ik zit net ff in mijn boekkie te kijken van mijn MSI 6309.. en daar staat dat die een 4 layer PCB heeft... dat is toch net nieuw?? hoe komt het dan dat dit bord het wel heeft??
Alleen bij P4 borden is het nieuw. Die waren nogal lastig om in 4-layers te proppen door de grote hoeveelheid pinnen van de P4 en de RIMM banken enzo, daarom was daar eerst alleen een 6-layer ontwerp van.
Verder zijn vrijwel alle moederborden 4-layer.
ow thanks.. want ik keek net op MSI site en daar stond zo kei groot: WORLDS FIRST 4-LAYER-PCB... een rtijdje later pas For Pentium 4Op vrijdag 27 juli 2001 21:16 schreef Bigs het volgende:
Alleen bij P4 borden is het nieuw. Die waren nogal lastig om in 4-layers te proppen door de grote hoeveelheid pinnen van de P4 en de RIMM banken enzo, daarom was daar eerst alleen een 6-layer ontwerp van.
4 layers of 6 layers maakt geen moer uit (behalve productie kosten en dus en uiteindelijke prijs). Is niet beter of slechter. Alleen moeilijker om uit te werken.
Ze zeggen dat mainboards met 6 layers stabieler zijn.
daar zouden ze best eens gelijk in kunnen hebben.. al doet die 4 layer het nog best goed zonder isa slot (brak net spontaan afOp vrijdag 27 juli 2001 21:40 schreef superbikkel het volgende:
Denk ut nie.Op vrijdag 27 juli 2001 21:40 schreef superbikkel het volgende:
Ik weet zelfs zeker van niet...Op vrijdag 27 juli 2001 21:54 schreef Aikon het volgende:
[..]
Denk ut nie.
6 layers houdt alleen in dat er meer ruimte is om de sporen te maken... makkelijker te ontwerpen dus, maar duurder om te produceren, heeft geen kont met stabiliteit te maken
Hmm, ik heb wel eens gelezen dat het idd wel stabieler kan zijn (6 layers). Dit omdat door het extra PCB alle sporen minder gevoelig zijn voor electronische interferentie van buitenaf. Maar je kan het ook omgekeerd redeneren: de 'echte grote jongens' borden voor servers e.d. zijn ook vaak 6 of zelfs 8 layer'ig (?) en aangezien die erg stabiel zijn.....
Maar limp, heb je nu toch zo'n 4 layer (Pro2) MSI gekocht? Er staat me een recent topic bij dat je toch voor de 6 (Pro) layer wou gaan. Was toch maar een tientje verschil?
Maar limp, heb je nu toch zo'n 4 layer (Pro2) MSI gekocht? Er staat me een recent topic bij dat je toch voor de 6 (Pro) layer wou gaan. Was toch maar een tientje verschil?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
dat was eigenlijk mijn grote plan ja.. maar toen mijn koper op het laatste moment iets anders wou heb ik dus geen geld meer daarvoor..Op vrijdag 27 juli 2001 23:30 schreef abbadon het volgende:
Hmm, ik heb wel eens gelezen dat het idd wel stabieler kan zijn (6 layers). Dit omdat door het extra PCB alle sporen minder gevoelig zijn voor electronische interferentie van buitenaf. Maar je kan het ook omgekeerd redeneren: de 'echte grote jongens' borden voor servers e.d. zijn ook vaak 6 of zelfs 8 layer'ig (?) en aangezien die erg stabiel zijn.....
gozer dacht dat een mobo + cpu + mem een complete pc was met videokaart enzo die hij voor 800,- kon kopn
Verwijderd
HlpDimms zekerOp zaterdag 28 juli 2001 08:07 schreef HlpDsK het volgende:
Mijn DIMMs zijn ook 6-layer custom designed
De enige reden dat 6 layer stabiel is dan 4 is dat je met een 6 layers bord kortere sporen hebt (je kunt alles dichter op elkaar proppen). Kortere sporen schijnen stabieler te zijn.
Verwijderd
Ik begin me nu alleen een beetje af te vragen wat ze nou weer met '4 layer' bedoelen.
Mainboards van computers hebben echt al heel lang
1) spoortjes aan de bovenkant
2) spoortjes aan de onderkant
3) twee meer niveaus spoortjes aan de 'binnenkant'
Dat ziet er dan zo uit
O-o-o-O
Dan zouden ze dat dus 3 layers noemen. Omdat ze een 'sandwich' van drie lagen pertinax zijn neem ik aan ..?
met 6 lagen krijg je dan
O-o-o-o-o-o-O
Waarbij de streepjes natuurlijk de lagen pertinax zijn. De cirkeltjes zijn de verbindingen er tussen, de 'spoortjes'..
