Vreemde DNS problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:33
Sinds een tijdje heb ik wat vreemde problemen die er voor mij op wijzen dat het te maken heeft met DNS. Maar dit weet ik niet 100% zeker en ik weet ook niet hoe ik dit verder kan troubleshooten.

Ik gebruik een Edgerouter X die verbonden is met een Fritzbox 7581 in modem only mode.

Op de Edgerouter draaien 3 DHCP servers die alle 3 dezelfde pihole gebruiken. Op de pihole staan als upstream DNS servers de servers van xs4all ingesteld:

194.109.6.66 en 194.109.9.99

De pihole draait niet in een docker oid maar gewoon als native app op een raspberry pi. Firewall is hierop inactive (ufw) dus de Edgerouter is de enige firewall in het plaatje.

De problemen die ik ervaar:

-Notificaties op telefoon komen binnen maar als ik die open wordt het daadwerkelijke mail/chat etc bericht niet getoond.
-Whatsapp blijft maar verbinding zoeken, app store laadt niet terwijl er wel updates beschikbaar zijn.
-websites resolven niet of enorm traag
-De PS4 geeft een letterlijke melding dat de DNS server niet op tijd responde binnen X tijd. Of dit dan de pihole of de upstream servers zijn dat is lastig te zeggen.

En zo zijn er nog wat vage problemen.

Waarom ik denk dat het met DNS te maken heeft is dat als ik op de client op zo'n moment de DNS server aan pas naar bijvoorbeeld OpenDNS het probleem lijkt opgelost.

Het komt echter zo vaak voor de laatste tijd dat ik maar eens ben gaan bellen naar XS4all. Die ontkennen natuurlijk dat er iets is met de DNS servers en gaven bovendien aan dat ze het alleen verder willen onderzoeken als ik eerst direct met de Fritzbox test. Ze kunnen zien dat er iets vreemds is aangesloten ipv de Fritzbox.

Dit is waar ik een beetje vast loop. Ik heb alle instellingen die ik me kan bedenken nagelopen en *denk* dat het niet in mijn eigen config zit. De pihole is up to date en als ik de DNS servers aan pas in de pihole werkt het wel weer even.

De DNS servers van Xs4all zijn in mijn ervaring altijd zeer robuust en stabiel geweest. Het lijkt me dan ook stug dat het hierin zit.

Voor mijn gevoel zijn er wel meer vage DNS issues de laatste tijd. Ik merkte het bij m'n vader ook toen ik daar op bezoek was een tijd geleden (alleen ik kwam niet in de connectbox dus geen idee wat die heeft ingesteld als DNS hoogstwaarschijnlijk default Ziggo).

Vandaar dat ik het idee en gevoel heb dat het een breder issue is op DNS gebied dan alleen bij mij. Maar wat dat dan precies is kan ik direct aanwijzen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:38

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zo te horen redirect die pi-hole gewoon DNS queries naar zichzelf / 127.0.0.1.

Kijk is in de Pi-Hole web-gui en sorteer daar op je source IP. Kijken wat er langs komt wanneer jij een app opstart etc. Ik durf te wedden dat een lijst in jou configuratie iets niet leuk vind ;)

En tja wanneer een DNS request terugkomt met het IP adres van jezelf of de PI-Hole bak, en die service waar naar word gezocht draait daar niet op, dan zal de app het een aantal keer proberen voordat deze het opgeeft (vertraging.)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:49
pihole tijdelijk disablen of in de DHCP scopes de XS4all DNS opgeven om te kijken of dat verschil maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 13:43
Kort stappenplan:

op de client even als DNS de XS4all DNS instellen, werkt het dan wel goed?

zo ja, dan zit het in de pihole of de config daarvan. zo niet, op de de pihole de dns veranderen naar opendns.