Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 11:43
Beste Tweakers,

De situatie is als volgt: ik ben een groot sneaker liefhebber en heb voor mezelf een aardige collectie verzameld de afgelopen jaren. Vaak koop ik een paar sneakers, draag ik ze een tijdje, en verkoop ik ze omdat ik er op uitgekeken ben.

Wat ik de afgelopen maanden ook doe, is bij grote sales bij webshops in het buitenland, een grote bestelling plaatsen van meerdere sneakers (vaak extra combikorting), met een paar sneakers die ik koop uitsluitend voor het verkopen. Hierbij betaal ik gewoon de prijs met btw aan de webshop. Dit doe ik hetzelfde als ik regelmatig outlets bezoek en voor mezelf sneakers koop (dan koop ik 2-3 paar erbij om te verkopen).

Dit allemaal doe ik eigenlijk onder een ''andere naam'' (dus niet mijn eigen naam) op advertentie websites zoals Marktplaats en United Wardrobe (waar ik een commissie betaal per verkoop) en heb ik ook een eigen instagram pagina (waar ik verder geen geld mee verdien oid.) waarbij ik een soort van community heb opgebouwd. Voor de duidelijkheid: ik heb dus geen eigen website waarop ik de schoenen verkoop.

Ik doe dit allemaal naast mijn baan (loondienst) puur als ''erbij'' en dus als hobby. Ik heb verder ook niet de ambitie om dit verder uit te breiden tot iets heel groots of iets dergelijks. Bedoeling is ook dat ik dit in controle wil houden en het niet wil verder laten groeien tot 300-400 euro ''omzet'' per maand.

Ik heb verschillende tests ingevuld van de KvK en van de belastingdienst en daarbij kwam eigenlijk uit dat ik geen ondernemer ben in hun ogen.

Mijn vraag nu is: ben ik een ondernemer of niet in de ogen van de belastingdienst? Zo niet, moet ik belastingaangifte doen als particulier over de verkopen die ik maak? En waar trek ik dan de grens, aangezien tussen veel verkopen ook schoenen zitten die ik zelf heb gedragen en op uit ben gekeken.

Bedankt alvast!

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij deze kleine bedragen zou ik niet moeilijk doen en niks opgeven aan de belasting. Als het meer wordt en je echt winst gaat maken dan wel opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden.
Maar dan zal je ook een administratie bij moeten houden zodat je kan bepalen wat je winst is.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 26-06-2019 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:01:
Bij dit soort kleine bedragen zou ik niet moeilijk doen en niks opgeven aan de belasting. Als het meer wordt en je echt winst gaat maken dan wel opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden.
Maar dan zal je ook een administratie bij moeten houden zodat je kan bepalen wat je winst is.
Het is gewoon handel met een consistente winst van een paar honderd euro per maand. Dat valt gewoon onder inkomen en dat dien je op te geven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:04:
[...]

Het is gewoon handel met een consistente winst van een paar honderd euro per maand. Dat valt gewoon onder inkomen en dat dien je op te geven.
De omzet is een paar honderd euro, de winst is vast een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Of je ondernemer bent voor de belastingdienst hangt o.a. af van hoeveel omzet en winst je maakt. Met driehonderd euro omzet per maand zal je niet snel boven de kleine ondernemersregeling terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:07:
[...]

De omzet is een paar honderd euro, de winst is vast een stuk minder.
Hoe dan ook, consistent handelen is gewoon opgeven bij de belastingdienst. Als dit tientjes werk is dan geef je dat op. Maar je kan echt niet volhouden dat het kopen van extra schoenen puur om weer te verkopen geen inkomsten/winst oplevert.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:08:
[...]

Hoe dan ook, consistent handelen is gewoon opgeven bij de belastingdienst. Als dit tientjes werk is dan geef je dat op. Maar je kan echt niet volhouden dat het kopen van extra schoenen puur om weer te verkopen geen inkomsten/winst oplevert.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat ik zo'n klein bedrag niet zou opgeven.

@TS wat is je winst eigenlijk per jaar als je het een beetje schat. Inclusief de waardevermindering van de schoenen die je eerst draagt en dan doorverkoopt.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 26-06-2019 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:09:
[...]

Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat ik zo'n klein bedrag niet zou opgeven.
Ik zou belastingfraude niet als advies willen geven maar ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:10:
[...]

Ik zou belastingfraude niet als advies willen geven maar ieder z'n ding.
Ik denk dat niemand inclusief de belastingdienst zit te wachten op een hoop administratie voor zo'n klein bedrag. Daarnaast heb je als je BTW moet afdragen ook aftrek van betaalde BTW en wordt het nog marginaler. Zeker met de nieuwe regeling voor kleine ondernemers die volgend jaar ingaat moet je je afvragen of het wel zinvol is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:40
Thenotorious schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:57:
Ik heb verschillende tests ingevuld van de KvK en van de belastingdienst en daarbij kwam eigenlijk uit dat ik geen ondernemer ben in hun ogen.
Je hebt meerdere dingen.

1. Je kan ondernemer zijn voor de BTW
2. Je kan ondernemer zijn voor de inkomstenbelastingen.

Je kan 1. zijn zonder 2. te zijn, want ondernemer voor de inkomstenbelasting zal je inderdaad niet zijn.

Daarnaast, ook als je geen ondernemer bent wil dat niet zeggen dat je niet belastingplichtig bent. Dan zal je de winst in principe op moeten geven in je reguliere aangifte als winst uit overige werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hielko schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:20:
[...]

Je hebt meerdere dingen.

