Repareren van lakschade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:11
Een tijdje geleden heb ik met mijn Kia Picanto (2006) een betonnen paal geschaafd. Dit heeft helaas meer gedaan dan alleen wat krasjes achterlaten:
https://imgur.com/nIEGD3x
https://imgur.com/WcPisqX

Het zwarte onder de laklaag is van plastic.

Nu wil ik binnenkort de auto verkopen, en z'n beschadiging is natuurlijk niet goed voor de verkoopprijs.
Weet iemand hier misschien hoe ik voor een niet al te grote prijs dit kan oplossen?

Ik wil de auto verkopen voor ongeveer 2250 als dat lukt, dus wil niet al te veel in de reparatie stoppen... tenzij die kosten natuurlijk minder zijn dan de verlaging van de verkoopprijs.

Verder heb ik ook nog wat kleine krasjes achterop. Ik neem aan dat dat wel gewoon met een lakstift kan? Moet ik daarbij nog ergens op letten? Ik heb zoiets nooit gedaan...
https://imgur.com/Ej4mtba

Beste antwoord (via Basekid op 27-06-2019 21:16)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou dit niet gaan repareren.
Ik heb ooit voor m'n eigen auto een bumper van de sloop geplaatst, was niet heel moeilijk. Zegmaar het niveau Technisch Lego ;)
Later ook nog een keer voor een bekende gedaan.

Je kan op https://www.onderdelenlij...derdelen-voorraad/zoeken/ makkelijk zoeken op kenteken. Even de juiste kleur selecteren en voor een paar tientjes heb je een nette bumper.

https://www.onderdelenlij...27/onderdeel/bumper-voor/

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 27-06-2019 21:08 ]

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:59
Mijn ervaring met lakstiften is dat de kleur over het algemeen niet overeen komt.

Voor de rest is het volgens mij polijsten als het al kan. Verder weinig ervaring mee. Moet bij mij de zijkant ook nog eens doen /laten doen.

Er is een auto detailing topic hier op GoT. Als ze het ergens weten en kunnen, dan is het daar wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 27-06-2019 19:27 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46

-tom-562

Oliesjeik

Aan de kleine krassen zou ik niks doen.
Als je zin en tijd hebt kan je een spuitbusje met de juiste kleur laten maken en die plek bijwerken (schuren, ontvetten, spuiten).
Persoonlijk zou ik er zelf niks aan doen

Vaak bu'j te bang!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:15

DukeBox

loves wheat smoothies

Lakstift moet je echt mee overweg kunnen anders ga je het alleen maar erger maken. Hoe vaak ik wel niet een hele rups zie over een miniem krasje.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Basekid
Arunia schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:26:
Mijn ervaring met lakstiften is dat de kleur over het algemeen niet overeen komt.

Voor de rest is het volgens mij polijsten als het al kan. Verder weinig ervaring mee. Moet bij mij de zijkant ook nog eens doen /laten doen.

Er is een auto detailing topic hier op GoT. Als ze het ergens weten en kunnen, dan is het daar wel.
Thanks, zal daar ook even de vraag stellen

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
DukeBox schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:32:
Lakstift moet je echt mee overweg kunnen anders ga je het alleen maar erger maken. Hoe vaak ik wel niet een hele rups zie over een miniem krasje.
Die rups zou je, na goed drogen, dan weer af kunnen plakken en met steeds fijner schuurpapier op de juiste hoogte kunnen schuren en daarna het dofgeschuurde weer glanzend kunnen polijsten/poetsen.
Volgens sommige youtube filmpjes lijkt het goed te doen, maar het lijkt me veel tijd kosten en ik heb het zelf nog niet gedurft op mijn auto.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:03

Metalfreak

Hoije woh!

DukeBox schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:32:
Een satéprikker gebruiken in plaats van het bijgeleverde kwastje scheelt vaak al veel. Daarnaast moet je het nog nabehadelen na het bijwerken met de lakstift.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Basekid
Simba schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:38:
[...]

Die rups zou je, na goed drogen, dan weer af kunnen plakken en met steeds fijner schuurpapier op de juiste hoogte kunnen schuren en daarna het dofgeschuurde weer glanzend kunnen polijsten/poetsen.
Volgens sommige youtube filmpjes lijkt het goed te doen, maar het lijkt me veel tijd kosten en ik heb het zelf nog niet gedurft op mijn auto.
Hm mijn eigen onbekwaamheid hierin kennende doe ik dat maar niet.

