Accu test na een jaar of update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:46
Ik zou graag willen zien wat accu's van smartphones doen na een jaar.

Ik merk dat Samsung moedwillig met updates accu's om zeep helpt om ervoor te zorgen dat mensen overstappen op nieuwe versies. Het zou interessant zijn als tweakers hier aandacht aan zou schenken. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een accu test tijdens release te doen. Vervolgens de telefoon een jaar weg leggen met 50% accu zodat de accu niet degradeert en dan na een jaar de laatste updates uitvoert en dan dezelfde test nog een keer doet. Ik ben zeer benieuwd wat er dan uit deze resultaten komt. Hieruit kun je dan heel simpel zien wat fabrikanten doen met hun devices via updates. Ik merk dat mijn note 9 iedere update weer opnieuw een stukje minder lang mee gaat. Het is lastig te achterhalen of dit slijtage is, of dat het door de updates komt.

Tweakers test alleen de batterij bij release. Het is leuk dat er dan gezegd wordt dat een accu makkelijk een dag mee gaat. Maar aangezien een note 9 die ik heb meestal niet gekocht wordt voor een paar maanden gebruik maar minstens 2 jaar is het goed om in kaart te brengen wat devices van bijvoorbeeld Samsung en Apple doen over langere tijd. Nu is slijtage natuurlijk een belangrijke factor. Maar ik vermoed dat alleen de updates al een significante rol spelen op de achteruitgang van de accu hebben. Zonder dat iemand het door heeft. Mensen die klagen worden afgescheept met een device reset of dat er vast een app is die het veroorzaakt. Maar ik ben hier niet zo zeker van. Ik ben echt van mening dat bedrijven als Samsung vaak na een maand of 6 al moedwillig code in software stoppen om accu's om zeep te helpen. Met een ongeroerde note 9 zou dit heel goed te testen moeten zijn. Test bij release... toestel weg leggen een jaar... toestel opstarten alles updaten.... volledig resetten, opnieuw opladen tot 100% en nogmaals exact dezelfde test uitvoeren en het verschil kenbaar maken hier. Ik ben zeer benieuwd of mijn verdenkingen juist zijn.

Daarnaast vraag ik me sterk af hoe erg lithium accu's echt slijten als er niet mee gekloot wordt. Ik heb laatst een test gedaan met mijn Nintendo switch. Ik heb deze een jaar lang intensief gebruikt waarbij deze ook weken lang in de dock stond en dus constant aan de lader hing. Na een jaar heb ik een nieuwe 2de switch gekocht en heb deze langs elkaar gelegd beide volledig opgeladen en aangezet. Resultaat was dat de nieuwe switch nog 6% had toen de oude switch leeg was en uit viel. Dat is dus maar een verlies in capaciteit van een ruwe 6%. Mijn note 9 ging in het begin makkelijk een dag mee met 6 tot 9 uur screen on tijd. Ik gebruikte hem niet zo veel en kwam meestal uit op de helft met 2 dagen standby. Ik laadde hem dus maar eens per 2 dagen op en nooit langer dan dat deze 100% vol was. Nu gaat deze na 120 keer laden ongeveer nog maar 50% mee. Dus max een dag met 3 uur screen on. Ik ben dus al de helft van mijn capaciteit kwijt terwijl ik er super zuinig mee omspring. Ik heb echt het idee dat fabrikanten die er baat bij hebben accu's verpesten terwijl deze nog prima in orde zijn. Dit zou ook betekenen dat ze onterecht ontzettend veel milieu vervuiling veroorzaken.

[ Voor 23% gewijzigd door sygys op 27-06-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12

AzzKickah

06-CENSORED

Denk je niet dat het logischer zou zijn dat de geupdate software meer vraagt van de accu? Vanwege nieuwe features/opties/OS-onderdelen?

Hoe lang zou een telefoon van 5 jaar geleden met nieuwe accu meegaan als je daar nu de allernieuwste Android op zou kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:46
Als het goed is langer.... Google komt de laatste jaren juist met allerlei features die ervoor zorgen dat de accu langer mee zou moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 14:24

M14

Je doet best wat aannames in je betoog:
Ik merk dat Samsung moedwillig met updates accu's om zeep helpt om ervoor te zorgen dat mensen overstappen op nieuwe versies
Dit is er zo een. Als je stelt dat Samsung dit doet om deze reden, moet je het kunnen onderbouwen. Zolang dat niet is, schrijf het dan minstens anders op.
Vervolgens de telefoon een jaar weg leggen met 50% accu zodat de accu niet degradeert
Dit is ook een aanname. het is zeker dat een accu degradeert wanneer deze met 50% lading wordt weggelegd. Ik doe alleen geen uitspraken over de mate hiervan. Maar om je test enigszins waarde te geven en zinvolle conclusies te kunnen trekken, zul je de mate van degradatie bij wegleggen voor een bepaalde periode moeten kwantificeren.

Daarnaast is het niet makkelijk om aan te tonen dat alleen de update het feitelijke verschil is in accu gebruik.

Ik snap de gedachte achter de test, maar ik denk dat een zinvolle test iets verder gaat dan beschreven.

Overigens acht ik de kans klein dat bedrijven dit doen en schaar ik de gedachte eerder onder complottheorie denken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12

AzzKickah

06-CENSORED

sygys schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:28:
Als het goed is langer.... Google komt de laatste jaren juist met allerlei features die ervoor zorgen dat de accu langer mee zou moeten gaan
Ja? Je denkt niet dat de nieuwste Android veel zwaarder is voor de CPU op zo'n oudere telefoon waardoor die constant op 100% staat te pokkelen en zo de batterij in no-time leeg trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Als je zoiets zou willen doen zou ik de accu helemaal buiten spel zetten.

Je zou de accu kunnen testen bij begin en eind om slijtage in kaart te brengen. Maar als je dit soort dingen doet zou ik een externe voeding gebruiken (met evt wat accu emulatie op de spanning) en continue stroommetingen doen.

Dan kun je ook beter in kaart brengen wat het verschil in verbruik is tussen verschillende activiteiten op het toestel
Pagina: 1