Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Domotica en weersvoorspelling: vóórdat het gaat regenen...

Pagina: 1
Acties:

• trompetoet
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-09 10:59
Hallo mensen,

Ik sta min of meer op het punt om mijn eerste smarthome hub te kopen, en wil graag een miskoop voorkomen.

Wat ik wil bereiken: op basis van het lokale weer wil ik acties kunnen inprogrammeren. Ik weet dat er best veel mogelijkheden om met weerdata iets te doen, maar in hoeverre de lokale weersvoorspelling dit toelaat heb ik niet kunnen vinden. Dingen als op basis van zonlicht de sproei installaties aanzetten wordt veel genoemnd, maar dit is meestal nadat het weer al geweest is. Ik ben specifiek opzoek naar het gebruiken van voorspellingen van regen.

Specifiek: Ik wil mijn zonwering intrekken voordat het gaat regenen. De zonwering wordt Z-wave gestuurd, en wordt gekoppeld aan een hub. Ik heb de Homey op het oog, en las dat je met OpenWeatherMap veel kunt, alleen kan ik niet vinden of je de weersvoorspelling zodanig kunt gebruiken om een zonwering vlak voordat het gaat regenen kunt laten intrekken. Denk aan minimaal 15 tot maximaal 60 minuten van te voren. Iemand die ervaring heeft hiermee i.c.m. Homey? Of andere hubs? Kan het? Werkt het goed?

Een andere mogelijkheid die ik gevonden heb is een weerstation. Mijn voorkeur gaat uit naar Alecto 5500, maar die is niet te koppelen. Blijkbaar kan die van Netatmo wel gekoppeld worden aan smart home. Iemand die dit heeft gedaan? Kun dit apparaat regen voorspellen, en kun je op basis daarvan vóórdat het gaat regenen iets activeren? Er zit volgens de website wel iets van voorspellen in, maar is het specifiek en nauwkeurig genoeg?

Wellicht lastige vragen, maar ik hoop dat iemand me kan helpen!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:58
Buienradar heeft dacht ik een API, geen idee als het betalend is. Dit zou je kunnen gebruiken, maar is nooit 100% correct.

pvoutput

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:39
Zo te zien kan OpenWeatherMap (OWM) dit, en zou het mogelijk moeten zijn met Homey (welke ik niet heb dus kan het niet 100% zeker zeggen).

Ik zie wel dat dit de info is die OWM terug geeft: https://openweathermap.org/current#parameter
Er staat, weather (bv. cloudy) en wind speed zijn dingen die de API wel aan kan. Theoretisch kan dit dus met Homey.

Een andere optie is Dark Sky, welke ook een API heeft en met Homey werkt. Ook daar mee zou je de waardes terug moeten krijgen en dus kunnen gebruiken.

Zelf gebruik ik Home Assistant en daarmee weet ik 100% zeker dat het mogelijk is :) Die vergt alleen wat kennis en is iets lastiger om mee te beginnen.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Verwijderd

Als je zeker van je zaak wilt zijn kun je natuurlijk een hardware regenmeter met Z-Wave aan een geschikte HUB knopen. https://www.popp.eu/z-rain/ (ca. 80 euro)

Home Assistant heeft een BuienRadar sensor. Hierin zit onder andere de voorspelde neerslag in. Je kunt zelf de tijd instellen die je vooruit wilt kijken. Je hebt dus een sensor voor het aantal mm regen over, zeg, 2 uur. Daar kun je een aktie aan knopen als dat groter is dan nul, of als een miezerbuitje geen probleem is boven de 0,5.

https://www.home-assistant.io/components/sensor.buienradar/

precipitation
The amount of precipitation/rain in mm/h.

timeframe
(integer)(Optional)Minutes to look ahead for precipitation forecast (min: 5 / max: 120).
Default value: 60

Eens met Daxy over de leercurve van Home Assistan. Maar vervolgens kun je dan ook bijna alles aan elkaar knopen. Ook zat tutuorials en behulpzame mensen :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2019 14:23 ]

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 20:25
daxy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:07:

Zelf gebruik ik Home Assistant en daarmee weet ik 100% zeker dat het mogelijk is :) Die vergt alleen wat kennis en is iets lastiger om mee te beginnen.
Wat mooi is aan Home Assistant is dat je gaandeweg steeds meer verbanden gaat zien, die je op andere platforms lang niet zo snel gelegd zou hebben. Het is dan ook eigenlijk nooit de vraag óf iets kan maar alleen nog hoe iets kan.

Voor Home Assistant is Buienradar als sensor te gebruiken.
edit: Zarathustra was mij voor..

[ Voor 22% gewijzigd door Jns1986 op 27-06-2019 14:21 ]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:58
Ik heb hetzelfde en gebruik Homey met daarop een buienradar app. Dan kan ik een regel maken: "wanneer het over 10 minuten gaat regenen" --> Screens omhoog. Werkt best goed :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kijk ook eens hier: https://ehoco.nl/domoticz-weerstation/
(en de andere 3 delen)
Pagina: 1