winkelen in China terwijl ik in Nederland zat.
Mijn vriendin is anders dan menig Chinees en ze praat over dit soort meisjes/ vrouwen neer. Klinkt natuurlijk simpel gezegd "ze is anders" maar haar ouders weten van mijn bestaan ondanks dat ik net afgestudeerd ben en zei al 27 is (ik 22jaar). Haar ouders vinden het niet helemaal van wat je het (Enigszins ook logisch) maar accepteren het en ontmoeten mij graag wanneer ik naar China ga. Materialistisch is ze niet al vind ze enige zekerheid wel fijn. In Mauritius deelden we de huur (ieder de helft) en ze vraagt verder nooit om financiële hulp of dat ik iets wil betalen o.i.d.

Ik ken overigens heel goed wat je bedoelt maar nogmaals, mijn vriendin is verre van dat! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomonic
Galinsky schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:19:
[...]

Hoe zit dit precies met die 3 maanden?

Dan kan ik met mn vriendin terug naar Nederland en heeft ze een verbijfsvergunning? Waar heb je deze informatie vandaag gehaald? Ik kan er niet iets over terugvinden naast andere mensen die deze drie maanden omschrijven echter zou ik wat meer achtergrond informatie willen vinden.

Hoe het gaat?

-Trouwen
-Legaliseren in nederland zodat je in NL ook getrouwd bent
-Verhuizen naar Duitsland (Ik kan dan bij mijn vader wonen)
-Haar over laten komen op C visum
-Vezekeringen afsluiten voor haar
-Zei komt op C visum
-Haar registeren in Duitse gemeente
-En dan komen deze 3 maanden van toepassing neem ik aan totdat ze die 5 jaren kaart krijgt?

Klopt dit zo een beetje?
Duitsland/EU routes zijn niet zo recht toe recht aan. Ik heb je een PM gestuurd met wat je allemaal moet regelen, en dat is niet mals.

Duitsland routes is echt voor mensen die niet kunnen voldoen aan de Nederlandse eis (Dit kunnen Nederlanders zijn die wel inkomen hebben, maar in een branch werken waar een jaar contract in loondienst een unicum is. Jongeren die bij elkaar willen zijn, maar nog geen 21 zijn. Nederlanders die terugwillen verhuizen vanuit het buitenland met een buitenlandse partner, maar langere tijd gescheiden zouden moeten leven vanwege niet op hen afgstemde regels. Of zelfstandige ondernemers die net voor zichzelf begonnen zijn, maar nog geen trackrecord met hun bedrijf hebben opgebouwd terwijl ze jarenlang hiervoor een baan hebben gehad).

Daar val jij niet onder. Waarom duitsland route doen als je gewoon kan voldoen aan de Nederlandse eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Plan van nu is:

Vriendin bereid zich voor op inburgeringstoets. Na de inburgeringstoets kunnen we MVV aanvragen mits ik nog 1 jaar werk heb op de dag van de aanvraag bij de IND
Ik ben momenteel werk zoekende en probeer werk te vinden met een jaar contract al zou een 2 jarig contract idealer zijn gezien mijn vriendin nog de inburgeringstoets moet halen. Ik ben er zelf enigszinds achter gekomen dat voor mij dit enigzinds haalbaar is, al is de combinatie lastig. (gezien ik eerst nog in september naar haar toe wil. Maar dit moet ik goed kunnen afstemmen met een potentiele werkgever.)

vanaf dat moment voldoen we aan alle eisen.

Erg bedankt voor jullie reacties en inzichten, geeft een duidelijk doel met wat de beste oplossing is voor ons. Ik heb overigens nog verder gezocht om te werken in China maar kwam er zelf achter + reacties van werkgevers dat je voor een werkvisum in China minimaal 2 jaar werkervaring nodig hebt wat ik momenteel niet heb, die optie viel hierdoor af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Slecht advies. Dat klopt niet. Trouwen helpt niet.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, alleen had ik al een baan toen ik mijn toen vriendin, nu vrouw leerde kennen. Wij hebben zelf voor de MVV route gekozen destijds, omdat mijn werk op dat moment niet makkelijk te verplaatsen was. Ik weet niet of we daar nu weer voor zouden kiezen als ik eerlijk ben. Het is een dure, langzame en stressvolle route, en sinds de tijd dat wij het deden is het er niet beter op geworden. Inmiddels zou ik denk ik kiezen voor de EU-route.

