sluiten

Uitnodiging gebruikerstest in Amsterdam

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke gebruikerstest in het centrum van Amsterdam. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op dinsdag 11 oktober tijd om mee te doen (tussen 9:30 en 17:00)? Meld je dan aan voor de selectie en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Zelfbouw speaker zuil

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ACP.
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-07 18:31
Hoi beste medetweakers,
ik ben al een poos naar een goede speakerset opzoek. Het liefst zuil speakers aangezien ik dit er mooi en netjes uit vind zien. In de aankomende zomer wil ik graag zelf een speaker gaan bouwen. Ervaringen met speakerbouw heb ik niet, wel heb ik afgelopen jaren verschillende toetsenbordjes gemaakt en een nixie klok. Qua solderen zit het dus wel goed. Voor houtbewerking heb ik weinig ervaring, maar als dit echt niet lukt kan ik terugvallen op een oom die meubelbouwer is. Voor de bouw zelf heb ik dus geen vragen of zorgen dat dit gaat lukken.
De keus voor speakers is waar ik nu mee zit. Voor de bouw ga ik gebruik maken van een speaker kit. Er zijn veel verschillende speaker kits, ik vind dit toch wel fijner dan zelf ontwerpen, waaruit ik er nu twee geselecteerd heb. Deze speakers spreken mij aan aangezien ze beide goede geluidsweergave hebben. Het grootste verschil tussen deze speakers is dat de ene 3-way is en de ander 2-way en de kosten voor de speakers.
visaton alto iiic (3 way) (380 voor 2 speakers)
Alya passiv Floorstanding (2-way) 460 per box, nu in aanbieding 460 voor twee speakers.

De boxen komen in mijn kamer de staan. De kamer zelf is niet groot, en ik verwacht binnen nu en 5 jaar niet in een grotere kamer te komen. Op het moment heb ik ook nog geen versterker, ik ga deze misschien zelf bouwen als ik daar tijd voor heb. Waarschijnlijk koop ik tegen de tijd dat de speakers klaar zijn een tijdelijke tweedehands versterker.
Mijn vraag aan jullie is dan ook welke van deze twee speakers voor mij de betere keuze is en of de 3way veel meerwaarde ten opzichte van de 2way is. De aanbieding voor de 2way lijkt me nu heel aantrekkelijk aangezien als ik alleen naar de drivers kijk deze los een stuk meer kosten dan los. Daarnaast is de 2way een stukje kleiner waardoor ik deze makkelijker kan plaatsen.

de visaton is te koop bij Reichelt.nl
en de Alya Passiv bij lautsprechershop.de

ik hoor graag jullie mening.
alvast bedankt,
ACP.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10 22:58

M2M

medicijnman

Speakers bouwen is vrij eenvoudig. Houten bak, gat erin en driver erin. Draadjes eruit en je hebt een speaker. Speakers bouwen die ook fatsoenlijk klinken is bijzonder moeilijk. Gelukkig zijn er voldoende online tools en voorbeelden te vinden.

Wat is dan belangrijk?
- Alles. van houtsoort tot dimensies en padding aan de binnenkant. Je kunt zelf iets verzinnen maar verstandiger is een zelfbouw exemplaar te maken dat iemand anders al eens gemaakt heeft.

edit: ik gok dat de comments onderaan dit artikel al gezien hebt?
reviews: .Build speakers - Streaming audio in hifi-stereo

[Voor 20% gewijzigd door M2M op 27-06-2019 13:07]

-_-

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-10 18:13
@ACP. Je kan ook eens op Klang & Ton googlen. Dat is een Duits tijdschrift met zeer uiteenlopende projecten qua zelfbouw en zeker voor ieder wat wils.

De concepten worden veelal aangeboden door verschillende webwinkels en vaak ook nog eens in verschillende uitvoeringen qua kwaliteit. Het hout kan vaak ook weer los besteld worden als pakket. bouwtekeningen komen mee als je het pakket besteld, en zijn vaak ook wel los te vinden.

lautsprechershop.de hier staan in ieder geval heel veel ontwerpen, in elke prijs categorie.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er zijn in Nederland een paar zelfbouw luidspreker speciaalzaken
dit is een lijstje van een importeur: http://www.audiocomponents.nl/dealersnl.html
Ik ken zelf http://speakerenco.nl en http://remo.nl (heeft dacht ik nog maar een model) en http://speakerland.nl via de webshop.
Leuk uitje voor de vakantie. (wel even de website checken op openingstijden)
Dan kan je van te voren luisteren welke kit je zou willen maken.

[Voor 8% gewijzigd door bouwfraude op 27-06-2019 15:04]

• ACP.
Hoi bedankt voor jullie reacties. Ik had de speaker alya passiv al opgezochd in klang ton en 4/2016 waar ze positief over de speaker waren en een goede review kregen. Eigenlijk is mijn vraag meer of de goedkopere 3 way speaker een meerwaarde heeft ten opzichte duurdere 2 way speaker. Vooral nu die speaker voor de helft van de prijs is.
Ik zal ook nog even de Nederlandse sites doornemen (y)

• bouwfraude
  • Niet online
In de Alya zitten duurdere drivers, Visaton heeft een wat meer budget naam.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:08

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Als je voor zo weinig mogelijk geld een zo'n good mogelijke speaker wilt bouwen dan kun je het beter zo simpel mogelijk houden. 2-way is daarbij dus de way.... to go.

