Vraag

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Onlangs kwam mijn tante met de vraag of ik voor haar een smartphone kon uitzoeken.
Ze gebruikt tot nu toe een telefoon van haar werk maar nu toch maar eens een eigen telefoon.
Daarnaast begon ze meteen over foto's maken; dus dat leek haar dus ook wel leuk.
Voor de rest dus weinig spannends, vooral dus foto's maken, (waarschijnlijk) WhatsApp en dat is het wel zo'n beetje.

Als het voor mezelf was kon ik wel redelijk makkelijk kiezen, maar ik zit nu met een aantal zaken waardoor kiezen lastig is.

Nu ben ik op de volgende toestellen uitgekomen: https://tweakers.net/pric...;1225413;1215809;1250893/

pricewatch: Nokia 6.1 3GB ram, 32GB opslag Zwart
pricewatch: Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Blauw
pricewatch: Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart
pricewatch: Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart
pricewatch: Xiaomi Redmi Note 7 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart
Qua specs zitten ze allemaal dicht op elkaar; op de Note 7 na allemaal met Android One.

De Nokia's springen (IMHO) nergens echt uit, maar die zijn niet voor niets aardig populair.
De 6.1 spreekt mij wel aan wegens het kleinere formaat en notchless scherm, maar deze begint wat ouder te worden en ik lees geregeld dat de Nokia's in gebruik nog wel een wat willen stotteren.

De Xiaomi's vind ik persoonlijk het meest interessant; maar alle drie hebben ze hun voor- en nadelen:
- Mi A2 Lite; Android One, kleiner dan de andere 2 Xiaomi's (wat een voordeel is), grote accu maar SoC toch wat ouder. (Zal momenteel prima meekomen, maar deze telefoon zal toch wel wat jaren mee moeten gaan).

- Mi A2: Android One, prima specs en verder eigenlijk geen enkel nadeel behalve de accu(duur); daar lees ik toch wel vrij veel problemen over. Was de accu(duur) beter; dan was het mijn eerste keus.

- Note 7: Qua specs beste van alle 5 telefoons, ook grote accu. Maar geen Android One. Ik heb zelf een Xiaomi en het is (ook voor een beginner) prima te gebruiken; maar Xiaomi heeft met MIUI wel zijn eigenaardigheden wat mij tegenstaat (bijvoorbeeld zoals hoe het omgaat met notificaties).
Vanwege dat laatste heb ik mijn reserveringen bij de Note 7; ondanks het feit dat het voor de rest eigenlijk mijn voorkeur geniet.

Hebben jullie nog tips? Valt de Mi A2's accuduur toch eigenlijk wel mee?
Heb ik andere toestellen compleet gemist?

Beste antwoord (via Piet91 op 01-07-2019 12:14)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Piet91 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:16:
Persoonlijk ga ik nu denk ik toch maar richten op de Mi A2. Weliswaar een accu die wat minder is maar zo veel gebruikt ze de telefoon toch niet; dus als het i.i.g. een dag uithoudt op een lading is dat wel voldoende.
Lijkt mij een prima keus. Mijn moeder, oma en mijn vriendin hebben het toestel ook en ze zijn er allemaal erg tevreden mee. Voor mijn oma heb ik het toestel ook zo ingesteld dat ze eigenlijk maar weinig fout kan doen. Ik heb het homescreen gelockt en alleen de apps erop gezet die ze echt nodig heeft (bellen, contacten, sms, foto's, bestanden en WhatsApp). Verder in de app drawer ook de apps gehided die ze zeker niet gaat gebruiken.

Mocht ze ook wat ouder zijn (en minder zien) kan je de interface ook lekker opblazen en de iconen lekker groot maken.

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Welk merk heeft ze van het werk? Vaak is het handig als je nieuwe telefoon precies hetzelfde werkt als de oude.

• Piet91
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:07:
Welk merk heeft ze van het werk? Vaak is het handig als je nieuwe telefoon precies hetzelfde werkt als de oude.
De telefoon van werk is een dumbphone, maar ze werkt tevens met een iPad voor het werk.
Maar een iPhone is natuurlijk overdreven voor haar situatie.

Een bijbehorend abonnement wat ik aan het zoeken/vergelijken ben is dus ook eenvoudig (~ €10)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:48:
[...]

De telefoon van werk is een dumbphone, maar ze werkt tevens met een iPad voor het werk.

Een bijbehorend abonnement wat ik aan het zoeken/vergelijken ben is dus ook eenvoudig (~ €10)
Ik zou lekker een iphone 7 kopen dan, al dan niet refurbished. Dan weet ze gelijk hoe het werkt en hoef jij niet elke 3 dagen langs te komen om dingen uit te leggen.

