Toon posts:

hdd activity ... once again :)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/conquerer/hdd_led_schema.gif
op dit schema staat dus waar ik mee bezig ben
maar ik heb enkele vragen
1 -> op de tekening staan de chips georienteerd met een inham in de bovenkant van de chip... deze zijn bij echter niet te vinden...hoe moet ik deze nu orienteren of spaalt dat geen rol?
2 -> hoe orienteer ik die potmeters? het is een rondje met daarop een staafje (waar je aan kan draaien) en dan 3 pinnetjes...hoe sluit ik deze aan?
3 -> die 1k2 en 3k8 ohm resistors... hoe zien die eruit
ik heb er eentje met een beige lichaampje met oranje wit rood zwart? en zilver?
en ik heb er eentje met een groen lichaampje en rood bruin bruin zalm? grijs zalm?
of omgekeerd natuurlijk
4 -> dat was het
ik hoop dat iemand me snel kan helpen...ben nogal ongeduldig-> heb 2 weken moeten wachten op stukken en nu kan ik ze niet eens in mekaar zetten

thx in advance

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Op vrijdag 27 juli 2001 21:24 schreef badpinguin het volgende:

1 -> op de tekening staan de chips georienteerd met een inham in de bovenkant van de chip... deze zijn bij echter niet te vinden...hoe moet ik deze nu orienteren of spaalt dat geen rol?
Dat speelt zeker wel een rol. De kant van pin 1 is voorzien van een merkteken. Dat kan een inham zijn of een deukje of een punt.
2 -> hoe orienteer ik die potmeters? het is een rondje met daarop een staafje (waar je aan kan draaien) en dan 3 pinnetjes...hoe sluit ik deze aan?
Het klinkt alsof je potmeters hebt, terwijl je printje gebaseerd is op instelpotmeters.

Bij beide potmeters verbindt je de middelste pin met de linker pin. De linker en rechter pin soldeer vervolgens op de print (maakt niet uit hoe om).
3 -> die 1k2 en 3k8 ohm resistors... hoe zien die eruit
ik heb er eentje met een beige lichaampje met oranje wit rood zwart? en zilver?
en ik heb er eentje met een groen lichaampje en rood bruin bruin zalm? grijs zalm?
of omgekeerd natuurlijk
oranje wit rood zwart? en zilver? dat is 3k8.
1k2 Zou bruin rood rood zilver/goud moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
en welke pin is de rechterpin en welke is de linkerpin?

• raptile
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

Op vrijdag 27 juli 2001 22:11 schreef badpinguin het volgende:
en welke pin is de rechterpin en welke is de linkerpin?
met wat bedoel je dat?

Spelfouten voorbehouden.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op vrijdag 27 juli 2001 22:01 schreef Selfdefence het volgende:
Bij beide potmeters verbindt je de middelste pin met de linker pin. De linker en rechter pin soldeer vervolgens op de print (maakt niet uit hoe om).
DAT bedoelt hij :)

• RuNnaH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Laten we ervan uitgaan dat je de 2 pinnetjes aan de onderkant hebt zitten (Deze geven de maximale weerstandswaarde).
De middelste zit dan aan de bovenkant.

Afbeeldingslocatie: http://runnah.tripod.com/tweakers/193091/pot.jpg
Hopelijk kunnen jullie die afbeelding zien... |:(

Verwijderd

Topicstarter
Het klinkt alsof je potmeters hebt, terwijl je printje gebaseerd is op instelpotmeters.
kan ik deze dan niet gebruiken ??
bijvoorbeeeld door de stokjes op de juiste stand te zette ???
en bij mij zien die pinnetjes er niet uit zoals op de foto ->
O
|||

en niet -O=

Verwijderd

Topicstarter
moet de + van het ledje aan de linkerkant van de tekening (v/h ledje) of aan de rechterkant?

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
De + van de LED moet aan de rechterkant van de tekening. De + en - van de LED kan je uit elkaar houden door vanaf de zijkant te kijken in de LED. De kant waar het grootste stuk metaal zit, is de -.

Over die potmeters:
Ze worden in deze schakeling één maal gebruikt: Om de schakeling zo af te regelen dat de ledjes gaan lopen.

Als de kans hebt om ze nu nog te ruilen doe het dan. (of koopt ander gewoon instelpotmeters, kosten iets van 1,25 ofzo)
Je kan ze wel gebruiken, maar je kan ze niet op de print vastzetten. Dat zou wel kunnen met instelpotmeters.

Als ze toch gaat gebruiken moet je de middelste pin aan de linker solderen (as naar je toe, pinnen omlaag). Soldeer aan de combinatie van linker en midden pin een draad. Soldeer deze dan weer aan de laagste potmeter aansluiting, voor deze potmeter, in je tekening. Aan de rechter pin soldeer je ook een draad en die gaat naar de hoogste aansluiting van deze potmeter in je tekening.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan deze er wel op vastzetten hoor
ik heb gewoon de 3 pinnetje door 3 gaatjes geduwd en dat ging perfect
maar nu weet ik nog altijd niet wat links is en wat rechts.... :(

Verwijderd

Topicstarter
...

Verwijderd

Topicstarter
come on peaople
work with me here

Verwijderd

Topicstarter
WEET ER NU NIEMAND EEN ANTWOORD OP MIJN VRAGEN???????

Verwijderd

Topicstarter
kan er iemand mij uitleggen welke pin de rechtse is en welke de linkse op de tekening :?
plz
ik heb dit echt nodig :'(

Verwijderd

Helaas kan ik je niet helpen. Ik heb wel een ander vraagje. Zou het mogelijk zijn om zo'n rij ledjes op je netwerkkaart te hangen????

Verwijderd

Het maakt dus echt geen fluit uit he....het heeft namelijk alleen effect op welke kant jij je potmeters draait.....

verbind er 2 (mid en nog een) en dan de andere op de overige aansluiting op je print...gaat het niet de goede kant op voor jou gevoel ...dan draai je het om....

Simpel!!!!!!

Wat moet je trouwens met zo'n looplicht ding....hysterisch geknipper!

Verwijderd

Topicstarter
ok
sorry
was gewoon wat opgefokt omdat ik na een week nog steeds niet wist wat ik moest doen met de potmeters
en dat van dat histerisch geknipper was het druppeltje
sorry O+
:)

Verwijderd

[quote]
WAS DAT NU ZO MOEILIJK??
EIKEL
EN ALS IK DAT HISTERISCH GEKNIPPER NU GRAAG ZIE???
[quote]

Lekkere manier om iemand te bedanken die je helpt!!

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

idd, wat is dat nou voor vage aktie.. :? :?
Pagina: 1