Deze speaker is volgens mij ongekend in prijs/kwaliteit; https://www.rumoh.eu/spea...nding-kits/1411/lbvs?c=33

Ontwikkeld door een Nederlander met onwijs veel kennis van zaken en een onwijs goede speaker voor het prijskaartje.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Helemaal eens met @DominoNL
De lbvs is echt onverslaanbaar qua prijs kwaliteit verhouding. Zeer prettig klinkende speaker waar ook echt laag uitkomt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb eventueel nog 2x een Seas 27TFF
En 2x Peerless SDS-164 THP liggen voor lbvs. Mag je voor een net bod wel overnemen.

• ACP.
Hoi bedankt voor jullie reacties en advies!
De lbvs ziet er inderdaad erg goed uit voor de prijs/kwaliteit. Ik heb een budget van 500 euro voor 2 speakers. Deze speaker ligt er ruim onder dus dat is gunstig. Als ik kijk naar de Alya passiv zit deze tegen de grens van mijn budget aan.
ik heb even gekeken naar de frequenties van de twee speakers
lbvs
LBVS
alya
alya

ik vind het vrij moeilijk om ze goed te interpreteren maar ik zou zeggen dat de lbvs vlakker lijkt. Maar dit kan misschien ook komen door de meting (deze is afkomstig van het zelfbouwaudio forum). De meting van de alya is afkomstig van klang ton 4/2016.

Ik maak het liefst de best mogelijke speaker voor mijn budget. De Alya is nu flink afgeprijsd en heeft daardoor mijn interesse voor mijn gestelde budget. Als de LBVS beter is dan de Alya dan ga ik natuurlijk voor de goedkopere optie (dit is natuurlijk moeilijk te vergelijken zonder fysiek de boxen te hebben). Afgaand op het artikel van klang ton is dit namelijk ook een prima speaker. Wat voor advies zouden jullie mij geven?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Laat je niet leiden door de kostprijs. Het belangrijkst aan een luidspreker is dat het ontwerp geschikt is voor de toepassing. Als je muziek met diepe bassen luistert, kom je bijvoorbeeld uit op een luidspreker met een wat grotere woofer. Een goede prijs-kwaliteitsverhouding wordt betekenisloos als de luidspreker (alleen) geweldig presteert op een vlak waar je hem niet voor gebruikt.

In een kleine kamer zal de luidspreker al gauw tegen een muur aan komen te staan. Dan is het handig om een luidspreker te kiezen die daarvoor is ontworpen. Voorbeelden daarvan zijn Sura, Mirach en Oka.

[Voor 33% gewijzigd door TBTL op 29-06-2019 15:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:01
Ik zou ook eens een hifi zaak binnen gaan en eens - puur voor de ervaring - een stuk of 6-7 speakers naast elkaar beluisteren. Dan kom je erachter dat ze allemaal toch hun eigen geluid hebben.

Dan kan vanaf papier de ene beter lijken dan de ander, maar dan is luisteren met je eigen oren de enige echte maatstaf. Liefst nog in je eigen ruimte, maar dat is vaak niet mogelijk.

Dat is mijn probleem met zelfbouw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
ACP. schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:06:
Hoi bedankt voor jullie reacties en advies!
De lbvs ziet er inderdaad erg goed uit voor de prijs/kwaliteit. Ik heb een budget van 500 euro voor 2 speakers. Deze speaker ligt er ruim onder dus dat is gunstig. Als ik kijk naar de Alya passiv zit deze tegen de grens van mijn budget aan.
ik heb even gekeken naar de frequenties van de twee speakers
lbvs
[Afbeelding: LBVS]
alya
[Afbeelding: alya]

ik vind het vrij moeilijk om ze goed te interpreteren maar ik zou zeggen dat de lbvs vlakker lijkt. Maar dit kan misschien ook komen door de meting (deze is afkomstig van het zelfbouwaudio forum). De meting van de alya is afkomstig van klang ton 4/2016.

Ik maak het liefst de best mogelijke speaker voor mijn budget. De Alya is nu flink afgeprijsd en heeft daardoor mijn interesse voor mijn gestelde budget. Als de LBVS beter is dan de Alya dan ga ik natuurlijk voor de goedkopere optie (dit is natuurlijk moeilijk te vergelijken zonder fysiek de boxen te hebben). Afgaand op het artikel van klang ton is dit namelijk ook een prima speaker. Wat voor advies zouden jullie mij geven?
De prijs is niet leidend voor de kwaliteit, ook al zit er wel enig verband tussen. Met die Alya weet je gewoon niet zo goed wat je krijgt. De frequentie response ziet er uit als een redelijk "Duitse" afstemming: veel hoog. Maar aan alleen de on Axis response kan je niet veel afleiden.

De lbvs is een zeer gewaardeerd ontwerp. Een vriend van mij heeft ze en ik vind ze erg goed. Dus mijn advies zou zijn om een bod te doen op dat setje drivers van de lbvs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:09:
Dat is mijn probleem met zelfbouw.
Ik mocht een bouwset thuis luisteren maar dat was ca. 25 jaar geleden :)
Inmiddels ben ik wel van mening dat als ze in de winkel bevallen ze het thuis ook wel doen.
Toen wel een kleedje op het laminaat gelegd om ook wat demping te creëren.

Deze metingen zien er vrij strak uit
https://www.lautsprechers...alya_passiv_messungen.htm
maar inderdaad zelf gaan luisteren is toch het beste, ik heb ook ontwerpen gehoord waar ze op het
internet heel enthousiast over waren en speakerenco had hem ook gebouwd maar ik vond het niet wat.

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:08

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Vergeet ook niet dat er bij het bouwen nog allerhande extra kosten aan te pas komen voor de afwerking, filter, enzovoort. Zeker als het je eerste zelfbouw project is biedt de LBVS gewoon heel veel waar voor z'n geld gecombineerd met wat ruimte in je budget voor foutjes en bovengenoemde puntjes en een hele goede leerschool voor een volgende, lastiger ontwerp.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee