Naden en kieren binnenkozijnen verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
In ons huis hebben we een aantal kozijnen (hout) waarbij de aansluiting met de muur niet zo mooi is. Bij sommige kozijnen zijn de naden vrij smal, maar bij enkele andere kozijnen (zeker die bij een hoek van een ruimte zitten) zijn er grote "gaten". Enkele foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D7pwQjV/IMG-5109.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hFp5xjP/IMG-5110.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZGhLCxX/IMG-5111.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c84NZkM/IMG-5112.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jhHjCmK/IMG-5113.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/92MH8X5/IMG-5114.jpg

Ik dacht bij de kleine naden een kitrand rondom het kozijn aan te brengen en die vervolgens over te schilderen. Uit mijn zoektocht op internet maak ik op dat dit inderdaad mogelijk lijkt en een goede oplossing is, maar ik lees wel wat tegenstrijdige berichten. De een zegt dat een acrylaatkit gebruikt kan worden, de ander zegt dat een polymeerkit gebruikt moet worden en weer een ander zegt dat de randen niet afgekit moeten worden omdat dat voor een vochtprobleem (in de kozijnen?) zou kunnen zorgen. Wie helpt mij verder?

Voor de grote kieren heb ik niet echt een oplossing. Ik wil die hoeken op een of andere manier wel vullen, omdat ik er niet mooi tussen kan schilderen en er daardoor een lelijke grijze muur zichtbaar is. Ik heb overwogen om een hoekprofiel of een half rond profiel aan te brengen, maar vraag me af of dat echt mooi wordt (zeker als blijkt dat de muren en kozijnen niet echt 100% recht/haaks zijn voorzie ik een lelijke oplossing). Volkitten lijkt me ook niet echt een optie; de hoeken zijn vaak 1 bij 1 cm (of nog groter) en daar gaat dan wel erg veel kit in zitten. Maar, wat dan? Hopelijk heeft hier iemand het gouden idee ;)

aanvulling: daar waar de lineaal achter een kozijn verdwijnt, betreft het een hoek van 90 graden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

is je muur wel recht (waterpas) :? grote kans van niet maar je zou kunnen kiezen om hoeklatjes/plintjes erop te kunenn zetten .. met kleine spijkers vast te maken en de restant van de naadjes te kitten.

Ander alternatief is je muur "stucen' maar hmm dat is erg kostbaar.

Hout werkt, en ademt dus als je alles dicht kit (buiten/binnen) dan vergroot je de kans op houtrot. maar buiten en in de spouw zit er ook wel een adem mogelijkheid ..

zwelband zou je er ook tussen kunnen proppen .. die zet uit ,, met een scherp mes een paar mm naar binnen afsnijden en dan afkitten met overschilderbare kit. (ijsblokjes langs kit om nette afwerking te krijgen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@vso Als goed is zijn de muren wel vrij recht, alles is namelijk onlangs gestuct. De stucadoor gaf aan niet in die hoeken te kunnen stucen. De kozijnen stonden volgens hem te dicht bij de muur/het kozijn die/dat er haaks op staat dus er was geen plek. De vorige bewoners (woning is 10 jaar oud) hebben die hoeken ook nooit afgewerkt.

Met latjes op het kozijn krijg je een verdikking of verbreding van het kozijn. Ik heb dat overwogen, maar dar lijkt me niet heel fraai, tenzij je dat bij alle kozijnen doet (maar dat zijn er nogal wat).

Je raadt het dus af om de naden te kitten? De kozijnen zitten allemaal binnen, niet in muren met spouw.

Dat zwelband is misschien nog wel een idee in die hoeken ja, ga daar eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

cryptapix schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:14:
@vso Als goed is zijn de muren wel vrij recht, alles is namelijk onlangs gestuct. De stucadoor gaf aan niet in die hoeken te kunnen stucen. De kozijnen stonden volgens hem te dicht bij de muur/het kozijn die/dat er haaks op staat dus er was geen plek. De vorige bewoners (woning is 10 jaar oud) hebben die hoeken ook nooit afgewerkt.

Met latjes op het kozijn krijg je een verdikking of verbreding van het kozijn. Ik heb dat overwogen, maar dar lijkt me niet heel fraai, tenzij je dat bij alle kozijnen doet (maar dat zijn er nogal wat).

Je raadt het dus af om de naden te kitten? De kozijnen zitten allemaal binnen, niet in muren met spouw.

