Powerline adapters LAN probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Hey allemaal,

mijn neef heeft sinds vandaag zijn nieuw systeem, alleen is de internetverbinding zeer slecht op de bovenverdieping waar zijn desktop staat. Ik dacht dit makkelijk op te lossen met een Powerline setje (van Telenet) maar niets is minder waar. Ik schets hieronder alle informatie die ik heb en hoop zo tot een oplossing te komen.

De desktop heeft geen mogelijkheid tot Wi-Fi verbinden, enkel via LAN. Ik heb de correcte driver geïnstalleerd. De ISP is Telenet en er wordt gebruik gemaakt van een Telenet modem en de Wi-Fi beneden werkt gewoon voldoende.

Als de desktop wordt aangesloten aan de modem (rechtstreeks) via 1 van zijn LAN-poorten dan werkt het internet zoals het moet.

Op de bovenverdieping is geen internetkabel aanwezig (niet doorgetrokken) dus enkel stopcontacten en Wi-Fi bereik dat zeer slecht is. Vandaar geen keuze gemaakt voor een Wi-Fi ontvanger dat in het moederbord geklikt kan worden of zo'n WiFi-stick. Dit zou de noodoplossing worden denk ik.

Wat was het plan en wat ging er fout?
Het plan was om de Telenet Wifi powerline kit te installeren en zo een kabel van de Wifi powerline (dat boven in een stopcontact gaat). De Wifi powerlines werden geïnstalleerd zoals aangegeven in de manual en deze worden herkend op de "mijntelenet" pagina (zie foto 7). Daar staat gewoon de powerline en wifi powerline op aanwezig en groen gekleurd (dus correcte werking). Ook branden alle lampjes groen die groen moeten branden. De powerline set zou dus nu als range extender moeten functioneren.

De volgende stap is de internetkabel insteken in de wifi powerline op de bovenste verdieping en dan deze in de desktop te pluggen. Zo gezegd zo gedaan: geen internet.
Echter, de desktop geeft aan internetverbinding te hebben (zie eerste link hieronder). Maar wanneer in een browser een link opgevraagd wordt dan komt de "geen internet" pagina erop (zie tweede link hieronder). Het is nog nooit gelukt om een pagina op te vragen met deze desktop verbonden aan de powerlink (terwijl hij wel als correct installed staat bij "mijntelenet".

In het netwerkcentrum is het netwerk ook terug verbonden (zie foto 3 en 4).

Als ik in het netwerkcentrum dan de ethernetverbinding ging openklikken was er wel degelijk een verzending aan gegevens en een ontvangen van gegevens. Hier heb ik geen foto van maar ik heb dit nu met mijn laptop nagebootst voor mijn huidig wifi netwerk (irrelevant). Op de desktop en met de ethernetverbinding plugged in de powerline werden zo'n 500 000 bytes verzonden als ontvangen (zie foto 5).

Ik heb een ipconfig/all gedaan en dit is wat ik uitkwam. Ik ben er zelf niet vertrouwd genoeg in om uit te maken of dit nu een goede netwerkverbinding is of niet (zie foto 6).

Wat heb ik al extra geprobeerd?
Ik heb een werkende Powerline set van mezelf ook daar geïnstalleerd, exact zelfde probleem. Dus geen defect van powerline set.
Ik heb al verschillende ethernet Cat5E kabels geprobeerd, zonder succes.
Ik heb al verschillende stopcontacten geprobeerd, zonder succes.

Wat is mijn vraag nu precies?
Heeft iemand hier ervaring mee of ziet iemand een probleem waar het verkeerd gaat? Het lijkt alsof de powerline van zodra de ethernet kabel erin gaat geen pakketjes wil doorsturen of ontvangen.. Ik ben ten einde raad. Welke oplossingen zijn nog mogelijk indien deze powerlines echt niet willen werken?

Foto1: https://gyazo.com/0d62fee7c38646324bc39ab6866e4880
Foto2: https://gyazo.com/166c8bc74f2c9a0e05be2fd48418df07
Foto3: https://gyazo.com/09c6fae4a9bcbed1031c0a869459d5a1
Foto4: https://gyazo.com/afa2a3742de2038655d789d7e69c5767
Foto5: https://gyazo.com/6455f0e4cfe4601c24aff33fc26c688a
Foto6: https://gyazo.com/437ce835bf480530c760e60138a1fbcd
Foto7: https://gyazo.com/8f014143b077533336fe1160c15240f2

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Leg je probleem nog eens duidelijk uit: je hebt volgens de ipconfig een pc met enkel een bedrade aansluiting en toch producer je een plaatje met de wifi status. Ik snap er geen bal van

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Powerline en draadloos in één? Klinkt mij in de oren alsof je brakke wifi signaal simpelweg via de kabel wordt doorgegeven. Dat gaat niet verbeteren zo. Je moet een ander access point gaan regelen en een insteekkaart voor draadloos, of een powerline kit zonder wifi gebruiken. De ene stop je in een stopcontact bij de modem en verbind je via UTP kabel. De andere stop je in een stopcontact bij de PC en die sluit je ook aan met UTP. Dat is zoals powerline hoort te werken.