Allereerst zou ik je adviseren om je HEEL, HEEL GOED te informeren voordat je begint aan welke optie dan ook. Er is een forum actief over deze problematiek, waar je kan praten met lotgenoten en heel, heel veel informatie en tips kan vinden. Schrijf je daar in en wordt er actief. Lees wat topics mee om een gevoel te krijgen wat je allemaal op je pad gaat vinden. Ik heb dat ook gedaan, en er ontzettend veel hulp aan gehad. Welke route je ook kiest, zorg dat je je zaken in één keer helemaal goed op orde hebt. Onze MVV aanvraag (ik heb de aanvraag vanuit Nederland gedaan, er zijn/waren twee varianten) was een dossier van ruim 100 pagina's aan bewijsmateriaal, keurig genummerd en geïndexeerd. Zorg dat je ALLES hebt. In ons geval ging er iets mis met de TBC keuring nadat ze hier was met haar MVV, en belde de behandelende ambtenaar me daarover. Zijn tekst: "Je hebt zo'n keurig en overzichtelijk dossier gestuurd, ik kan me niet voorstellen dat jullie dit over het hoofd gezien hebben. Er is vast iets fout gegaan." of iets van die strekking. Het bleek dat het bewijs vanuit de GGD niet aangekomen was. Ik heb hem die even gefaxed, en twee dagen laten hadden we de goedkeuring voor de verblijfsvergunning.

Wat voor jou werkt kan ik niet goed beoordelen. Ja, je moet aantonen dat je inkomen hebt. De eisen zijn niet enorm, die zijn haalbaar voor een niet afgestuurde ICT-er denk ik. Ik was ook nog niet zo lang afgestudeerd. Maar de bureaucratie bij de MVV route is enorm, en het gedoe met de inburgering is niet moeilijk maar wel heel frustrerend en, eerlijk gezegd, vernederend. Ik weet ook niet hoe goed de Nederlandse ambassade in China voor haar te bereiken is ivm de examens? Wij hadden wat dat betreft geluk, omdat mijn vriendin niet al te ver van de ambassade woonde. Maar in China zijn de afstanden natuurlijk enorm...

De EU route is qua papierwerk stukken lichter. Ik zou me echt oriënteren of je niet elders kan gaan wonen en werken in de EU, vooral als je een plek kan kiezen waar zij zich ook verstaanbaar kan maken (dus Frans- of Engelstalig).

Als je nog meer vragen hebt: laat maar weten.

[ Voor 80% gewijzigd door ATS op 01-07-2019 11:20 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ATS

ATS

Stefmeister8 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:55:
[...]

Waar heeft ze deze cursus gedaan? Mijn vriendin komt als het goed is dit jaar nog naar Nederland en we zijn op zoek naar een goede cursus. PM mag uiteraard ook. :)
Mijn (nu) vrouw heeft de Nederlands als Tweede taal cursus gedaan bij de universiteit Leiden, teneinde het NT2-II examen te doen en zo aan de inburgeringseis te voldoen. Dat was intensief en heel hard werken, maar haar Nederlands is best wel prima nu en ze is daarna aan een Nederlandse hogeschool gaan studeren.

[ Voor 8% gewijzigd door ATS op 01-07-2019 15:54 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

XiaomiGlobal schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:03:

Zodat ze kon winkelen ;)

Hier zijn misschien nog 2 handige video's van twee heren met chinese vriendinnen.:

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 01-05 09:32

Basszje

Reisvaap!]

ATS schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:03:
[...]
Ik weet niet of we daar nu weer voor zouden kiezen als ik eerlijk ben. Het is een dure, langzame en stressvolle route, en sinds de tijd dat wij het deden is het er niet beter op geworden. Inmiddels zou ik denk ik kiezen voor de EU-route.

/etc/

Allereerst zou ik je adviseren om je HEEL, HEEL GOED te informeren voordat je begint aan welke optie dan ook.
was een dossier van ruim 100 pagina's aan bewijsmateriaal, keurig genummerd en geïndexeerd. Zorg dat je ALLES hebt. In ons geval ging er iets mis met de TBC keuring nadat ze hier was met haar MVV, en belde de behandelende ambtenaar me daarover.

/etc

De EU route is qua papierwerk stukken lichter. Ik zou me echt oriënteren of je niet elders kan gaan wonen en werken in de EU, vooral als je een plek kan kiezen waar zij zich ook verstaanbaar kan maken (dus Frans- of Engelstalig).
Dat is wel belangrijk advies, *alles* kopieeren, administreren alsof je leven ervan afhangt. Je wilt echt niet terug naar China omdat er ergens een stempel op een kopie van iets zoekgeraakt is en ze willen dat toch hebben. ( Plus vertalingen van alles waar dat het makkelijkst is ).