Dat zwelband is misschien nog wel een idee in die hoeken ja, ga daar eens naar kijken.
tja als je de opties niet noemt die je zelf overwogen hebt ... af/aanraden is zoiezo niet aan de hand, je vraagt opties en die geef ik je ..

je hebt geen "snel klaar" scenario, dat de vorige bewoners het nooit gedaan hebben is ook wel ergens logisch immers een huis moet "zetten" en als je er eenmaal inwoont heb je vaak geen zin meer om dit soort plekken aan te pakken. Dat de stucadoor het niet doet is bij "scheurtjes" is hij de pisang .. want slecht werk. en alle gevlogen van dien.

We kunnen lang/breed praten maar uiteindelijk is het jou "keuze"
Koop een plint latje wat je mooi vind en wat spijkers.. verf het van te voren "wit" en timmer het op een plek
zet ergens met en fineliner een streepje van plint naar muur. dit is tijdelijk.. (eventueel)
Nu zal je huis minder temperatuur verschil kennen dan bv een huis van 30 jaar of ouder.. maar goed als medio augustus/september het streepje nog gelijk is(huis is nu warm en dan afgekoeld) .. kan je kitten/plamuren enzv je kan ook tot de winter wachten (extreem heet naar bv extreem koud) maar je snapt het doel..

en betreft "veel werk" het zijn keuzes die je maakt ... wat vind je het mooist..
In een huurhuis heb ik gewoon goedkope kit gebruikt rond kast(en) en plekken die het mij irriteerde .. tja na 5 jaar was als je goed keek het wel zichtbaar .. nu in het koophuis doe ik het liever goed en niet afraffelen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:01
Architraven aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
vso schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:06:
[...]

tja als je de opties niet noemt die je zelf overwogen hebt ... af/aanraden is zoiezo niet aan de hand, je vraagt opties en die geef ik je ..
Heb die optie met hoeklat genoemd in mijn OP. Maar ik vind het fijn dat je meedenkt!
[...]
je hebt geen "snel klaar" scenario, dat de vorige bewoners het nooit gedaan hebben is ook wel ergens logisch immers een huis moet "zetten" en als je er eenmaal inwoont heb je vaak geen zin meer om dit soort plekken aan te pakken. Dat de stucadoor het niet doet is bij "scheurtjes" is hij de pisang .. want slecht werk. en alle gevlogen van dien.
Snel klaar hoeft ook niet (maar zou wel handig zijn ;)). De stucadoor heeft op meerdere plekken (hoeken en aansluitingen met plafond) scheuren weggewerkt en daarbij de risico’s met ons besproken. Bij deze hoeken kon hij simpelweg niet bij zei hij.
[...]
We kunnen lang/breed praten maar uiteindelijk is het jou "keuze"
Koop een plint latje wat je mooi vind en wat spijkers.. verf het van te voren "wit" en timmer het op een plek
zet ergens met en fineliner een streepje van plint naar muur. dit is tijdelijk.. (eventueel)
Nu zal je huis minder temperatuur verschil kennen dan bv een huis van 30 jaar of ouder.. maar goed als medio augustus/september het streepje nog gelijk is(huis is nu warm en dan afgekoeld) .. kan je kitten/plamuren enzv je kan ook tot de winter wachten (extreem heet naar bv extreem koud) maar je snapt het doel..
Ik vind een latje niet de meest fraaie oplossing, maar wellicht toch wel de beste. Tip met lijntje trekken is slim, thanks!
[...]
en betreft "veel werk" het zijn keuzes die je maakt ... wat vind je het mooist..
In een huurhuis heb ik gewoon goedkope kit gebruikt rond kast(en) en plekken die het mij irriteerde .. tja na 5 jaar was als je goed keek het wel zichtbaar .. nu in het koophuis doe ik het liever goed en niet afraffelen.
Helemaal mee eens. Werd de kit zichtbaar door kleurverschil? Of trok het vuil ofzo aan?
Die zijn vrij breed en maken het huis klassiek ipv de moderne uitstraling die we willen. Los van de kosten om dat bij alle kozijnen te doen (het slechts bij enkele doen vind ik niet mooi), zitten we bij aardig wat kozijnen die zo dicht oo een hoek staan dat een architraaf niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

cryptapix schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:45:
[...]

Heb die optie met hoeklat genoemd in mijn OP. Maar ik vind het fijn dat je meedenkt!
overheen gelezen ?
[...]

