Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC voor zoon voor maximum €1400

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M31Galaxy
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-10-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wij hebben onze oudste zoon een game PC beloofd wanneer hij met vlag en wimpel het schooljaar heeft beëindigd. En dat heeft hij dan ook gedaan! Dus is het tijd voor zijn beloning:
Tot nu gebruikte hij een game laptop die bijna 5 jaar oud is. Zijn favoriete games spelen al een hele tijd niet lekker meer. Hij is een fervent gamer en verdient na zijn gedane inspanningen op schoolvlak dit jaar een geheel nieuw systeem waar hij nog heel wat jaartjes plezier aan moet hebben zonder al te snel te moeten gaan upgraden.
Hij speelt vooral GTA, CS:GO, Battlefield 5, Forza, Minecraft, enz... Hij vindt FPS heel belangrijk en dit mag voor hem zeker ten koste gaan van de resolutie want voor hem is 1080p voldoende, maar dan wel op minimaal high settings (liefst maximum). 144hz is voor hem zeker een must. In de zeer nabije toekomst wil hij zeker een VR-set aankopen met zijn eigen spaarcenten.
Ik volg al enkele maanden vol belangstelling dit forum en heb ook al vele benchmarks bestudeerd. Ik denk dan ook wel ongeveer te weten wat het allemaal moet gaan worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget bedraagt maximum €1400 inclusief Windows 10 licentie (maar die koop ik wel online). De assemblage gaan we samen doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft al een goed gaming keyboard en muis van SteelSeries, een headset van SteelSeries en een surround systeem met eigen versterker. De rest moet nog aangekocht worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Specifieke merkvoorkeuren zijn er niet, hoewel MSI, NZXT en Corsair toch een voorliefde hebben zonder daar echt een goede reden voor te hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dit zou een mooie build moeten worden die later nog makkelijk kan ge-upgraded worden en waaraan RGB kan toegevoegd worden. Vermits hij bijna altijd met een headset speelt, is een extreem stille build geen must, maar voor ons (de ouders) wel mooi meegenomen ;-)
De PC komt op zijn slaapkamer te staan die direct onder het dak is. Dit betekent dat het in de zomer behoorlijk warm kan worden en dus is goede koeling uiteraard zeer belangrijk (hoewel hij sinds kort daar wel over airco beschikt).

Ga je overklokken?
Overklokken is geen must, maar is wel iets waar hij zich naar eigen zeggen later aan wil wagen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het zou fijn zijn als jullie me kunnen bevestigen of het systeem hieronder voldoende aan de wensen zal voldoen en of alle voorgestelde componenten probleemloos met elkaar zullen werken. Als er betere voorstellen zijn qua prestaties of kostbesparing, hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie tijd!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 125,-€ 125,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 99,90€ 99,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 539,95€ 539,95
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 75,95€ 75,95
1MonitorenAOC G2590PX Rood, Zwart€ 219,-€ 219,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 75,40€ 75,40
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 91,-€ 91,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 106,66€ 106,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.332,86

PS: Ik weet dat AMD volgende week met de nieuwe Ryzens uitkomt, maar die zullen ook wel een hogere prijs hebben dan de Ryzen die ik voorstel en zullen zo uit de doos ook niet werken met het moederbord zonder een bios-update die jammer genoeg niet zal kunnen uitgevoerd worden zonder een CPU. Vandaar de gewone Ryzen 5 (zeer prijsgunstig). Later kan er dan eventueel de nieuwe Ryzen in. Of zie ik dat verkeerd?

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:00

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

zeer goede build.
De ssd zou ik vervangen voor dit pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
voor een par tientallen euro's meer heb je een 4K IPS monitor pricewatch: Philips 276E8VJSB Zwart

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-11 20:10
Je hebt sommige moederborden voor ryzen die je zonder cpu kunt flashen met alleen een usb stick.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
De Tomahawk kan updaten zonder cpu!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
Ludwig005 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:49:
zeer goede build.
voor een par tientallen euro's meer heb je een 4K IPS monitor pricewatch: Philips 276E8VJSB Zwart
Hij wil zoveel mogelijk fps en refresh rate, wat moet ie dan met een 4k monitor?