Ik heb destijds alleen paar keer Schengenvisa aangevraagd maar dat was al maanden werk. Krijg je van Nederlanders te horen dat 'al die regels toch niet voor jouw vrouw gelden, want die is zo aardig'. De IND is opgericht om moeilijk te doen en dat kunnen ze heel goed. Ga niet uit van enige flexibiliteit of goedheid aan die kant, het is de vijand - niet je vriend.

Overigens heeft ook Duitsland geen klantvriendelijke reputatie. Bij de immigratie wordt je vaak geacht alle formulieren perfect in het Duits te begrijpen en te kunnen invullen zonder fouten. Hou dus ook rekening met je taalvaardigheid bij dat soort zaken.

Je komt een beetje in de wereld terecht van de ongewensten, de lastigen en mensen in onhandige hokjes. En dat laten sommigen je graag weten ook.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Basszje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:12:
[...]

Dat is wel belangrijk advies, *alles* kopieeren, administreren alsof je leven ervan afhangt. Je wilt echt niet terug naar China omdat er ergens een stempel op een kopie van iets zoekgeraakt is en ze willen dat toch hebben. ( Plus vertalingen van alles waar dat het makkelijkst is ).

Ik heb destijds alleen paar keer Schengenvisa aangevraagd maar dat was al maanden werk. Krijg je van Nederlanders te horen dat 'al die regels toch niet voor jouw vrouw gelden, want die is zo aardig'. De IND is opgericht om moeilijk te doen en dat kunnen ze heel goed. Ga niet uit van enige flexibiliteit of goedheid aan die kant, het is de vijand - niet je vriend.

Overigens heeft ook Duitsland geen klantvriendelijke reputatie. Bij de immigratie wordt je vaak geacht alle formulieren perfect in het Duits te begrijpen en te kunnen invullen zonder fouten. Hou dus ook rekening met je taalvaardigheid bij dat soort zaken.

Je komt een beetje in de wereld terecht van de ongewensten, de lastigen en mensen in onhandige hokjes. En dat laten sommigen je graag weten ook.
Ik ben het niet met je eens dat de IND opgericht is om moeilijk te doen. Ze zijn een in-en-in ambtelijke organisatie, maar als je je daarop voorbereid door te zorgen dat je de relevante regels goed kent en je daaraan voldoet, doen ze in mijn ervaringen met hen (zowel schriftelijk, telefonisch zoals beschreven als in persoon bij de aanvraag voor de verblijfsvergunning nadat mijn toen verloofde binnen was gekomen met haar MVV) niet moeilijker dan nodig en waren ze gewoon vriendelijk en professioneel in de omgang. Verwacht geen soepelheid, maar wij zijn in elk geval ook niet met lompheid of onvriendelijkheid geconfronteerd.

Met Duitsland heb ik op dit vlak geen ervaring. Het zou ook niet mijn eerste keus zijn denk ik met een vriendin die Engels en Frans spreekt. Ga dan naar een plek waar je met die talen wel wat kan, en vestig je daar gewoon een paar jaar. Dus niet om misbruik te maken van de EU freedom-of-movement regels, maar gewoon gebruik zoals ze bedoeld zijn. Je hebt nu nog geen gezin en nog geen baan. Het kan je wellicht ook helpen in je relatie als jullie beiden uit jullie comfortzone weg zijn, in plaats van dat jij lekker in je eigen omgeving bent met je eigen familie en vriendenkring, en zij hier in feite alleen is, de taal niet spreekt en alleen jou heeft. Dat laatste is voor ons in elk geval wel moeilijk geweest (en is het soms nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

ATS schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:50:
[...]
Ik ben het niet met je eens dat de IND opgericht is om moeilijk te doen. Ze zijn een in-en-in ambtelijke organisatie, maar als je je daarop voorbereid door te zorgen dat je de relevante regels goed kent en je daaraan voldoet, doen ze in mijn ervaringen met hen (zowel schriftelijk, telefonisch zoals beschreven als in persoon bij de aanvraag voor de verblijfsvergunning nadat mijn toen verloofde binnen was gekomen met haar MVV) niet moeilijker dan nodig en waren ze gewoon vriendelijk en professioneel in de omgang. Verwacht geen soepelheid, maar wij zijn in elk geval ook niet met lompheid of onvriendelijkheid geconfronteerd.
De ervaringen wisselen nogal en ik chargeerde ook een beetje. Als Nederlander zal het ws anders uitpakken ( en als je de regels goed kent ) . In elk geval moet je goed oppassen en alles goed in de dossiers hebben. Dat hoef je in Nederland bij andere overheden niet altijd ( meestal is men wel soepel ).