Snel klaar hoeft ook niet (maar zou wel handig zijn ;)). De stucadoor heeft op meerdere plekken (hoeken en aansluitingen met plafond) scheuren weggewerkt en daarbij de risico’s met ons besproken. Bij deze hoeken kon hij simpelweg niet bij zei hij.

[...]

Ik vind een latje niet de meest fraaie oplossing, maar wellicht toch wel de beste. Tip met lijntje trekken is slim, thanks!
tja wat stoort je meer ? een kloof, een brug over de kloof of "dichtstorten" maar kleurverschillen krijgen (bv) want hout en muur zijn ander kleuren..

ik zou voor de brug c.q latje kiezen die kan ik meeverven met het kozijn zodat het minder opvalt .. of je maakt het juist ferrari/brandweerwagen rood zodat het opvalt .. doe er een kabel goot voor .. zodat je de kerst verlichting/feest verlichting makkelijk aansluit .. 101 opties .. :+
[...]

Helemaal mee eens. Werd de kit zichtbaar door kleurverschil? Of trok het vuil ofzo aan?
Meer beweging (kast) die zorgt dat de verf gaat bladderen .. te dun en het ging scheuren ..je kan ook nog reactie met verf (zuur graad bv) hebben.. tja verkleuren .. hmm neuh .. niet echt.

Overgens deed ik het om de muggen minder verstopplekken te geven op de slaapkamer .. in een huurhuis dus .

zolang je antwoorden krijgt waar je over na kan denken/discussieren is het toch goed ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gewoon kitten met acrylkit, en dan schilderen. Wel even de kit laten drogen een paar dagen tegen krimpscheurtjes.

Dat rotten valt wel mee als je het in de zomer doet met mooi weer op bestaande kozijnen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 28-06-2019 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuukmaster
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09-2024
Zou architraafjes lijmen; architraafjes hoeven niet duur te zijn, zo lang je ze niet bij G*mm* koopt… als je ze op kozijn lijmt bewegen ze met de wand mee (schuiven mee als de muur ademt). Zit met hetzelfde probleem en is perfect opgelost zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
cryptapix schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:14:

Naden niet breed? Kitten met overschilderbare kit en meeschilderen met kozijn of muur Naden wel breed? MDF latjes gebruiken en die meeschilderen met kozijn of in de kleur van de muur. Jammer dat die stucadoor (vind ik) zijn vak niet verstaat want die had gewoon een oplossing moeten zoeken om dat te dichten en mee te stucen en dan was het het muur geweest in zijn geheel maar dat is nu te laat.

Vocht is onzin. Mijn kozijnen zijn binnen na vernieuwing ook netjes met MDF afgewerkt. Vond een stucadoor te kostbaar worden. Er zijn ook kunststof profielen maar die vond ik in wit te glanzend en kitscherig en zijn niet te schilderen ooit wanneer je wit beu bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Nuukmaster schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:38:
Zou architraafjes lijmen; architraafjes hoeven niet duur te zijn, zo lang je ze niet bij G*mm* koopt… als je ze op kozijn lijmt bewegen ze met de wand mee (schuiven mee als de muur ademt). Zit met hetzelfde probleem en is perfect opgelost zo!
Mijn topic is 3 jaar oud, inmiddels is het opgelost (deels met kit ;)).
MotorBeast schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Naden niet breed? Kitten met overschilderbare kit en meeschilderen met kozijn of muur Naden wel breed? MDF latjes gebruiken en die meeschilderen met kozijn of in de kleur van de muur. Jammer dat die stucadoor (vind ik) zijn vak niet verstaat want die had gewoon een oplossing moeten zoeken om dat te dichten en mee te stucen en dan was het het muur geweest in zijn geheel maar dat is nu te laat.

Vocht is onzin. Mijn kozijnen zijn binnen na vernieuwing ook netjes met MDF afgewerkt. Vond een stucadoor te kostbaar worden. Er zijn ook kunststof profielen maar die vond ik in wit te glanzend en kitscherig en zijn niet te schilderen ooit wanneer je wit beu bent.
Ik heb met een klein penseel aardig wat kunnen verven. De smalle naden zijn gekit. Werkte uiteindelijk prima!

[ Voor 51% gewijzigd door cryptapix op 29-05-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:20
Een latje klinkt lelijk, maar eenmaal gemonteerd, afgekit en geschilderd in de kleur van muur of kozijn valt dat echt niet meer op.

Gewoon er tegenaan lijmen met high tack en beide kanten afkitten met acrylaatkit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1