Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:37
Ik zoek een?
Een nieuwe AV Reciever + evt eindversterker

Budget
1500,- tot 2000,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
90% stereo afspelen en af en toe een filmpje in surround

Wat heb je zelf al gevonden?
Marantz AV reciever SR5013/SR6013 of de nieuwe NR1710/NR1510 eventueel icm eindversterker MM7025

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn SR7005 uit 2012 is overleden en gevoelsmatig is dat eigenlijk te vroeg om een versterker van 1500,- alweer bij het schroot te doen. Repareren kost meer dan 500,- en is gezien de nieuwe aansluitingen/codecs het geld niet meer waard op een apparaat van 8 jaar oud. Gezien de snelle veranderingen in nieuwe codecs en nieuwe versies van HDMI & HDCP etc lijkt mij de NR1510 icm MM7025 voor verbeterde stereo weergave theoretisch de beste optie. Mocht er weer een HDMI board sneuvelen of er nieuwe codecs/ingangen komen dan is het een relatief kleine investering. Nu was de SR7005 waarschijnlijk al overkill gezien ik alleen 5.0 gebruiik en al die kanalen en zones niet nodig heb, maar het stereo geluid vind ik prima. Een tweede optie is weer een AV reciever zoals de SR5013 zonder extra eindversterker.

NB. de Marantz is niet heilig, dat mag best een ander merk zijn, maar voor het bovenstaande verhaal het makkelijkst als voorbeeld te nemen. Een andere AV reciever zou bv de Anthem MRX 520 kunnen zijn al snap ik het prijsverschil niet tussen deze 5.2 surround reciever van 2000,- en de SR5013 van 700,-

De versterker wordt gekoppeld aan de Focal Chorus 816W fronts/Center/Rears

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Koop gewoon een nieuwe surround receiver met de functies die je nodig hebt. Dat hoeft helemaal geen € 2000 te kosten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:13
Heb net mijn sr-7005 verkocht en vervangen door de nr-1509.
Wordt wel voornamelijk gebruikt voor surround, zonder eindversterker.
Voldoende om mijn focal 826w & cc-800 aan te sturen in de woonkamer.

Als het echt diep of hard moet, verhuis ik naar mijn man-cave. Daar staat een 5.1 Klipsch RP set aangestuurd door een Denon X3400H. Denon is krachtig, heeft functies genoeg en niet te duur (650 euro).
Zelfs muzikaal in stereo stelt deze niet teleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Dank je jongens voor de antwoorden. Ik ben er nog niet uit. De ene dag denk ik: het wordt een goedkope NR1510 met alle nieuwe aansluitingen en koop eventueel een extra eindversterker. De andere dag denk ik het wordt de Arcam 390 of de Anthem 520 van bijna 2000 euro. Ga ik het verschil echt horen of niet?
First world problems...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Neurd Nee, je gaat het verschil nooit horen.

Als je toch wat hoort, dan komt dat mogelijk door (a) volumeverschillen; (b) equalizersettings; of (c) (psycho)akoestiek. Alle versterkers, receivers en dac's maken gebruik van prima onderdelen en zijn in principe gewoon akoestisch transparant. Met andere woorden: ze geven puur het signaal door en alleen de speakers veranderen echt iets aan de klank.

Je kunt prima voor Anthem, Arcam, Integra, NAD of Rotel gaan. Daar is helemaal niks mis mee, maar je betaalt veel meer dan voor de apparatuur van Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo, Yamaha of Sony en je krijgt dezelfde geluidskwaliteit. Gekke is dat je bij de dure jongens vaak elementaire functies mist ten opzichte van Denon en co. Waarom? Geen idee. Als je dan iets duurs op de markt zet, zorg je er toch op zijn minst voor dat je alle functies en aansluitingen op orde hebt.

Ga dus voor een normale receiver; zoek er 1 uit die alle functies heeft die je nodig hebt. Kijk niet naar wat er op zit dat je niet gebruikt, maar juist naar wat je wel gebruikt. Er is overigens niets dat je tegenhoudt om € 2000 stuk te slaan op een receiver. Als dat jou een beter gevoel geeft, dan is dat ook wat waard. Het hoeft echter totaal niet.

Zo kies je er 1 uit:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;) Of degene waar je het beste gevoel bij hebt. Audio en video bestaan uit beleving. Dat begint bij het geluid en beeld vanzelfsprekend, maar het is ook fijn als je blij wordt van je apparatuur ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Jorgen op 28-06-2019 21:18 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raginus3
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 08:36

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Heb je alle nieuwe technologieën en codecs nodig? Ik bedoel stereo is nog steeds stereo als ik nog goed ingelegd ben.
500 euro voor reparatie is idd teveel geld. Maar er zal, bijvoorbeeld alhier, toch wel een hobbyist te vinden zijn die het kan.

O en eens met Jorgen dat je het geluidsverschil niet gaat horen. Aanpakken van de akoestiek levert je qua geluidsbeleving veel meer op (ik had best wel het een en ander aan akoestisch aanpassingen gedaan in mijn voormalige mancave. Ik was verbaasd wat een meerwaarde dat was, gehaald uit eenvoudige zelfbouw speakers een een Denon 1705. Zoveel zelfs dat ik de surround speakers weg had gehaald. Stereo kwam met de akoestische aanpassen ver genoeg naar achter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neurd
Tjah wat is nodig? Mijn televisie is ook al weer +10 jaar oud. Grote kans dat het volgende model ook liever hdmi 2.0 heeft bijvoorbeeld.