Als resultaat heb je dus bij 6 layers een ontwerp met 7 lagen verbindingen, als U voelt wat ik bedoel....
Mainboards van computers hebben echt al heel lang
1) spoortjes aan de bovenkant
2) spoortjes aan de onderkant
3) twee meer niveaus spoortjes aan de 'binnenkant'
Dat ziet er dan zo uit
O-o-o-O
Dan zouden ze dat dus 3 layers noemen. Omdat ze een 'sandwich' van drie lagen pertinax zijn neem ik aan ..?
met 6 lagen krijg je dan
O-o-o-o-o-o-O
Waarbij de streepjes natuurlijk de lagen pertinax zijn. De cirkeltjes zijn de verbindingen er tussen, de 'spoortjes'..
Als resultaat heb je dus bij 6 layers een ontwerp met 7 lagen verbindingen, als U voelt wat ik bedoel....
Verwijderd
Aantal Layers + 1 = Aantal lagen met sporen
Dat denk ik, dat klinkt het meest logisch
Aan de bovenkant van elke laag een spoor en dan nog 1 laag op de onderkant van het bord.
Dat denk ik, dat klinkt het meest logisch
Aan de bovenkant van elke laag een spoor en dan nog 1 laag op de onderkant van het bord.
Verwijderd
Yep.
Het verwarrende is, dat je met het ontwerp in lagen electrische verbindingen denkt.
De naam die eraan wordt gegeven is simpel de 'low level' contructie methode.
Het verwarrende is, dat je met het ontwerp in lagen electrische verbindingen denkt.
De naam die eraan wordt gegeven is simpel de 'low level' contructie methode.
Verwijderd
Himmul Ginnie!Op zaterdag 28 juli 2001 09:31 schreef Hooi het volgende:
Ja HlpDsk,
ik heb dan ook net m'n derde kopje koffie op.
Hoever ben jij..?
[/brabants]
Ik denk dat ik eens wat sap of zo ga halen .. want het wordt hier ook weer met de minuut heter.
Verwijderd
//Sorry nog steeds eventjes OFFTOPIC
Sap lijkt me ook prima ja. Wakker word je er wel van, maar dan anders.
//end off topic mode..
Geef es wat taalles, wat betekent het ??Op zaterdag 28 juli 2001 09:33 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Himmul Ginnie!
[/brabants]
Sap lijkt me ook prima ja. Wakker word je er wel van, maar dan anders.
//end off topic mode..
Verwijderd
Hoe meer lagen hoe meer ongewensta capaciteiten je bekomt, dus beter is een minderlagige plaat.
Verwijderd
Verklaar aub?Op zaterdag 28 juli 2001 09:59 schreef Nonkelmil het volgende:
Hoe meer lagen hoe meer ongewensta capaciteiten je bekomt, dus beter is een minderlagige plaat.
Verwijderd
Zekers niet, Layer6 PCB's zijn veel makkelijker als anti antenne te maken, zodoende het (in het geval van een moederbord ontwerp) veel minder last van storing van buitenaf (en naar buiten toe) krijgt, wat dus zorgt voor een stabielere werking.Op vrijdag 27 juli 2001 21:27 schreef PROnline het volgende:
4 layers of 6 layers maakt geen moer uit (behalve productie kosten en dus en uiteindelijke prijs). Is niet beter of slechter. Alleen moeilijker om uit te werken.
Intel specificeert ook 6 lagen in haar PC100 en 133 DIMM specificaties. Elke fatsoenlijke DIMM bouwer gebruikt dan ook 6 lagen, alleen zijn er ook van die goedkope wokkietokkie DIMM's die een 4 layer PCB hebben (heeft Intel ruimte voor gelaten in de specificatie). Met 6 layers heb je geloof ik 4 signaal lagen, een power en een ground laag.Op zaterdag 28 juli 2001 08:07 schreef HlpDsK het volgende:
Mijn DIMMs zijn ook 6-layer custom designed
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Hmmm... daar zit eigenlijk wel wat in...Op vrijdag 27 juli 2001 23:30 schreef abbadon het volgende:
Oei, nu denk ik toch dat ik mijn mening moet herzien
Pagina: 1