Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1226742

Topicstarter
Hoi!

Momenteel ben ik op zoek naar een digitale camera. Ik zal hem met name binnenkort op vakantie gebruiken (Azië), maar wil hem uiteraard daarna ook gaan gebruiken. Zelf heb ik niet meer ervaring met foto's maken dan met mijn smartphone. Na een aantal avonden mij inlezen loop ik spaak op een drietal modellen (zie onderaan) en een paar twijfelpunten. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. .

Wat is je budget?
Inclusief accessoires liever niet meer dan 500 á 600 euro.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik op vakantie foto's kan maken van natuur en landschappen (en eventueel wildlife), maar ook portretfoto's kan maken.
Zelf heb ik weinig ervaring met het maken van foto's (buiten een goede camera op mijn smartphone).
Ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan en kwam erop uit dat ik graag zou willen beginnen met een instapmodel systeemcamera. Mocht ik het erg leuk vinden, zou ik hem graag willen upgraden.

Is het voor alledaags huis-tuin-en-keukengebruik of heb je echt specifieke toepassingen in gedachten?
Zie hierboven, ik ben op zoek naar een camera waarmee ik op vakantie foto's kan maken van natuur en landschappen (en eventueel wildlife), maar ook portretfoto's kan maken. Daarnaast wil ik hem ook graag gebruiken voor huis-tuin-en-keukendingen.

Wil je foto's maken of filmen?
Voornamelijk foto's, maar ook af en toe een filmpje.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee

Heb je verder nog specifieke eisen?
Graag een camera die een beetje tegen een stootje kan, niet erg fragiel is. Ik wil hem meenemen op vakantie. Ik heb vernomen dat het prettig is om een viewfinder op de camera te hebben en niet al te veel in te moeten stellen in het menu (dus knoppen op de buitenkant hebben de voorkeur).

Ik heb zelf al gekeken en ik blijf elke keer uitkomen op de Sony A6000 en de Canon EOS M50. Zelf vraag ik mij af of ik dit als amateur 'nodig' heb qua specificaties. Qua prijs is de Canon EOS M100 een stukje aantrekkelijker, echter heeft deze geen viewfinder en moet er veel ingesteld worden via het menu.
Lang verhaal kort. mijn vraag is eigenlijk wat jullie mij aan zouden raden: gaan voor de goedkopere EOS M100, of iets meer investeren in de Sony of EOS M50 (of wellicht een ander model)?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-05 12:41
Met een budget van 500 a 600 euro ben je vrij beperkt wanneer je voor een systeemcamera wilt gaan. Wat is de reden dat je voor een systeemcamera wilt gaan?

Verder is het handig om te weten wat je ongeveer verwacht nodig te hebben qua wensen. Verwacht je veel zoom te gaan gebruiken? Verwacht je veel in situaties met weinig licht foto's te gaan maken?

Waar je misschien ook naar zou kunnen kijken:
  • Premium compact camera zoals een Sony RX100 III, Panasonic LX15 of LX100 of de compacte zooms zoals een TZ100 of FZ1000.
  • Mocht je echt graag met losse lenzen willen werken dan is een MFT systeem zoals de Panasonic GX85 ook erg interessant qua prijs en prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:44
Misschien dat je ergens een tweedehands fuji xt10 kunt vinden. Met de xc16-50 (of 15-45) en 50-230 heb je een leuke en veelzijdige camera.

Fuji is een duurder systeem, maar de lenzen zijn erg goed en de belangrijkste bediening gaat via knopjes waarvan een deel in te stellen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
De Canon M100 of M50 zijn ideaal voor jou. Qua instellingen zijn hun menu's het makkelijkst te navigeren, ze hebben ook een touchscreen waarmee je makkelijk de instellingen bekijkt of verandert. Ze hebben ook een handige gids modus voor beginners.

Uit ervaring met een M6 zonder viewfinder miste ik de viewfinder alleen bij gebruik met langere, zwaardere (>750 gram) lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Anoniem: 1226742 De A6000 is een uitstekende beginnerscamera, echter is een systeemcamera natuurlijk wel wat anders dan je smartphone.

Het lijkt me sowieso verstandig om jezelf een beetje te verdiepen in fotografie en hoe de camera werkt, want als je alleen de (Auto)matische instellingen gebruikt, haal je natuurlijk niet alles uit de camera, en dan is het zonde van het geld.

