Tekenen met publieke key

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
In nieuws: Nederland en Canada testen grenscontrole met app die paspoort vervangt door @arnoudwokke staat
Een overheid tekent de data met een publieke key om andere instanties en bedrijven te laten verifiëren dat de data klopt.
In asymetrische cryptografie is de publieke key publiek, en dus kan iedereen iets tekenen met de publieke key. Het is de 'private key' die geheim is en het mogelijk maakt om te verifieeren met behulp van de 'public key'.

Geen flauw idee wat de bron van dit artikel is en of het daar ook fout staat, maar hier is een simpele afbeelding van wikipedia die het uitlegt visueel: Wikipedia: Public-key cryptography

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De bron (https://ktdi.org/) schrijft dat ook fout (in de FQ onder "How is blockchain used in the KTDI concept?"):
The passport authority, as an issuing organisation, will review a traveller’s identity attributes and issue an identity attestation to their digital wallet. This attestation is cryptographically signed with the issuing authority’s public key.
Klinkt als een ongelukkige formulering voor "ondertekenen met behulp van public-key cryptografie".

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 27-06-2019 16:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
Orion84 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:07:
De bron (https://ktdi.org/) schrijft dat ook fout:

[...]

Klinkt als een ongelukkige formulering voor "ondertekenen met behulp van public-key cryptografie".
Heb ze inderdaad maar direct een email gestuurd 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

David Mulder schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:13:
[...]

Heb ze inderdaad maar direct een email gestuurd 😅
offtopic:
Heb je ze ook gemeld dat ze een grafirritante site hebben, zo met die single page layout en de FAQ waar de divs in buttons hangen, waarbij je nergens naar kan deeplinken en ook niks kan copy pasten?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

arnoudwokke

Redacteur
In asymetrische cryptografie is de publieke key publiek, en dus kan iedereen iets tekenen met de publieke key. Het is de 'private key' die geheim is en het mogelijk maakt om te verifieeren met behulp van de 'public key'.
Dat principe ken ik, maar zoals iemand al opmerkte: dat is niet wat er staat. Ik neem ook aan dat het een private key is die ze gebruiken om te tekenen, maar ik ga ze ook even mailen @David Mulder en als we uitsluitsel hebben zal ik het artikel updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat kan niet anders dan een foutje zijn want iets ondertekenen met een public key is compleet nutteloos. Dat kan immers iedereen, waarmee de waarde van die ondertekening dus 0 is.

Het herschrijven tot iets als "ondertekenen met behulp van public-key cryptografie" lijkt me sowieso geen kwaad kunnen, zelfs als ze op een of andere magische manier iets bedacht hebben waardoor ondertekenen met de public key valide zou zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

arnoudwokke

Redacteur
@Orion84 of de verwijzing naar de exacte key weghalen, zoals ik nu gedaan heb. Dank voor de suggestie!
Pagina: 1