1. Je kan ondernemer zijn voor de BTW
2. Je kan ondernemer zijn voor de inkomstenbelastingen.

Je kan 1. zijn zonder 2. te zijn, want ondernemer voor de inkomstenbelasting zal je inderdaad niet zijn.

Daarnaast, ook als je geen ondernemer bent wil dat niet zeggen dat je niet belastingplichtig bent. Dan zal je de winst in principe op moeten geven in je reguliere aangifte als winst uit overige werkzaamheden.
Precies.

En heel praktisch toegepast: met de situatie die topicstarter beschrijft zal er in elke situatie aangifte gedaan moeten worden. Als hij verder niets organiseert dan zal dat neerkomen op het opgeven van het resultaat uit overige werkzaamheden bij de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 11:43
Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:09:
[...]

@TS wat is je winst eigenlijk per jaar als je het een beetje schat. Inclusief de waardevermindering van de schoenen die je eerst draagt en dan doorverkoopt.
Als ik zou moeten inschatten is mijn winst per jaar ongeveer 2000-2200 euro.

Alle schoenen die ik koop betaal ik idd ook gewoon de btw over. Wat het voor mij ook zo lastig maakt, is dat ik tussendoor redelijk veel schoenen van persoonlijk bezit weer doorverkoop (vaak natuurlijk voor minder, omdat gedragen).

Ik zit nu ook naar de kleindeondernemersregeling te kijken, maar daarvoor moet ik ook ingeschreven staan als ondernemer als ik het goed heb, toch?

Im notorious

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
De kleine ondernemersregeling vanaf 1-1-2020 gaat over € 20.000 omzet per jaar. Je moet dan inderdaad je ook inschrijven in de KvK zover ik weet. Maar daarmee ben je nog geen ondernemer voor de belastingdienst (geen startersaftrek etc.) want dan moet je voldoen aan het urencriterium wat je niet gaat halen als je voltijd in loondienst bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:37
Dit zal resultaat uit overige werkzaamheden zijn. Die moet je natuurlijk wel opgeven bij de belasting. Maar als je het niet doet ga je daar ook niet nat op. Als je je best doet kun je het ook als winst uit onderneming zien maar je zegt het niet groot te willen maken dus heb je daar geen enkel belang bij, dat scheelt je administratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:35
Je moet twee dingen apart halen: omzetbelasting en inkomstenbelasting.

De handel heeft een structureel karakter en is naar redelijkheid winstgevend. Dat klinkt als ondernemer voor de omzetbelasting.

Voor de inkomstenbelasting lijken de opbrengsten nog wat klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Het antwoord is wat mij betreft: je dient in ieder geval je handeltje aan te geven bij de Belastingdienst. Wat je hier doet is commercieel inkopen en verkopen. Dus ben je ondernemer. Je dient dan dus ook de schoenen door te verkopen MET BTW, tenzij je daarvan wordt vrijgesteld. Die kans is zeer aanwezig als je zo’n lage omzet hebt. Je valt dan onder de KOR.

Die BTW draag je weer af bij de Belastingdienst (als dat moet). Als je per 1-1-2020 ondernemer bent met minder dan 20.000 euro per jaar verdiensten, val je onder de nieuwe KOR. Je kan dan vrijstelling aanvragen. Dan doe je geen aangifte meer en betaal je ook geen BTW. Die hoef je dan ook niet meer te rekenen bij verkoop van de schoenen.

De inkomstenbelasting betaal je uiteraard wel. Je bijbaantje is gewoon inkomen en daar betaal je gewoon belasting over.

Ik zou het gewoon eerlijk bij de Belastingdienst opgeven. Met die kleine omzet kun je in ieder geval nog tot 2020 indien nodig de KOR toepassen. Dan betaal je nog niks. :)

Het is de Belastingdienst die beslist of je ondernemer voor de BTW of inkomstenbelasting bent. Niet jij.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisweb op 29-06-2019 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelvL86
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-02-2024
Kijk ook even of voor de omzetbelasting onder de margeregeling valt.

Wat betreft de inkomstenbelasting, je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste aangifte. Doe je dat niet goed/onzorgvuldig, zit je fout en loop je risico op navordering, heffingsrente (ten minste 4%) en veel gezeik. Onderzoek dus zelf goed waar de fiscale grens ligt o.b.v. je eigen situatie, daarbij zijn omstandigheden als omzet/winst van belang, maar ook de tijd die je erin steekt, promotie naar buiten, contacten etc. etc. Er zijn geen harde fiscale grenzen, het is altijd een case by case benadering. Welke positie je ook kiest, je moet een verhaal klaar hebben mochten er ooit vragen worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
De vraag is niet zozeer of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar of sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden. Mijn inschatting is dat die vraag bevestigend moet worden beantwoord. Je koopt namelijk spulletjes in met het oogmerk deze te verkopen en maakt daarbij winst. De activiteit vindt daarmee niet slechts in de hobbysfeer plaats. Houd er rekening mee dat de Belastingdienst een convenant met Marktplaats heeft gesloten dat erin voorziet dat Marktplaats op grote schaal informatie met de Belastingdienst uitwisselt.

Voor de omzetbelasting ben je sowieso ondernemer. Repeterende in- en verkooptransacties volstaan daarbij al. Houd rekening met formaliteiten bij uitvoer van de sneakers en dat de buitenlandse partij uit de EU geen btw bij jou in rekening brengt. Waarschijnlijk moet je die zelf aangeven en mag je die gelijktijdig als voorbelasting in aftrek brengen.
Pagina: 1