Enfin, goed voorbereid is het halve werk :Y)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
Zelfs als je met een Europese wilt trouwen, die toevallig dubbele nationaliteit heeft: dan is het ook best lastig, want in Nederland hebben ze een ontmoedingsbeleid om te trouwen of samenwonen met een buitenlander. Ze maken het je dus zo moeilijk mogelijk :(

Ik kan het weten, want ik stap deze maand met een Portuguese in het huwelijksbootje: echter ze heeft ook de Chinese/Hongkongse nationaliteit. Maar woont in Duitsland, dus uit meerdere landen moesten wij documenten overleggen :+

Dan moet je voorstellen, wanneer je iemand in het land probeert te krijgen: en ondertussen roept ene Wilders, hoe makkelijk het wel niet is voor immigranten om naar Nederland te komen. Dat geldt dan echter niet voor immigranten uit landen, waar geen oorlog is.... want je komt echt niet Nederland in als niemand garant voor je staat. Of wanneer jezelf niet genoeg geld hebt: bij Visum aanvragen meestal een eis, dat de persoon een bepaald inkomen moet hebben.

Kortom welkom in Nederland :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:48
Is Singapore geen optie? Relatief dicht bij China en ook te doen met vluchten naar NL.
Er zijn een aantal IT-bedrijven uit NL die daar zitten en ook de voertaal is over het algemeen Engels.
Het is wel een duur land, maar als je daar een paar jaar zit en samen plannen maakt voor de toekomst hoeft dat geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27
ATS schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:50:
[...]

Het optuigen van een organisatie vol met bureaucratie en regels is natuurlijk het perfecte middel om mensen te ontmoedigen. Zeker als buitenlander is het moeilijk om bekend te zijn met alle regels, en is het makkelijk om iets niet helemaal volgens de juiste procedure te doen. Stel je hebt bijv. 4 jaar een geldige verblijfsvergunning gehad in Nederland, dan 1 dag voor wat voor reden dan niet, en dan 4 jaar wel; sorry, dan kan je geen permanente verblijfsvergunning aanvragen, want dat mag alleen als je 5 jaar onafgebroken je verblijfsvergunning hebt gehad. Regels zijn regels... Sowieso het feit dat alles maanden duurt maakt het niet makkelijker. Overigens heb ik ook wel positieve ervaringen met ze, als je ze belt staan ze je gewoon vriendelijk te woord, maar het systeem is zeker niet ontworpen om het gemakkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Hielko schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:08:
[...]

Het optuigen van een organisatie vol met bureaucratie en regels is natuurlijk het perfecte middel om mensen te ontmoedigen. Zeker als buitenlander is het moeilijk om bekend te zijn met alle regels, en is het makkelijk om iets niet helemaal volgens de juiste procedure te doen. Stel je hebt bijv. 4 jaar een geldige verblijfsvergunning gehad in Nederland, dan 1 dag voor wat voor reden dan niet, en dan 4 jaar wel; sorry, dan kan je geen permanente verblijfsvergunning aanvragen, want dat mag alleen als je 5 jaar onafgebroken je verblijfsvergunning hebt gehad. Regels zijn regels... Sowieso het feit dat alles maanden duurt maakt het niet makkelijker. Overigens heb ik ook wel positieve ervaringen met ze, als je ze belt staan ze je gewoon vriendelijk te woord, maar het systeem is zeker niet ontworpen om het gemakkelijk te maken.
Ze voeren de wet uit. En die wetten zijn inderdaad niet gemaakt om het makkelijk te maken helaas. Maar voor het hierheen halen van een partner uit het buitenland, heb je (dus) hier een Nederlandse partner zoals de TS. Die zou, met een beetje hulp van bijvoorbeeld het al genoemde forum van stichting buitenlandse partner, er prima uit moeten kunnen komen hoe je door de regels heen navigeert. Maar goed, het vereist wel een degelijke voorbereiding. Ik heb destijds een stroomschema gemaakt van wat we allemaal moesten regelen, in welke volgorde, wat de geschatte doorlooptijden zouden zijn, welke documenten we dan wanneer nodig zouden hebben, etc. Ja, dat is een klus, maar geen verrassingen onderweg. Je wil het in één keer goed doen. Als je daar zelf niet uitkomt, dan moet je daar m.i. hulp voor inhuren. Het is inderdaad te ingewikkeld en te bureaucratisch om maar wat aan te klooien en te hopen dat het wel goed komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Frozen schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Zodat ze kon winkelen ;)