Zo te lezen kan ik het maar beter allemaal laten en de auto 200(?) euro minder te koop zetten

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:39

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Basekid schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:42:
[...]

Hm mijn eigen onbekwaamheid hierin kennende doe ik dat maar niet.

Zo te lezen kan ik het maar beter allemaal laten en de auto 200(?) euro minder te koop zetten
Gewoon bedrag aanhouden en als onderhandelings buffer gebruiken, iedereen gaat altijd in onderhandeling als het op auto's aankomt.

Si vis pacem, para bellum

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:15

DukeBox

loves wheat smoothies

Daarnaast van een 2006-er voor €2250,- verwacht je ook dergelijke schade.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:38
Kan je niet compenseren met een dikke plus, welk groot onderhoud heeft je auto nog gehad laatst? Mensen geven vaak meer om betrouwbaarheid. En wees eerlijk over de kras, niet proberen weg te moffelen in de advertentie, mensen zien het toch wel, en als er dan inderdaad iemand komt heeft ie de kras al goed kunnen zien.

Acties:
  • Beste antwoord

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb ooit voor m'n eigen auto een bumper van de sloop geplaatst, was niet heel moeilijk. Zegmaar het niveau Technisch Lego ;)

Je kan op https://www.onderdelenlij...derdelen-voorraad/zoeken/ makkelijk zoeken op kenteken. Even de juiste kleur selecteren en voor een paar tientjes heb je een nette bumper.

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 27-06-2019 21:08 ]

• Basekid
Cheesy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:04:

Oh dit is handig! thanks :)

• Basekid
pennywiser schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:56:
Kan je niet compenseren met een dikke plus, welk groot onderhoud heeft je auto nog gehad laatst? Mensen geven vaak meer om betrouwbaarheid. En wees eerlijk over de kras, niet proberen weg te moffelen in de advertentie, mensen zien het toch wel, en als er dan inderdaad iemand komt heeft ie de kras al goed kunnen zien.
Ik ga dinsdag nog voor een grote beurt en zet hem daarna te koop. Voor de rest is er niks mis met de auto, behalve dus die lelijke schade. Laatst alleen wielen gebalanceerd en tijd geleden nieuwe banden en distributieriem.

Ik zie nu dat een bumper 85 euro kost. Ik ga er over slapen :)

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
Als ie te koop gaat met deze schade kan je de beurt ook laten zitten... De nieuwe eigenaar kan zelf zien wat er doet en hoeveel hij erin wil stoppen.
Alternatief is een nieuwe bumper en evt de beurt als je de auto netjes wil verkopen (maar moneywise zal het je waarschijnlijk alleen geld kosten).

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zie lakstiften meer als een voorkoming van roest en dat de kleur er een beetje op lijkt.

Ik heb wel eens steenslag en pitjes in mijn dak ermee bewerkt maar het ziet er niet uit.
Beter dan de witte coating eronder.. maar ik zou het Geen reperatie noemen.

Volgens mij is het meer dat het een beetje lijkt en dezelfde kleur heeft en dat het voornaamste doel is dat de kras niet gaat roesten als je hem niet wilt laten spuiten. Vermoeden van..

[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 27-06-2019 22:13 . Reden: Geen ]

★ What does that mean? ★

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:03

Metalfreak

Hoije woh!

MrMonkE schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:07:
Ik zie lakstiften meer als een voorkoming van roest en dat de kleur er een beetje op lijkt.

Ik heb wel eens steenslag en pitjes in mijn dak ermee bewerkt maar het ziet er niet uit.
Beter dan de witte coating eronder.. maar ik zou het Geen reperatie noemen.

Volgens mij is het meer dat het een beetje lijkt en dezelfde kleur heeft en dat het voornaamste doel is dat de kras niet gaat roesten als je hem niet wilt laten spuiten. Vermoeden van..
Valt mee hoor, heb wel eens een spiegel bijgewerkt die flinke lakschade had. Je ziet er nu bijna niets meer van. Wel licht opgeschuurd en gepolijst na het bijwerken én gebruik maken van de blanke lak die ook bij het lakstiftsetje zat. Ben nog steeds heel erg blij met het resultaat :) De dealer durfde het toen bij aflevering niet aan...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Basekid
Mwah als ik het zo hoor laat ik de lakstiften zitten. Bumper/grote beurt zit ik nog over na te denken.

Bedankt voor alle adviezen!
Pagina: 1