Let wel dat als je in een oud huis woont (<1970) en er nooit iets aan de bekabeling is gedaan dat je alsnog beroerde prestaties kan verwachten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
nelizmastr schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:19:
Powerline en draadloos in één? Klinkt mij in de oren alsof je brakke wifi signaal simpelweg via de kabel wordt doorgegeven. Dat gaat niet verbeteren zo. Je moet een ander access point gaan regelen en een insteekkaart voor draadloos, of een powerline kit zonder wifi gebruiken. De ene stop je in een stopcontact bij de modem en verbind je via UTP kabel. De andere stop je in een stopcontact bij de PC en die sluit je ook aan met UTP. Dat is zoals powerline hoort te werken.

Let wel dat als je in een oud huis woont (<1970) en er nooit iets aan de bekabeling is gedaan dat je alsnog beroerde prestaties kan verwachten.
Het systeem van powerline die jij nu voorstelt is wat ik heb gedaan, maar wat dus niet naar behoren werkt. Er komt op dat er internet verbinding is, maar er kan niet gebrowsed worden. Ook wordt de powerline set herkend bij de instellingen van "mijntelenet". Hij is dus correct geconfigureerd (volgens telenet) maar toch geeft hij geen signaal door.

Het hele verhaal van de wifi is gewoon het wifi signaal die van de modem van telenet geproduceerd wordt, maar dus een zeer zwak signaal is in die kamer (wegens afstand en muren tussen).

EDIT: ik snap de verwarring waarom je denkt dat ik wifi en powerline door elkaar gebruik, maar ik wil dus een simpele powerline opzetten (maar iets houdt het tegen). De naam 'wifi powerline' is de officiële benaming van de powerline bak die dicht bij je apparaat geplaatst moet worden. De naam van de powerline die aan de modem verbonden wordt heet de gewone 'powerline'.

[ Voor 12% gewijzigd door BramCoding op 26-06-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Brahiewahiewa schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:27:
Leg je probleem nog eens duidelijk uit: je hebt volgens de ipconfig een pc met enkel een bedrade aansluiting en toch producer je een plaatje met de wifi status. Ik snap er geen bal van
De ipconfig is van op de desktop (waar dus een bedrade aansluiting is, die niet werkt). Deze bedrade aansluiting komt uit de powerline die dichtbij de desktop in het stopcontact zit. Zoals in de tekst gezegd is het plaatje van de wifi status enkel ter voorbeeld van wat ik bekeken had op de desktop (met ethernet aansluiting die dus niet werkt, aangesloten op de powerline) en dat er toen +/- 500 000 bytes werden verzonden en ontvangen. Ik had hier geen foto van genomen dus nog even nagebootst op een wel werkend netwerk om aan te tonen wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
De powerline is dus correct aangesloten (volgens mijntelenet, de 2 powerlines worden gevonden én staat op groen aka alles in orde). De desktop zelf geeft aan internet verbinding te hebben, de ipconfig geeft een ip adres aan en toch is er geen internet verbinding.

Het ligt ook niet aan de desktop want op andere apparaten (laptop, playstation) werkt deze ethernetkabel komende uit de powerline ook niet (terwijl alles volgens telenet dus wel correct ingesteld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is in het algemeen handiger platte text te copy-pasten ipv foto's te posten, zeker als de helft van de adressen onleesbaar zijn op foto in kwestie...

Los daarvan, begin eens bij het begin met basic troubleshooting. In een command prompt uitvoeren:
  • ping 127.0.0.1
  • ping 192.168.0.216
  • ping 192.168.0.1
  • ping 8.8.8.8
  • ping ::1
  • ping [je IPv6 Address - ik kan het op dat plaatje niet goed lezen]
  • ping [je IPv6 Default Gateway]
  • ping 2600::1
  • nslookup google.com 195.130.131.5
  • nslookup google.com 8.8.8.8
  • nslookup google.com [een van je IPv6 DNS servers]
  • nslookup google.com
  • ping google.com
Ergens in dit rijtje gaat het fout. Waar het fout gaat geeft aan waar het probleem zit. Gaat het nergens fout? Dan heb je wel degelijk een prima werkende interneverbinding en moet je naar je browser kijken.

Graag de resultaten waar het fout gaat hier als platte text posten.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 27-06-2019 00:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
dion_b schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:55:
Het is in het algemeen handiger platte text te copy-pasten ipv foto's te posten, zeker als de helft van de adressen onleesbaar zijn op foto in kwestie...

Los daarvan, begin eens bij het begin met basic troubleshooting. In een command prompt uitvoeren:
  • ping 127.0.0.1
  • ping 192.168.0.216
  • ping 192.168.0.1
  • ping 8.8.8.8
  • ping ::1
  • ping [je IPv6 Address - ik kan het op dat plaatje niet goed lezen]
  • ping [je IPv6 Default Gateway]
  • ping 2600::1
  • nslookup google.com 195.130.131.5
  • nslookup google.com 8.8.8.8
  • nslookup google.com [een van je IPv6 DNS servers]
  • nslookup google.com
  • ping google.com
Ergens in dit rijtje gaat het fout. Waar het fout gaat geeft aan waar het probleem zit. Gaat het nergens fout? Dan heb je wel degelijk een prima werkende interneverbinding en moet je naar je browser kijken.

Graag de resultaten waar het fout gaat hier als platte text posten.
toon volledige bericht
Klopt inderdaad wat je zegt, had er een foto van genomen omdat ik niet meer ter plaatse ging zijn voor de avond. Ik probeer dit allemaal straks even uit en post het hier dan. Thanks voor de tips over die troubleshooting :)

Ik ken er tevens ook te weinig van en ken weinig van netwerken.
Pagina: 1