Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

sofs cluster kan geen shares retrieven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Super Stunner
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04-2022
Momenteel heb ik een cluster met 2 nodes en een sofs role en natuurlijk een externe fileserver met shared storage. Helaas geeft ie direct aan dat hij de shares niet kan retreiven (dit ging bij het vorige cluster wel goed). Wat hierbij ook opvalt is dat hij geen DNS record heeft aangemaakt voor deze rol. Hij heeft wel de computers in AD aangemaakt.

Als ik bij de logs kijk geeft hij bij een van de nodes de volgende error

Cluster network name resource 'Cluster Name' failed registration of one or more associated DNS name(s) for the following reason: DNS server failure. Zover als ik weet is DNS en alles er omheen goed geconfigureerd.

Heb overal voor de zekerheid dns geflushed

Op internet las ik dat het miss kan helpen om met het winrm commando alle hosts te trusten. Maar dit is ook niet de oplossing.

Overigens is ik een gewone file server role installeer. Dan heeft hij de zelfde problemen met de shares en hij maakt ook geen record aan in DNS somehow. Hier geeft hij ook telkens failures van bij de logs

Aangezien ik al de hele dag met die clusters zit te klooien vroeg ik me af of iemand een idee waar dit probleem zou kunnen zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Super Stunner op 27-06-2019 00:41 ]

Beste antwoord (via Super Stunner op 01-07-2019 17:55)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Super Stunner schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:48:
hebben ook voor elk netwerk netjes een DNS record gekregen.
Want ik kan de DNS server alleen via het company netwerk 4.0 bereiken
Normaal gesproken stel je een DNS-server bij clustering in op één NIC. En dat is dan de NIC waarmee de DNS-servers te benaderen zijn. Deze NIC zet je ook bovenaan in de networkbinding order.

Ik vermoed dat je clusternodes nu via een andere NIC je DNS-server proberen te benaderen, wat niet mogelijk is in je netwerkopstelling vanwege het ontbreken van routeringen. Dat laatste is ook niet wenselijk. Het is nergens voor nodig dat een dedicated heartbeat netwerk benaderbaar is vanaf andere netwerken.

Leesvoer: Configuring Windows Failover Cluster Networks

Is een wat ouder artikel, maar de principes zijn nog steeds valide.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Staat je DNS uberhaubt wel dynamic updates toe?

En controleer je overige DNS-instellingen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Super Stunner
Question Mark schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:15:
Staat je DNS uberhaubt wel dynamic updates toe?

En controleer je overige DNS-instellingen.
Dankje voor je post.

Ja deze staat hij toe. Ik heb verder niks aan DNS veranderd nadat ik deze geïnstalleerd heb. Ik weet niet of je iets moet aanzetten voor clustering?

Op internet staan er diverse oplossingen door de records handmatig aan te maken en dan de optie aan te zetten dat alle authenticated users het record kunnen updaten...maarja dat lijkt me ook niet echt bedoeling

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En toch heb je een dns-issue.... wijzen je clusternodes wel naar de juiste DNS-servers toe?

Welke OS - versies hebben we het eigenlijk over, nodes wel op de juiste manier domainjoined?

• Super Stunner
Alle machines zijn win 2016 datacenter desktop. De nodes hebben op de juiste manier het domein gejoint en hebben ook voor elk netwerk netjes een DNS record gekregen. Dit is een testopstelling die ik via VMware heb gemaakt op mijn laptop voor MCSA 2016

Ik heb overigens 4 netwerken
1 nat netwerk tussen de host en de virtuele machines (NAT)
1 intern company netwerk (192.168.4.0/24)
1 intern cluster netwerk (192.168.2.0/24)
1 intern storage netwerk (192.168.3.0/24)

Alle nodes kunnen op alle interfaces met elkaar pingen op het zelfde subnet. Zover als ik weet, maakt het niet uit dat bij sommige netwerken (cluster en storage)de DNS op een ander subnet zit aangezien ze het bij de nugget ook zo hebben gedaan. Mocht hier iets mis zijn dan hoor ik het graag. Want ik kan me voorstellen dat er miss gerouteerd moet worden? Want ik kan de DNS server alleen via het company netwerk 4.0 bereiken en ik weet niet of het nodig is of die ook voor het cluster en storage netwerk bereikbaar moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ygR8Fhc/clus.jpg

Ik had voor de zekerheid nog even de DNS instellingen op elke NIC op alle twee de nodes nagekeken. En hier bleek dat ik bij het cluster netwerk een verkeerd DNS adres had gegeven bij de tweede node. Maar hij had het probleem al bij de eerste Node waar overal de DNS goed is verwezen. Natuurlijk het DNS adres daarna goed gezet.

Ik heb voor de zekerheid op beide nodes ook de nieuwste updates geïnstalleerd

Helaas heeft dit allemaal nog niet geholpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Super Stunner op 27-06-2019 18:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Super Stunner schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:48:
hebben ook voor elk netwerk netjes een DNS record gekregen.
Want ik kan de DNS server alleen via het company netwerk 4.0 bereiken
Normaal gesproken stel je een DNS-server bij clustering in op één NIC. En dat is dan de NIC waarmee de DNS-servers te benaderen zijn. Deze NIC zet je ook bovenaan in de networkbinding order.

Ik vermoed dat je clusternodes nu via een andere NIC je DNS-server proberen te benaderen, wat niet mogelijk is in je netwerkopstelling vanwege het ontbreken van routeringen. Dat laatste is ook niet wenselijk. Het is nergens voor nodig dat een dedicated heartbeat netwerk benaderbaar is vanaf andere netwerken.

• Super Stunner
Question Mark schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:57:
[...]

[...]

ah kijk es aan zoiets had ik al in mijn achterhoofd zitten, ik ga morgen er nog es eraan sleutelen thx

• Super Stunner
Helaas werkt het nog steeds niet. Ik heb op alle nics behalve het company netwerk de DNS servers weggehaald. Heb de nodes en de fileserver (die tevens als DNS/AD fungeerd) herstart en via een invoke command op beide nodes dns geflushed. Daarna de rollen verwijderd en opnieuw aangemaakt waarna ik daarna precies weer het zelfde probleem heb. En hij maakt ook alweer geen record aan in DNS voor de role.

Ook heb ik voor de zekerheid het commando winrm set winrm/config/client '@{TrustedHosts=" om alle roles en nodes als trusted aan te geven.

Hij geeft nu aan dat the client access point is not ready to use for share creation. Als ik een share wil aanmaken op de fileserver rol. Dit zou normaliter met een flushdns commando opgelost kunnen worden maar dat is bij mij niet het geval helaas. Daarna nogmaals een record aangemaakt bij DNS en toen kwam die wel wat verder maar krijg nu weer een andere foutmelding.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WkdMTLg/crap.jpg

Daarna nog een keer geprobeerd om de trusted hosts in te stellen maar helaas.

Ik ga ondertussen even verder zoeken mocht je nog pointers hebben dan hoor ik het graag.

• Super Stunner
Ik heb het ondertussen kunnen oplossen. Ik had nog per ongeluk de oude domeinnaam gebruikt in de powershell code om de hosts te trusten. Iig bedankt voor je hulp
Pagina: 1