Toon posts:

Welke CPU kopen om te gamen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik ben aan het denken om een nieuwe CPU aan te schaffen, ik heb al een beetje gegoogled maar ik ben dus bij een klein probleempje aangekomen.
Mijn moederbord is nogal oud dus de socket ondersteund de nieuwere CPU’s niet.

Ik ben bereid om 250€ maximaal uit te geven maar als het even kan zou ik daar onder willen blijven.

Qua merk voorkeur ben ik niet zo heel moeilijk.

Momenteel gebruik ik nog een i7-4770k, deze is al ongeveer 7 jaar oud. Ik merk dat ie gewoon niet optimaal meer werkt en ik weet niet of overclocken een goed idee is met een bejaarde CPU.

Moederbord: Z87-G41 PC Mate (net zo oud als CPU)

GPU: Radeon RX 570 (gloednieuw)

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-06-2019 15:55)

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:49:
Ja ik zal zeker ff doorsparen, ik denk dat het iets van 600€ word om ram/mobo/cpu te vervangen of zit ik er dan ver onder?
Je kan makkelijk voor onder de €300 een upgrade doen.
Ryzen 5 2600 (€135), B450 moederbord(~€80-100) en 16GB(~€75) ram voor minder dan 300 wel te krijgen ook als je echt goede componenten pakt.
Het beeldscherm is een Flatron M2294 D.
1680 x 1050, 32bit, 60Hz

En wat betreft de spellen kan ik alles in principe goed spelen maar onlangs heb ik ‘7 days to die’ geinstalleerd en bepaalde dingen zoals 50 AI-algoritmes die meteen geschreven worden tanken m’n framerate de grond in. Na wat googlen kwam ik dan uit op een CPU issue, maar ik heb er zelf niet veel verstand van
Het best is om te meten met een tooltje zoals msi afterburner terwijl je speelt. Dan zie je hoe hard de GPU en CPU bezig zijn.

Alle reacties

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-01 16:36
Het lastige is dat je bij een upgrade naar een nieuwere CPU niet alleen een CPU nodig hebt, maar ook een moederbord en RAM geheugen, dat gaat je binnen dat budget nooit lukken.
Mogelijk zou je kunnen kijken naar een sterkere CPU die op je huidige moederbord past, maar of die er zijn weet ik zo niet uit mijn hoofd en zal qua prestatietoename ook nogal tegenvallen verwacht ik.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Overklokken met ouder spul is juist een goed idee. Zo kun je nog het laatste beetje eruit te halen.

Als je nieuw spul wil halen heb je ook gelijk een nieuw moederbord en ram nodig. tegenwoordig is alles namelijk DDR4 en de 4770k gebruikt nog DDR3.

• Philip Ross
De enige optie die je hebt is zo ongeveer CPU+RAM+Moederbord vervangen. En bij voorkeur de voeding ook als die net zo oud is.

Wat kan je verder nog over je systeem vertellen? Scherm, voeding, behuizing, welke spellen speel je, heb je al daadwerkelijk de belasting van je CPU getest tijdens die spellen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs ook m’n RAM vervangen, ik heb nu 16GB ipv 8GB.
Voeding is ook net een paar maanden oud.
De behuizing is een CM Storm Scout die ook al 7~ jaar oud is.

Ik gebruik tijdelijk een LG tv scherm (super oud) maar die zal ook vervangen worden door een fatsoenlijk scherm.
Qua spellen speel ik Squad, Rust, vooral FPS games.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-02 16:05
Ik weet niet op welke resolutie je speelt, maar een i7 van de 4e generatie zal zeker geen bottleneck zijn voor die GPU. Ik heb zelf een RTX2070 i.c.m. een i7 3770 en dat is een lichte cpu bottleneck op 1440p, terwijl de RTX 2070 dubbel zo krachtig is dan jouw GPU en de i7 3770 een stukje minder krachtig is dan jouw CPU.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Het ram van die oude set kán niet mee. Het past er fysiek niet in. Het is namelijk DDR3, en elke nieuwe CPU die noemenswaardig is, heeft DDR4 nodig.

Voor €250 kun je alleen downgrades kopen voor die set...
ParaDroid2 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:29:
Ik weet niet op welke resolutie je speelt, maar een i7 van de 4e generatie zal zeker geen bottleneck zijn voor die GPU. Ik heb zelf een RTX2070 i.c.m. een i7 3770 en dat is een lichte cpu bottleneck op 1440p, terwijl de RTX 2070 dubbel zo krachtig is dan jouw GPU en de i7 3770 een stukje minder krachtig is dan jouw CPU.
Hangt ook van de game af. Veel moderne games zijn zwaar multithreaded en hebben problemen met alles minder dan 6 cores.

