Welke acculader voor accu camper?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxman1850
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een camper gekocht waar een koelkast in zit die op een accu is aangesloten. De accu laad echter alleen op tijdens het rijden en niet op de camping. Wel heb ik 220V uit mijn stopcontacten als ik op de camping aangesloten sta, mijn idee was dus om de accu op te laden wanneer ik stilsta.

Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer wat betreft acculaders, dus: wat voor een heb ik nodig?

Mijn accu:

DYNAC AUTO ACCU 12 VOLT 74 AH TYPE 57412L (Calcium)

Ik zat zelf te denken aan een Ctek MXS 3.8 acculader. Volgens de beschrijving moet deze voldoen, maar ik lees op sommige plekken dat je 10% van je accuvermogen moet pakken.

Ik verwacht niet dat ik de accu veel moet opladen, dus wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Wat voor koelkast zit erin? Veel campers hebben een koelkast die op 12V, 220 en gas werkt. Sommige moet je handmatig omschakelen en sommige automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxman1850
  • Niet online
Het is al een oudere camper met een oude koelkast, dus de koelkast doet het alleen op 12/24V DC.

Aan de andere kant zat ik te denken er misschien een omvormer tussen te zetten met een knop waarbij ik zelf de voeding van de koelkast omzet van accu naar stroom. Alleen ben ik bang dat mijn accu dan niet genoeg oplaad tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb zelf een oude caravan gehad en die koelkast deed het ook op gas, 12v en 220.

Het lijkt mij dat je camper ook een 12v omvormer kent om alle 12v te voeden en de accu te laden want als je de camper ergens neerzet en aansluit op 220 moet die ook kunnen draaien.

Zo'n ding dus:
https://www.marktplaats.n...ing-omvormer-12-volt.html

Daar kan je je hele spanning in een caravan/camper bedienen

[ Voor 30% gewijzigd door memphis op 26-06-2019 23:34 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Er is zat te koop. Je wil rekening houden met de volgende zaken:

- Hoe snel moeten de accu's laden. Een 10A lader doet er 2 keer zo lang over als één van 20.
- Wordt de 12V ook bij opladen belast? Ik heb zelf alles op 12V zitten. Verliching, USB laders, etc. Die trekken dan ook stroom die niet naar het opladen van de accu gaat
- Wat voor accu heb ik. Veel laders laden met 14,4V. Dit is goed voor een standaard lood accu (start accu) maar huishoud accus zijn vaak van een AGM type. Deze willen graag 14,8V hebben en dit is niet op alle laders in te stellen.

Als ik jouw situatie zo inschat wil je zo rond de 10A of hoger hebben. In mijn vorige bus had ik een 10A zitten op 2x 70aH AGM accu's. Die lader werd altijd vol belast en daardoor nog wel eens warm. In mijn nieuwe bus heb ik een 15A lader voor 2x 105aH accu's.

Ik heb dan ook meerdere malen goed gezocht naar de juiste acculader. Momenteel raad ik je absoluut de Victron Blue smart lader aan. Buiten dat deze van zeer goede kwaliteit zijn, zijn ze erg efficient. Dat is van belang omdat de laders dan niet te heet worden bij volle belasting.

De Victron Blue Smart is verkrijgbaar in IP22 en IP65 uitvoering. Ik was geneigd de IP22 versie te kopen, maar mij is verteld dat de IP65 vele efficiënter is omdat hij helemaal gesloten is en dus geen koeling heeft. Hij wordt dan ook gewoon veel minder warm. Onderstaande shop biedt deze vaak voordelig aan:

https://www.bluepowershop...r-12-15-dc-connector.html

Ik raad deze echt aan boven goedkopere alternatieven wegens de kwaliteit en efficiëntie. Een leuke bonus is dat deze Bluetooth heeft en je via een app alles kan instellen en het laadproces live kan inzien.

Overigens heb ik ook nog een mooie 15A lader van Schaudt te koop. Deze heb ik er uit gehaald omdat ik AGM accus heb en deze lader niet op 14,8V kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bovenstaande Victron heb ik ook in de camper (10A versie voor 90Ah Accu) en is een fijn ding. Prefereer ik boven de Ctek als je kijkt naar specs, prijs en functionaliteit.
Voor laden raden ze vaak 1/10e van de capaciteit aan, dus 10A kan volstaan. Maar mocht je veel vermogen moeten leveren naar continue gebruikers, kan het interresant zijn om wat zwaarder te gaan.
(Ik heb een kleine compressor koelbox, qua verbruik samen met wat LED verlichting is dat te verwaarlozen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Overigens... Het kan zijn dat je huidige accu via en relais wordt bijgeladen vanuit de dynamo. Zodra de dynamo voldoende spanning levert schakelt deze relais de accu's parallel aan elkaar. Dit gaat vaak via de W aansluiting van de dynamo als ik mij niet vergis.

Het nadeel hiervan is dat je niet je startaccu kan bijladen met dezelfde acculader als die op je huishoud accu zit. Hier zijn mooie oplossingen voor.

Diodebrug: Een "blokje" dat er voor zorgt dat de laadstromen beide kanten kunnen oplopen, maar dat de accu's elkaar niet ontladen wanneer er geen laadstroom aanwezig is. Het nadeel is de spanning van de diodes waardoor accus niet altijd de ideale laadspanning krijgen.