Als je v&a beetje checkt zou je bijv deze kunnen doen. V&A aangeboden: AOC AGON AG251FZ Rood, Zwart Heb je er 1 met 240 hz

[ Voor 15% gewijzigd door YoMajesty op 27-06-2019 22:02 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:00

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

YoMajesty schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:00:
[...]

Hij wil zoveel mogelijk fps en refresh rate, wat moet ie dan met een 4k monitor?

Als je v&a beetje checkt zou je bijv deze kunnen doen. V&A aangeboden: AOC AGON AG251FZ Rood, Zwart Heb je er 1 met 240 hz
een betere beeldkwaliteit vanwege IPS i.p.v TN
via vraag en aanbod V&A aangeboden: Philips 276E8VJSB Zwart

[ Voor 13% gewijzigd door Ludwig005 op 27-06-2019 22:06 ]

• YoMajesty
Ludwig005 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:05:
[...]

een betere beeldkwaliteit vanwege IPS i.p.v TN
via vraag en aanbod V&A aangeboden: Philips 276E8VJSB Zwart
Volgens mij mis je een beetje dat er in de beginpost staat dat ie minimaal 144hz refeshrate wil, max 1080 resolutie, veel fps, speelt cs go etc.. dus ja je hebt gelijk dat ips mooier beeld is, maar dat wil ie dus niet. Linus tech tips heeft recent ook een video over hoeveel refresh rate uitmaakt bijv, treat yourself!

P.s. 4k op een 2070 gaat sws niet heel lekker in meeste games geloof ik

[ Voor 5% gewijzigd door YoMajesty op 27-06-2019 22:12 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
Een 4k scherm kun je ook op 1080p zetten. ;)
Een scherm gaat in mijn ogen vaak langer mee dan de pc zelf.

• M31Galaxy
Helemaal mee eens, maar dan mist hij nog altijd de refreshrate, niet?

• M31Galaxy
YoMajesty schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:00:
[...]

Interessant voorstel, dit zal ik zeker bekijken!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ludwig005 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:49:
zeer goede build.
voor paar euro meer heb je een snelle (TLC)NVMe SSD als pricewatch: Adata XPG SX6000 Pro 1TB kan goed in deze build
(4K 60Hz ?)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
Ik denk dat je naar 3 dingen moet kijken. Ook voor de toekomst. Refreshrate, resolutie (of je in de toekomst hoger zou willen met 144hz bijvoorbeeld) en beeldkwaliteit ala TN of IPS paneel, waarbij die laatste er wel wat beter uit ziet qua kleurechtheid.

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:12
2 weken wachten en een 3600X in die B450 tomahawk doen. Dat gaat je wel helpen met 144fps+

• YoMajesty
Arunia schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:13:
Een 4k scherm kun je ook op 1080p zetten. ;)
Een scherm gaat in mijn ogen vaak langer mee dan de pc zelf.
Niet de refresh rate van 60 naar 144 dan toch? Voor zover ik weet iig

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DoubleYouPee schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:30:
2 weken wachten en een 3600X in die B450 tomahawk doen. Dat gaat je wel helpen met 144fps+
+- €269,- gaat die kosten, en valt dan buiten budget. 144fps+ praat niemand over, alleen 144Hz 1080p scherm

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:12
Hackus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:56:
[...]

+- €269,- gaat die kosten, en valt dan buiten budget. 144fps+ praat niemand over, alleen 144Hz 1080p scherm
Fair enough...
Voor 125 euro is de 2600 niet te verslaan qua perf/€.