[ Voor 57% gewijzigd door Umbrah op 27-06-2019 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja had al een vermoeden dat ik een nieuw mobo nodig heb.
Ik moet ook even erbij zeggen dat ik niet echt problemen ervaar met gamen maar wel langzaam alle oude troep wil vervangen zodat ik een beetje bij blijf.

Dus de RAM sticks die ik heb gekocht zullen in principe niet gebruikt kunnen worden mocht ik een nieuw mobo aanschaffen?

• Philip Ross
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:35:
Hmm ja had al een vermoeden dat ik een nieuw mobo nodig heb.
Ik moet ook even erbij zeggen dat ik niet echt problemen ervaar met gamen maar wel langzaam alle oude troep wil vervangen zodat ik een beetje bij blijf.
Ik zou niet te weinig per keer vervangen, dan loop je namelijk elke keer tegen dit soort beperkingen aan. CPU+Mobo+RAM moet gewoon in 1 keer.

Als je nog geen problemen tegen komt zou ik gewoon door blijven sparen todat je wel problemen tegen komt.

Verder kunnen wij natuurlijk niets nuttigs zeggen als jij niet eens verteld welke games je speelt en op welk scherm.
Dus de RAM sticks die ik heb gekocht zullen in principe niet gebruikt kunnen worden mocht ik een nieuw mobo aanschaffen?
Nee.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zal zeker ff doorsparen, ik denk dat het iets van 600€ word om ram/mobo/cpu te vervangen of zit ik er dan ver onder?

1680 x 1050, 32bit, 60Hz

En wat betreft de spellen kan ik alles in principe goed spelen maar onlangs heb ik ‘7 days to die’ geinstalleerd en bepaalde dingen zoals 50 AI-algoritmes die meteen geschreven worden tanken m’n framerate de grond in. Na wat googlen kwam ik dan uit op een CPU issue, maar ik heb er zelf niet veel verstand van

Acties:
  • Beste antwoord

• Philip Ross
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:49:
Je kan makkelijk voor onder de €300 een upgrade doen.
Ryzen 5 2600 (€135), B450 moederbord(~€80-100) en 16GB(~€75) ram voor minder dan 300 wel te krijgen ook als je echt goede componenten pakt.
1680 x 1050, 32bit, 60Hz

Het best is om te meten met een tooltje zoals msi afterburner terwijl je speelt. Dan zie je hoe hard de GPU en CPU bezig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal na m’n werk even met afterburner aan de slag gaan om te kijken wat ik voorlopig ff anders kan doen.

Ben wel verrast dat ik met 300€~ al een eind ben, vanavond maar ff kijken voor vervanging.
Heb je toevallig sites die je aanbeveelt? Ik heb tot nu toe megekko gebruikt

• Philip Ross
megekko is prima. Ik zou vooral kijken welke winkel zowel CPU, moederbord als ram voor een goede prijs heeft. Dan hoef je maar 1 keer verzendkosten te betalen. Voor mogelijke combinatie kijk ook in onderstaande best buy guide. Dat geeft je wel een goed idee van wat mogelijk is voor die prijs.

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019

[ Voor 47% gewijzigd door Philip Ross op 27-06-2019 16:04 ]

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-02 16:05
Besef je wel dat een Ryzen 5 2600 multi-threaded sneller is dan je i7, maar single-threaded ongeveer gelijk zal zijn. Dus je zal er alleen op vooruit gaan in sterk multi-threaded (>8 threads) software, wat de meeste games nog niet zijn (die hangen vaak tussen de 4-8 threads).

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:17

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Heb je windows op een HD of een SSD? In het eerste geval zou ik een ssd kopen en kijken of je dan nog 'problemen' evaart.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28
Je mag natuurlijk geld uitgeven maar ik ben toch ff nieuwsgierig waaraan je merkt dat de i7 niet meer optimaal werkt.

Ik heb zelf een i7 4770 non K met een gtx 1060 en die speelt gewoon alles zonder een bottleneck te vormen..

Een rx 570 is een eitje voor een i7 4e gen. Enige moment waarbij je verschil gaat merken is in productieve taken..

Verwijderd

Topicstarter
Windows draait op een SSD, ik heb nog een Externe SSD om tijdelijk wat games en bestanden kwijt te kunnen omdat m’n HDD is gestorven.

En wat betreft de i7 die minder werkt; misschien is het omdat ik problemen kreeg met 7 Days to Die, dit spel is nog steeds in alpha dus het kan ook gewoon zijn dat het spel niet optimized is
Pagina: 1