Hier zijn misschien nog 2 handige video's van twee heren met chinese vriendinnen.:
[YouTube: Are Chinese Women Heartless?]
[YouTube: Why You SHOULDN'T Date A Chinese Girl]
Ik kijk/keek deze filmpjes heel vaak en bespreek ze soms ook met mijn vriendin puur om haar te leren kennen en wat ze vind van dingen. Soms ook lange (goede) discussies over dingen gehad.
ATS schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Slecht advies. Dat klopt niet. Trouwen helpt niet.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, alleen had ik al een baan toen ik mijn toen vriendin, nu vrouw leerde kennen. Wij hebben zelf voor de MVV route gekozen destijds, omdat mijn werk op dat moment niet makkelijk te verplaatsen was. Ik weet niet of we daar nu weer voor zouden kiezen als ik eerlijk ben. Het is een dure, langzame en stressvolle route, en sinds de tijd dat wij het deden is het er niet beter op geworden. Inmiddels zou ik denk ik kiezen voor de EU-route.

Allereerst zou ik je adviseren om je HEEL, HEEL GOED te informeren voordat je begint aan welke optie dan ook. Er is een forum actief over deze problematiek, waar je kan praten met lotgenoten en heel, heel veel informatie en tips kan vinden. Schrijf je daar in en wordt er actief. Lees wat topics mee om een gevoel te krijgen wat je allemaal op je pad gaat vinden. Ik heb dat ook gedaan, en er ontzettend veel hulp aan gehad. Welke route je ook kiest, zorg dat je je zaken in één keer helemaal goed op orde hebt. Onze MVV aanvraag (ik heb de aanvraag vanuit Nederland gedaan, er zijn/waren twee varianten) was een dossier van ruim 100 pagina's aan bewijsmateriaal, keurig genummerd en geïndexeerd. Zorg dat je ALLES hebt. In ons geval ging er iets mis met de TBC keuring nadat ze hier was met haar MVV, en belde de behandelende ambtenaar me daarover. Zijn tekst: "Je hebt zo'n keurig en overzichtelijk dossier gestuurd, ik kan me niet voorstellen dat jullie dit over het hoofd gezien hebben. Er is vast iets fout gegaan." of iets van die strekking. Het bleek dat het bewijs vanuit de GGD niet aangekomen was. Ik heb hem die even gefaxed, en twee dagen laten hadden we de goedkeuring voor de verblijfsvergunning.

Wat voor jou werkt kan ik niet goed beoordelen. Ja, je moet aantonen dat je inkomen hebt. De eisen zijn niet enorm, die zijn haalbaar voor een niet afgestuurde ICT-er denk ik. Ik was ook nog niet zo lang afgestudeerd. Maar de bureaucratie bij de MVV route is enorm, en het gedoe met de inburgering is niet moeilijk maar wel heel frustrerend en, eerlijk gezegd, vernederend. Ik weet ook niet hoe goed de Nederlandse ambassade in China voor haar te bereiken is ivm de examens? Wij hadden wat dat betreft geluk, omdat mijn vriendin niet al te ver van de ambassade woonde. Maar in China zijn de afstanden natuurlijk enorm...

Als je nog meer vragen hebt: laat maar weten.
TBC is niet verplicht voor mijn vriendin, China heeft vrijstelling van TBC plicht.
Ik ben ook vanaf dag 1 begonnen met alles te verzamelen ben hier ook erg gedreven in. Alle chats heb ik tot zover geback upped vanaf de 1ste dag dat we begonnen te praten via whatsapp. En deze backups weer op 3 verschillende locaties opgeslagen. Zelfs datums waarbij we iets "speciaals" gingen doen in mauritius bewaard met bijvoorbeeld een Hotel boeking erbij. We hebben nu al een vrij groot dossier met Mauritius, Nederland en binnenkort extra wanneer ik naar China ga. Goed idee overigens om daar 1 overzichtelijk document van te maken met kopjes net als in een verslag. Momenteel staat het allemaal nog in losse mapjes.

Toen ze naar Nederland ging is dat ook allemaal zeer soepel verlopen door de goede voorbereiding. Echter heeft er voor dat visum wel veel voorbereiding ingezeten, zelfs iets te veel extra documenten waar niet eens naar werd gekeken.