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
sowieso verstandig om nog even te wachten. AMD heeft de Zen2 serie aangekondigd en denk dat de 3600 erg interessant is. Daarnaast heeft Nvidea een serie `super` kaarten aangekondigd van de 2060 en de 2070 met waarschijnlijk een pricecut op de huidige serie als gevolg. Kortom, nog even geduld. toelichting

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
san.okk schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:04:
sowieso verstandig om nog even te wachten. AMD heeft de Zen2 serie aangekondigd en denk dat de 3600 erg interessant is. Daarnaast heeft Nvidea een serie `super` kaarten aangekondigd van de 2060 en de 2070 met waarschijnlijk een pricecut op de huidige serie als gevolg. Kortom, nog even geduld. toelichting
Tja, je kan altijd blijven wachten tot de prijzen gaan zakken of tot het volgende nieuwe product uitkomt maar het perfecte moment om hardware te kopen zal altijd achteraf pas blijken. Als de 2600 niet snel genoeg is voor je doeleinden dan is het natuurlijk het wel waard om ander halve week te wachten. En er zijn inderdaad ook geruchten dat de Nvidea supers een dezer weken gereleased gaan worden, maar om een paar maanden te wachten zoals de man uit de filmpje voorstelt is echt overdreven, zeker aangezien de TS aangeeft dat zijn zoon al een hele tijd loopt te wachten op een nieuw systeem (en waarschijnlijk nu meer vrije tijd heeft dan over een aantal maanden).

Bovendien is er geen garantie dat de prijzen significant zullen zakken de komende maanden. Het kan zomaar zijn dat ze pas dalen over 4 a 5 maanden. Of misschien duurt het nog wel langer, kijk maar naar de prijs ontwikkeling van de 2700x.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

san.okk schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:04:
Het maakt de huidige Ryzen 2600 niet ineens slecht, en het moet ook in je budget passen.
+- €220,- voor de R3600 is wel een degelijk verschil met nu de 2600(die al is gezakt in prijs)

• M31Galaxy
Ik ben dit even in stilte aan het volgen. Allemaal interessante inzichten, die me echter wel wat doen twijfelen.
Lang wachten wil ik echter zeker niet doen, goedkoper en/of beter wordt het (bijna) altijd. Op een gegeven moment moet je toch je keuze maken en de knoop doorhakken. En net dat zou ik zo snel mogelijk willen doen. De bedoeling is in de loop van volgende week de componenten te bestellen zodat ze tegen het volgende weekend als mijn zoon terug van sportkamp komt kunnen samengebouwd worden. Zo kan hij er tijdens de zomervakantie volop van genieten.
Hackus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:25:

voor paar euro meer heb je een snelle (TLC)NVMe SSD als pricewatch: Adata XPG SX6000 Pro 1TB kan goed in deze build
Zijn er specifieke redenen waarom ik voor één van deze zou moeten gaan? Sneller/betrouwbaarder/...? Is het de meerprijs waard en merkbaar?

De voeding is wel een hele goede, maar is zeker niet de goedkoopste. Is er hier nog een even goed alternatief voor?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:48
Je zou eventueel nog kunnen overwegen om een andere CPU-koeler erbij aan te schaffen. De meegeleverde koeler van de 2600 is niet slecht, maar zeker niet de stilste. En aangezien je een kast met window hebt misschien ook leuk om er een iets 'vettere' cooler in te zetten... bv:

pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Of deze (heb ik zelf op mijn 2600 zitten):
pricewatch: Cryorig H7

En als je wat met RGB wil gaan doen is deze populair:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition

Ook met de gedachten in je achterhoofd dat je in de toekomst mogelijk wil gaan overklokken (wat met de Ryzen Master applicatie peanuts is overigens).

Heb zelf mijn 2600 stabiel over kunnen klokken tot 4,15 Ghz, maar aangezien ik nog lang niet tegen de limiet aan loop in mijn games hem maar weer teruggeschoeft.

Edit: Zie mijn inventaris voor de build die ik zelf 2 maanden geleden in elkaar heb gezet. Lijkt erg op de build die je hebt samengesteld alleen dan mini-ITX (NZXT H200i).