"slim" relais: Victron heeft de betaalbare Cyrix-ct. Dit is een slim relais dat je accu's koppelt wanneer er 1 geladen wordt. Er zit wat handige electronica in die bepaald wanneer het wenselijk is om de accus te koppelen.

Ik gebruik zelf de Cyrix en ben daar zeer tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Maxman1850 ik heb bij een campeer zaak een accubeschermer gekocht (tegen diep ontladen) deze kan je instellen van bv 14,4 (vol) tot 12,0 (leeg) die stel je in op 13,8.. en dan kan je hem 24x7 op de "accu" aansluiten ..

mooier is echter wel dat je iets beter nadenkt over je elektra bedrading, aansluitingen en gebruik .. mijn oplossing is een "snelle vieze oplossing"

meeste "camping" koelkasten aansluitingen hebben 12v,230v en eventueel gas, is de 230V wel aangesloten ? of is die defect ? de 230v is vaak een aansluiting die naar 12v omzet ..zoek maar eens naar "spare parts" dan kom je er snel genoeg achter

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxman1850
  • Niet online
Ik heb een oudere coolmatic MDC-065 compressor koelkast, deze kan echt alleen maar op 12V DC. Hij is momenteel alleen maar aangesloten op de huishoudaccu en trekt hier dus continu stroom van.

Mijn zorg is dat mijn huishoudaccu momenteel niet geladen wordt wanneer ik aan de 230V ga op de camping, dus mijn enige manier van opladen is momenteel door te rijden.

De camper is volgens mij ooit door iemand zelf gebouwd en heeft dus niet de uitgebreidste elektronica aan boord. Wel zag ik dat er een 230 naar 12V omvormer aanwezig is die momenteel niet aangesloten is (die gozer waar ik hem van gekocht heb heeft nogal wat lopen rommelen).

Een (goedkopere) mogelijkheid die ik nu dus heb is om die omvormer wel aan te sluiten op de koelkast en een schakelaar tussen de omvormer en de accu te zetten, zodat ik handmatig de stroombron van de koelkast kan omzetten. Zorg ik hiervoor echter niet dat mijn accu tijdens het rijden leeg word getrokken, of zorgt de dynamo ervoor dat de obrengst en het verbruik van mijn koelkast (1.8ah/u volgens internet) in evenwicht is?

Een goedkopere oplossing is een beetje gewenst omdat we volgende week al weg gaan en het budget al aardig is aangesneden. Een dure (en waarschijnlijk betere) oplossing komt sowieso na de vakantie!

@SuperKris Die lader ziet er erg interessant uit, maar denk je inderdaad dat ik 15A nodig heb, is 10A niet voldoende zoals @_ferry_ zegt? Volgens mij hoef ik maar 1 accu te laden, of staan de huishoudaccu en startaccu geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Maxman1850 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:14:
Ik heb een oudere coolmatic MDC-065 compressor koelkast, deze kan echt alleen maar op 12V DC. Hij is momenteel alleen maar aangesloten op de huishoudaccu en trekt hier dus continu stroom van.

Mijn zorg is dat mijn huishoudaccu momenteel niet geladen wordt wanneer ik aan de 230V ga op de camping, dus mijn enige manier van opladen is momenteel door te rijden.

De camper is volgens mij ooit door iemand zelf gebouwd en heeft dus niet de uitgebreidste elektronica aan boord. Wel zag ik dat er een 230 naar 12V omvormer aanwezig is die momenteel niet aangesloten is (die gozer waar ik hem van gekocht heb heeft nogal wat lopen rommelen).

Een (goedkopere) mogelijkheid die ik nu dus heb is om die omvormer wel aan te sluiten op de koelkast en een schakelaar tussen de omvormer en de accu te zetten, zodat ik handmatig de stroombron van de koelkast kan omzetten. Zorg ik hiervoor echter niet dat mijn accu tijdens het rijden leeg word getrokken, of zorgt de dynamo ervoor dat de obrengst en het verbruik van mijn koelkast (1.8ah/u volgens internet) in evenwicht is?

Een goedkopere oplossing is een beetje gewenst omdat we volgende week al weg gaan en het budget al aardig is aangesneden. Een dure (en waarschijnlijk betere) oplossing komt sowieso na de vakantie!

@SuperKris Die lader ziet er erg interessant uit, maar denk je inderdaad dat ik 15A nodig heb, is 10A niet voldoende zoals @_ferry_ zegt? Volgens mij hoef ik maar 1 accu te laden, of staan de huishoudaccu en startaccu geschakeld?
10A zou voldoende moeten zijn om de accu op te laden. Minder wellicht ook wel. Die koelkast zou als deze 45 watt is, een kleine 4A moeten trekken. Dan hou je 6A over voor laden. Minder als je ook voor je verlichting op de 12V vertrouwd.

15A is niet perse nodig, maar wel de meer conformable keus zeker met het oog op zaken die je in de toekomst wil toevoegen. Voor het prijsverschil van 18,- zou ik voor de 15A gaan.

Wat betreft het schakelen van de start en huishoud accu zie mijn eerdere post. Dit zal per bus verschillen. Zeker als het zelfbouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet natuurlijk niet hoe de rest in de camper is maar als je de verlichting, je TV etc ook op 12v maakt kan je de camper zo voor een overnachting op een plek wegzetten zonder spanningstoevoer. Een wat hogere amperage om naast het laden vanaf 220v ook nog steeds al je apparaten te kunnen voeden is wel zo prettig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1