En tja voor de overigen posts regels zijn nou eenmaal regels. Het test je relatie overigens ook wel, dat merk ik nu ook nu ze er achter komt hoe relatief groot dat inburgeringsexamen is. Maar anders komt iedere verliefde piet zo even aanzetten met z'n vakantie vriendinnetje. (wat ik probeer te zeggen is dat ik het enigsinds snap al vind ik het natuurlijk wel vervelend)

Overigens is mij nog 1 ding niet duidelijk, sommige websites refereren naar dat je geregistreerd partnerschap nodig hebt o.i.d. echter op de IND staat dat je een bewijsbare duurzame relatie moet hebben. Moeten we voor de MVV aanvraag iets registreren of kan het gewoon als relatie zijnde met aanlevering van (onderhand heel wat pagina's) aan bewijs van onze relatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

Het TBC verhaal was maar een illustratie van het punt, niet het punt zelf.
Je hoeft geen officieel geregistreerd partnerschap te hebben, getrouwd te zijn, wat dan ook. Wel moet je aannemelijk maken dat je inderdaad een duurzame exclusieve relatie onderhoudt.

Je hoeft ook niet te overdrijven met té veel details, foto's en bonnetjes.

[ Voor 12% gewijzigd door ATS op 02-07-2019 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Serieuze reactie: solliciteer bij Huawei of een van de partners in een functie waarbij je met regelmaat naar het HQ moet. Sales ofzo. Genoeg te vinden volgens mij, wordt met 5G alleen maar erger. En dan ben jij een van de weinigen die op termijn best full time naar China zou willen. Mooie pre :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:28:
Serieuze reactie: solliciteer bij Huawei of een van de partners in een functie waarbij je met regelmaat naar het HQ moet. Sales ofzo. Genoeg te vinden volgens mij, wordt met 5G alleen maar erger. En dan ben jij een van de weinigen die op termijn best full time naar China zou willen. Mooie pre :)
Ik ben al veel gaan solliciteren maar ben naderhand achter gekomen dat je 2 jaar werkervaring nodig hebt voordat je voor een werk-visum in aanmerking komt. En dit heb ik ook meerdere malen mogen terughoren van potentiële werkgevers.. En ik heb nog geen 2 jaar werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

The Eagle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:28:
https://www.scmp.com/news...nds-american-workers-home

Heb al tijden geen blanke bezoekers (de veronderstelling blank = amerikaan komt nogal veel voor) meer gezien hier met een Huawei tag. Wel veel overseas Chinese.
(woon naast een Huawei campus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomonic
Goede voorbereiding is het halve werk. Stelregel bij IND is: geef ze geen stok waarmee ze kunnen slaan.

Te weinig inkomen? Afgekeurd.
Te weinig bewijs van relatie? Afgekeurd.
Handtekening vergeten? Afgekeurd.
Geen goede vertaling van documenten en niet gelegaliseerd? Afgekeurd.

Heb je alles goed en duidelijk ingevuld, dan kan het snel gaan! Advies is om sowieso de MVV digitaal in te dienen (kan tegenwoordig). Ga je de documenten opsturen dan gaan deze eerst de scanstraat in (waar de foutmarge alleen maar groter wordt).

Ik hoor altijd horror verhalen over de IND, huisbezoeken, afwijzingen op rare gronden etc.
Mijn ervaring was zeer positief. Nadat ik de MVV online had ingediend kreeg ik binnen 3 weken al positief uitslag (en dat was zelfs ten tijde van de migratie stroom van 2017-18). Week later was mijn vrouw in Nederland, ingeschreven in het BRP, week later kon ze haar verblijfsvergunning ophalen. 2 weken later had ze al zelf werk gevonden _/-\o_

Nu jaar later heeft ze haar inburgering volledig gehaald, en is ze "vrij" van verplichtingen. Belangrijk is dat je goed moet uitleggen wat de verwachtingen zijn in Nederland. Wat ze kan verwachten en wat er ook verwacht wordt van haar. Veel niet-westerlingen hebben dit beeld van Nederland:

- Iedereen woont in een Villa
- Iedereen heeft 2 auto's voor de deur staan (Mercedes en BMW).
- Iedereen heeft minstens een ton op zijn spaarrekening staan.
- Iedereen werkt 20 uur
- Rest van de 20 uur zitten we te blowen en te feesten.
- Zorg is gratis en onbeperkt.
- Als je net in Nederland bent, krijg je meteen uitkering, huis en een Miele en heel veel gratis geld.

Als je denkt dat ik overdrijf betreft bovenstaand, dan doe ik niet. Dit is dus ECHT het beeld van de aziaat/afrikaan die alleen de westerling op vakantie ziet. (waarschijnlijk heeft jouw vriendin dat beeld niet, aangezien ze al wat heeft afgereisd, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Tomonic schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:23:
... Veel niet-westerlingen hebben dit beeld van Nederland.

- Iedereen werkt 20 uur
- Als je net in Nederland bent, krijg je meteen uitkering, huis en een Miele en heel veel gratis geld.