Ik heb net de Marantz sr6013 besteld voor €800,-. Een tussenweg dus. Geen Arcam of Anthem van €2000,-. Geen goedkope NR1710. En geen €500,- voor de reparatie van een 8 jaar oude receiver. Als hij niet bevalt stuur ik hem wel weer terug en kan ik altijd nog kiezen voor een duurder model. Jullie hebben mij in ieder geval over de streep getrokken om niet direct voor de duurdere merken te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Het is dus de marantz sr6013 geworden en moet zeggen dat ik er blij mee ben. Net twee dagen in gebruik en een vergelijkbare sound als mijn oude sr7005.
Nu nog hopen dat deze niet de hdmi board ziekte heeft :p
Geen idee of dat de afgelopen jaren verbeterd is bij marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Maak eens een foto van de opstelling van je receiver. Ik heb hier een Onkyo TX-NR609 die berucht is om de HDMI board ziekte. Maar die speelt alweer 7 jaar, prima.

en hij gaat minimaal 10 worden d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door Lip op 05-07-2019 17:00 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Lip schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:59:
Maak eens een foto van de opstelling van je receiver. Ik heb hier een Onkyo TX-NR609 die berucht is om de HDMI board ziekte. Maar die speelt alweer 7 jaar, prima.

en hij gaat minimaal 10 worden d:)b
Ik denk dat ik weet waar je naar toe wilt. Hij staat in een afgesloten dressoir waar de achterkant uit gezaagd is. Het is dus waarschijnlijk gedeeltelijk mijn eigen fout.

Fijn dat de jouwe het al 7 jaar doet. De mijne heeft het ook 8 jaar oud gedaan zonder problemen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beetje de zelfde setup als @FeaR heeft dus (Focal icm Marantz / Denon). Ik weet dat hij ook met losse eindbakken draait. Geen idee of dat iets toevoegt maar kan ie ongetwijfeld iets over roepen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft je 7005 geen 7.1 ingang? En werkt de eindversterker nog separaat van de rest?

Dan kun je hem misschien als eindversterker gebruiken, en nu alleen volstaan met een voorversterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 15:30
The Eagle schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:39:
Beetje de zelfde setup als @FeaR heeft dus (Focal icm Marantz / Denon). Ik weet dat hij ook met losse eindbakken draait. Geen idee of dat iets toevoegt maar kan ie ongetwijfeld iets over roepen :)
Wat late reactie. Heb @FeaR wel eens zien schrijven dat je weinig (wellicht wel geen) verschil hoort met en zonder eindversterkers, maar dat het er vooral cool uitziet. Heeft hij ook geen van den hul draad aan de speakers hangen? Met speakerdraad ga je het verschil ook niet maken, los van dat het er wel indrukwekkend uit kan zien.

Ik draai hier Focal Aria's 926 met een Marantz 5010. Die 5010 is natuurlijk niks bijzonders, al vind ik Marantz receivers er gewoon mooi uitzien. Vooral de champagne gouden kleur :) Zelf zou ik de volgende keer wat meer uitgeven voor een receiver, maar dat is voor de looks. De 6xxx en 7xxx hebben een klepje waar achter de knoppen zijn verstopt, mooi clean, maar ik verwacht niet dat mijn 5.1 setup (focal aria fronts, cc900 center, svs pb1000 en BA25 rears) beter klinken op een 701x die meer dan het dubbele kost. Ook goed om niet de nieuwste reeks te kopen van Denon of Marantz, maar het model van vorig jaar. Vaak exact dezelfde opties voor veel minder geld.

[ Voor 34% gewijzigd door Hulleman op 26-07-2019 14:09 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik doelde dan ook meer op het feit dat hij door zijn setup een wat meer gefundeerde uitspraak daarover zou kunnen doen. Als in: die draait met losse eindbakken. Niet of het een verschil maakt dat je met elfenkabels oid draait.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 17:22
Neurd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat ik weet waar je naar toe wilt. Hij staat in een afgesloten dressoir waar de achterkant uit gezaagd is. Het is dus waarschijnlijk gedeeltelijk mijn eigen fout.
https://www.acinfinity.com/receiver-amp-cooling-fans/

[ Voor 12% gewijzigd door Ghostface9000 op 26-07-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:13:
Ik doelde dan ook meer op het feit dat hij door zijn setup een wat meer gefundeerde uitspraak daarover zou kunnen doen. Als in: die draait met losse eindbakken. Niet of het een verschil maakt dat je met elfenkabels oid draait.
Mijn set bestaat uit een 5.1 monitor audio gold set met een Marantz voor (av7703) en eind (mm8077). Ik kan oprecht beweren dat vrijwel geen klankverschillen zijn tussen de voor en eindtrap en mijn vorige versterker de Onkyo TX5008 (was wel een bakbeest van 25 kilo). Maar het ziet er wel leuk uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Zoals ik 6 juli al schreef is het de 6013 geworden die op dat moment voor een goede prijs te koop was en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Het is zeker geen achteruitgang op de oude 7005. De oude heb ik nog kunnen verkopen, dus kan ook niet proberen of het als eindversterker iets toevoegd.
En ja ik houd ook erg van die look en kleur :p

Pagina: 1