Laptop laten repareren - moederbord kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokkie92
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-01-2024
Mijn vraag
Hoe kan een moederbord kapot gaan en hoe staat dit in verhouding tot een DC-jacket die niet meer werkt.

Acer laptop
Ongeveer 6 jaar oud
Privé gebruik

Beste lezers,

Ik heb deze topic geopend om wat informatie te verkrijgen over een reparatie aan mijn laptop. Ik zal de context beschrijven van het probleem en de gang van zaken.

Vorige week heb ik mijn laptop langs gebracht bij een bedrijf, is een professioneel bedrijf, naam hou ik even voor mij. Probleem was dat ik mijn laptop niet meer kunnen opladen. Mijn DC-jacket zat een beetje los en de plug van de oplader niet goed contact maakte. Het is in een week tijd verslechterd (plug manoeuvreren) tot het uiteindelijk niet meer deed. Toen besloten om er naar te laten kijken. De accu van mijn laptop was ondertussen leeg maar deed het verder prima (relevant voor deze situatie, laptop startte normaal op en gaf beeld).

Laptop langs gebracht voor onderzoek en akkoord gegaan met de onderzoekskosten.Oplader twee dagen later nog langs gebracht omdat ze zelf geen passende lader hadden om te testen. Een week later kreeg ik bericht dat het afgerond was en ben ik langs gegaan. Conclusie van hun onderzoek was dat mijn moederbord/videokaart kapot was. DC-jacket gaf reactie (laptop geeft een seintje als de lader erin zit). Probleem nu was dat mijn laptop wel aanging maar geen beeld gaf dan wel opstartte. Ze hebben het ook op een extern scherm geprobeerd, dat gaf geen ander resultaat. Een andere collega had er aan gewerkt en de persoon met wie ik nu sprak kon er niet veel over zeggen behalve de logs lezen van de reparatie. Ik vond het gek dat dit er uit was gekomen en ze konden ook niet vertellen waarom de DC-jacket het weer deed en opgeladen kon worden. Ik heb dit aangegeven en er is nog even naar gekeken maar er kon niks bijzonders gevonden worden (geen kapotte onderdelen, brandschade etc.). Ik ben vriendelijk geholpen en heb de laptop daar gelaten voor verder onderzoek en eventueel een oplossing te vinden. Dat is nu gaande.

Reden voor dit topic is dat ik het niet helemaal vertrouw en ik weinig kennis heb over laptops en wat daar bij komt kijken. Ik wil best aannemen dat mijn laptop op is na al die jaren maar door gebrek aan een goede verklaring aan hun kant vertrouw ik het niet helemaal. Ik had alleen een probleem met het opladen en weet niet wat er in de tussentijd gebeurd is. Ik ben benieuwd of iemand mij het technische stuk kan verhelderen of het inderdaad al kapot was of dat zij eventueel bij het onderzoeken schade hebben veroorzaakt?

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele hulp!

Groetjes,

Ruud

Beste antwoord (via stokkie92 op 03-07-2019 18:38)

• mcerasmus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-04 10:12
sjansen schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:42:
Je kan de cpu en geheugen er opnieuw inzetten, misschien dat deze tijdens de repair niet goed terug gezet zijn. En anders is het pech.
CPU in een laptop vervangen is nog vrij lastig. Ik zou eens proberen de ram modules eens opnieuw vast te zetten en je bios-batterij te vervangen (is gewoon een knoopcelbatterij). Dat zou nog wel eens kunnen helpen. Je kan het ook als suggestie geven aan de laptop-reperateur, want die heeft hem vast al open liggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:19
In het verleden heb ik behoorlijk wat laptops gemaakt, waaronder ook het loszittende dc-aansluiting.
ik kan niet op afstand weten of het verhaal van de repair-bedrijf klopt of niet, ook is dit achteraf lastig aan te tonen.
Maar wat ik wel weet is dat vaak de dc-connector los gaat door het veel aansluiten.(normaal gebruik)
Dan bestaat de kans dat de achterliggende condensators breken of kortsluiting krijgen.

In theorie is dat eenvoudig te fixen als je de juiste spullen hebt.
Dat je complete laptop niks meer doet, is natuurlijk wel mogelijk maar echt wel een uitzondering.

Je kan de cpu en geheugen er opnieuw inzetten, misschien dat deze tijdens de repair niet goed terug gezet zijn. En anders is het pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokkie92
He Sjansen,

Bedankt voor je reactie. In dit geval was alleen het niet kunnen opladen door de loszittende DC-connector het probleem. Nu maakt deze weer contact waardoor het kan opladen maar het bijkomende probleem is dat de laptop geen beeld meer geeft, ook niet op een extern scherm. Het moederbord/videokaart is kapot. Dit speelde eerste niet. Ik snap dat het al kapot kon zijn maar is het ook mogelijk dat er tijdens het onderzoeken wat kapot is gegaan? Verkeerde pluggen geprobeerd, onderdelen beschadigd oid?

Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Als zij een verkeerde plug hebben geprobeerd kan het mogelijk zijn dat er te veel voltage op heeft gestaan en het daarom niet meer doet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
sjansen schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:42:
CPU in een laptop vervangen is nog vrij lastig. Ik zou eens proberen de ram modules eens opnieuw vast te zetten en je bios-batterij te vervangen (is gewoon een knoopcelbatterij). Dat zou nog wel eens kunnen helpen. Je kan het ook als suggestie geven aan de laptop-reperateur, want die heeft hem vast al open liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokkie92
Laptop start wel op maar geeft geen beeld. Is dit dan een videokaart probleem of moederbord probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 16:29
Als de laptop volledig opstart maar geen beeld geeft kan het ook zijn dat het scherm niet (goed) aangesloten is? Is fysiek een stekker. Als die niet goed vast zit zie je ook nikkes.

Never mind...domdom...niet goed gelezen.. extern scherm ook geen beeld dus..

[ Voor 21% gewijzigd door Baloes op 26-06-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
stokkie92 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:02:
Laptop start wel op maar geeft geen beeld. Is dit dan een videokaart probleem of moederbord probleem?
De videokaart zit op het moederbord van de laptop, omdat dit niet zomaar te vervangen is, noemen ze dat bij reparatieshops vaak ook een "kapot" moederbord.

Hebben ze het al met andere ram-modules geprobeerd? Daar lijkt het wel op namelijk. Als je het echt zeker wilt weten, zorg dan dat de test ram-module zo veel mogelijk lijkt op degene die erin zit.

Als je bijvoorbeeld ook een Windows geluidje hoort bij het opstarten, dan kan het inderdaad aan de videochip liggen. Het scherm zal het niet zijn, omdat hij ook op een extern beeld niet werkt.

Mogen we weten om welke laptop het gaat? Het zou kunnen dat er een secundaire videochip inzit, dan kan je het een en ander uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokkie92
mcerasmus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:02:
[...]

Als je bijvoorbeeld ook een Windows geluidje hoort bij het opstarten, dan kan het inderdaad aan de videochip liggen. Het scherm zal het niet zijn, omdat hij ook op een extern beeld niet werkt.

Mogen we weten om welke laptop het gaat? Het zou kunnen dat er een secundaire videochip inzit, dan kan je het een en ander uitsluiten.
Ik heb de laptop bij de reparateur laten liggen zolang dit nog duurt dus kan er zelf niks aan doen. Het Windows geluidje was toen ik er was en de laptop opstartte volgens mij niet te horen. De laptop gaat wel aan (powerbutton etc. licht wel op). Zij hebben ondertussen nogmaals dingen gecheckt; condensators en spoelen hoorde ik voorbij komen, bij niet op de details ingegaan. Ze hebben niks nieuws kunnen vinden en het ook niet kunnen maken. Het merk laptop is een Acer (modelnummer etc. niet bij de hand) en uit mijn hoofd zat er één of andere Nvidia videokaart in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stokkie92
Afsluitend bericht. Goed nieuws.

Vorige week contact gehad met de reparateur en zij hebben de laptop nog nagekeken (moederbord ontladen, flex kabels en connectors gereinigd en op nieuw aangesloten). Ze hebben niks kunnen vinden en bleven bij hun conclusie dat het moederbord kapot was. Was het er niet mee eens maar kon natuurlijk niks bewijzen en heb mijn verlies maar genomen. Laptop mee gekregen, geen onderzoekskosten hoeven betalen wat netjes is maar verwachtte dat ook minimaal. Zelf maar aan de gang gegaan met bovenstaande tips. Ram-geheugen opnieuw geplaatst, knoopcel vervangen, laptop ontladen en flink geblazen :). Tot mijn verbazing startte de laptop dit na twee keer te doen. Alles doet het prima en schrijf dit bericht op de laptop. Morgen nog maar even langs gaan om het te laten zien. Bedankt voor jullie tips!

Groetjes,

Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is mogelijk dat de laptop het soms wel en soms niet doet door slechte contacten, of "versleten" onderdelen zoals condensatoren. Of een lege batterij. Als de batterij compleet leeg is, kan het moeilijk worden die weer te laten opladen. Helemaal vol of helemaal leeg is slecht voor de levensduur van Li-ion batterijen. Soms zijn oude batterijen zo slecht dat ze het nog net doen als netvoeding is aangesloten.

Een loszittende DC jack kan opnieuw worden gesoldeerd. Hebben ze dat gedaan? Ik zou even in de behuizing kijken. De schroefjes van laptops zijn meestal niet zo sterk, het is verstandig de juiste schroevendraaier te gebruiken om te voorkomen dat ze beschadigen.
Pagina: 1