[ Voor 17% gewijzigd door RobbieB op 28-06-2019 15:54 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@M31Galaxy Dat is een snelle SSD, en niet zo duur als een Samsung 970. als je advies krijgt om 'trage' Sata SSD te kopen, die €112,- kost, en voor tientje meer heb je een veel snellere. zeker de uitgave waard, en meer toekomst bestendig. @RobbieB OC leidt niet altijd tot meer fps. het is leuk om te tweaken, maar kost je weer €50,- extra (voor geschikte koeler) btw: Prism koeler van 2700X is ook wel leuk(pas ook gebruikt bij 2600 build) V&A aangeboden: AMD Wraith Prism koeler nieuw aangeboden https://www.google.com/se...irefox-b-d&q=prism+cooler

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 28-06-2019 16:07 ]

• M31Galaxy
Enorm bedankt voor alle voorstellen en commentaren. Toch nog een laatste vraag: Ik wil deze week alles gaan bestellen. Heb ik behalve de componenten nog andere zaken nodig voor de assemblage? Ik denk dan aan koelpasta, interne kabels of nog andere dingen? Of zit alles reeds bij de componenten geleverd?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je slim bent wacht je dus een week langer.

Dan zou je bijvoorbeeld een Ryzen 5 3600 en RTX 2060 Super kunnen nemen.

[ Voor 45% gewijzigd door -The_Mask- op 01-07-2019 17:16 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• YoMajesty
M31Galaxy schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:44:
Enorm bedankt voor alle voorstellen en commentaren. Toch nog een laatste vraag: Ik wil deze week alles gaan bestellen. Heb ik behalve de componenten nog andere zaken nodig voor de assemblage? Ik denk dan aan koelpasta, interne kabels of nog andere dingen? Of zit alles reeds bij de componenten geleverd?
Zoals hierboven gezegd is het mss beter om nog een weekje te wachten, al snappen we dat je zoon waarschijnlijk staat te trappelen :) Wat is nu je lijstje uiteindelijk?

• M31Galaxy
Wees maar zeker dat hij staat te trappelen :-)
Wel, het lijstje is eigenlijk nog niet gewijzigd. Ik heb de voorstellen voor de SSD bekeken en hoewel de Adata beduidend sneller leest dan de Intel, loopt die op andere vlakken dan toch weer achter (Userbenchmark). En er zijn eigenlijk nog niet veel reviews van te vinden.
De Crucial moet dan weer aangesloten worden met een kabel (= minder gelikt in een 'glazen' kast én hij is beduidend trager dan de Intel, op alle vlakken (Userbenchmark).
Wat de monitor betreft: dat heb ik met mijn zoon besproken en hij blijft bij de AOC op 1080p en 144hz. De FPS zijn voor hem blijkbaar heel belangrijk...
En dat wachten... ook dat heb ik met hem (al meermaals) besproken: ik zou inderdaad ook wachten, maar hij wil natuurlijk zo snel mogelijk gamen. Hij wil starten met de 2600 en die binnen een jaartje dan vervangen door de 3600. Dan is die ook weer in prijs gedaald en kan hij intussen toch lekker verder.
Die 2060 'super'... het is volgens wat ik erover terugvind nog helemaal niet zeker dat die binnen afzienbare tijd beschikbaar zal zijn. Voorlopig zijn het nog enkel geruchten. En dan daar weer op wachten... zo kan je blijven wachten zoals ik al eerder zei.

Om op mijn laatste vraag terug te komen: is het nodig nog iets bij te bestellen om de assemblage te kunnen doen (koelpasta, kabels oid)?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Grootste verschil tussen de Intel 660p en de Adata SX6000 Pro is het type flashgeheugen, QLC voor Intel vs TLC voor de Adata. TLC is duurzamer, is consistenter en degradeert minder snel.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat in een gamesysteem alleen geen enkel verschil zal maken. Enkele jaren terug toen TLC net nieuw was MLC gangbaar was, moesten veel mensen ook zo genaamd MLC hebben. En enkele jaren daarvoor was de discussie MLC vs SLC. Echter voor gebruik in een game PC is een Intel 660p 1TB prima, een snellere of duurdere SSD, zal geen enkel merkbaar verschil geven.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
M31Galaxy schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:45:
Om op mijn laatste vraag terug te komen: is het nodig nog iets bij te bestellen om de assemblage te kunnen doen (koelpasta, kabels oid)?
Nee het zit allemaal inbegrepen. Je moet alleen zorgen dat je statisch vrij te werk gaat.

Ik denk dat je build prima is. Veel plezier met het in elkaar zetten!
Pagina: 1