Schakeling toiletventilator

Pagina: 1
Acties:

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:24
Hi,

Ik ben recent verhuisd en ben toegekomen aan het aansluiten van de toiletventilator (met timer, geen vochtsensor). De oude ventilator heb ik weggehaald toen ik in het huis trok (paar maanden geleden), en heb al die tijd tegen een bruine, zwarte en blauwe draad aangekeken. Ik meen dat de oude ventilator correct werkte (met timer). Nu probeerde ik vandaag de ventilator aan te sluiten (exact dezelfde als die in het andere toilet hangt, waar hij uitstekend werkt) en kwam ik een aantal rare dingen tegen, waar ik graag jullie hulp/gedachtes bij zou horen.

Na aansluiting volgens het schema zwart = T, blauw = N, bruin = L, bleef de ventilator alleen maar draaien. Heb mijn multimeter gepakt, en ik meet het volgende:
blauw = 0V, bruin = 230V altijd, zwart = 230V als de lichtschakelaar uit staat en zwart = 78V als de lichtschakelaar aan staat. Hoe kan dit laatste zo zijn? Ik had verwacht dat hij 230V zou geven als de schakelaar aan zou staan, en 0V als hij uit zou staan.

Ik heb de lichtknop ook vervanging (paar maanden terug al), en ook de schakelaar die daarin zat en toen volgens mij alles aangesloten zoals ik het aantrof.

Hebben jullie enig idee wat ik hier over het hoofd zie? Ik meet met een digitale multimeter.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die 78V zal wel gewoon zwerfspanning zijn. Als je meet met iets met lagere ingangsimpedantie heb je daar geen last van. Bij een minimale last zal die 78V al naar nul gaan. Als die ventilator zo dom ontworpen is dat hij dat beetje zwerspanning niet kan wegdrukken.... tja... In dat geval wellicht een weerstandje, bijv 30 kOhm, tussen zwart en blauw zetten. Wel eentje die overweg kan met 230V.

• JDillinger
@kabeltjekabel Dank! Merk meteen dat ik me vertypt had in meest cruciale deel van mijn vraag (en wat nu aangepast is): ik meet de 230V over de schakeldraad als de bijbehorende toiletlamp uit staat! En als ik de lamp aan doe meet ik 80V over de schakeldraad (bij de ventilator). Ik had de waarden juist andersom verwacht (en indd die 80V eigenlijk 0V, maar dat adresseer je al)

• kabeltjekabel
Ten opzichte van wat heb je gemeten? De verwarming?

• JDillinger
Zwart t.o.v. nuldraad (blauw)

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:31
Hoeveel draden lopen er naar je schakelaar? Zou bruin en zwart moeten zijn.

Als je twee zwarten zou hebben dan gok ik dat je een wisselschakelaar hebt (is standaard tegenwoordig) en de twee zwarte draden dus tegenover elkaar gezet, waardoor je dus tussen die twee wisselt. Daarbij geldt inderdaad: lamp uit, ventilator aan.

Maar goed, dit is gissen natuurlijk.

• JDillinger
De schakelaar heb ik zojuist open gemaakt, en bevat inderdaad drie draden: twee zwarte en een bruine. De zwarte draden zijn inderdaad tegenover elkaar geplaatst, dus hier zal het mis gaan. Ben een leek met die schakelaars.

De schakelaar heeft een wip, dus zal inderdaad wisselen tussen de twee zwarte.. wat uiteraard niet wenselijk is in mijn opstelling. Kan ik de zwarte draden na de schakelaar aan elkaar verbinden als oplossing? Probeer enkel nog te bedenken waarom het systeem hiervoor wel werkte en wat ik over het hoofd zie. Wellicht gebruik ik de schakelaar verkeerd: deze is van Jung en heeft 3 ingangen (een met rood labeltje, twee met zwart labeltje). Elke ingang heeft weer twee 'gaten' (ik gebruik altijd alleen degene die het dichtst bij de wand zit) - zou het werken als ik de twee zwarte op een ingang aansluit (in de twee gaten die bij die ene ingang horen dus)?

• kabeltjekabel
Welke ventilator?

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
JDillinger schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:28:
De schakelaar heb ik zojuist open gemaakt, en bevat inderdaad drie draden: twee zwarte en een bruine. De zwarte draden zijn inderdaad tegenover elkaar geplaatst, dus hier zal het mis gaan. Ben een leek met die schakelaars.

De schakelaar heeft een wip, dus zal inderdaad wisselen tussen de twee zwarte.. wat uiteraard niet wenselijk is in mijn opstelling. Kan ik de zwarte draden na de schakelaar aan elkaar verbinden als oplossing? Probeer enkel nog te bedenken waarom het systeem hiervoor wel werkte en wat ik over het hoofd zie. Wellicht gebruik ik de schakelaar verkeerd: deze is van Jung en heeft 3 ingangen (een met rood labeltje, twee met zwart labeltje). Elke ingang heeft weer twee 'gaten' (ik gebruik altijd alleen degene die het dichtst bij de wand zit) - zou het werken als ik de twee zwarte op een ingang aansluit (in de twee gaten die bij die ene ingang horen dus)?
Je moet inderdaad die 2 zwarte kabels op één uitgang zetten. De wisselschakelaar schakelt de rood gemarkeerde ingang tussen de ene uitgang of de andere. Nu krijgt dus je schakeldraad naar de lamp of die naar de ventilator spanning; kortom precies wat jij meet.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BartW schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 06:38:
[...]
Je moet inderdaad die 2 zwarte kabels op één uitgang zetten.
Wie zegt dat er niet eigenlijk een serieschakelaar in gezet moet worden in plaats van een wisselschakelaar?

Met een serieschakelaar kun je de ventilator apart aanzetten met een nalooptimer.

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
sypie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 06:50:
[...]

Wie zegt dat er niet eigenlijk een serieschakelaar in gezet moet worden in plaats van een wisselschakelaar?

Met een serieschakelaar kun je de ventilator apart aanzetten met een nalooptimer.
Een serieschakelaar is inderdaad ook een goede optie maar met de huidige schakelaar moet je de twee zwarte draden bij elkaar aansluiten. Dus of een wisselschakelaar met 2 zwarte draden op één uitgang waarbij de lamp en de ventilator tegelijk aan gaan of een serieschakelaar met daarbij de zwarte draden op ieder een eigen uitgang waarbij je voor de lamp en de ventilator een eigen wip hebt en ze dus afzonderlijk aan en uit kunt zetten.
Pagina: 1