Verder zou ik ook zeker de tweedehands markt aanbevelen. In principe kan je een A6000 al voor rond de 350 vinden. Mocht het uiteindelijk niets zijn, dan is deze ook weer makkelijk en snel vekocht, en misschien zelfs zonder winst/verlies ;)

Het enige wat deze camera niet echt dekt met de standaard kit lens van 16-50 is wildlife. Hier zal je dus simpelweg niet heel ver kunnen inzoomen, wel achteraf bijsnijden natuurlijk, maar dan heb je wel wat minder resolutie en kwaliteit.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 29-06-2019 17:55 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1226742

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal! @Ricktachtig Bedankt voor de suggesties, ik zal me ook in deze systemen even gaan verdiepen. Ik had zelf het idee dat het 'beter' is om voor een systeemcamera te kiezen dan een compactcamera, omdat deze laatste t.o.v. een goede smartphonecamera weinig extra te bieden zou hebben (nu ligt dat waarschijnlijk ook aan het model etc., dus ik ga naar deze modellen eens kijken!).

@LA-384 Deze heb ik ook bekeken. Hij viel in eerste instantie voor mij af vanwege de prijs, maar wellicht dus toch het heroverwegen waard.

@guillaumemay Oh, dat klinkt top, in dat geval is een viewfinder dus niet dusdanig van belang voor een amateur zoals ik, fijn!

@Greatsword Ik heb inderdaad tweedehands al zitten kijken, en het viel mij ook al op dat de Sony voor prima bedragen gekocht en verkocht wordt. Fijne bevestiging in dat opzicht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-05 12:41
Anoniem: 1226742 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:38:
Bedankt voor de tips allemaal! @Ricktachtig Bedankt voor de suggesties, ik zal me ook in deze systemen even gaan verdiepen. Ik had zelf het idee dat het 'beter' is om voor een systeemcamera te kiezen dan een compactcamera, omdat deze laatste t.o.v. een goede smartphonecamera weinig extra te bieden zou hebben (nu ligt dat waarschijnlijk ook aan het model etc., dus ik ga naar deze modellen eens kijken!).
De goedkopere compacts met bijvoorbeeld een 1/2.3" sensor bieden idd vaak niet meer dan een moderne smartphone kan bieden, maar de premium compacts met een 1" sensor bieden wel degelijk veel betere kwaliteit. Zeker in situaties met weinig licht zul je veel verschil merken. Ze zijn de moeite waard vanwege de compactheid en vriendelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Anoniem: 1226742 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:38:
Hier heb je gelijk in.
De software in Smartphones is razend goed, waardoor je met een compact niet heel veel toevoegt. Ja, als je 30-40x zoom hebt, nog wel.
In beide gevallen (smartphoto en compact) heb je eigenlijk geen controle over scherptediepte.

Ik zou binnen je budget aanraden om te kijken naar die GX85 die was voorgesteld, of anders een Olympus OM-D E-M10 mark II. Die lukt ook makkelijk binnen je budget; hij valt nog onder 'instap' camera met een zoeker en verwisselbare lenzen, maar dan wel een erg krachtige instapcamera. De kitlens schuift helemaal in en steekt nog maar 1cm uit als de camera uit staat. Dat maakt hem heel erg compact; desalnietemin heb je wel een zeer krachtige camera met verwisselbare lenzen, en 2e hands ruim binnen je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:25
buiten het feit dat je aangeeft dat je naar mirrorles kijkt zie ik geen enkele reden om daar aan vast te houden. Sterker nog, ik zou voor dat budget naar een dSLR dubbelzoom kit kijken. Voor 600 euro kun je een prima Nikon/Canon dubbelzoom set op de kop tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 11:40
Tarquin schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:38:
[...]
Ik zou binnen je budget aanraden om te kijken naar die GX85 die was voorgesteld, of anders een Olympus OM-D E-M10 mark II. Die lukt ook makkelijk binnen je budget; hij valt nog onder 'instap' camera met een zoeker en verwisselbare lenzen, maar dan wel een erg krachtige instapcamera. De kitlens schuift helemaal in en steekt nog maar 1cm uit als de camera uit staat. Dat maakt hem heel erg compact; desalnietemin heb je wel een zeer krachtige camera met verwisselbare lenzen, en 2e hands ruim binnen je budget.
En mocht je ING hebben, daar is regelmatig via de Rentepunten een Olympus camera (kit met vaak 2 lenzen) voor een goede prijs te koop.
Pagina: 1