Als je denkt dat ik overdrijf betreft bovenstaand, dan doe ik niet. Dit is dus ECHT het beeld van de aziaat/afrikaan die alleen de westerling op vakantie ziet. (waarschijnlijk heeft jouw vriendin dat beeld niet, aangezien ze al wat heeft afgereisd, maar toch).
Lol, dat denken ze hier ook. Toevallig een paar dagen geleden deze tergende, vermoeiende discussie nog gehad. Wat ze niet realiseren is dat er van een relatief hoog bruto in Nederland, ten opzichte van hier, niks overblijft door de nivellering, torenhoge belastingen, (woon)kosten en dat de gemiddelde Nederlander inmiddels gewoon arm is. Mijn visie is dat voor netto ontvangers Nederland een goed land is om te wonen, voor de rest niet.

Je laatste punt klopt volgens mij wel: mijn vrouw, die destijds ook een inburgeringscursus heeft gedaan, kwam ook altijd met verhalen dat collega's op die cursus met verhalen kwamen dat de gemeente opbelde 'of ze ook een nieuwe fiets wilden', terwijl die collega's uit de meest exotische locaties in de wereld niet eens konden fietsen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
Veel niet-westerlingen hebben dit beeld van Nederland:

- Iedereen werkt 20 uur

Mooi toch? Zo kan een iedere loser zich een vrouw uit de Filipijnen of Thailand importeren, want zelfs met een Wajong uitkering denken vrouwen in die landen dat je rijk bent :X Tot ze met je willen trouwen en naar Nederland willen komen, pas dan komen ze erachter dat ze eigenlijk de verkeerde gekozen hebben.

Want je moet meer dan minimum loon verdienen om garant te staan: hoezo discriminatie :( Hebben arbeidsgehandicapten dan geen recht op liefde, wanneer ze die niet in Nederland vinden? Ik vind dat er in Nederland echt met dubbele maten gemeten wordt. Ik ben daarom blij dat mijn vriendin een dubbel nationaliteit heeft: want ik zou met mijn Wajong uitkering nooit aan de eisen van IND kunnen voldoen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

gold_dust schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:53:
[...]
Mijn visie is dat voor netto ontvangers Nederland een goed land is om te wonen, voor de rest niet.
Het leven is zwaar in Nederland :'( En dat laatste punt klopt ook geen hout van. Hou kroegpraat aub daar waar het hoort.

----

Ik zie in bv Zuid-Amerika dat er een enorm verschil is tussen mensen uit landen die visa's krijgen voor toerisme en degenen die dat niet krijgen. Degenen die nooit de optie hadden om naar Europa te gaan zien het paradijs, degenen die al 's een vakantie hebben gehad hier ( of mensen kennen die dat hebben gedaan ) zijn met geen stok naar Europa te krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Basszje op 02-07-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
XiaomiGlobal schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:18:
[...]

Mooi toch? Zo kan een iedere loser zich een vrouw uit de Filipijnen of Thailand importeren, want zelfs met een Wajong uitkering denken vrouwen in die landen dat je rijk bent :X Tot ze met je willen trouwen en naar Nederland willen komen, pas dan komen ze erachter dat ze eigenlijk de verkeerde gekozen hebben.

Want je moet meer dan minimum loon verdienen om garant te staan: hoezo discriminatie :( Hebben arbeidsgehandicapten dan geen recht op liefde, wanneer ze die niet in Nederland vinden? Ik vind dat er in Nederland echt met dubbele maten gemeten wordt. Ik ben daarom blij dat mijn vriendin een dubbel nationaliteit heeft: want ik zou met mijn Wajong uitkering nooit aan de eisen van IND kunnen voldoen
Tja, dat was voorheen zo. Alleen trouwen en hoppa gratis paspoort, en meteen recht op alle sociale voorzieningen. Wat resulteerde tot heel veel schijnhuwelijken, mannen die tegen betaling met buitenlandse vrouwen trouwen, er was een hele business omheen gebouwd. Helaas moeten de goede onder de kwaaie lijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 13:18
Even een kleine kanttekening bij de geposte videos. 1e is van Serpentza, iemand die commerciëel belang heeft bij zoveel mogelijk hits, en hij valt allang niet meer serieus te nemen (is tenslotte ook al eens gescheiden in China met al zijn wijsheden).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Goede voorbereiding is het halve werk. Stelregel bij IND is: geef ze geen stok waarmee ze kunnen slaan.