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:47
Ernemmer schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:13:
[...]

Ik zou lekker een iphone 7 kopen dan, al dan niet refurbished. Dan weet ze gelijk hoe het werkt en hoef jij niet elke 3 dagen langs te komen om dingen uit te leggen.
Eens. Heb dit zowel voor mijn pa als ma gedaan. Nog nooit vragen of gezeur gehad. Het werkt eenvoudig én het blijft werken!

Stack Sats

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-11 00:47

pino85

Im just a Bird in the Sky

Sluit ik me bij aan, mijn iPhone 7 functioneert al meer dan 2 jaar zonder problemen. Ja de accu is minder geworden die zit op 84% maar ik heb hem ook intensief elke dag gebruikt.
Mijn ouders hebben ook een iPad en de stap naar een iPhone was makkelijk en sloot aan op wat ze zochten.
Het is hun eerste smartphone(iPhone) en ze vinden het zo simplistisch en logisch in elkaar zitten.

Liefhebber van Tweakers

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Piet91 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:48:
[...]

Eens met de vorige posters, want waarom is een iPhone overdreven? Ze gebruikt 'n iPad, dus weet, hoe 't werkt, dan is 'n iPhone (hoeft niet het nieuwste model te zijn) toch juist het meest voor de hand liggend?
Zoals hierboven ook al iemand terecht opmerkte, hoef jij dan niet regelmatig te hulp te schieten wanneer ze iets niet snapt, iets per ongeluk geïnstalleerd, of juist verwijderd heeft, enz., enz...
Want dat gaat anders gegarandeerd gebeuren, als ze jou vraagt, er eentje voor haar uit te zoeken, dan mag je 't ook oplossen, wanneer er iets niet werkt.
Vanuit m'n eigen ervaring met eerste smartphones voor oudere familieleden, zou ik 't wel weten, hoor. ;)

• Piet91
  • Niet online
Ik zie het juist andersom; ze gebruikt een iPad voor het werk; maar doet daar verder niets meer mee dan nodig. Dus uitgebreide ervaring met alle aspecten van iOS heeft ze niet.

Daarnaast is de telefoon puur voor bereikbaarheid (waaronder Whatsapp) en foto's maken; dit werkt werkt allebei praktisch hetzelfde op zowel iOS als Android.

Daarnaast zou ze met een iPhone de enig persoon in de familie zijn met iOS en zou (bijvoorbeeld ik) juist moeilijker kunnen helpen aangezien ik daar dus ook geen uitgebreide ervaring mee heb.
Ik heb onlangs iemand ook overgezet van dumbphone waarvan ik niet zou verwachten dat hij zaken als bellen, whatsapp, foto's maken etc. zo snel eigen zou maken als hij heeft gedaan.
M'n tante is wat dat betreft net zo handig (waarschijnlijk nog wel handiger) met zoiets dus dat is geen enkel probleem.

En een dergelijke iPhone is 2-3 duurder dan genoemde toestellen wat IMHO moeilijk te verantwoorden is voor alleen bereikbaarheid.

Persoonlijk ga ik nu denk ik toch maar richten op de Mi A2. Weliswaar een accu die wat minder is maar zo veel gebruikt ze de telefoon toch niet; dus als het i.i.g. een dag uithoudt op een lading is dat wel voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 28-06-2019 13:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Piet91 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:16:
Lijkt mij een prima keus. Mijn moeder, oma en mijn vriendin hebben het toestel ook en ze zijn er allemaal erg tevreden mee. Voor mijn oma heb ik het toestel ook zo ingesteld dat ze eigenlijk maar weinig fout kan doen. Ik heb het homescreen gelockt en alleen de apps erop gezet die ze echt nodig heeft (bellen, contacten, sms, foto's, bestanden en WhatsApp). Verder in de app drawer ook de apps gehided die ze zeker niet gaat gebruiken.

Mocht ze ook wat ouder zijn (en minder zien) kan je de interface ook lekker opblazen en de iconen lekker groot maken.

• Piet91
  • Niet online
@rens-br Ik heb haar zojuist een mail gestuurd dat de A2 de beste keus voor haar is.
Tevens voor sim-only Simpel aangeraden (de twee goedkoopste abonnementen van Simpel) die waarschijnlijk ook wel voldoende min/data hebben voor haar.
Ze kan daar eventueel ook altijd nog (maandelijks) haar abonnement aanpassen als het te veel of te weinig biedt.

Ik zit zelf ook bij Simpel en daar verloopt mijn 1 jaar abonnement ook dus ik ga daar ook weer mee verder denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 01-07-2019 13:11 ]

Pagina: 1