Te weinig inkomen? Afgekeurd.
Te weinig bewijs van relatie? Afgekeurd.
Handtekening vergeten? Afgekeurd.
Geen goede vertaling van documenten en niet gelegaliseerd? Afgekeurd.

Heb je alles goed en duidelijk ingevuld, dan kan het snel gaan! Advies is om sowieso de MVV digitaal in te dienen (kan tegenwoordig). Ga je de documenten opsturen dan gaan deze eerst de scanstraat in (waar de foutmarge alleen maar groter wordt).

Ik hoor altijd horror verhalen over de IND, huisbezoeken, afwijzingen op rare gronden etc.
Mijn ervaring was zeer positief. Nadat ik de MVV online had ingediend kreeg ik binnen 3 weken al positief uitslag (en dat was zelfs ten tijde van de migratie stroom van 2017-18). Week later was mijn vrouw in Nederland, ingeschreven in het BRP, week later kon ze haar verblijfsvergunning ophalen. 2 weken later had ze al zelf werk gevonden _/-\o_

Nu jaar later heeft ze haar inburgering volledig gehaald, en is ze "vrij" van verplichtingen. Belangrijk is dat je goed moet uitleggen wat de verwachtingen zijn in Nederland. Wat ze kan verwachten en wat er ook verwacht wordt van haar. Veel niet-westerlingen hebben dit beeld van Nederland:

- Iedereen werkt 20 uur

Mijn vriendin heeft deze perceptie niet, ze is wat dat aan gaat vrij westers. Ze is niet met mij om de financien of 'gemak' van het westerse, ze weet hoe Europa is en ze heeft een sterkere voorkeur voor China. :) (Dat zit er dan wel erg sterk in.. Haha) Ze is bang dat het moeilijk voor haar kan worden in Nederland omdat ze niet haar ding kan doen zoals in China. (Bang voor de overgang die ze moet maken).

Echter over het online indienen, hiervoor krijgt de IND niet de officiele documenten maar een inscan, toch? Zo heeft mijn vriendin een document dat ook bij de mvv aanvraag hoort, echter heeft ze dit document maar eenmalig (komt uit mauritius en moet ook gelegaliseerd worden.) dit document willen we niet zo even bij de IND inleveren of legalisatie met de kans dat ze die niet weer krijgt omdat het in het archief verdwijnt. Wordt dan een dure ticket naar mauritius om dat document opnieuw aan te vragen als dat al mogelijk is. Daarvoor wilden we een kopie insturen echter lijkt mij dat dat niet geldig is, of dan toch nu wel? Hoe gaat dit met officiele documenten met eventuele stamps erop? + het legaliseren of het eventuele vertalen ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomonic
Galinsky schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:06:
[...]

Mijn vriendin heeft deze perceptie niet, ze is wat dat aan gaat vrij westers. Ze is niet met mij om de financien of 'gemak' van het westerse, ze weet hoe Europa is en ze heeft een sterkere voorkeur voor China. :) (Dat zit er dan wel erg sterk in.. Haha) Ze is bang dat het moeilijk voor haar kan worden in Nederland omdat ze niet haar ding kan doen zoals in China. (Bang voor de overgang die ze moet maken).

Echter over het online indienen, hiervoor krijgt de IND niet de officiele documenten maar een inscan, toch? Zo heeft mijn vriendin een document dat ook bij de mvv aanvraag hoort, echter heeft ze dit document maar eenmalig (komt uit mauritius en moet ook gelegaliseerd worden.) dit document willen we niet zo even bij de IND inleveren of legalisatie met de kans dat ze die niet weer krijgt omdat het in het archief verdwijnt. Wordt dan een dure ticket naar mauritius om dat document opnieuw aan te vragen als dat al mogelijk is. Daarvoor wilden we een kopie insturen echter lijkt mij dat dat niet geldig is, of dan toch nu wel? Hoe gaat dit met officiele documenten met eventuele stamps erop? + het legaliseren of het eventuele vertalen ervan?
Je levert altijd de kopietjes aan bij de aanvraag van een MVV. Of het nu digitaal is of niet. Men vraagt alleen om het origineel als je haar gaat inschrijven bij de gemeente als ze éénmaal in NL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Tomonic schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:12:
[...]

Je levert altijd de kopietjes aan bij de aanvraag van een MVV. Of het nu digitaal is of niet. Men vraagt alleen om het origineel als je haar gaat inschrijven bij de gemeente als ze éénmaal in NL is.
Ooh top! Ik had die perceptie door de aanvraag van haar visum toen ze naar Nederland ging. Alles moest toen het originele papiertje zijn. Dat geeft al een heel zorg minder. :)
Pagina: 1